Skip to main content

Hoi,

Ik ben onlangs begonnen met mijn nieuwe job en daarvoor moet ik thuis loggen in hun eigen omgeving.

Via een token moet ik dus komen op het systeem van mijn werkgever. Maar het lukt niet.Ā 

Uitgeprobeerd op bekabeld internet, lukt niet. Op wifi, lukt niet. Getest via mobiele apparaten, via wifi, lukt niet. Maar via de 4G netwerk wel.

Dus conclusie van de IT afdeling was om de firewall uit te zetten. Maar dat lukt niet, want is nergens te vinden in de modem instellingen.

Ik moet wel aan de slag en zal niet gebeuren als ik de firewall niet aanpast.

Of moet ik bij port forwarding de juiste gegevens van netwerk van mijn werkgever toevoegen?

Ik heb trouwens een experiabox v12.

Help, want ik moet dit deze week oplossen.

Hallo @NathalyPĀ 

Ā 

Er zit geen firewall in die dingen blokkeert van binnen naar buiten, dus die hoef en kan je ook niet uitzetten.

Op b.v. een PC/LT met Windows 10 zit er wel 1 die b.v. programma's kan blokkeren die naar internet willen.

Portforwarding zou zeker niet nodig moeten zijn.

Zonder meer gegevens valt er weinig te zeggen wat er fout gaat en wat je in moet stellen.

Wat voor netwerk staat er vermeld bij Netwerkstatus? (te bereiken via Start, Instellingen en dan Netwerk en internet)

Hoe log je in, via een browser, RD of 1 of ander client die je moest installeren en zo ja welke?


@GeSpĀ dank voor jou antwoord.

Wat ik dan vreemd vind is dat de IT afdeling mij dan aangeeft om de kpn firewall uit te zetten.

Maar goed. Ik heb op 2 laptops geprobeerd. Ik zal dan proberen om de firewall in de laptops aan te passen.Ā 

De port farwarding was ook op aanraden van een ITer. Dus beetje confusing dit.

Kijk, het frapante is dat wanneer ik op de wifi ga op mijn mobiel of tablet lukt het niet om te loggen in de omgeving van mijn werkgever. Maar doe ik de wifi uit en ik zet mijn 4G aan, dan lukt loggen wel.

Als ik een hotspot maak van mijn tel, en de laptop op de hotspot aanmeld, dan werkt het ook. Dan lijkt mij niet dat het aan de firewall zit op mijn laptop zelf. Het is dan toch vanuit de modem.Ā 

Ā 


P.s.: loggen is geprobeerd zowel via alle browsers op mijn laptop,Ā en via een client die ik moest installeren.Ā 


Die IT afdeling zal dan waarschijnlijk niets van de KPN modem/routers weten.

Als het via een browser zou moeten werken dan verwacht ik ook niet dat het aan de firewall ligt.

Als je een Command prompt start kan je dan wel dan wel pingen naar het webadres waarmee je moet verbinden in de browser.

Dus stel dat je in de browser verbind met https://server.bedrijfs.naam

Dan voer je in de command prompt ping server.bedrijfs.naam in, lukt dat of krijg je b.v een melding dat het een niet geldig adres is?

Command prompt kan je starten via Start en dan intypen CMD


HalloĀ @NathalyPĀ 

Het enige wat ik kan bedenken isĀ dat het IP-adres van jouw huisaansluiting op Ć©Ć©n of andere wijze is terecht gekomen op een ā€œBlacklistā€ inĀ het systeem van jouw werkgever. Mogelijk heb je bij de eerste pogingen te vaak ā€œfoutā€ ingelogd, waardoor jouw IP-adres nu als verdacht wordt gezien en niet meer toegelaten wordt.

Wat is de foutmelding die je krijgt?


HalloĀ @NathalyPĀ , heb je al antwoord op bovenstaande vragen? Of werkt de verbinding ondertussen?


Hoi @RBxxĀ 

Nee verbinding werkt nog steeds niet. Heel apart.


HoiĀ @RBxxĀ 

Nee verbinding werkt nog steeds niet. Heel apart.

Gebruik je misschien internet sneller buitengebied ofzo?


HoiĀ @RBxxĀ 

Nee verbinding werkt nog steeds niet. Heel apart.

Dat is jammer @NathalyPĀ  Maar heb je nog een antwoord op mijn vragen?

Heeft de IT afdeling nog gekeken naar een IP-ban en wat is de foutmelding die je krijgt (of niet)?


@Nick83Ā nee. Gewoon rechtstreeks glasvezel, Experiabox V12, bekabeld internet.Ā 

@RBxxĀ ik krijg geen foutmelding. Het gaat zo, 1x inloggen met username en password in omgeving van mijn werkgever. Dat gaat, en dan moet ik mijn token invullen. En deze blijft draaien. Geen foutmelding, niks. Alleen maar dat draaicirkeltje. Dus het geeft mij geen toegang.Ā 


@GeSpĀ trouwens ik kan het adres niet pingen.


Tja @NathalyPĀ  als je verbinding krijgt en username en password kan invullen, dan gaat er bij KPN niets fout. Het gaat pas fout daarna bij het valideren met jouw token. Dan is dat m.i. toch echt iets voor de IT afdeling.


  1. Andere browser proberen? Internet explorer (dus de voorloper van Edge) werkt niet altijd goed meer. Eventueel is een add-blocker overactief?
  2. Kan het zijn dat vandaag je account is aangemaakt, met je token (van RSA oid.)? Het kan zijn dat de systemen 'snachts repliceren, dagje wachten is dan het enige.

en 3. Dit gaat over multi factor autorisation (MFA of 2FA). Je hebt je username en ww ingevuld, deze bevestigt en dan komt een invulveld om je token in te vullen? en kan je dat dan doen en dan gebeurt ā€˜deze blijft draaienā€™? of kun je je token juist niet invullen omdat ā€˜deze blijft draaienā€™?Ā 

Dit zijn ogenschijnlijk erg details, echter: het kan een oude browser zijn (iets wordt niet goed getoond), maar ook kan het zijn dat je te vaak een verkeerd token hebt ingevuld. En jouw IT-afdeling kan die blokkering opheffen.

En om je een hart onder de riem te steken: Je hebt verbinding met de omgeving van de werkgever, je wordt immers om credentials gevraagd. En een firewall die een token blokkeert? dat kan een firewall niet weten. Dat zou betekenen dat een hacker met een firewall kan herkennen wanneerĀ met een MFAserver wordt gecommuniceerd. Dat is zeer onwaarschijnlijk.

  1. Je zou je antivirus even kunnen uitschakelen, misschien voorkomt deze dat je scherm goed opgebouwd wordt?Ā 

Ā 


@JailhouseĀ thanks voor de uitleg. 1 en 2 zijn al uitgesloten. Nr 3; het invulveld voor de token verschijnt en daarin vul ik de juiste token. Klik op log in, en dan blijf het draaien.

Vreemde is dat als ik dit doe via mijn 4G netwerk op telefoon of tablet, dan lukt het wel. Dus op mijn thuis netwerk lukt het niet.

Ā