Skip to main content
Beantwoord

Extra Wifi netwerk Experia Box

• 13 februari 2025
  • 4 reacties
  • 73 keer bekeken

Tot mijn grote verbazing wordt het extra wifi netwerk gewoon gekoppeld aan het interne VLAN/Subnet. Wat is daar het nut van. Anno 2025 is scheiding van je OT devices t.o.v je regulier computers en laptops essentieel. Dus ik was blij te zien dat KPN extra SSID aanbiedt. Maar dit wordt gewoon aan het interne netwerk gekoppeld; een grote vars dus. 

Beste antwoord door Marlon92

Het Extra WiFi netwerk is er voor om 2,4 Ghz apparaten te laten verbinden die niet goed om kunnen gaan met het gecombineerde 2,4 / 5 Ghz hoofdnetwerk. Het is niet bedoeld als apart afgescheiden netwerk. Heeft mijns inziens ook geen nut.

Al die "gevaarlijke" Chinese slimme apparaatjes hebben namelijk een app op je smartphone nodig om te kunnen functioneren. Die apps zijn veel gevaarlijker dan die apparaatjes zelf. Daar kunnen ze veel meer mee. En die draag je 24/7 met je mee.

Bekijk origineel

4 reacties

• 3669 reacties
  • Antwoord
  • 13 februari 2025

Het Extra WiFi netwerk is er voor om 2,4 Ghz apparaten te laten verbinden die niet goed om kunnen gaan met het gecombineerde 2,4 / 5 Ghz hoofdnetwerk. Het is niet bedoeld als apart afgescheiden netwerk. Heeft mijns inziens ook geen nut.

Al die "gevaarlijke" Chinese slimme apparaatjes hebben namelijk een app op je smartphone nodig om te kunnen functioneren. Die apps zijn veel gevaarlijker dan die apparaatjes zelf. Daar kunnen ze veel meer mee. En die draag je 24/7 met je mee.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 4 reacties
  • 13 februari 2025

duidelijk, maar wel een gemiste kans. 

JanD
Superuser
  • 8573 reacties
  • 13 februari 2025

Beste ​@RemcoVC als je per se een gescheiden netwerk wilt, gebruik je voor je IoT-apparaten gewoon het gastnetwerk, dat staat volkomen los van je thuisnetwerk.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 4 reacties
  • 20 februari 2025

Dat begrijp ik allemaal, maar het gasten netwerk heeft ook een functie !! dus wil dat graag ook gescheiden houden.

en dat statement over die chinese Iot en de apps; ik heb het niet eens over apps die (eventueel) op mijn telefoon staan, maar gewoon mijn camera's, huishoudelijke apparatuur en alarm. Werken allemaal met SaaS. Geen interactie met iets lokaals. Dus scheiding is dan een welkome toevoeging!

ik had gewoon gehoopt dat een organisatie die claimt cybersecurity zo serieus te nemen dat zij WEL de mogelijkheid bieden IoT te scheiden. Maar, net als alle andere providers wel aangeven dat scheiden belangrijk is, maar geen mogelijkheid inbouwen. Of zelfs een schijn veiligheid faciliteren.  

Reageer