Skip to main content

Wij hebben thuis een probleem met de wifi. Het komt er op neer dat ons wifi signaal niet erg ver reikt en af en toe lijkt weg te vallen. Nu hebben wij al van alles van kpn gekregen en getest om het te verbeteren maar top op heden is dit nog niet gelukt. Wij maken gebruik van een experiabox V10 en deze hangt in de meterkast. Het probleem is dat ik deze eigenlijk niet ergens anders kan plaatsen zonder een kabel te vervangen die nu net lang genoeg is en om dit te vervangen moet ik de kabel trekken door een gedeelte waar meer leidingen lopen. Dit is iets wat dus erg lastig is. Nu vroeg ik me af of ik een extra router kan plaatsen achter de experiabox (bekabeld). Deze router wil ik dan boven in een slaapkamer zetten. Ik denk dat het aansluiten me allemaal wel zal lukken alleen weet ik niet of dit technisch mogelijk is en of mijn signaal dan ook verbetert. Heeft iemand hier ervaring mee en welke router zou ik dan moeten hebben?

De zwarte experia wifi inderdaad. Ze zijn wel allebei bekabeld aangesloten. Eerst had ik die van boven gesynchroniseerd met de eerste om zo het signaal te versterken. Nu heb ik bij beide de reset knop ingedrukt totdat ze opnieuw opstarten en beide ook bekabeld aangesloten aan de modem v10. 


En daarna de WiFi manager nog weer doorlopen op de plek waar het bereik het slechtst is? Ik vraag het nog even weer, dit omdat je het nu anders hebt aangesloten. 


Dit heb ik toen inderdaad gedaan en toen zijn de instellingen van de modem gewijzigd en volgens mij is toen de wifi weer via de modem gegaan. Toen heb ik de experia versterkers weer gereset zodat deze het signaal overnemen. Ik zal vanavond nog eens opnieuw testen met de manager. 


Is daar nog wat uitgekomen?


Ik heb het gister niet kunnen doen dus heb ik het net even gedaan. De snelheid beneden is 20mbit en boven is dit 40mbit. Ik heb de manager niet alles opnieuw in laten stellen omdat ik dan toch weer de experia wifi versterkers opnieuw het wifi signaal over moet laten nemen. Op zich is de snelheid dus wel ok, beter dan het sinds die experia V10 geweest is voor mijn gevoel. Wel is het zo dat het bereik nog tegenvalt, als ik in de woonkamer zit dan heb ik bijvoorbeeld niet de volle 4 streepjes bereik, terwijl de wifi versterker in dezelfde ruimte staat op nog geen 6 meter. Dit is eigenlijk boven ook het geval, hoe dit precies komt snap ik nog niet helemaal. Ik had ook mijn 2,4 en 5ghz gescheiden en volgens mij nog steeds, alleen zie ik het 5ghz netwerk niet meer verschijnen.


Klinkt een beetje alsof je in een bunker woont. Niet lullig bedoelt hoor, maar lijkt alsof het signaal moeite heeft om afstand te overbruggen door wat dan ook. 5 Ghz heeft sowieso een kleiner bereik dan de 2.4. En op de Experia WiFi's kun je de bandbreedte niet scheiden, dus logisch als je daarmee verbonden bent dat je die niet ziet. 


Daar lijkt het inderdaad wel op, terwijl het toch gewoon een simpel rijtjeshuis is. Daarom is het ook zo raar dat het signaal van verschillende buren vaak net zo goed of beter is als we verder van de versterkers/experia box weglopen. Maar de experia wifi versterkers kunnen het signaal niet scheiden als ik het goed begrijp? Dit heb ik gedaan omdat mijn telefoon op een gegeven moment de hele tijd tussen de 2,4 en 5ghz leek te wisselen. Dit lijkt hij nu ook weer te doen. Voordat ik de tweede versterker bekabeld had aangesloten hadden we volgens mij nog wel 2 aparte signalen. Nu lijkt mij telefoon weer steeds te willen wisselen, wifi valt dan even weg en internet op de telefoon loopt vast en na 10 a 20 seconden dan werkt het weer even. Ik heb de signalen nu gescheiden doordat er in de modem verschillende namen staan bij 2.4 en 5ghz, moet ik deze namen weer hetzelfde maken of maakt dit niet uit?

Zijn er verder nog dingen die ik kan doen om gewoon normaal stabiel wifi te krijgen met een snelheid die bij ons abonnement hoort?


Dat klopt, je kunt het signaal niet scheiden. De Experia Wifi's beschikken namelijk over 'bandsteering’. Dat betekent dat jouw apparaten automatisch verbinden met de beste van de twee. Je gebruikt nu de WiFi van de V10 met gescheiden signalen en die van de Experia WiFi's? Je hebt de WiFi dus weer aangezet op de V10. Want de Experia WiFi's nemen deze over. 

Ik zou denk ik even helemaal opnieuw beginnen. Dus Experia WiFi's resetten en loskoppelen. Experia Box resetten. En dan de Experia WiFi's weer aansluiten via de Thuis app. Daarna kun je nog de WiFi manager doorlopen. 


Ik heb de wifi op de V10 niet ingeschakeld, alleen de namen van de signalen waren daar nog wel verschillend. Ik heb deze inmiddels wel weer hetzelfde gemaakt dus nou zou het goed moeten zijn. Misschien dat ik toch maar even alles moet resetten en met de app alles opnieuw aan moet sluiten.

Als ik dan de wifi manager weer gebruik, bestaat de kans dan niet dat de instellingen van de V10 verbeterd worden en hier weer het wifi signaal vandaan komt waardoor de versterkers weer opnieuw moet aansluiten? Dit leek namelijk de vorige keer te gebeuren.


Hallo @Joery12 , Wi-Fi-aanpassingen in de V10 doen is zinloos, want zo gauw als de Experia Wi-Fi's  gekoppeld worden aan de V10 wordt de Wi-Fi in de V10 automatisch uitgeschakeld.

Het heeft dan alleen nog zin om in de Experia Wi-Fi's aanpassingen te doen.

 


Ik heb alles gereset en opnieuw aangesloten. Hier ben ik wel 2u mee bezig geweest omdat ik de experia wifi versterkers maar niet kreeg gekoppeld. Bij het lezen van de qr code was het wachtwoord niet juist??? Uiteindelijk dit met reset nummer 100 opgelost. Inmiddels alles weer "werkend". Ik heb de wifi manager weer gebruikt om na de reset alles te verbeteren maar er is niets verbeterd. Sterker nog, bereik en snelheid lijkt slechter te zijn dan voordat ik de wifi experia boven bekabeld aan heb gesloten en die van beneden buiten de meterkast heb gebracht. Het lijkt me dat het bereik met 1 tussenmuur en 5m afstand van de versterkers toch niet ineens moet halveren en de snelheid 1/3 mag worden... De wifi manager geeft aan dat ik recht heb op een gratis monteur maar logischerwijs kan dat nu natuurlijk even niet. Ik hoop dat tegen de tijd dat het wel kan de monteur een grote bus meeneemt met nieuwe v10 en nieuwe v10a en een hoop andere onderdelen zodat het goed is. Graag blijf ik bij kpn maar ik ben hier al 2jaar mee bezig en het werkt gewoon niet zoals ze op de reclame zeggen, dat terwijl ik er toch genoeg voor betaal lijkt me. Ik ben er dan eigenlijk ook wel klaar mee.....


Het lijkt me dat het bereik met 1 tussenmuur en 5m afstand van de versterkers toch niet ineens moet halveren en de snelheid 1/3 mag worden... 

Als er nog 20 andere wifi netwerken in de lucht zitten, is dat helemaal niet zo vreemd.


Nou, mij wel. Dat zou betekenen dat iedereen hier er last van moet hebben. Als ik verder weg ga van onze wifi punten gaat ons bereik en snelheid harder achteruit dan andere netwerken. Ik kan voor afstanden van meer dan 5m misschien beter het wachtwoord van verschillende buren vragen, want dat signaal is beter!

Nu mijn 2,4 en 5ghz niet meer gescheiden zijn heb ik ook nog het probleem dat mijn telefoon de hele tijd tussen deze netwerken lijkt te wisselen en mijn accu leeg trekt. Ik heb geen gisteren 2x tussendoor aan de lader gelegd en toen was hij 's avond weer helemaal leeg! 


Wat balen zeg. De manager geeft dus een gratis monteur aan. Dat is fijn. Deze kan nu niet komen inderdaad. Maar laten we eens weer kijken als we weer wat vrijer zijn of er dan een monteur kan komen. Zullen we dat afspreken? Want dit is ook niets zo, dit moet beter kunnen.

Â