Skip to main content

goedemiddag,

 

wegens (eigen) ontevredenheid over de afstelopties (binnen in het netwerk) die de experia_box_V10A bied heb ik ervoor gekozen om een router van een 3de-partij aan te schaffen (en de experiaBox dus puur als modum te gebruiken)

 

van te voren wist ik al (door andere forum berichten door te lezen) dat er redelijk wat obstakels zouden zijn met het V10A model.

oa het inloggen via 192.168.2.254 (wat haast onmogelijk blijkt te zijn) → wat trouwens wel(alleen) lukt met je mobiel (ondanks dat je een gedeelte van de pagina niet kan zien omdat de site, nog steeds, bedoelt is voor desktop-gebruikers.  maar daarop werkt het niet, al gebruik je elke browser die je kent)

 

optie 1)standaard manier van verbinden van de ExperiaBoxV10A_modem met 3dePartij_router (via de WAN-poort en dan syncen) → werkte niet

optie 2) handmatig instellen en gebruik maken van “static-IP”. dit is geloof ik ook de logische optie aangezien jullie (KPN) gebruik maken van een statisch-IP-adres (het 192.168.2.254 adres). 

de missende info is dan:

subnet mask: ?

default gateway: ?

DNS server: ? 

een paar van deze gegevens zullen per locatie van de klant waarschijnlijk verschillen (stel dat is zo dan zou een prive-mail heel fijn zijn)

 

optie 3) door het kleine telefoonscherm (waarop ik wel de mogelijkheid had om op 192.168.2.254 in te loggen) heb ik de optie over het hoofd gezien om de ExperiaBoxV10A van “Modem+Router-mode” naar “Modem-mode” te zetten???

 

graag hoor ik van jullie een antwoord tegemoet 

met vriendelijke groeten,

Routertje123

 

*Admin: topic verplaatst naar juiste board

Heb je het topic "Gebruik een eigen router achter de Experia Box" gelezen?


Hallo @routertje123 , de V10a wordt standaard uitgeleverd als modem/router.

Als de V10a gekoppeld wordt aan een glasvezelverbinding wordt de modem-functie uitgeschakeld en is de V10a uitsluitend een router. Andere mogelijkheden zijn er niet met de V10a.

De handleiding van jouw eigen router, online of op papier, geeft aan hoe je het best achter een bestaande router kunt instellen, als 2e router of als AccessPoint.

Succes.

 


De v10a heeft helemaal geen "Modem+Router-mode” naar “Modem-mode” optie ofzo. Als u dat ergens heeft zien staan, dan zou ik daar wel een schermafdruk van willen zien.

Op uw pc of laptop heeft u mogenlijk een DNS server ingesteld als Cloudfare of Google ofzo. Dan kan je niet meer op de v10a inloggen. Je zult dit weer terug moeten zetten naar default.


@JanD 

Instellen als 2e router (dus bereik vergroten maar alles nog steeds inbreekbaar via de wpa2 van de experiabox) 

mijn doel is eigenlijk alle router functies via de 3dePartijRouter te laten lopen welk wpa3 ondersteund

 

of als accespoint (accespoint = modem) 

het apparaat dat ik heb gekocht heeft puur router functies (geen modum opties)


Hallo @routertje123 , wat jij hebt gekocht is een router die je ook als accesspoint in kunt stellen en een accesspoint is géén modem.

Toen providers vroeger alleen modems uitleverden zonder wifi kon je een accesspoint kopen voor de wifi en die op het modem van de provider aansluiten.

 


De v10a heeft helemaal geen "Modem+Router-mode” naar “Modem-mode” optie ofzo. Als u dat ergens heeft zien staan, dan zou ik daar wel een schermafdruk van willen zien.

Op uw pc of laptop heeft u mogenlijk een DNS server ingesteld als Cloudfare of Google ofzo. Dan kan je niet meer op de v10a inloggen. Je zult dit weer terug moeten zetten naar default.

Hey @Nick83 

nee die ..-mode optie kon ik juist niet vinden maar hoopte dat die er was dat had het een stuk makkelijker gemaakt maarja dus toch niet overheen gezien maar gewoon geen opie

 

heb niet (handmatig) een andere dns-server als standaard ingesteld (gebruik wel is google).

wel heb ik een VPN maar het testen van de site deed ik wanneer me vpn en zijn netwerk-kilswitsches uitstonden → dus daar zal geen probleem door ondervonden zijn

 


Hallo @routertje123 , wat jij hebt gekocht is een router die je ook als accesspoint in kunt stellen en een accesspoint is géén modem.

Toen providers vroeger alleen modems uitleverden zonder wifi kon je een accesspoint kopen voor de wifi en die op het modem van de provider aansluiten.

 

Oke dan zat ik daar inderdaad even fout.

Mijn bedoeling is dan om de router als accesspoint te gebruiken.

alleen zoals ik in het eerste bericht heb beschreven. Ik kom er zelf niet echt uit. Handmatig via de WAN-poort wilt niet

en als ik een static-ip doe mis ik heel wat info

 

weet jij of iemand anders hier toevallig waar ik de mist in ga?


Deze nog niet, ga hem gelijk doornemen!


Hallo @routertje123 , welk merk en type(nummer) router heb je?

 


Hallo @routertje123 , welk merk en type(nummer) router heb je?

 

Netgear 

XR1000


Hallo @routertje123 , dat is zonde om die alleen als AP te gebruiken, kun je beter router achter router instellen zoals @wjb je een link stuurde.

Succes.

 


Hallo @routertje123 , dat is zonde om die alleen als AP te gebruiken, kun je beter router achter router instellen zoals @wjb je een link stuurde.

Succes.

 

Bedankt voor het advies en de snelle hulp!

Was er nog niet aan begonnen maar heb binnen kort wat meer tijd en dan ga ik het uitgebreiden (maar goed uitgelegde) stuk van @wjb is doornemen. :)

 

Gr Routertje123