Skip to main content

Hallo, nieuwe KPN klant. 
Niet gelukt, de Experia Box 12 vervangen door Linksys EA9500 (met 8 LAN poorten) of WRT32X.
Niet de eerste met dit probleem kennelijk, maar goede korte antwoorden/tips vinden is me ook niet gelukt.
Experia Box 12 instellingen bekeken en geprobeerd die in de Linksys routers te verwerken.
Helaas, geen internet verbinding.
Ook protocol PPPoE (en Fixed IP en DHCP) geprobeerd.
De meeste routers hebben een IP adres 192.168.1.1 Experia 192.168.2.254.
Is dat al significant?
Enfin, enkele print screens of korte stap voor stap instructies zijn welkom.
Bij voorbaat dank!

 

Huidige instellingen:

 

Hallo @DKE , kijk eens via onderstaande link:

Eigen modem instellen en gebruiken (kpn.com)


Heeft u ook tv van KPN? 


Helaas, geen internet verbinding.
Ook protocol PPPoE (en Fixed IP en DHCP) geprobeerd.

Wel op vlan 6 (dacht ik). Heeft u dat ingesteld? Kan dat überhaupt? 

De meeste routers hebben een IP adres 192.168.1.1 Experia 192.168.2.254.
Is dat al significant?

Heeft er niets mee te maken.


@JanD uiteraard naar Eigen modem instellen en gebruiken (kpn.com) gekeken. Maar is zo algemeen, kan ik niks mee.


Volgens mij moet je hier zijn: https://www.linksys.com/us/support-article?articleNum=205502

Op de ‘internet trunk’ moet je VLAN ID 6 zetten en ‘tagged’ maken.

Vervolgens zou je een PPPoE connectie moeten kunnen opzetten.


Heeft u ook tv van KPN? 


Als ik zo even snel door de (belachelijk slechte) handleiding blader is TV een no-go bij gebrek aan IGMP proxy.


@obelisk Whoopie! Dat lijkt te werken. 

Deze instellingen heb ik nu gebruikt.

Thanks!!!

 


Tenzij je een hele speciale reden hebt om op port 2 een VLAN met ID 1107 te willen hebben zou ik die op 0 zetten omdat je poort anders mogelijk niet (naar verwachting) werkt.

 


@obelisk Had ik niet naar gekeken, maar een goede tip. Anderzijds, poorten genoeg 😉.


@obelisk Oh, wacht even, nu doet m'n TV het niet meer. 

Foutcode stb-nmc-400


Dat verbaast me niets. Voor zover ik kan zien in de handleiding is de router niet in staat met het TV ‘signaal’ om te gaan. Die foutmelding betekend ruwweg dat je TV box niet meer bij de TV server kan komen.


Balen, komen twee puikeLinksys routers op Marktplaats vrees ik.


@obelisk Linksys EA9500V2 toch met TV aan de praat gekregen op poort 3.

Ik had ook één van de andere van de 8 LAN poorten kunnen kiezen.

Maar enfin, dit werkt 🙂.

 


Interessant dat het op die manier nog werkt. Op zich snap ik wel waarom dit kan werken. Het VLAN ID 4 is het netwerk waar IPTV op zit. Op deze manier koppel je het VLAN direct door naar ethernet poort 3. Je TV ontvanger zit daarmee direct op the TV netwerk wat in principe niet de bedoeling is maar wat kennelijk wel werkt.

Het verbaasd me dat het op één van de andere poorten ook zou werken, volgens de handleiding kan je alleen poort #2 en #3 aan een VLAN koppelen. Ik ken het apparaat verder niet goed genoeg.


@obelisk

Het verbaasd me dat het op één van de andere poorten ook zou werken, volgens de handleiding kan je alleen poort #2 en #3 aan een VLAN koppelen. Ik ken het apparaat verder niet goed genoeg.

Dat zou kunnen, alleen de poorten #2 en #3. Zijn idd geen andere opties dan deze poorten.

My bad! 

Ik weet ook niet wat Tagged en Untagged betekenen. Tagged werkte niet.

Ik probeer maar wat.

 


Het zal wel van korte duur zijn…

Welke tv ontvangers heeft u eigenlijk? Misschien nog Motorola's? En heeft u echt alle functies al uit getest? Tv gids? YouTube app? Netflix?

Het geeft wel aan dat bridged iptv nog steeds niet helemaal geschiedenis is. Iets wat ik al wel dacht. Ik lees in wel meer topics soms dingen waarvan ik denk: dat kan helemaal niet met routed iptv.


Arris VIP5202.

TV gids werkt.

TV dient ook als monitor voor Shuttle multi media PC. Daar draai ik streaming diensten als Netflix op.


Wat hier gebeurd is dat het tagged VLAN aan de WAN kant gekoppeld wordt aan poort 3. De ‘untagged’ betekend dat het VLAN ID gestripped wordt van de ethernet pakketten waardoor de TV ontvanger ondanks dat het geen routed IPTV is wel werkt omdat het VLAN ID is gestripped. Waar de TV ontvanger nu een ip adres van krijgt weet ik niet, maar ik vermoed dat het geen 192.x.x.x is maar een adres in de reeks 10.215.64.0/22.


Merkwaardig, de TV ontvanger staat onder ‘Off Line' devices.

Komt ook niet voor in de Network Map van de router.


Het bridgen van vlan 4 naar een LAN poort van de router zou eigenlijk niet meer mogen werken. Het wordt in ieder geval sinds april 2020 niet meer ondersteund door KPN. Ook zullen de apps op de TV ontvanger niet werken en zullen er zeer waarschijnlijk problemen optreden bij het terugkijken van opnames. 


Merkwaardig, de TV ontvanger staat onder ‘Off Line' devices.

Komt ook niet voor in de Network Map van de router.


Dat is omdat de ontvanger niet meer onder beheer van jouw router staat.


Het bridgen van vlan 4 naar een LAN poort van de router zou eigenlijk niet meer mogen werken. Het wordt in ieder geval sinds april 2020 niet meer ondersteund door KPN. Ook zullen de apps op de TV ontvanger niet werken en zullen er zeer waarschijnlijk problemen optreden bij het terugkijken van opnames. 

Ik heb net even gekeken maar zowel terugkijken als een opname bekijken zorgt voor verkeer op VLAN 4. Het ging me even te ver om uit te zoeken of de commando’s wel via VLAN 6 gaan, maar het lijkt er op dat deze vorm van VLAN 4 bridging nog steeds (kan) werken.

Zoals je al aangeeft zullen apps als Netflix, Prime en Youtube waarschijnlijk niet gaan werken omdat het IPTV netwerk los staat van internet.

Maar zoals gezegd, deze vorm wordt niet ondersteund. Alles wat het doet is mooi meegenomen, maar als dingen op TV gebied niet werken of stoppen met werken dan ben je op jezelf.


@obelisk 

Netflix werkt idd niet.

Ontbreken kennelijk toch nog enkele WAN/LAN instellingen die wel in de Experia Box zijn opgeslagen.

VLAN opties zijn er niet eens in de Experia Box.

Met de juiste WAN/LAN instellingen zou het toch met iedere router moeten kunnen werken.

 


Nee, het probleem ligt een beetje anders.

De methode waarmee jij nu TV kijkt wordt ‘bridged iptv’ genoemd. Hierbij wordt je tv box in hetzelfde netwerkgedeelte geplaatst als de TV servers. Dit is een stuk intern netwerk wat geen verbinding heeft met het internet en dus kan Netflix niet verbinden met de Netflix servers.

De officieele manier heet ‘routed iptv’ waarbij de tv box in jouw lokale netwerk zit en dus ook gewoon het internet kan bereiken. Om TV te kunnen kijken is een stukje extra software nodig (igmp proxy) op de router die het TV verkeer doorzet naar je lokale netwerk. Veel routers hebben deze mogelijkheid niet.

In de Experiabox zijn er geen VLAN opties, dat klopt maar ten dele. Je kan als gebruiker het niet aanpassen, maar de Experiabox maakt wel degelijk gebruik van VLANs.

Afijn, je kan er alles van vinden maar dit is zoals het is. Er is welliswaar een optie voor eigen modem/router bij KPN maar het is wel aan de klant zelf te bepalen of deze eigen modem/router aan de voorwaarden van het netwerk voldoet. Bovendien geef je de ondersteuning op, als er problemen zijn zul je eerst de Experiabox terug moeten zetten en kijken of deze problemen nog steeds aanwezig zijn.


Er is welliswaar een optie voor eigen modem/router bij KPN maar het is wel aan de klant zelf te bepalen of deze eigen modem/router aan de voorwaarden van het netwerk voldoet.

Zie "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box".