Skip to main content

Als ik een foto naar de file server op mijn experiabox kopieer raakt dit corrupt.

Het is volgens mij geen probleem met de usb stick. Deze werk prima op de computer en is voor de zekerheid volledig opnieuw geformatteerd in NTFS.

Het kopiƫren lijkt normaal te werken en ik krijg geen foutmelding in windows 10. Maar soms is de gekopieerde foto kleiner en wil niet meer openen. Maar meestal als ik de foto open is deze corrupt.

Voordat ik de file server functie kon gebruiken moest ik smsv1 aanzetten. Dit is standaard uitgezet in windows 10 i.v.m,Ā  beveiligings problemen.

Ik de eventviewer zie ik geen meldingen die mij een aankopings punt geven.

Is dit een bekend probleem met de experia box? mij model isĀ ARV7519 gemaakt door Arcadyan, Inc. Ik heb geen idee wat voor versie dit is volgens KPN

Ik krijg het vermoeden dat het wel eens een linux probeem kan zijn, verouderde techniek in de experiabox.

De file server optie van Experia Boxen wordt ā€œofficieel/onofficieelā€ niet ondersteund.
Tenminste KPN heeft er nooit moeite voor gedaan dat expliciet als ā€œfile serverā€ in te zetten met de ver doorgevoerde ā€œuitkleed-actiesā€ om hun modem/routers juist van functies en opties te ontdoen.

Meer ā€œtoevalā€ als je er nog wel gebruik van zou kunnen maken. Houd er dan ook maar rekening mee dat je er eigenlijk niet op kunt vertrouwen. Misschien dat je met FAT32 indeling beter uitkomt voor een USB-stick?Ā  Maar ben je wel beperkt tot 32 GB.


U heeft nog een v9 zeker? Daarop kan dat nog. Op de latere versie kan dat niet meer.

Probeer eens fat32 bestandssysteem op de USB stick.Ā 

Edit: ik zie dat u nog een veel ouder model Experiabox heeft. 1tje die in het museum thuis hoort. UĀ kunt hem omruilen bij KPN. Maar ik zeg u: dan krijgt uĀ een model waarop het helemaal niet meer werkt.


En ja ... zeker fat32 gebruiken, en is bewonderingswaardig dat NTFS Ć¼berhaupt enigszins werkt op da antieke ding...


Antiek is ook wat overdreven 🙂 Maar het is minder prettig dat ik oude opties moet aanzetten om er gebruikt van te maken. Maar vervangen bij KPN is dus niet een optie en voor ondersteuning hoef ik dus ook niet bij hun zijn. Ik zal fat32 proberen maar daar zitten ook de nodig haken en ogen aan. Gelukkig is mijn usb stick maar 32gb.

Nog wat info voor geĆÆnteresseerden. Er is lijkt geen data corruptie plaats te vinden als ik mijn windows 10 laptop gebruik. En een virtualbox windows 7 computer die draait op mijn desktop pc lijkt het ook goed te doen.

Het probleem lijkt te zitten in de windows 10 netwerk componenten op mij desktop pc. Maar wat/waar? hopelijk is fat32 een work around :)


...we horen het wel hoe het afloopt onder FAT32 Ā :wink:


Antiek is ook wat overdreven :)

Als ik de specificaties bekijk, dan zijn er genoeg redenen om deze Experia Box v6 in het museum te zetten:

Specificaties:

Geschikt voor:Ā ADSL over PSTN (ARV7519), ADSL over ISDN (ARV7519i)
DHCP:Ā 192.168.2.xxx
Ethernet:Ā 4x Ethernet 100Mbps
WiFi:Ā 802.11b, 802.11g, 802.11n (max 300Mb/s)
SSID:Ā ARV7519ABC123
Beveiliging:Ā WEP, WPA-PSK (inloggegevens onder op het modem)

bron:Ā KPN Experia Box | KPN Community


Het probleem lijkt te zitten in de windows 10 netwerk componenten op mij desktop pc. Maar wat/waar? hopelijk is fat32 een work around :)

Het lijkt erop dat die desktop PC veel data in een keer naar de ExperiaBox stuwt, maar dat de ExperiaBox eigenlijk niet voldoende buffers heeft om de blokken van de bestanden voldoende snel weg te werken naar de USB stick. Kan zijn dat de ExperiaBox niet tijdig aangeeft dat er te veel data komt en het niet op tijd weg kan schrijven terwijl de desktop PC begrijpt van de ExperiaBox dat het OK is.

Met FAT32 is er minder pijplijnwerking, misschien dat dat helpt om blockverlies tegen te gaan, kan ook zijn dat het nog erger wordt. Er is verder veel veranderd van SMBv1 naar huidig gangbare 3.1, als je dit nog zo wilt laten werken, zul je wellicht diep in de methodieken van SMB/Samba moeten kijken.


Het lijkt erop dat die desktop PC veel data in een keer naar de ExperiaBox stuwt, maar dat de ExperiaBox eigenlijk niet voldoende buffers heeft om de blokken van de bestanden voldoende snel weg te werken naar de USB stick.

Zou kunnen die usb stick (32BG) is behoorlijk langzaam. Hij is nu al 15 minuten aan het formatteren en zit nu op 20%. Een quick format had ook gekund 🙂 De USB poort lijkt niet genoeg stroom te leveren voor een externe hardeschijf.

ter info: Een bestand oploaden m.b.v. FTP raakt niet corrupt.

Wordt vervolgd :)


Het lijkt erop dat die desktop PC veel data in een keer naar de ExperiaBox stuwt, maar dat de ExperiaBox eigenlijk niet voldoende buffers heeft om de blokken van de bestanden voldoende snel weg te werken naar de USB stick.

Zou kunnen die usb stick (32BG) is behoorlijk langzaam. Hij is nu al 15 minuten aan het formatteren en zit nu op 20%. Een quick format had ook gekund 🙂 De USB poort lijkt niet genoeg stroom te leveren voor een externe hardeschijf.

ter info: Een bestand oploaden m.b.v. FTP raakt niet corrupt.

Wordt vervolgd :)

Heeft da ding ook een ftp server dan? šŸ˜³


En ook een web FTP server en een printer server.

USB stick met fat32 formatteren zit nu op 65%


Net getest met fat32 en dit lijkt te hebben geholpen. Het is werktook ietsje sneller. Op naar het volgende probleem. Bedankt voor de hulp :)


Waarom werkte het nu wel op mijn Windows 10 laptop. Na wat denkwerk kom ik to de volgende conclusie. De laptop stond in de schuur tijdens het testen en heeft daar een redelijk trage wifi verbinding.

De desktop computer is verbonden met 100mbit kabel. En het zou zomaar kunnen dat die extra data aanvoer snelheid te veel was voor de ntfs usb stick. Het lijkt er op tmoesel gelijk had :)


Antiek is ook wat overdreven :)

Als ik de specificaties bekijk, dan zijn er genoeg redenen om deze Experia Box v6 in het museum te zetten:

Specificaties:

Geschikt voor:Ā ADSL over PSTN (ARV7519), ADSL over ISDN (ARV7519i)
DHCP:Ā 192.168.2.xxx
Ethernet:Ā 4x Ethernet 100Mbps
WiFi:Ā 802.11b, 802.11g, 802.11n (max 300Mb/s)
SSID:Ā ARV7519ABC123
Beveiliging:Ā WEP, WPA-PSK (inloggegevens onder op het modem)

bron:Ā KPN Experia Box | KPN Community

Ligt er maar aan hoe lang de telefoonlijn is. Er zijn genoeg mensen waar de snelheid sowieso niet boven de max wat ADSL2+ kan komt (24Mbps). Long reach DSL wat KPN een tijdje terug heeft geĆÆntroduceerd is ook niet wereldschokkend qua snelheid verbetering, iets van 10% dacht ik.

Voor tech hobbyisten kan dit nog wel een interessant apparaat zijn, kan wellicht net als de V8 nog in bridge-mode, anders kun je er e.v.t. eigen firmware op zetten, zie https://openwrt.org/toh/arcadyan/arv7519pw., dan heb je ook nieuwere Samba/SMB protocol. En los nieuw DSL modem is al gauw 100 euro.


Het lijkt erop dat die desktop PC veel data in een keer naar de ExperiaBox stuwt, maar dat de ExperiaBox eigenlijk niet voldoende buffers heeft om de blokken van de bestanden voldoende snel weg te werken naar de USB stick.

Zou kunnen die usb stick (32BG) is behoorlijk langzaam. Hij is nu al 15 minuten aan het formatteren en zit nu op 20%. Een quick format had ook gekund 🙂 De USB poort lijkt niet genoeg stroom te leveren voor een externe hardeschijf.

ter info: Een bestand oploaden m.b.v. FTP raakt niet corrupt.

Wordt vervolgd :)

FTP is zeer geduldig, oerdegelijk en al langer op de wereld dan communicatie protocollen die met Microsoft Windows kwamen. SMB was ooit in begin geeneens voor Internet Protocol, is later allemaal aangepast toen bleek dat ook Windows net als UNIX aan ge internet moest om nut te hebben.

Ik heb een oude maar nog goede IP camera, die praat ook alleen maar SMBv1 en ik was niet van plan mijn Samba server daartoe te verlagen. Met SMB ook best wel wat timeouts zodat een deel van de bewegingsdetectie JPG/MP4 bestanden verloren gingen. Gelukkig kan dat ding ook FTP, dat gaat probleemloos.

Dat jouw DSLmodem ook NTFS kan is best wel leuk, dat is nog uit de tijd dan Microsoft de code nog aan jan en alleman in licentie deed.


ā€¦.anders kun je er e.v.t. eigen firmware op zetten, zie https://openwrt.org/toh/arcadyan/arv7519pw., dan heb je ook nieuwere Samba/SMB protocol. En los nieuw DSL modem is al gauw 100 euro.

Alleen zul je naar ik vermoed dan wel de specifieke KPN firmware aanpassingen kwijt zijn zodat je geen internet meer hebt. En is maar de vraag of je dat handmatig kunt instellen?

Voor die oude meuk lijkt me dat allemaal niet interessant.


Ik zit behoorlijk ver vanaf de centrale de volledige adsl2 snelheid haal ik niet eens. Een upgrade naar nog snellere standaard heeft geen zin.

Het volgende probleem heeft zich ook aangediend. Een folder met wat muziek in na het maken van een kopie niet te benaderen. Ik zie de folder maar als ik deze open krijg ik de volgende error: The sepecified server cannot perform the requested operation. Als ik de usb gebruik op mijn dektop zijn de muziek bestanden benaderbaar en zo to horen is er geen corruptie opgetreden. Ik had al zo'n vermoeden dat ik tegen meer problemen aan zou lopen. Maar ik heb eigenlijk geen zin om ftp te gebruiken.


ā€¦.anders kun je er e.v.t. eigen firmware op zetten, zie https://openwrt.org/toh/arcadyan/arv7519pw., dan heb je ook nieuwere Samba/SMB protocol. En los nieuw DSL modem is al gauw 100 euro.

Alleen zul je naar ik vermoed dan wel de specifieke KPN firmware aanpassingen kwijt zijn zodat je geen internet meer hebt. En is maar de vraag of je dat handmatig kunt instellen?

Gezien de ervaringen van mensen die een eigen modem gebruiken op de NL DSL lijnen (dus PTT/KPN) sinds meerdere jaren is er niks specifiek. Alles staat op https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/eigen-modem-instellen-en-gebruiken.htm Het zijn allemaal open standaarden. Wel moet je PPPoA (ATM basis) gebruiken, ik heb hier nog een kastje van Arcor.de liggen met nagenoeg dezelfde printplaat, die gebruikten geen ATM, maar gewoon Ethernet, net als dat in NL ook voor VDSL het geval is.

Voor die oude meuk lijkt me dat allemaal niet interessant.

Voor mij is het momenteel nostalgie, wij hebben 6km lange telefoonlijn, haalt ongeveer 1,6Mbps, maar nu DeltafiberNL glasvezel. De telefoonlijn is de oude meuk, maar het is wel gewoon de werkelijkheid voor veel mensen. Ik had ook ooit een USBstick in de ExperiaBox/Fritzbox, dat houdt het op UPS/accu veel langer uit dan een NAS met mechanische harde schijven om maar wat te noemen, maar ik weet verder niet de situatie van TS.


@uberprutser

Is zo'n bestandsserver ā€œop routerā€ niveau belangrijk voor je?
Misschien omdat je die makkelijk 24/7 (van buitenaf) zou kunnen benaderen?

Zou je kunnen overwegen 2e hands een extra ā€œSynology routerā€ op de kop te tikken.
Die zet je dan achter die Experia Box in ā€œAccess Pointā€ mode. Heb je meteen een extra WiFi-punt.

Naast de "SD-cardā€ voor de interne logfiles, kun je aan de USB-poort een portable HD hangen.
En heb je daarmee mogelijkheden op ā€œmini-NASā€ niveau.
Je kunt meerdere gebruikers instellen met ieder hun eigen toegangsrechten.
Werkt zowel onder Windows (SMB 1 of 2), als Apple en Unix bestandsservices.

Heb je tevens ook zeer uitgebreide VPN-faciliteiten, zowel op client niveau als server-niveau.
Hoewel de effectiviteit van VPN bij een minimale snelheid internet-verbinding, daar wel onder zal lijden.
Je zou als alternatief dan mogelijk beter een ā€œWebDAVā€ server kunnen instellen. Dat is meer efficiĆ«nt. Zijn allemaal standaard mogelijkheden van dat routertje. En omdat je over ā€œmuziek-bestandenā€ praat, kun je zo'n aangekoppelde HD-drive ook als mediaserver inzetten.
https://www.synology.com/nl-nl/srm/packages

Al die genoemde functies kunnen ook gewoon werken in ā€œAccess Pointā€ mode.
(Zelfs een extra separaat WiFi gast netwerk, ondanks ingesteld in ā€œAccess Pointā€ mode).


Ik gebruik ook voip, daar zal het waarschijnlijk wat lastiger van worden i.v.m. storingen.


Ik zit behoorlijk ver vanaf de centrale de volledige adsl2 snelheid haal ik niet eens. Een upgrade naar nog snellere standaard heeft geen zin.

Het volgende probleem heeft zich ook aangediend. Een folder met wat muziek in na het maken van een kopie niet te benaderen. Ik zie de folder maar als ik deze open krijg ik de volgende error: The sepecified server cannot perform the requested operation. Als ik de usb gebruik op mijn dektop zijn de muziek bestanden benaderbaar en zo to horen is er geen corruptie opgetreden. Ik had al zo'n vermoeden dat ik tegen meer problemen aan zou lopen. Maar ik heb eigenlijk geen zin om ftp te gebruiken.

Ik weet verder niet de motivatie waarom je de Samba server in de ExperiaBox gebruikt, maar het is niet zo verwonderlijk dat dergelijke problemen optreden. Er vindt al tijden geen ontwikkeling meer plaats voor de combi van SMBv1 in een embedded Linux kastje en Windows PC. Iedereen zet SMBv1 uit en softwareontwikkelaars hebben wel wat beters en leukers te doen.


Ik wil graag een simpele doorgeef mogelijkheid zonder met een usb stick rond te lopen en direct computer naar computer of via het internet is geen optie.

Ik loop nu tegen folder en refresh problemen aan. Via een virtuele windows 7 computer lijkt het goed te werken en kan ik de bestanden benaderen en verwijderen. Maar dit gaat teveel tijd kosten en het weer is eindelijk te goed om binnen te zetten. Voor nu geef ik het op :)


Ik wil graag een simpele doorgeef mogelijkheid zonder met een usb stick rond te lopen en direct computer naar computer of via het internetā€¦

Enkele reacties terug je daar uitgebreid een handige tip voor gegeven.Ā  Simpel en uiterst flexibel.
Bestudeer dat eens.

Heb dat router model 5 jaar in gebruik gehad. Via een USB-hubje daar twee portable drives op aangesloten - 1 TB en 4 TB.Ā  Gebruik tegenwoordig de RT2600ac. Dat RT1900ac modelletje krijgt een tweede leven bij mijn ex als Access Point, en wellicht er tevens ook weer een portable HD drive aan. (Daarnaast gebruik ik ook nog een ā€œechteā€ NAS - Synology DS415+).


Ik gebruik ook voip, daar zal het waarschijnlijk wat lastiger van worden i.v.m. storingen.

VoIP kun je gewoon via de Experiabox laten lopen. Je kan ook een nieuwe Experiabox aanvragen en een losse Synology NAS aanschaffen, de instapmodellen daarvan zijn niet duur en bieden veel meer functionaliteiten dan enkel de modem (zoals het benaderen van buitenaf). Bijvoorbeeld de Synology DS120j, die koop je al voor 104Ā euro. Hier moet echter nog wel een harde schijf in. Met dat model heb ik geen ervaring maar ik heb hier nu een kleine drie jaar een DS218Play draaien en ben daar zeer content mee. De mogelijkheden met een NAS zijn veel groter, zo gebruik ik 'm ook als mediacenter voor streaming. Door de functie Quickconnect hoeven er ook geen poorten open gezet te worden en heb je geen statisch IP-adres nodig om ook van buitenaf bij je bestanden te kunnen.

Ā 

Tevens upgrade je met een nieuwe Experiabox je interne netwerk naar gigabit (als de bekabeling CAT 5e of hoger is) en dan gaat bestandsoverdracht ook een stuk sneller. De snelheid die binnenkomt kan nog wel wat hoger door te kijken of Sneller Internet BuitengebiedĀ een mogelijkheid is. Met SIB krijg je een Experiabox V10 (de beste die er is) en krijg je een losse 4G router die je aansluit op je modem.


De snelheid die binnenkomt kan nog wel wat hoger door te kijken of Sneller Internet BuitengebiedĀ een mogelijkheid is. Met SIB krijg je een Experiabox V10 (de beste die er is) en krijg je een losse 4G router die je aansluit op je modem.

Maar vraag me daarin wel af, of je die gecombineerde snelheid kunt inzetten als connectie voor data-uitwisseling met een NAS?

Als je van buitenaf zou willen inloggen op de NAS, gaat dat naar ik vermoed slechts via Ć©Ć©n van die twee connecties / WAN IP-adressen. Welke connectie wordt dan daadwerkelijk gebruikt?
Het mobiele netwerk, of die via ADSL ??

Eerder heb ik wel eens forumberichten gelezen m.b.t. VPN dat juist de trage ADSL verbinding wordt gekozen. Als dat zo is, schiet je er weinig mee op. (Tenminste voor benadering van buitenaf).


Voor toegang van buitenaf lijkt het me inderdaad niet dat je dan profijt hebt van SIB. Echter is mij niet bekend hoe dit precies zit. @Joep1965Ā heeft dacht ik SIB, misschien kan hij meer insights geven hierover.