Skip to main content

Na een spanningsuitval is de Experiabox blijkbaar in de stress (of misschien zelfs defect ???) geraakt.

De DHCP-server deelt normaliter IP-adressen uit, uit het bereik 192.168.002.xxx

Nu krijgen we echter IP-adressen die beginnen met 10.100.1.xxx.

Ik kan geen ITV meer kijken op mijn PC, en heb ook op de gewone TV geen beeld meer.
Ik kan met mijn PC nog wel op internet...

De Experiabox heeft nu al een aantal keer een “factory reset” gehad, maar zonder resultaat helaas.

Ik heb nog geprobeerd om in de webserver (10.100.1.1) in te loggen met mijn inloggegevens: geen toegang.

Daarna met gebruikersnaam ADMIN en zonder wachtwoord: geen toegang.

Is hij nu gewoon defect geraakt of kan ik dit zelf nog oplossen?

En welke handeling versta je onder een “factory reset” ?

In ieder geval de juiste methode is een omgevouwen paperclip in het resetgaatje drukken.
Net zolang dat de ledlampjes van status wisselen. Daarna pas loslaten.

Eventueel doe je dat nog een keer zonder connectie met internet.
(WAN-kabeltje bij glasvezel even loskoppelen,  of het DSL kabeltje bij koperverbinding).

In die situatie (zonder internet) - na opstart - branden er dan twee groene status lampjes, zou in ieder geval het normale IP 192.168.2.254 moeten functioneren en zou je er op in kunnen loggen.
Als dat te bereiken is, kun je de connectie met internet weer maken, en V10 herstarten.


Hallo Babylonia,
Onder “factory reset” versta ik de reset met de paperclip in het resetgaatje.
Dit had ik alleen gedaan MET een WAN-verbinding naar de glasvezel converter, maar nog niet zonder WAN-verbinding.
De volgende ochtend heb ik KPN aan de telefoon gehad, en de persoon die me te woord stond heeft op afstand ook enkele acties uitgevoerd.
Dat leverde volgens hem blijkbaar niet het gewenste resultaat, dus hij zou een expert laten meekijken.
In de loop van die ochtend begon alles vervolgens weer te werken, dus ik was in de veronderstelling dat de expert meegekeken had.
Die dame belde me aan het eind van de dag op, maar gaf aan nog niets te hebben gedaan.
Feit was, dat alles op dat moment weer correct werkte, dus ik heb de dame bedankt voor haar tijd en moeite, en haar een fijne dag gewenst.
Met vriendelijke groet,
Marco Kropman


Heeft u misschien nog een andere router in huis die u voor WiFi gebruikt ofzo?


In de loop van die ochtend begon alles vervolgens weer te werken, dus ik was in de veronderstelling dat de expert meegekeken had.
Die dame belde me aan het eind van de dag op, maar gaf aan nog niets te hebben gedaan.

Het komt me wat vreemd over dat “in de loop van een ochtend” alles ineens wel zou werken,
terwijl er niets is gedaan “op afstand”. (Vandaar mijn suggestie van o.a. reset zonder een daadwerkelijke internet connectie).

Maar evengoed als een spanningsuitval “wijk” of regio gebonden is (dat is niet duidelijk in je info).
Zou het me niet verbazen als ook achterliggende "KPN” wijk gebonden internet verdeel hubs / centrales daarmee geconfronteerd zouden kunnen zijn, en een storing zich verder uitstrekt dan alleen op individueel gebruiksniveau.

Maar uiteraard verder prima als het probleem nu opgelost lijkt te zijn.