Skip to main content

Ik heb rond gekeken in de Experia box v8 die wij hebben en zag een apparaat waarvan ik de activiteiten een beetje raar vond.

Is het mogelijk om een mac-adres te blockeren op deze of een van jullie andere modems? Of moet ik een Pi-Hole maken of iets in die richting?

Ik kon deze optie namelijk niet vinden.

 

Je weet niet welk apparaat het is?


@Nick83 Nee, klopt. Dit staat bij een arp-scan (Unknown: locally administered). Dit probeert de hele tijd in te loggen op het modem:
09/05/2021  14:41:04 192.168.3.20 login fail   
09/05/2021  14:41:04 192.168.3.20 login fail   
09/05/2021  14:41:04 192.168.3.20 login fail 
dus ik dacht misschien kan ik het gewoon blokkeren want ik weet niet of het “gevaarlijk” is of niet. Met een nmap scan krijg ik alleen maar port 1716 als open en dat is blijkbaar xmsg. Voor de rest niks.


Dan word het toch eens tijd om uit te zoeken welk apparaat dat is. Dus tijdenlijk een gedeelte van je netwerk afsluiten en dan kijken of die nog verbonden is. Het en daar stekkers uit het stopcontact halen, en dan nog eens kijken.

MAC blocken is geen echte oplossing. Het zorgt er alleen voor dat het apparaat geen internet meer heeft. Maar binnen je netwerk kan het alles nog. Bovendien kan een apparaat zn mac adres wijzigen. 


@Nick83 Ik heb het gevonden. De KPN Thuis app probeert bij elke reload in te loggen in het modem. Wat is dit nou weer voor iets raars.. En hij doet dat alleen bij mijn mobiel.