Skip to main content

Hallo,

 

ik zou graag mijn experiabox wisselen van 9 naar 12 zodat ik meer mogelijkheden krijg om netwerk in te richten. Ik heb nu versie

Experia Box V9 H368N 

 

 

Wat zou je met de box 12 meer kunnen doen dan met de v9?


Hoi Joep,

 

ik heb nu een tweede router achter de experia om een gastennetwerk en parential control te organiseren. Nu heb ik ook 2x Synology in netwerk en ervaar problemen door een dubbele router in het netwerk, ondanks dat experia in met een dmz is geconfigureerd. Ik wil van de tweede router af en op de nieuwe experia draaien waarbij ik de nergear router en extenders als AP in het netwerk ga hangen. Ik hoop hiermee meerdere vliegen in een klap te slaan:

  • smart tv's in hetzelfde IP range
  • portforwarding zodat VPN /mailserver / photopublisher via NAS gaat werken
  • krachtige wifi met gasten netwerk en parential control

 


Zolang de v9 niet kapot is zal KPN deze zomaar niet vervangen. De v8 begint KPN nu langzaam aan te vervangen, vanwege ouderdom. Maar voor de v9 moet je daarvoor nog ff geduld hebben denk ik.

U heeft 2 x Synology in uw netwerk zegt u? Zijn dat 2 routers?


Nee, dat zijn 2x NAS; 1x tbv NVR en 1x als miniserver voor het gezin


Ok. En 1 Netgear router? Waarom heeft u het over "smart tv's in hetzelfde IP range"? Lijkt me dat je de smart tv's gewoon allemaal achter de Netgear heeft hangen toch?

Port forwarding hoeft helemaal geen probleem te zijn. Je zet de Netgear op de Experiabox in DMZ en je kunt gewoon port forwarden op de Netgear.


Hallo,

 

neen, de TV hangen aan de experiabox… daar was een speciale poort voor. Maar dat hoeft nu natuurlijk niet meer. Ik heb wel de experia op DMZ staan, maar met poortforwarding op de netgear of met het opzetten van een VPN vanuit synology moppert deze dat er twee routers in het netwerk zijn en dat houdt het op.


Hallo,

 

neen, de TV hangen aan de experiabox… daar was een speciale poort voor. Maar dat hoeft nu natuurlijk niet meer. Ik heb wel de experia op DMZ staan, maar met poortforwarding op de netgear of met het opzetten van een VPN vanuit synology moppert deze dat er twee routers in het netwerk zijn en dat houdt het op.

Volgens mij zou dat geen enkel probleem moeten zijn. Welk type VPN gebruikt u?


Hallo,

 

neen, de TV hangen aan de experiabox… daar was een speciale poort voor. Maar dat hoeft nu natuurlijk niet meer. Ik heb wel de experia op DMZ staan, maar met poortforwarding op de netgear of met het opzetten van een VPN vanuit synology moppert deze dat er twee routers in het netwerk zijn en dat houdt het op.

Als jij de dmz gewoon door zet naar de wan poort van jou netgear (via dhcp binding)

En een vpn op jou netgear of in jou geval op de synology moet het gewoon werken

Zet wel de poorten open in jou netgear router

Voor de vpn tunnel

En de netgear router moet je ook alles achter doen

Behalve de tv kastjes van kpn  


@Paul v Berkum Wat @Nick83 zei over het vervangen van de Experia box klopt inderdaad. Dit doen we op het moment dat deze defect is of niet de diensten kan leveren die binnen het afgesloten abonnement passen. Is het met de verdere tips van @peter-keetfm en @Nick83 gelukt om alles naar wens werkend te krijgen?


Hallo,

het netwerk draait, maar ik heb de poortforwading nog niet uitgeprobeerd. Ik vind het ook jammer dat de KPN ontvangers direct op experia moet. Gezien het feit dat ik maar 1 kabel naar tv heb lopen valt de smart TB buiten het netwerk en niet bereikbaar voor mobiele telefoons.

Ik zal eerst me richten op het werkend krijgen van de poortforwarding. Daarna maar eens denken aan VLAN om TV op eigen netewerk te krijgen.

 

so far so good; dank aan de medeforumleden voor de inzichten.

 

Paul


Achter een 2e router werkt de tv ontvanger van kpn niet 

Als je een 2e router achter een experiabox gebruikt moet je de tv ontvanger (s) altijd via de experiabox aangesloten hebben

Je kunt ook een fritzbox gebruiken (veel mogelijkheden)

En geen 2e router gebruiken

Een fritzbox ondersteund ook gast wifi

Ook op lan poort 4 is in te stellen

En een vpn server heeft de fritzbox ook