Skip to main content
Beantwoord

Experia Box v10a en Asus xt9 lan, problemen met mesh netwerk

• January 25, 2026
  • 2 reacties
  • 33 keer bekeken

Ik heb thuis een ASUS ZenWiFi XT9 (1 hoofdstation + 2 AiMesh-nodes) achter een KPN Experia Box V10A.

Dit werkte lange tijd probleemloos. Sinds een KPN firmware-update in december valt de internetverbinding echter meerdere keren per dag weg.

Wat opvalt:

• Volledig draadloos (mesh via wifi) werkt stabiel
  • Zodra ik bekabelde backhaul (LAN) gebruik tussen het ASUS-hoofdstation en de mesh-nodes, valt de internetverbinding weg

De Experia Box staat als router, de ASUS in access point-modus.
Alles is al meerdere keren gereset (inclusief fabrieksreset).

Vraag:
Is er bekend dat de Experia Box V10A (na recente updates) problemen heeft met bekabelde mesh / Ethernet backhaul, of zie ik hier een configuratiefout over het hoofd?

Beste antwoord door Erwin van KPN

Hoi ​@Thijs 123321 . Welkom hier.

Dank je wel voor je duidelijke en uitgebreide toelichting, dat leest prettig.

Omdat je een ASUS ZenWiFi systeem gebruikt, kan ik als KPN moderator inhoudelijk alleen iets zeggen over de KPN hardware, in dit geval de Experia Box V10A. De werking en firmware van externe routers en mesh systemen kunnen we helaas niet testen of ondersteunen.

Wat ik wel kan meegeven is dat de Experia Box V10A een DMZ optie heeft. Daarmee kun je al het inkomende verkeer doorsturen naar één apparaat, bijvoorbeeld je ASUS hoofdstation. In sommige situaties helpt dat bij complexere netwerkopstellingen. Houd er wel rekening mee dat een DMZ ook risico’s heeft, omdat dat apparaat directer blootstaat aan verkeer van buitenaf. Zorg er dus voor dat de beveiliging en firmware van de ASUS helemaal op orde zijn.

In principe zou het ook zonder DMZ moeten werken natuurlijk. Je stuurt feitelijk het internet signaal via een kabel naar je ASUS.  Maar ik kan niet beoordelen hoe die ASUS vervolgens met dat signaal omgaat. 

Als er iets niet deugt aan de v10a kun je dat testen door alle andere appartuur los te koppelen en te kijken of de verbinding dan wel stabiel blijft. Ik gok zelf dat dit niet het probleem is maar wie weet. 

2 reacties

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • Antwoord
  • January 27, 2026

Hoi ​@Thijs 123321 . Welkom hier.

Dank je wel voor je duidelijke en uitgebreide toelichting, dat leest prettig.

Omdat je een ASUS ZenWiFi systeem gebruikt, kan ik als KPN moderator inhoudelijk alleen iets zeggen over de KPN hardware, in dit geval de Experia Box V10A. De werking en firmware van externe routers en mesh systemen kunnen we helaas niet testen of ondersteunen.

Wat ik wel kan meegeven is dat de Experia Box V10A een DMZ optie heeft. Daarmee kun je al het inkomende verkeer doorsturen naar één apparaat, bijvoorbeeld je ASUS hoofdstation. In sommige situaties helpt dat bij complexere netwerkopstellingen. Houd er wel rekening mee dat een DMZ ook risico’s heeft, omdat dat apparaat directer blootstaat aan verkeer van buitenaf. Zorg er dus voor dat de beveiliging en firmware van de ASUS helemaal op orde zijn.

In principe zou het ook zonder DMZ moeten werken natuurlijk. Je stuurt feitelijk het internet signaal via een kabel naar je ASUS.  Maar ik kan niet beoordelen hoe die ASUS vervolgens met dat signaal omgaat. 

Als er iets niet deugt aan de v10a kun je dat testen door alle andere appartuur los te koppelen en te kijken of de verbinding dan wel stabiel blijft. Ik gok zelf dat dit niet het probleem is maar wie weet. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • January 27, 2026

Beste ​@Thijs 123321 in principe dien je de wifi op de KPN modem uit te zetten, 1 Asus apparaat in access point mode bekabeld aansluiten op de modem en de andere satellieten kun dan in AP-mode eventueel draadloos aansluiten op de bekabelde Asus.