Skip to main content

Ik heb onlangs een nieuwe MacBook Air gekocht. Sindsdien is de verbinding met het wifi netwerk heel instabiel. Dat was het al met andere apparaten, maar nu lijkt het nog meer. Ik merk het vooral tijdens online meetings via diverse platforms. 
Mijn Mac dealer zegt dat de KPN router niet zo goed werkt met Mac. Hij stelt voor om een zgn Mesh router te koppelen door de KPN router in Bridge modus te zetten. Ik heb een ExperiaBox V10A. 
Weet iemand hier iets van? Kan deze router in bridge modus worden gezet? Alternatieven?
Want dit WIFI probleem is zeer frustrerend.

De Experia/KPN Boxen kunnen niet in bridge-mode.

Je kunt jouw eigen router er wel als DMZ Host achter plaatsen. Zie dit topic.

Overigens moet je die uitspraak van jouw Mac dealer sterk in twijfel trekken en al helemaal als die partij ook Mesh systemen verkoopt.


De routers van KPN kunnen niet in bridge modus, dus dat kan je vergeten. 

"Mesh router" is ook wel een heerlijke marketing term hé 😄 Weet u wat mesh eigenlijk is? Van mesh kan pas sprake zijn als je naast zo'n mesh router ook nog minimaal 2 draadloos verbonden WiFi punten heeft. De WiFi punten en de router zorgen er dan onderling voor dat de verbinding zo efficiënt mogenlijk loopt. De aangesloten apparaten hebben zelf niets met mesh te maken. 

Bij 1 router kan er ook geen sprake zijn van mesh. Hij kan het wel ondersteunen, maar hij doet er niets mee. Bij 1 router met 1 draadloos geplaatst WiFi punt is er ook nog weinig interessants wat betreft mesh te beleven. Er is namelijk maar 1 route mogelijk. Pas bij meerdere draadloze WiFi punten kun je spreken van een functioneel mesh netwerk.

En het liefste wil je helemaal niets te maken hebben met mesh. Het beste is om alle WiFi punten bekabeld aan te sluiten. Als alle WiFi punten bekabeld aangesloten zijn is er ook geen sprake van mesh.


Hoi @Remko Weijer . Ik sluit mij aan bij wat er al gezegd is.

Ik heb wel een ideetje. Ik kan jou twee Experia wifi's opsturen. Als jij de mogelijkheid hebt om die op tactische plekken in jouw woning, bekabeld aan te sluiten, kunnen we jouw wifi vast weer snel en stabiel krijgen. Laat maar weten of jou dat iets lijkt. 


Beste Erwin,

Dank voor je reactie. Ik wil graag met twee Experia wifipunten proberen het te verbeteren, dus ga graag op je aanbod in. Kun je me iets zeggen over de plaatsing van die punten? Moet een van de punten direct bij de router worden geplaatst, of plaats je de beide punten op verschillende plekken in het huis, zodat het dekkingsgebied verder uitbreidt?

Ik hoor het graag.


Groet, Remko Weijer


Je hebt een v10a. Dit is een experiabox die al compatibel is met de Experia Wifi's.  Jouw router gaat dus ook deel uitmaken van de ‘mesh’.

Ik ken jouw woning niet maar globaal gesproken is het raadzaam om de Experia wifi's ergens centraal te plaatsen en niet te dicht in de buurt van andere elektrische apparaten. Stel je hebt een woning met één verdieping zou ik er eentje op begane grond plaatsen. Omdat de experiabox dus ook meedoet hoeft hij daar dus niet per sé in de buurt te staan. Vervolgens een kabeltje naar boven waar je de tweede EW centraal aansluit. Zo zou je een prima wifi ‘paraplu’ moeten kunnen creëren. 

Kun jij nog je profiel aanvullen en mij hier een seintje geven als je dat gedaan hebt?

‘ 


Druk na installatie van de experia wifi,s de wifi uit op de experia box met de wifi knop op de V10a. Deze werkt niet samen met de wifi van de V10a en zou nog steeds voor problemen kunnen zorgen indien deze aan blijft staan.


Druk na installatie van de experia wifi,s de wifi uit op de experia box met de wifi knop op de V10a. Deze werkt niet samen met de wifi van de V10a en zou nog steeds voor problemen kunnen zorgen indien deze aan blijft staan.

De Experiabox v10a werkt wel samen met de Experia WiFi's. Dat zegt @Erwin_ toch?

Je hebt een v10a. Dit is een experiabox die al compatibel is met de Experia Wifi's.  Jouw router gaat dus ook deel uitmaken van de ‘mesh’.

En WiFi aan laten op de v10a zorgt dus niet voor problemen.