Skip to main content

Wij hebben thuis een probleem met de wifi. Het komt er op neer dat ons wifi signaal niet erg ver reikt en af en toe lijkt weg te vallen. Nu hebben wij al van alles van kpn gekregen en getest om het te verbeteren maar top op heden is dit nog niet gelukt. Wij maken gebruik van een experiabox V10 en deze hangt in de meterkast. Het probleem is dat ik deze eigenlijk niet ergens anders kan plaatsen zonder een kabel te vervangen die nu net lang genoeg is en om dit te vervangen moet ik de kabel trekken door een gedeelte waar meer leidingen lopen. Dit is iets wat dus erg lastig is. Nu vroeg ik me af of ik een extra router kan plaatsen achter de experiabox (bekabeld). Deze router wil ik dan boven in een slaapkamer zetten. Ik denk dat het aansluiten me allemaal wel zal lukken alleen weet ik niet of dit technisch mogelijk is en of mijn signaal dan ook verbetert. Heeft iemand hier ervaring mee en welke router zou ik dan moeten hebben?

Heb je ook experia wifi versterkers?


Ja die hebben we ook. Wifi versterkers/turners opgestuurd door kpn. 


Nou als je die goed installeert werken ze prima. Hoeveel heb je er en waar staan ze nu of gebruik je ze niet?


Die hebben we er 2 maar die werken niet voldoende. We hebben 2 van die zwarte kastjes, 1 direct bij de modem en de andere boven dan hebben we ook 2 wifi versterkers in het stopcontact. 1 daarvan op zolder en de andere op de eerste verdieping letterlijk recht boven de modem. Hier zit een vloer tussen maar de afstand hemelsbreed is nog geen 1,5 meter. Ik denk dat de meterkast teveel isoleert, vandaar een router extra die ik er buiten wil plaatsen. 


Een extra router heeft geen zin. De Wi-Fi versterkers moeten bekabeld worden aangesloten op de experiabox. Kijk je tv via kpn? Heb je een kabel vanuit de meterkast naar boven?


De wifi versterkers zijn niet bekabeld aangesloten, maar de groene lampjes branden wel. De wifi tuner is in de meterkast bekabeld aangesloten en boven op de slaapkamer dmv ethernetkabel in een DVS1200. Beneden hebben we bekabeld tv en dat werkt prima, boven hebben we tv met de DVS maar dat werkt niet altijd even goed. We hebben ook alles apart geprobeerd, tv boven alleen, tuners alleen, wifiversterkers alleen maar de wifi wordt er niet beter op.

Daarom hoopte ik dat ik een router bekabeld aan kon sluiten op de experiabox, deze dan boven kon plaatsen en dit als soort versterker zou werken. Ik heb namelijk ergens gelezen dat een andere router het signaal soms verder en beter kan versturen dan een standaard experiabox en een standaard experiabox met versterkers.


Je hebt nu 1 experia wifi in de meterkast staan.  Dat is niet de beste plek. Zet die naast je tv ontvanger in de woonkamer. De kabel die nu in de ontvanger zit doe je in de versterker en met het korte bijgeleverde kabeltje verbind je de ontvanger met de versterker. Dan heb je in de woonkamer in ieder geval perfect Wi-Fi. Ik raad je echt aan om een kabel naar boven te trekken en de dvs weg te halen. De opstelling van de versterkers en de ontvanger doe je dan op dezelfde manier als in de woonkamer. Snap he het hele verhaal?:wink:


Mij is verteld dat ik de xperia wifi (zwarte kastje) bekabeld aan moet sluiten op de modem. Ik moet hiervoor sowieso een nieuwe kabel trekken, om dit beneden te doen is dit eigenlijk geen optie dan moet ik door een bestaande leiding heen of ik moet en een vloer met vloerverwarming gaan boren (via de kruipruimte). Naar boven zou dit misschien wel kunnen wat ik dan ook wil doen om eventueel die router aan te sluiten. Dit zal ook niet makkelijk zijn maar wel beter te doen. Als dit met een experia wifi even goed werkt zou ik dit ook prima vinden. Alleen kom ik boven in een andere kamer uit dan waar de tv staat dus wil ik de tv bekabeld doen dan ligt er een kabel door 2 slaapkamers heen. Vandaar dat ik het draadloos wil doen.

Wat ik trouwens helemaal ben vergeten te vertellen en ik denk eigenlijk best belangrijk. Deze problemen doen zich voor sinds wij de experia V10 hebben, hiervoor werkte alles prima.


... 2 wifi versterkers in het stopcontact ...

Hoe zien die dingen eruit? Van wie heeft u die? Van KPN?

Deze toch niet hé? Want deze doen niets met wifi.

Zit de Experia WiFi boven aangesloten op de Experiabox met een kabel bestaande uit 1 stuk? Een officiële kabel met stekkers die er aangesmolten zitten?


Alles even op een rijtje zetten. Er loopt een kabel van de experiabox naar de tv ontvanger is de woonkamer toch? Die ontvanger ontkoppeld je. Daarvoor in de plaats zet je de wifi versterker. Dan zit ie bekabeld aan de experiabox. Dat is dus goed.  In de 2de poort stop je het korte kabeltje en de andere kant stop je in de ontvanger.  Dan is alles toch bekabeld? 


Deze heb ik inderdaad maar dan de DVS1200 (de tekentjes staan er niet op en onderin zit een ethernetkabel/utp aansluiting). Ik weet dat deze niets met wifi doen meer ik kon geen kabel naar boven trekken dus ik heb vanuit hier een utp naar een switch en vanaf deze switch naar de wifi versterker en naar de tv. Ik heb de experia wifi ook zonder kabel boven aangesloten gehad maar dat effect was een beetje hetzelfde (deze experia wifi moest ik wel koppelen met de experia wifi van beneden). Ik weet dat dit niet allemaal de manier is, maar ik heb het de mensen van kpn gevraagd en ze hebben vanalles geprobeerd en meer konden ze niet voor mij doen als ik het draadloos wilde hebben.

Nu met de coronacrisis moeten mijn vrouw en ik allebei thuis werken en omdat mijn vrouw online lesgeeft ga ik boven zitten en door de wifi gaat alles toch wat trager bij mij.

Kan het niet zijn dat het signaal van de experiabox V10 minder sterk is dan zijn voorgangers, want dat gevoel heb ik namelijk.


Sterker nog de Wi-Fi wordtuitgeschakeld op de v10 zodra je er een experia wifi aan hangt 


Alles even op een rijtje zetten. Er loopt een kabel van de experiabox naar de tv ontvanger is de woonkamer toch? Die ontvanger ontkoppeld je. Daarvoor in de plaats zet je de wifi versterker. Dan zit ie bekabeld aan de experiabox. Dat is dus goed.  In de 2de poort stop je het korte kabeltje en de andere kant stop je in de ontvanger.  Dan is alles toch bekabeld? 


Zo, koekoek. Ik zit al zo lang in de “ik kan geen kabel trekken modus” dat ik hier even aan voorbij ben gegaan. Dit gaat zeker, ik dacht dat je bedoelde een extra kabel erbij, maar nu je het zo  nog eens zegt is dit echt totale onzin. Gewoon stekkertje uit de ene stekkertje in de andere. Dan is het beneden opgelost hoop ik. Hierna maar eens kijken wat het boven doet.

 

Maar wat ik dacht de oplossing voor boven te hebben gevonden door een router daar te plaatsen heeft waarschijnlijk geen nut dus. Ook niet als het signaal boven nu nog flink achterblijft bij dat van beneden?


Sterker nog de Wi-Fi wordtuitgeschakeld op de v10 zodra je er een experia wifi aan hangt 


Op het moment dat ik een router extra zou plaatsen dan zou ik de experia wifi hopen weg te kunnen laten, maar ik ga eerst die experia wifi in de woonkamer zetten.


Haha ik vermoede al zoiets dat je in de extra kabelmodus stond. Laat even weten hoe het woonkamerverhaal afloopt. Dan gaan we daarna alles uit de kast halen om het boven ook goed te krijgen.


Dat is goed, ik ga er vanavond mee aan de slag als we allebei klaar zijn met werken. Dan doen we het nu maar even hier mee. Alvast bedankt.


... 2 wifi versterkers in het stopcontact ...

Hoe zien die dingen eruit? Van wie heeft u die? Van KPN?

Deze toch niet hé? Want deze doen niets met wifi.

Zit de Experia WiFi boven aangesloten op de Experiabox met een kabel bestaande uit 1 stuk? Een officiële kabel met stekkers die er aangesmolten zitten?


Voor nu even een laatste ding. Deze heb ik voor de tv (DVS1200) ik heb ook wifi versterkers in het stopcontact met een wifi teken verlicht met groene lampjes, deze zijn niet bekabeld aangesloten. Eventueel zou ik boven misschien nog in een wifi versterker een experia wifi kunnen doen denk ik.


Ok roep maar als je me nodig hebt. Fijne dag verder. We gaan een goeie oplossing zoeken waar je jaren probleemloos mee uit de voeten kunt en geen houtje touwtje oplossing :wink:


Hoi @Joery12

De WiFi kan beter volgen jou, dat denk ik ook. Sterker nog Joep1965 heeft je daar al ontzettend bij geholpen. Hoe is de WiFi nu beneden nu de Experia WiFi bij de tv staat? En heb je dan de mogelijkheid om de 2e Experia WiFi boven ook met een kabel aan te sluiten? Dus eigenlijk op dezelfde manier als beneden. Dan staat de Experia WiFi op dezelfde plek waar je in eerste instantie een tweede router wilde plaatsen. 


Sorry voor de late reactie, maar ik wilde eigenlijk eerst testen hoe het zou zijn als 1 experia wifi aangesloten zou zijn met kabel. Op zich werkte dit beter maar op de eerste verdieping is de wifi juist achteruit gegaan. Dit heb ik even afgewacht en afgelopen week de tweede experia boven geplaatst en ook bekabeld aangesloten. Beneden hadden we toen een snelheid van 30 en boven van 8 mbit/s. Toen via de site de wifi getest en daaruit bleek dat de instellingen van de modem gewijzigd moesten worden. Nu is de snelheid beneden 23 en boven 50 mbit/s??? Ik zal dit nog even wachten of dit veranderd. Bij de modem is het kanaal gewijzigd, dit is eigenlijk wat er iedere keer gedaan wordt als de instellingen via de kpn site getest en verbeterd wordt. Het lijkt er alleen op dat ik dat wekelijks moet doen of zo. Ik wacht het nog even af of de snelheden weer veranderen en anders moet ik weer iets anders verzinnen.

Voor mijn gevoel ligt het eigenlijk aan de modem (V10 versie), voordat we deze kregen was het altijd goed en gelijk daarna was het zoals nu of nog slechter. Ik heb ook veel meer klachten gelezen over deze modem, ook nadat er een update is geweest. Zou het dan kunnen dat het aan de modem ligt?


Maar je hebt boven en beneden een WiFi Versterker? En je gebruikt ook nog de WiFi van de V10? Als je dan de WiFi op de V10 eens uitzet? Hoe is de snelheid dan? 


We hebben boven en beneden de experia wifi versterker (zwarte dingen). Deze zouden het wifi signaal toch over moeten nemen van de v10? Ze zijn bekabeld aangesloten. Ik zie wel op de v10 het lampje van "wireless" knipperen, ik dacht dat deze juist uit moest zijn. Is dat zo en kan ik dat makkelijk doen en waarom wordt het wifi signaal niet overgenomen door de versterkers? 


Dat klopt inderdaad. Op de V10 wordt de WiFi uitgeschakeld. Je kan eens inloggen om te kijken of de WiFi daadwerkelijk uitgeschakeld is op de V10. En mag ik ook eens meekijken naar jouw netwerk en verbinding? Zou je daarvoor jouw Forumprofiel willen voorzien van postcode + huisnummer en naam van de contractant? Ik hoor graag als je dat gedaan hebt. 


Hallo Bart,

 

Volgens mij heb ik het allemaal ingevuld (op dit moment ben ik niet thuis). Ik moet wel zeggen dat er al verschillende keren mee is gekeken naar het netwerk.

Inmiddels heb ik de experia versterkers het signaal weer over kunnen laten nemen maar volgens mij is het bereik daar toch niet echt beter van geworden, boven 3 ipv 4 streepjes.


Ik zie dat de WiFi manager wel voor flinke verbetering heeft gezorgd na de 2e test. Dat is fijn, alleen het bereik is er nog niet. Bij gebruik van 5Ghz zal deze minder zijn dan bij de 2,4Ghz. Maar hij moet automatisch verbinden met het beste signaal. Nu zie ik 1 Versterker met kabel aangesloten op het modem. De tweede boven niet. Je hebt de zwarte Experia WiFi toch? Want die moeten allebei met een kabel aangesloten worden.