Skip to main content

Beste,

Thuis beschik ik over een V10A en een experia wifi (welke bekabeld is aangesloten op de V10A).
Echter verlies ik teveel snelheid op mijn wifi (hooguit 3 meter verwijderd van de experia wifi en haal 40mbps ipv 100mbps wat mijn abonnement is).
Volgens recensies zou de google nest wifi wel de gewenste snelheid opleveren, echter is dit niet het geval (haal met de wifi van google 4mbps). 

Google nest router bekabeld aangesloten op de V10A
Extra google wifi punt op de slaapkamer.
De app van google geeft aan dat de internetsnelheid 98 mbps is en dat het mesh netwerk een zeer goede verbinding heeft

Contact gehad met google en wat aanpassingen gedaan waarbij zij aangaven, als dit het probleem niet oplost moet je bij je provider zijn. Je hebt namelijk een modum en router in 1, deze moet worden ingesteld met bridge modus.
Helaas kan de experia V10A niet in bridge modus en telefonisch contact met kpn was niet de oplossing, zij verzochten om de vraag hier op het forum te stellen.

Uiteraard heb ik op het forum gezocht naar vergelijkbare problemen, echter vond ik deze niet vandaar een nieuw topic.

Graag jullie advies/hulp 

De Experia Box kun je niet in bridge mode zetten. Wel- of geen bridge heeft overigens ook helemaal niets te maken met de functies van WiFi tussen de Google Nest basis router en een Google WiFi punt.

Wat waarschijnlijk wel het geval is, zijn allerlei WiFi systemen door elkaar die je gebruikt. De Experia Box die samenwerkt met de Experia WiFi.  En daarnaast de Google Nest Wifi die een eigen samenwerking heeft met het extra Google WiFi-punt. (En ook nog eens zijn eigen sub-net).

Indien de kanalen daar ongunstig van staan ingesteld, kan het makkelijk op elkaar tegenwerken zodat je er weinig profijt van hebt. De mesh functies van beide systemen staan elkaar mogelijk ook te verdringen? Als je al een mesh set-up wilt inzetten, doe het dan goed, van één merk / type.

Ofwel beter de Experia Box daarvan de WiFi uitzetten, de Experia WiFi er uit / weg. En twee Google WiFi punten erbij plaatsen, zodat die Google Nest één geheel kan vormen in het mesh systeem met bij elkaar 4 WiFi punten. Maar of de Google Nest WiFi op zichzelf daar de betere keus als systeem in zou zijn, of een ander merk? Laat ik even in het midden.

Voor bestudering welke kanalen zijn de volgende apps mogelijk handig:
https://play.google.com/store/apps/details?id=net.techet.netanalyzer.an&hl=nl

https://play.google.com/store/apps/details?id=info.wifianalyzer.pro&hl=nl


Eerst maar eens bij het begin beginnen: heeft u glasvezel?

Welke snelheid meet u op een pc of laptop die bekabeld rechtstreeks op de Experiabox aangesloten zit?

Indien u geen glasvezel heeft, wat zegt deze site over de snelheid op uw adres? 

https://xs4all-fpi-info.fourstack.nl

 


Nee geen glasvezel
Onderstaande zegt de aangegeven website

 

 

Bekabelde snelheid

 


Ik sluit me aan bij het advies van @Babylonia .  Verschillende systemen gaan elkaar in de weg zitten (of althans, dat risico is groot).

Je zou trouwens met alleen experia wifi's hoge snelheden moeten kunnen bereiken. Dit is dan wel weer afhankelijk van de gebruikte telefoons/tablet/laptops.


Beste,

De bedoeling is ook niet om het naast elkaar te gebruiken, maar het is wel opvallend dat de google wifi zo slecht bereik geeft. Echter vind ik het prima en stuur ik de google nest wifi terug.

Bedankt voor jullie tijd

 

 


Verwacht ook geen wonderen van een mesh systeem als de connecties onderling draadloos zijn.

Bij "dezelfde obstakels” als wat je probeert bij een “gewoon” WiFi-punt aan connectie op te zetten, zoals bijv. bij gewapend beton naar een bovenverdieping e.d. heeft een draadloos mesh WiFi-punt boven opgesteld welke connectie moet onderhouden met hetgeen “beneden is opgesteld” evengoed problemen. Feitelijk heb je een hele keten nodig van diverse mesh WiFi-punten die onderling niet te ver van elkaar zijn verwijderd, zodat ze samen een netwerk vormen, via de meest gunstige (om)wegen om er profijt van te hebben.


@Merlijn_K 
Ik heb vrijwel dezelfde setup en ervaar een halvering van mijn downloadsnelheid.
Abonnement: 100mbps download
Aansluiting: Experiabox v10 (Wifi disabled) > Switch (wired) > 1 Google Wifi Router (wired) > 2 Google Wifi (draadloos).

Op mijn apparaten (iPhone en MacBook Pro) haal ik max. 60mbps (Speedtest App). In Google Wifi App geeft het 120Mbps aan. Wanneer ik een apparaat priority geef, haal ik wel een hogere downloadsnelheid, maar niet altijd de 100mbps als het zou moeten zijn.

Heb jij inmiddels een oplossing gevonden?


Beste Miguel,

 

Nee ik heb de Google nest WiFi geretourneerd. Ik heb mijn abonnement verhoogd en een bonded aansluiting gekregen. Met mijn 2 experia wifi punten (bekabeld aangesloten) haal ik overal in huis rond de 180/190 mbps en dat vind ik prima


Aansluiting: Experiabox v10 (Wifi disabled) > Switch (wired) > 1 Google Wifi Router (wired) >
2 Google Wifi (draadloos).

Is ook niet verwonderlijk.
Mensen hebben veel te hoge verwachtingen van een draadloos WiFi mesh-systeem.
Zie nogmaals mijn reactie van 2 maanden geleden, net boven die van jou.

Wat @Merlijn_K uiteindelijk als oplossing gebruikt zijn bekabelde WiFi Access Points om daarmee dempende obstakels als muren en plafonds te passeren. Het laatste stukje in connectie met mobiele apparaten zelf doe je dan draadloos.