Skip to main content
Antwoord

Fibaro homecenter 3 niet zichtbaar in interface V12

• May 2, 2025
  • 13 reacties
  • 75 keer bekeken

Ik heb een Fibaro homecenter 3 dat is aangesloten op de lanpoort van een 8-poorts TP-LINK switch.

de switch is weer via LAN verbonden met een KPN 12 router.

Het typische is dat ik in het LAN IPv4 overzicht, client list en de Network Map het homecenter niet terug zie terwijl het homecenter wel werkt met de scènes die ik hierop heb ingesteld.

Ook heb ik adressen gereserveerd echter dit heeft tot nu toe niets opgeleverd.

Wellicht heeft het te maken met het IP address bereik wat bij mijn vorige Ziggo router startte met 192.168.1.1 terwijl KPN 192.168.2.254 hanteert.

Heeft iemand dezelfde ervaring gehad en kan hij/zij me op weg helpen het probleem op te lossen d.w.z. het zichtbaar maken van het homecenter?

Beste antwoord door Thomas van KPN

Bedankt voor je terugkoppeling ​@Silentnelis, we zijn momenteel druk bezig overal de nieuwe software updates uit te voeren. Zodra je op de lijst staat zul je daar bericht over krijgen.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

13 reacties

• May 2, 2025

Welke firmware heb je op de KPN Box staan? Met de nieuwste firmware kan je het subnet aanpassen naar hetzelfde als dat je bij Ziggo had.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 2, 2025

Bedankt voor je reactie,

huidige software versie is SGEJ1000060E, is dit de versie die je bedoelt?

• May 2, 2025

Bedankt voor je reactie,

Dat is helaas niet de nieuwste. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 2, 2025

Bedankt voor je reactie,

Thnx, Ik ga contact opnemen met KPN

• May 2, 2025

Bedankt voor je reactie,

Dat is zinloos. Want ze gaan niet zomaar op jouw verzoek de firmware updaten. Dat gaat automatisch op een moment dat het automatische systeem van KPN daar believen in heeft…

Je kunt hem misschien resetten. Dat wil soms helpen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 2, 2025

Bedankt voor je reactie,

Dat is zinloos. Want ze gaan niet zomaar op jouw verzoek de firmware updaten. Dat gaat automatisch op een moment dat het automatische systeem van KPN daar believen in heeft…

Je kunt hem misschien resetten. Dat wil soms helpen.

Je hebt gelijk, na een half uur met een KPN medewerker te hebben gesproken was de conclusie, wachten op de nieuwe update maar wanneer kon men niet zeggen. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 4, 2025

Uiteindelijk de verbinding met Fibaro Homecenter HC3 weer kunnen herstellen via de volgende procedure:

• Home center in recovery modus gezet
  • Via UTP kabel rechtstreeks verbonden met PC (iMac)
  • iMac via Wifi verbonden met KPN netwerk daar bekabelde koppeling tgv verbinding met Fibaro HC niet mogelijk was
  • Ingelogd op HC via 10.42.0.1 (IP adres HC) waardoor recovery interface zichtbaar wordt
  • Ook was zichtbaar dat er nog het oude IP adres, wat alles blokkeerde, zichtbaar was
  • Via deze interface de automatische rapair geactiveerd
  • Homecenter maakt dan eerst een back-up en gaat vervolgens rebooten
  • Het Reboot proces door laten lopen tot uiteindelijk het contact werd verbroken
  • Vervolgens de HC UTP kabel weer met het KPN netwerk verbonden en ook de PC (iMac) weer via kabel verbonden
  • Daarna de KPN router uit en aangezet
  • Via de Fibaro app met de website van Fibaro (Yubii) verbonden 
  • Het homecenter bleek weer geactiveerd te zijn
  • Ook op de PC (iMac) verbonden met het Fibaro web dashboard waarbij bleek dat alles weer vanouds werkte
  • In de client- en IP4 list van de KPN router is de verbinding helaas niet terug te vinden, toch een beperking als je het mij vraagt maar hopelijk wordt dit met update V12.C.24.05.08 van de KPN Box12 opgelost

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Bedankt voor je terugkoppeling ​@Silentnelis, we zijn momenteel druk bezig overal de nieuwe software updates uit te voeren. Zodra je op de lijst staat zul je daar bericht over krijgen.

• May 6, 2025

Die homecenter moet eigenlijk op dhcp mode staan. Dus geen ip instellingen in de homecenter. Dan geeft de KPN Box hem een ip adres en dan zie je hem ook staan in de KPN Box. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 6, 2025

Hi Marlon92, Nog even gecheckt maar het homecenter staat in DHCP modus maar het is nog steeds niet zichtbaar helaas

• May 6, 2025

Kun je ook zien welk ip de homecenter nu heeft?

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 6, 2025

Kun je ook zien welk ip de homecenter nu heeft?

In het onderzoek om het HC Dashboard weer aan de praat te krijgen zag ik dat de voorkeur uitging naar een IP adres wat op 22 eindigde. Dit heb ik gebruikt bij een adres toewijzing, in het KPN modem, icm het mac adres. Het is nu wel zo dat dit IP adres wordt gebruikt.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 15, 2025

Inmiddels is de firmware van mijn modem ge-update naar V12.C.24.16.14 waarbij het nu mogelijk is alle aangesloten apparaten, waaronder mijn HC3 homecenter, te zien.

wat mij betreft, case closed