Skip to main content

Hallo, ik gebruikt Port forwarding op mijn Experiabox v8 om van buiten bij mijn Synology NAS te komen.

Voor een (korte) periode werkt dit ook prima, maar naar verloop van tijd is de NAS niet meer vanuit “buiten” te benaderen.  Een herstart van de  Experiabox  en dan werkt Poort forwarding weer.

Heeft iemand nog tips voor mij?

Heeft u de NAS een vast ip gegeven? 


Ja de NAS heeft een vast IP-adres.

 


Wat ervaar je precies als je de NAS dan van buitenaf probeert te benaderen en dit lukt niet? ‘Gewoon’ geen verbinding, of krijg je ook een foutmelding te zien? Kun je hier eens een screenshot plaatsen van hoe je de port forward hebt ingesteld?

 


afbeelding 1: foutmelding

Afbeelding 2: Na reboot router

 

Overzicht Poort Mapping

 


En heb je een vast IP-adres gegeven in de NAS zelf, of via “Static DHCP” in de Experia Box?


Ik heb de NAS een fixed IP-adres gegeven.

 


Nu is zo'n Experia Box V8 inmiddels een sterk gedateerde router.
Het probleem zou daarin kunnen liggen??

Maar evengoed spelen de problemen op ander gebied?
Heb je onderling in je netwerk wel eens een netwerkkabel uitgewisseld?

Tegenwoordig worden vaak onvoldoende aan de juiste eisen/specificaties kabels uitgeleverd.
(Simpel afgaande op de verkoop statistieken van kabel web-shops).
CCA = met een dun laagje koper aluminium overtrokken draadkernen.

Daar zou het bijv. ook aan kunnen liggen?

https://www.youtube.com/watch?v=ZIsPAvse3UQ

Wissel om te beginnen eens de netwerkkabel uit van router naar NAS ?


Heb ik al eens gedaan. Heb de NAS ook al een met een cat6 kabel rechtsreeks aangesloten op een poort van de Experia Box V8. Het probleem was iederekeer hetzelfde. Na verloop van tijd was de portforwading niet meet actief op de Experia Box V8. 


Ik zou zeggen  -  KPN support

(Uitwisseling van router. Maar eerlijk gezegd heb ik weinig vertrouwen in KPN geleverde routers.
Misschien de Experia Box V10, als ze die nog uitleveren? De rest is “crap” IMO --> In My Opinion).


Op de NAS zelf heb je toch geen vast/static ip ingesteld? Deze op dhcp zetten.

@Babylonia heeftdit ook al gevraagd, maar volgens mij heb je daar geen antwoord op gegeven.


Op de NAS zelf heb je toch geen vast/static ip ingesteld? Deze op dhcp zetten.

@Babylonia heeft dit ook al gevraagd, maar volgens mij heb je daar geen antwoord op gegeven.

Heb je dit nog kunnen testen/aanpassen, @Harm van Huet?

Als dat ook niet helpt, wil je dan eens je forumprofiel invullen en hier weer reageren? Dan kan ik in ieder geval een kijkje nemen naar je verbinding en Experia Box vanuit onze kant.   


Ik heb DHSP al aanstaan op de router, lijkt me niet verstandig dat ik dat dan ook op de NAS ga aanzetten. 

Ik snap deze vragen allemaal ook niet. Want als ik de router reboot dan werkt alles weer naar behoren. Alleen naar verloop van tijd (hoe lang ben ik nog niet achter) kan ik de NAS niet meer vanbuiten af benaderen. (port forwarding wek dan niet meer)  een reboot van ed router is zoals gezegd dan weer genoeg.

Dit gedrag kan volgens mij nooit aan een instelling een instelling van de router liggen!


Ik heb DHSP al aanstaan op de router, lijkt me niet verstandig dat ik dat dan ook op de NAS ga aanzetten.

DHCP in de router betreft een DHCP "server” die IP-adressen uitdeelt.
En zo mogelijk altijd hetzelfde IP-adres, als in de V8 de functie “Static DHCP” wordt toegepast.
(Een vast IP-adres is nodig om de functies van port forwarding altijd correct te laten verlopen).

Voor een NAS geldt de functie DHCP als “Client”, zodat die “automatsich” een IP-adres krijgt toegewezen vanuit de router die de IP-adressen uitgeeft in het sub-net bereik wat bij de router hoort.

Precies wat de bedoeling is.

Schijnbaar doe je wat anders, in ieder geval niet correct, anders zou je geen problemen ervaren?
Met handmatig vastgelegde netwerk instellingen in de NAS worden vaak fouten gemaakt.
Als dat niet strookt met netwerk gegevens van de router functioneert het maar half of helemaal niet. Vandaar NAS instellen als DHCP (Client)  en een vast IP-adres alleen in de router vastleggen.


NAS is ingesteld als DHCP cliënt. De router deelt op basis van het mac-adres van de NAS een vast IP-adres uit. 


Heb je de Quickconnect functionaliteit al eens overwogen? Hiervoor zijn geen portforwarding regels vereist, je hoeft dan ook niet steeds naar een IP-adres met poort 5000 te navigeren.