Skip to main content

Beste leden,

zins deze week gebruik ik na alle tevredenheid de Fritsbox 7590 echter kan ik extern niet meer bij mijn Synology NAS komen via quickconnect. Wat doe ik fout en dien ik aan te passen in de router?

Quickconnect werkt in principe zonder aanpassing aan je router, er hoeven geen poorten voor open.

Als je op je synology account inlogt, kun de de nas dan zien?


En dan bedoel ik in de apparaten op account.synology.com, je kunt daar je quickconnect-id en status zien.

Uiteraard ga ik ervanuit dat quickconnect aanstaat in je nas bij externe verbindingen, en dat het domein bij lets encrypt is vastgelegd.


Ik ben geen voorstander van het gebruik van quickconnect en heb het dan ook uit staan op mijn Synology NASsen.


bedankt voor de snelle reacties. waarom zou je geen quickconnect gebruiken en hoe dien je dan veilig verbinding met de NAS te maken van buitenaf?


En dan bedoel ik in de apparaten op account.synology.com, je kunt daar je quickconnect-id en status zien.

Uiteraard ga ik ervanuit dat quickconnect aanstaat in je nas bij externe verbindingen, en dat het domein bij lets encrypt is vastgelegd.

hij geeft de volgende melding:

 


waarom zou je geen quickconnect gebruiken

Bij quickconnect zet de Synology NAS een verbinding op met een server elders en benader je jouw NAS via die server. Dat betekent dat je toch ook een deel van jouw beveiliging buiten de deur legt.

 

hoe dien je dan veilig verbinding met de NAS te maken van buitenaf?

Door een synology.me ddns domein te registreren en op dat domein jouw NAS te benaderen. Dat domein verwijst naar jouw publieke IPvr adres en het IPv6 adres van jouw NAS.

Door IPv4 port-forwardings en IPv6 pin-holes in de router vast te leggen kan je bepalen op.welke poorten jouw NAS te benaderen is.


De meningen zijn hier enigszins over verdeeld zie ik :-) 

Op zich eens met de input van @wjb  , echter in mijn ogen heeft quickconnect het voordeel dat je geen poorten hoeft te openen en te forwarden, en dat weegt voor mij wel weer op tegen het nadeel van de syno server. 

Uiteindelijk heb je bij KPN een vast IP en kun je het ook zonder vast DDNS ip best af. Ik zou dan zelf eerder de vpn opzetten dan direct op een poort inloggen. Dit is echter wel meer werk en vereist extra vaardigheid.

@William1980 je hebt laten zien dat er op de nas geen verbinding is, hoe zit het met de andere kant ( via acount.synology? en dan apparaten? 

En dan nog even: gebruik je de fritzbox als router? dus geen experiabox ertussen oid?

En heb je de nas al een keer herstart?


Op zich eens met de input van @wjb  , echter in mijn ogen heeft quickconnect het voordeel dat je geen poorten hoeft te openen en te forwarden, en dat weegt voor mij wel weer op tegen het nadeel van de syno server. 

Dat is voor mij nu juist de reden om geen quickconnect te gebruiken. Je legt de bewaking van de toegang tot jouw NAS daarmee immers buiten jouw eigen invloedssfeer en dat in voor mij een NoGo.


Ja, zo kun je hem zien! terecht wellicht in jouw geval. 

In veel gevallen vertrouw ik synology meer dan mezelf, laat staan een gemiddelde gebruiker :-)


De meningen zijn hier enigszins over verdeeld zie ik :-) 

Op zich eens met de input van @wjb  , echter in mijn ogen heeft quickconnect het voordeel dat je geen poorten hoeft te openen en te forwarden, en dat weegt voor mij wel weer op tegen het nadeel van de syno server. 

Uiteindelijk heb je bij KPN een vast IP en kun je het ook zonder vast ip best af. Ik zou dan zelf eerder de vpn opzetten dan direct op een poort inloggen. Dit is echter wel meer werk en vereist extra vaardigheid.

@William1980 je hebt laten zien dat er op de nas geen verbinding is, hoe zit het met de andere kant ( via acount.synology? en dan apparaten? 

En dan nog even: gebruik je de fritzbox als router? dus geen experiabox ertussen oid?

En heb je de nas al een keer herstart?

Hay wederom bedankt voor het uitgebreide antwoord.

De NAS kan ik nu alleen lokaal benaderen als ik hem opzoek in het menu van de LAN verbindingen in de Fritsbox via een ip adres opgeven in de explorerbalk werkt dus niet.  De Fritsbox gebruik ik als router ( Vervaging van de Experiabox).

 


ter aanvulling herstart en de de fritsbox naar fabrieksinstellingen resetten e.d. heb ik al reeds gedaan. Hierdoor is de nas wel via het LAN menu van de fritsbox benaderbaar maar dus niet via een ip adres dan wel via quickconnect.

 

Ik heb dus iets vrkeerd staan in de nas of in de fritsbox 😞 maar wat via de experiabox werkte alles zoals het moet werken.


En dan nog maar een keer: hoe is de status aan de andere kant: dus inloggen in account.synology.com en zien hoe het daar staat? 


top voor al uw geduld en snelle antwoorden. Het is voor mij nog even puzzelen. bedoel je onderstaande ? eerdere scherafdruk is als ik doorklik op de regel van mijn NAS

 

 


ter aanvulling de nas DS214play is niet meer in gebruik. het gaat dus om de nas DS920+


Kan jij eens een screenshot posten van de DDNS instellingen op jouw NAS.

Als voorbeeld zie mijn eerdere screenshot in dit bericht.


Die kant ziet de ddns ook niet, kun je in de nas, onder externe verbinding die quickconnect id en ddns nog eens checken of die gelijk staan aan beide zijden.

evt ddns op de nas eens bijwerken via ddns tab

dan quickconnect uitschakelen op de NAS. De NAS afsluiten en weer opstarten, en dan quickconnect weer aanzetten.

check de uitgebreide settings en kijk of relay service aan staat


Kan jij eens een screenshot posten van de DDNS instellingen op jouw NAS.

Als voorbeeld zie mijn eerdere screenshot in dit bericht.

bedoel je deze?

 


Die kant ziet de ddns ook niet, kun je in de nas, onder externe verbinding die quickconnect id en ddns nog eens checken of die gelijk staan aan beide zijden.

evt ddns op de nas eens bijwerken via ddns tab

dan quickconnect uitschakelen op de NAS. De NAS afsluiten en weer opstarten, en dan quickconnect weer aanzetten.

check de uitgebreide settings en kijk of relay service aan staat

ik heb Quickconnect uitgeschakeld, nas een herstart gegeven, quickconnect weer aan gevinkt echter foutmelding, DDNS tabblad nagelopen quickconnect naam is gelijk als in voorgaande tabblad.

Ik krijg het vermoeden dat de fritsbox e.a. tegenhoud of zie ik dat verkeert? Hopelijk hebben jullie experts hier meer verstand van want ik ben het even kwijt 


Kan je dan ook eens een screenshot plaatsen van jouw LAN netwerk instellingen.

 


Het zou niet nodig moeten zijn, maar evt kun je, zoas @wjb aangaf, een poort op de fritzbox forwarden, en de relay service van synology uitzetten.

 

Zorg er dan wel voor dat je firewall op de synology juist is ingesteld, en je alleen echt sterke wachtwoorden hebt, met een IP blokkade na zeg 3 verkeerde inlogpogingen.

Voorbeeld voor de port forward op de Fritzbox:

Uiteraard is de naam van de forward niet hyper backup maar bijv Quickconnect, en het ip adres is het ip adress van je nas op je eigen netwerk.

 

 


Kan je dan ook eens een screenshot plaatsen van jouw LAN netwerk instellingen.

 

Hier stond ook alles zoals op jou schermafdruk. ik heb alles op handmatig gezet de NAS gereboot waarna alles weer op automatisch en nu lijkt alles weer te werken als ik een test uitvoer. Dus super bedankt voor jullie snelle reacties en antwoorden nu lijkt alles vooralsnog te werken.

 

 


Hier ook een Synology nas.

poorten dicht staan voor buitenaf.

vpn ingesteld in mijn fritzbox en onderweg even vpn aanzetten en ik kan inloggen op mijn nas.

werkt prima en veilig.


Ik kan jullie allemaal dit boek aanbevelen.

Gaat in op alle denkbare items. 

Ook vwo veiligheid en externe verbinding.

 

Synology NAS-Andreas Hofmann - DSM 7 -

Te krijgen bij www.mits.de of via boekhandel en Bol

ISBN 978-3-7475-0476-5

Andreas Hofmann heeft ook een eigen blog waar hij veel onderwerpen uit de doeken doet: 

http://blog.vicking-studios.net


Reageer