Skip to main content

Na het overstappen van Delta naar KPN ziet het kpn modem, box 12, de LAN verbinding niet meer voor het zonnepaneel systeem. Tot voor het overschakelen werkte als prima en was het mogelijk om het zonnepaneel systeem uit te lezen via een app. Na het installeren van het nieuwe systeem werkt het niet meer. De LAN kabel wordt op geen enkele poort herkent, de beide lampjes gaan tegelijk knipperen en na een aantal keer weer uit.

Het kastje van de tv ontvanger werkt overigens wel prima met een LAN verbinding. 

De instellingen in de omvormer van het zonnepaneel systeem staan ook goed, opnieuw opstarten helpt niet, resetten ook niet.

Met de LAN kabel in het oude Delta kastje lijkt er weer gelijk signaal te zijn. In de omvormer geeft hij, met het kpn modem, aan dat er dan weer wel verbinding is en dan weer niet, maar geen data overdracht. Hij vindt het modem ook niet. 

Iemand een idee wat ik nog meer kan proberen, is er een instelling die veranderd moet worden? De dames en heren van de klantenservice konden er niets mee, behalve een beetje opnieuw opstarten. 

 

Ook valt soms het WiFi signaal weg, maar dat is een ander probleem, overigens wel veroorzaakt door hetzelfde kastje.

 

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

*Admin: topic verplaatst naar juiste board

Heeft het kastje van de zonnige panelen een vast ip adres misschien? Welk ip adres heeft het bij het het Delta kastje?


Heeft u al eens een andere kabel geprobeerd? Het is toch geen cat 7 of 8 kabel ofzo?


Zou het kunnen zijn dat het IP adres van die omvormer hard op de omvormer zelf is ingesteld en nu buiten het subnet van jouw V12 valt?


Bedankt voor jullie reactie. Ik was van plan om een andere kabel te proberen maar dat heb ik nog niet gedaan. Wat er nu in ligt is een cat5 kabel. 

Wat het ip adres betreft kan ik op de omvormer niets vinden. DHCP is ingeschakeld en continu aan het zoeken, als ik het uitschakel kan ik zelf een ip adres, subnetmasker, standaard gateway en DNS invoeren. Wat ik daar moet invullen moet ik dan even uitzoeken. 

Op de gegevens van het WiFi signaal van de omvormer kan ik wel iets van een ip adres vinden. Maar of dat degene is die ik nodig heb weet ik niet. 

 

 


Even een andere kabel proberen. Dat lijkt me het beste.


staat wifi op de omvormer ook (nog) aan? die zou ik eens uitzetten en even focussen op een (nieuwe) LAN kabel 


DHCP is ingeschakeld...

Dat moet je ook vooral zo laten.


staat wifi op de omvormer ook (nog) aan? die zou ik eens uitzetten en even focussen op een (nieuwe) LAN kabel 

Nee de WiFi staat uit. 


Ik realiseer me nu pas echt dat we het over een V12 hebben.

De V12 is helaas zeer kritisch v.w.b. de demping (weerstand) in de netwerkkabel.

Als je een switch hebt, plaats die dan eens aan de omvormer zijde van de netwerkkabel en sluit daar vervolgens de omvormer weer op aan.

Krijgt deze nu wel een verbinding?

 


Hi @W.Vijverberg, WJB heeft een goed punt, de Box12 kan hier niet altijd even goed mee om gaan. Heb je een switch in huis en is het al gelukt om daarmee te testen?


Dank voor jullie reactie. Wat bedoelen jullie met een switch? De kabel zit rechtstreeks in box12 en in de omvormer. Zover ik kan zien zit er niets tussen. Ga straks even een cat6 kabel halen om te proberen of het daar in zit. 


Dank voor jullie reactie. Wat bedoelen jullie met een switch? De kabel zit rechtstreeks in box12 en in de omvormer. Zover ik kan zien zit er niets tussen. Ga straks even een cat6 kabel halen om te proberen of het daar in zit. 

Hoe lang is die kabel?

Het heeft weinig zin om een Cat6 kabel te gebruiken immers er gaat nauwelijks data over die lijn. Cat5 is goed zat.


Denk dat de kabel een meter of 15 is. 


Denk dat de kabel een meter of 15 is. 

Zoals eerder aangegeven zit daar waarschijnlijk het probleem. De weerstand van de kabel is waarschijnlijk te hoog voor de V12.

Het is jammer dat je geen switch hebt die je even zou kunnen gebruiken om dit te testen.


Is het op te lossen met een switch? 


Is het op te lossen met een switch? 

Dat is niet 100% zeker maar in heel veel gevallen levert een switch een krachtiger signaal dan zo’n omvormer en dan is de kans reëel dat dat voldoende is voor de V12.

Vandaar ook dat ik had gehoopt dat je het zou kunnen testen.

Je bent overigens absoluut niet de eerste die tegen dit fenomeen aanloopt.


Kunt u mij vertellen wat ik daar precies nodig heb. 

Ik ben blij dat er wellicht een oplossing in de pijplijn zit.  


Kunt u mij vertellen wat ik daar precies nodig heb. 

Een simpele switch zoals bijvoorbeeld een TP-Link SG105.

En als je denkt ooit ook een TV ontvanger op die switch aan te gaan sluiten, kies dan voor een Netgear GS105Ev2.


Wat zou de maximale lengte van cat5 kabel zijn die aangesloten kan worden op box12. Er zullen ooit nog extra kabels aangesloten worden, voor idd een tv ontvanger. Dan komt de switch alleen bij de box12 (meterkast) te staan en niet bij de omvormer (zolder).


Wat zou de maximale lengte van cat5 kabel zijn die aangesloten kan worden op box12. 

It takes two to tango.

Wat ik hiermee aan wil geven is dat het apparaat aan de andere zijde van de kabel ook bepaalt hoe sterk het signaal is.

Een switch na 25 meter kan wellicht prima werken terwijl een omvormer wellicht na 15 meter al op het randje zit.

Ook kan het prima zijn dat omvormer - V12 er na 15 meter mee ophoudt terwijl omvormer - switch daar geen enkel probleem mee heeft.

Weet dat het de V12 is die zo kritisch is.


Goedenavond, 

Net even een nieuwe cat6 kabel aangesloten. Alles werkt zoals het zou moeten werken. De oude kabel doorgemeten en nu blijkt dat de groene draad, pos6, een draadbreuk heeft. 

Nu vroeg ik mij af of alle draden van de rj45 stekker worden gebruikt of dat ze wel allemaal in de stekker zitten maar niet allemaal een functie hebben. 

Zou ik dan een andere draad kleur kunnen gebruiken?

Ik verwachtte dat de draadbreuk in de meterkast zou zitten, omdat daar het laatst gewerkt is en de draad ook teveel lengte had en daar opgeslagen was. Heb er een stuk afgeknipt en nog eens gemeten, maar met hetzelfde resultaat. 

Ik vermoed dat de cat kabel in een grotendeels flexibele buis ligt en vervangen daarvan ook een fijn klusje kan worden. 

 

 


Net even een nieuwe cat6 kabel aangesloten. Alles werkt zoals het zou moeten werken. De oude kabel doorgemeten en nu blijkt dat de groene draad, pos6, een draadbreuk heeft. 

Nu vroeg ik mij af of alle draden van de rj45 stekker worden gebruikt of dat ze wel allemaal in de stekker zitten maar niet allemaal een functie hebben. 

Zou ik dan een andere draad kleur kunnen gebruiken?

Bij een 1Gbps kabel worden alle aders gebruikt.

Je kunt er wel een 100Mbps kabel van maken want daarbij worden 4 aders gebruikt.

Je zou dan een andere kleur (bijvoorbeeld blauw) voor pin 3 en 6 kunnen gebruiken.

Let op, wel beide aders vervangen door de blauwe variant immers het zijn twisted pairs.


Vanmorgen twee nieuwe stekkers eraan geknepen met daarin de groene en de blauwe paren omgedraaid. Alles lijkt weer te werken zoals het zou moeten. 

Ik had niet verwacht dat er een draadbreuk zou zijn omdat tot het wisselen van het modem alles prima werkte en het eerder met box12 te maken zou moeten hebben. Integendeel dus.

Iedereen en met name wjb hartelijk dank voor jullie hulp, het meedenken en de spoedcursus netwerk problemen/oplossingen. 

Groet, Wilco


Top dat je hier toch achter bent gekomen @W.Vijverberg! Je hebt de spoedcursus succesvol ten einde gebracht 😉