Skip to main content

Sinds kort ben ik klant bij KPN en ik heb een probleem met het goed laten samenwerken tussen mijn modem en mijn router. Ik heb een Huawei AX3 Pro router erop aangesloten en ben al een paar jaar erg tevreden over die dingen. Nu dus alleen via KPN en het lijkt erop alsof de DHCP server van de Experia Box V10 het probleem is.

Ik heb beide volgens die ene forumpost (je weet wel, die overal gelinkt wordt voor een eigen router achter het modem aansluiten) ingesteld met dhcp binding, dmz host, eigen subnet, enzovoorts. Internet komt eerst helemaal goed binnen, maar na een tijdje gebruik (lees een half uur intensief gebruik) houd ik wel signaal en verbinding, maar komt er gewoon geen internet meer door. Ik heb vanalles geprobeerd in de instellingen en kwam uiteindelijk op 1 oplossing:

De DHCP van het modem uitzetten en via static IP instellen. en het werkt helemaal foutloos!

Op 1 probleem na: ik heb interactieve TV. Je voelt hem al aankomen: die werkt nu dus niet. Ja, ik heb het boxje aan de praat gekregen via de router, maar het interactieve gedeelte werkt niet. Viel te verwachten, maar nu heb ik dus een probleem dat óf mijn internet er continu uitknalt óf ik geen interactieve tv kan gebruiken maar slechts live tv.

Wat kan ik hier aan doen? Zou het gebruik van een Fritz!Box hier verschil in maken? Is er echt geen mogelijkheid dat de experia box in bridge mode gaat? Is die nieuwe tv ontvanger die getest schijnt te worden een optie? Geen idee of die via wifi kan verbinden bijvoorbeeld?

 

Ik hoor heel graag jullie ideeën hierover!

... en ben al een paar jaar erg tevreden over die dingen.

Dingen? Meervoud? Heeft u er meerdere dan?


... en ben al een paar jaar erg tevreden over die dingen.

Dingen? Meervoud? Heeft u er meerdere dan?

Ja ik heb zelf 3 van die routers, hoewel ik er nu maar 1 aangesloten heb om eerst erachter te komen waar het probleem ligt


Hij ziet er zo uit?

De meest linkse poort is de WAN poort. Klopt dat? Deze poort gebruikt u om hem met een utp-kabel te verbinden met een LAN poort van de Experiabox? 


Hij ziet er zo uit?

De meest linkse poort is de WAN poort. Klopt dat? Deze poort gebruikt u om hem met een utp-kabel te verbinden met een LAN poort van de Experiabox? 

Klopt. Ik heb hem op de experiabox op de eerste lan poort aangesloten en dan bij deze op de wan poort.


De Experiabox deelt ip adressen uit die beginnen met "192.168.2.". Klopt dat? Of heeft u dat gewijzigd? 

Waarmee beginnen de ip adressen die Huawei uitdeelt? 

Heeft u al eens overwogen om de Huawei in accesspoint mode (bridge AP) te zetten? Zeker als u er 3 heeft lijkt me dat logisch… ik weet niet of u een printer heeft die via WiFi is verbonden? Maar ...


De Experiabox deelt ip adressen uit die beginnen met "192.168.2.". Klopt dat? Of heeft u dat gewijzigd? 

Waarmee beginnen de ip adressen die Huawei uitdeelt? 

Heeft u al eens overwogen om de Huawei in accesspoint mode (bridge AP) te zetten? Zeker als u er 3 heeft lijkt me dat logisch… ik weet niet of u een printer heeft die via WiFi is verbonden? Maar ...

Dat klopt en de huawei router deelt ze uit vanaf 192.168.3.x. die twee zitten elkaar dus niet in de weg.

Bridge AP is geen optie, want ik wil er dus meerdere in een mesh kunnen doen. Deze devices kunnen dat niet wanneer ze in bridge modus staan. Ik wil echt niet andere routers hoeven kopen, vandaar dat ik juist alle andere opties probeer langs te gaan.


De Experiabox deelt ip adressen uit die beginnen met "192.168.2.". Klopt dat? Of heeft u dat gewijzigd? 

Waarmee beginnen de ip adressen die Huawei uitdeelt? 

Heeft u al eens overwogen om de Huawei in accesspoint mode (bridge AP) te zetten? Zeker als u er 3 heeft lijkt me dat logisch… ik weet niet of u een printer heeft die via WiFi is verbonden? Maar ...

Dat klopt en de huawei router deelt ze uit vanaf 192.168.3.x. die twee zitten elkaar dus niet in de weg.

Bridge AP is geen optie, want ik wil er dus meerdere in een mesh kunnen doen. Deze devices kunnen dat niet wanneer ze in bridge modus staan. Ik wil echt niet andere routers hoeven kopen, vandaar dat ik juist alle andere opties probeer langs te gaan.

Gebeurt er nog iets met guest op de v10. Die werkt namelijjk met een separate dhcp pool. Zit die niet toevallig in hetzelfde bereik. 

Verder is het zaak om even uit te vinden wat er precies mis gaat met de dhcp tussen v10 en de huawei. De v10 heeft namelijk port mirroring als functie. Dus middels wireshark kan alles gevangen worden wat zich tussen die 2 afspeelt.

Vwb de situatie zonder dhcp op de v10 . Die nieuwe tvbox van kpn die is op android gebaseerd. Kan via wifi werken en kan ook op een statisch ip adres draaien.

Maar zou eerst uitvinden waar het echte probleem zit want theoretisch zou het achter de v10 gewoon moeten werken.


Ik heb beide volgens die ene forumpost ingesteld met dhcp binding, dmz host, eigen subnet, enzovoorts.

Dit is nodig voor poort forwarding. Maar niet nodig voor normaal internetgebruik. Dus ik zou zeggen: reset de Experiabox eens en probeer het eerst eens gewoon zonder deze instellingen op de Experiabox.


Gebeurt er nog iets met guest op de v10. Die werkt namelijjk met een separate dhcp pool. Zit die niet toevallig in hetzelfde bereik. 

Verder is het zaak om even uit te vinden wat er precies mis gaat met de dhcp tussen v10 en de huawei. De v10 heeft namelijk port mirroring als functie. Dus middels wireshark kan alles gevangen worden wat zich tussen die 2 afspeelt.

Vwb de situatie zonder dhcp op de v10 . Die nieuwe tvbox van kpn die is op android gebaseerd. Kan via wifi werken en kan ook op een statisch ip adres draaien.

Maar zou eerst uitvinden waar het echte probleem zit want theoretisch zou het achter de v10 gewoon moeten werken.

Guest staat uit, dus daar gaat niks met elkaar een conflict hebben.

Ik zal eens kijken of ik kan achterhalen wat er tussen die twee afspeelt inderdaad, dat is sowieso handig om opgelost te hebben (ik wil ook kunnen port forwarden, dus de suggestie om de instellingen uit te laten doe ik liever niet).

Is er een manier om mee te doen met de tests van de nieuwe tv box? ben namelijk sowieso erg geïnteresseerd en mocht ik er niet achter komen wat hier gebeurt, dan zou dat echt wel een oplossing wezen.