Skip to main content

Hallo,

Ik heb een MikroTik RB2011 die ik graag in de plaats van de experiabox wil gaan gebruiken.

Volgens de specificaties zou dit perfect moeten gaan en als ik de juiste SFP module binnen heb kan ook dat extra kastje weg en heb ik alles in 1 zitten.

Maar wat ik ook probeer, zet ik hem op als home AP met internet op poort 1 (gaat naar de experiabox) en op automatisch gegevens ophalen voor verbinding is het enige wat werkt.

Zet ik hem echter in WISP AP en geef ik aan dat het PPPoE moet wezen dan werkt het niet.

Zelfde geld voor Home AP met PPPoE.

Ik heb een VLAN onder ether1 aangemaakt met naam VLAN6 en VLAN ID = 6

Ik hoop dat er iemand is die mij hier mee kan helpen.

 

Ik heb geen IPTV op voip nodig dus alleen de internet verbinding.

Alvast bedankt voor de hulp.

Even ter verduidelijking zoals ik nu een werkende situatie heb.

Glas komt binnen op het glas kastje en gaat via een UTP kabel naar de experia V10a toe.

Van af de experia gaat een UTP kabel naar poort 1 (ether1 met firewall) van de MokroTik

Snelle instellingen van de mikrotik na een complete reset zonder instellingen.

Snelle setup: zie plaatje

 

Probleem is dat de verbinding zonder de experiabox moet werken en dan een PPPoE moet worden

Of het een Home AP of een WISP AP moet zijn weet ik niet (links boven in de hoek)

maar ik krijg het niet aan de gang via de snelle setup met een paar instellingen voor VLAN-6

 

Ik hoop dus dat iemand hier iets meer weet van de MikroTip RouterBoard routers.

 


Ik zit onderweg en daarom kan ik je geen instellingen geven.

Wat je moet doen is het Mac adres uit de Experiabox opschrijven want die heb je nodig om de pppoe verbinding mee op te zetten.

De Experiabox heb je dan niet meer nodig, de mikrotik sluit je aan met een lan kabel aan het kastje van de glasvezel.

Een sfp module heb je ook niet nodig,

 


Het MAC adres van de Experia Box heb je niet nodig, je mag een willekeurige login en password gebruiken zolang er maar iets ingevuld is.

De pppoe verbinding moet op vlan 6 opgezet worden.


Kijk eens naar www.netwerkje.com, daar staat een uitgebreide uitleg over het instellen van een MikroTik. Zelf heb ik een vergelijkbare setup, alleen heb ik dan Routed IPTV erbij zitten op de MikroTik RB4011. https://blog.bram.co.nl vind je ook wat extra info over mijn setup.

 


Ik heb de stukjes van netwerkje.com geprobeerd maar daarmee lukt het me niet.

In het meest gunstigste geval krijg ik ergens wel een IP nummer van de gateway te zien inclusief het mac adress van die gateway.

Verder heb ik ook via YouTube een hele reeks van uitleg filmpjes gevonden maar mis daarin een gigantisch  stuk aan logische volgorde van hoe je dingen moet doen als voorbeeld: les 1 is een simpele basis installatie, les 19 installatie van een VPN en les 21 hoe je het IP adres van je modem/router moet veranderen.

 

Als iemand voor mij een werkende config script heeft (waarbij wachtwoorden door GEHEIM-1) vervangen zijn dan kan ik die eens proberen om te kijken of het in ieder geval aan de gang wil gaan en ik aan de hand daarvan kan uitzoeken waar het mis blijkt te gaan.

 

Alvast bedankt voor de aangeboden hulp.


Ik heb de stukjes van netwerkje.com geprobeerd maar daarmee lukt het me niet.

In het meest gunstigste geval krijg ik ergens wel een IP nummer van de gateway te zien inclusief het mac adress van die gateway.

Verder heb ik ook via YouTube een hele reeks van uitleg filmpjes gevonden maar mis daarin een gigantisch  stuk aan logische volgorde van hoe je dingen moet doen als voorbeeld: les 1 is een simpele basis installatie, les 19 installatie van een VPN en les 21 hoe je het IP adres van je modem/router moet veranderen.

 

Als iemand voor mij een werkende config script heeft (waarbij wachtwoorden door GEHEIM-1) vervangen zijn dan kan ik die eens proberen om te kijken of het in ieder geval aan de gang wil gaan en ik aan de hand daarvan kan uitzoeken waar het mis blijkt te gaan.

 

Alvast bedankt voor de aangeboden hulp.

Neem even contact op via mn blog, https://blog.bram.co.nl 


Dank zij BroemNL heb ik nu een werkend systeem dat nu rechtstreeks op de glas kast vast zit via een UTP kabel

Het enige wat voor mijn systeem niet werkt van zijn script zijn de laatste paar regels die te maken hebben met /routing

mijn systeem heeft geen igmp ondersteuning maar omdat dit bericht via de MikroTik geplaatst is ben ik al heel tevreden.

Alles wat ik nu zelf mag gaan doen is verder mutsen om mijn WiFi netwerk op te zetten en daarna de rest van mijn apparatuur in mijn netwerk overzetten.

 

En als antwoord op je vraag in de e-mail over IPTV Bram.

Ik heb een grote wok buiten hangen met meer dan 4000 kanalen en ook daar is geregeld niets fatsoenlijks op maar dat stukje techniek werkt wel draadloos :wink:

Nogmaals mijn dank voor de hulp


IGMP-Proxy in de routing module dien je nog handmatig toe te voegen aan je MikroTik router. 

Voor wellicht nog andere mensen: https://blog.bram.co.nl/mikrotik-kpn-routed-iptv/

 

Comment met stukje over IGMP Proxy wat niet werkt out-of-the-box:

Let wel dat je de Multicast package nog dient te installeren (althans op mijn RB4011) om de IGMP-PROXY te kunnen instellen. Download de packages van de Mikrotik website en sleep deze dan naar de WinBox. Vervolgens herstart je de MikroTik en de package wordt opgenomen


De RB2011 heeft die package niet.

RB2011 is MIPSBE gebaseerd.

RB4011 is ARM gebaseerd dus hier in zit een klein verschil met betrekking tot de packages die de 2 systemen hebben.


Hi @BorDeWolf @BroemNL,

 

Ik heb exact hetzelfde model van MikroTik en heb jullie configuraties gevolgd, zelfs het IGMP-stuk voor IPTV.

Als ik de router vervolgens opstart, krijg ik geen internetverbinding. Als ik naar Quick Set ga, dan zie ik dat de Address Aquisition op Static staat en als IP en Gateway 0.0.0.0 staat ingevuld, dat lijkt mij niet juist.

Als ik het verander naar PPPoE en MAC@internet als user invul en ‘kpn’ als wachtwoord, dan blijft de PPPoE status hangen op ‘connecting...”.


Wie kan/wil mij hiermee helpen?

 

Groeten,

Daan


Ik wil je best mijn werkende configuratie geven maar hij is te groot om hier te plaatsen.

En ik heb hem dankzij BroemNL aan de gang gekregen.

Als jij een manier weet om de file bij je te krijgen dan wil ik je best verder helpen.

Groetjes Bor.

 

>edit]

O, ik moet er wel bij vermelden dat ik de TV gedeelte niet kan controleren omdat ik daar niet voor betaal.

Ik heb namelijk een grote wok buiten hangen waar ik een paar duizend TV en radio stations kan ontvangen.


Bedankt voor je snelle reactie! Ik zou heel graag je werkende configuratie ontvangen. Heb je het TV gedeelte nog wel?

 

Je kan de configuratie plaatsen op pastebin.com of in een PB naar mij, daar kan ik eventueel ook mijn mailadres delen.

 

Ik zie je reactie graag tegemoet!


Ik heb onlangs mijn netwerk opgeschoond met een paar updates en een nieuwe inrichting van de MikroTik router.

Hier door heb ik het IPTV gedeelte er uit gegooid.

Maar voor de gene die in de toekomst hulp nodig hebben, Tweakers punt net heeft een heel goede forum en is dan ook de beste plaats voor als jullie in de toekomst problemen mochten ondervinden.

Of mijn link heel blijft weet ik niet maar Tweakers.net Mikrotik forum is de beste plaats voor al jullie vragen over deze modem/router.