Skip to main content

@Alex_PIk heb sinds midden november last van dezelfde klachten als de OP. Bij ons valt de experiabox onregelmatig, ongeveer 1 keer in de twee dagen, uit. De logboeken worden dan gereset, dus ik kan ook niet terugzoeken wat het probleem geweest zou kunnen zijn. De DSL uptime wordt gereset, maar alle andere switches etc geven gewoon aan dat het internet tijdelijk weg is. Hoe kan ik het beste contact opnemen om dit probleem op te lossen?

 

*Admin: eigen topic aangemaakt naar aanleiding van de reactie in dit topic. 
 

Het uitvallen van de experiabox wordt toch vaak veroorzaakt door iets wat achter het modem zit. Heb je al getest zonder aangesloten randapparatuur?


​Hoi @Joep1965,

Op het moment van schrijven is er 1 dag en 22 uur geen crash geweest, dus we moeten alles loshalen voor een flinke tijd voordat we zeker zijn dat het probleem weg is. Met twee studenten en twee thuiswerkers hier, zijn we erg afhankelijk van een internet verbinding, ookal is ie 5 minuten per iedere paar dagen onstabiel.

Ik kan wel even opsommen wat we allemaal in ons netwerk hebben zitten:

  • Een 5 poorts switch van de conrad, werkt al jaren stabiel.
  • Een RT-AX82U router in access point modus, draait al 27 dagen stabiel.
  • Een raspberry pi 4B met samba share, nginx voor reverse proxy, pihole en pivpn draaiende. Dit draait pas sinds de kerst, en de problemen waren ervoor al. Er staan een drietal poorten open voor deze applicaties.
  • Twee ITV boxen
  • Drie telefoons
  • 4 vaste computers met statisch IP, en een stuk of tien draadloze apparaten.

 


Genoeg stekkertjes waar iets mis mee kan gaan:wink: Kan je een keer een paar uur testen zonder aangesloten randapparatuur? Ik ben ook wel benieuwd naar de bekabeld gemeten snelheid met randapparatuur en zonder. Ik vermoed dat daar verschil in zit. Is er een tv ontvanger die via een switch loopt?


Ik zal morgenavond eens kijken of ik een paar uur de randapparatuur van het netwerk af kan halen.

Voor de snelheidstest, via mijn telefoon op wifi6 krijg ik 100 down - 30 up Mbps, exact wat we maximaal horen te krijgen. Een ping van 9ms en jitter van 2ms. Ik verwacht niet dat randapparatuur verwijderen ons toestaat boven ons abonnement grens te downloaden, (zou wel leuk zijn XD)

Beide TV ontvangers zitten achter die 5 poort switch.


En de switch ondersteunt igmp snooping?


Ik heb geprobeerd te achterhalen wat voor switch het is, volgens mij deze: https://www.conrad.nl/p/mini-mit-usb-stromversorgung-netwerk-switch-rj45-5-poorten-100-mbits-973763

 

Ik verwacht niet dat deze IGMP Snooping ondersteund. 

 


Als die geen igmp snooping ondersteunt dan krijg je vroeg of laat problemen. Vrijwel zeker is het probleem opgelost als je deze switch plaatst.


Hoi Joep, zou je mij dat misschien wat meer kunnen uitleggen? Waarom zou dat opeens op kunnen gaan spelen, wat zijn de symptomen als dit het geval zou zijn? Misschien kan ik dan actiever debuggen.

Zou het probleem zijn verholpen als ik niet via de switch de ITV boxjes aansluit, maar direct op de experiabox? Daarmee zou ik dus IGMP Snooping kunnen uitsluiten toch?

Ik ben ondertussen begonnen met het zo goed mogelijk bijhouden van crashes, zodat ik kan bepalen of de veranderingen die ik aan het netwerk zou doen ook echt helpen. Het langste dat ik zonder crash heb gezeten sinds ik ben begonnen is drie dagen. 


Ja zeker als je direct op het modem gaat dan heb je een eventueel igmp snooping probleem getackeld. Alles over Igmp snooping


​

Hoi @Joep1965,

Afgelopen maand heb ik bijgehouden hoe vaak de Experiabox nou echt uitviel.

Datum Crash Interval

09/01/2021  22:20:00

 

14/01/2021  08:30:00

106:10
14/01/2021  12:12:00 03:42
14/01/2021  14:16:00 02:04
15/01/2021  16:31:00 26:15
19/01/2021  17:40:00 97:09
23/01/2021  17:52:00 96:12
27/01/2021  15:16:00 93:24
01/02/2021  09:30:00 114:14
01/02/2021  15:30:00 6:00
02/02/2021  08:42:00 17:12
02/02/2021  14:22:00 05:40

 

Met al deze data bij de hand, hebben we toen twee dingen gedaan: De modem gereset naar fabrieksinstellingen, en de ITV kastjes van het netwerk gehaald. We hebben 168 uur (1 week) gedaan zonder TV, en warempel: Geen crashes meer!

Nu bijna 168 uur verder na het punt dat we de ITV kastjes weer hebben aangesloten is het netwerk nog steeds stabiel. Helaas is de DSL uptime verpest door een grotere storing, maar ik heb vertrouwen dat het weer stabiel werkt.

Bedankt voor de adviezen, ik heb in ieder geval iets nieuws geleerd uit deze poging.

​