Skip to main content

Extra Wifi ziet geen apparaten op standaard wifi en omgekeerd

  • 14 August 2024
  • 12 reacties
  • 110 keer bekeken

Modem V10A firmware: v5.00.60 build510
Eenvoudige test.

laptop-1 verbonden met de standaard Wi-Fi SSID
IP  via DHCP gekregen: 192.168.2.96

Laptop-2 veerbonden met de standard Wi-Fi SSID
IP via DHCP gekregen: 192.168.2.94

Ping op laptop-1 naar laptop2 : Reply OK

Verbind laptop-2 met de <SSID>_ExtraWiFi2G
IP via DHCP: 192.168.2.95
Ping op laptop-1 naar laoptop2: No reply en visa versa

Laptop-2 kan gewoon naar het internet, bijzonder is dat in de browser de webpagia 192.168.2.254 niet te benaderen is.
Als laptop1 bedraad is aangesloten kan deze ook laptop-2 niet benaderen en visa versa.

Dit probleem is al vaak gemeld, door mensen die een IOT device op 2.4Ghz moeten connecten omdat er een probleem ontstaat als er 2.4 en 5G op de SSID wordt uitgezonden. Vervolgens proberen zij met hun telefoon verbonden op de standaard SSID, via een app het IOT device te benaderen en dat lukt dan niet. In de antwoorden van KPN lees ik dan ‘het zou moeten werken’.
 

 

Hallo @TonyLu 

 

Het lijkt dat Extra Wifi zich gedraagt als GastenWifi, als je beide laptops op Extra Wifi aanmeld kunnen ze elkaar dan wel pingen? Bij een GastenWifi zou dat ook niet mogelijk moeten zijn.
Zet beide laptops dan op Privé netwerk in de Windows netwerkinstellingen als ze daar nog niet op staan anders zijn ze meestal ook niet te pingen.


Inderdaad, zoals @GeSp al schrijft: netwerkinstellingen op privénetwerk zetten. Anders werkt pingen waarschijnlijk niet.


Hi,

als beide laptops verbonden zijn met <SSID>_ExtraWiFi2G kunnen deze met elkaar communiceren.

Wat ik normaal bij modems doe is een naast het standaard SSID 2.4G/5G een tweede SSID maken met alleen 2.4G actief. Beide geven IP's uit in hetzelfde subnet en apparaten kunnen met elkaar communiceren.

De Experia box geeft deze mogelijkheid  via de “Extra Wifi functie”, echter is de routering niet goed geïmplementeerd en ontstaat een geïsoleerd netwerk.

 


De Experia box geeft deze mogelijkheid  via de “Extra Wifi functie”, echter is de routering niet goed geïmplementeerd en ontstaat een geïsoleerd netwerk.

Nee, dat klopt niet.


Een Extra Wifi 2.4 GHz wifi netwerk zou inderdaad geen geïsoleerd netwerk moeten zijn. Ik heb thuis ook Extra Wifi in gebruik en kan apparaten die aangesloten zijn op dit netwerk gewoon bereiken vanaf mijn hoofd wifinetwerk. Waarom het bij jou dan niet lukt, is een grote vraag.

Heb je Extra Wifi ingesteld zoals hier beschreven: Experia Box V10A: Extra wifinetwerk instellen met de functie "Extra Wifi"


Hallo,

dit topic komt meerdere malen voor in verschillende vormen en zou gemakkelijk door KPN nagespeeld en opgelost moeten kunnen worden. In plaats daarvan wordt er weer verwezen naar de procedure, waar je eigenlijk niets fout kunt doen en wordt het topic weer afgesloten.
Omdat het aantal IOT toepassingen steeds populairder wordt en nauwelijks ondersteuning van 5G te vinden is, hebben steeds meer klanten problemen hiermee.


Voorbeeld van een vergelijkbaar afgesloten topic:
Apparaten op Extra Wifi netwerk benaderen vanaf reguliere WiFi netwerk
7 maanden geleden3 reacties96 keer bekeken
Het netwerk aanzetten gaat goed en apparaten kunnen er ook op, maar het lukt mij niet om vanaf het extra netwerk apparaten te benaderen op het andere wifi of bedraad netwerk.

 


U reageert gewoon niet op wat @GeSp en ik schrijven. Waarom niet? Zo komt u niet verder.

In het door u aangehaalde topic, te vinden via Google, want u plaatst geen link, heeft de topicstarter niet meer gereageerd. Dus dan word er vanuit gegaan dat het probleem opgelost is.

https://community.kpn.com/thuisnetwerk-72/apparaten-op-extra-wifi-netwerk-benaderen-vanaf-reguliere-wifi-netwerk-607252


Hallo,

 

het laatste antwoord is : Je zou de boel kunnen resetten en alles nieuw installeren maar ik kan me voorstellen dat daar aardig wat werk in kan gaan zitten.
Er kan vanuit worden gegaan dat het probleem is opgelost, maar het is waarschijnlijker dat de klant het heeft opgegeven als er geen reactie meer komt.

Het valt mij op dat bij alle antwoorden er van gebruikers fouten wordt uitgegaan, daarmee zullen bugs in de producten nooit opgelost worden.

Met vriendelijke groet, 


Ik heb hier 2 telefoons. De ene is verbonden met het hoofdnetwerk. 

En heeft ip 10.50.74.192.

De andere met het 2,4 Ghz Extra WiFi netwerk. 

En deze heeft ip 10.50.74.190.

Van de ene kan ik probleemloos naar de andere pingen en visa versa.

Ik gebruik ook Syncthing om op beide toestellen verschillende mappen gesynchroniseerd te houden. Dat werkt prima. Als ik op het ene toestel een schermafdruk maak staat die vrijwel meteen op het andere toestel. Ook mijn nas is vanaf beide toestellen bereikbaar. 


Wat ik alleen dan weer niet snap: waarom staat er bij het Extra WiFi netwerk een WiFi 6 icoontje? Dat zou een 2,4 Ghz netwerk moeten zijn. 5 Ghz Extra WiFi staat uit.

 


Wifi 6 (ax) standaard gaat over zowel 2.4 als 5Ghz ook als 5 Ghz uit staat.


Je hoeft je geen zorgen te maken dat dit topic zomaar gesloten wordt, @TonyLu. Topics worden automatisch na 6 maanden inactiviteit gesloten. We zijn hier pas in gesprek, dus dat is hier nog niet aan de orde.

Goed, waarom zoeken we het dan toch bij de klant thuis? Omdat, net als @Nick83, ik geen problemen ervaar met het benaderen van apparaten die verbonden zijn met Extra Wifi. Daarom is het belangrijk om eerst het thuisnetwerk te controleren en uit te sluiten.

@GeSp vroeg eerder of jouw laptops allebei op een privénetwerk zijn aangemeld. Dus heb je aangegeven dat het netwerk waarop ze zich bevinden privé is en niet openbaar? Want dat wil ook nog wel eens proberen geven.

Daarnaast is de instructie om het modem te resetten ook geen slecht idee. Daarmee wordt alles namelijk teruggezet naar de fabrieksinstellingen en kun je het schoon installeren. Misschien is er toch ergens een foutje in de instellingen gekropen, waardoor jij nu deze problemen ervaart.


Reageer