Skip to main content

Ik ben op zoek naar mensen die een FRITZ!Box 5590 fiber rechtstreeks op XGS-PON kpn glasvezel hebben aangesloten. Dus géén mensen met een andere FRITZ!Box dan een FRITZ!Box 5590 fiber. Bij die mensen hebben er veel verschillende apparaten via de DHCP een ip-adres gekregen en die- wanneer die actief zijn- die in de lijst met actieve verbindingen staan. Die mensen moeten dus veel tijdelijke apparaten aansluiten die allemaal een ip-adres krijgen en wanneer die niet meer gebruikt worden in de lijst met ongebruikte verbindingen terecht komen. Dus géén mensen die niet of nauwelijks tijdelijke apparaten aansluiten.

Maar wanneer het actieve ip-adres niet meer “actief” is zet de FRITZ!Box 5590 fiber dat in de lijst met ongebruikte verbindingen en de ip-adressen die daarin staan moeten na de geldigheidsduur (staat standaard op 10 dagen) weer vrijgegeven worden. Maar die vrijgaven werkt niet en op laatst staan er in die lijst met ongebruikte verbindingen meer ip-adressen dan in de actieve lijst…...

Waarom is deze vrijgave belangrijk? Wanneer de ip-reeks op bijv. 50 - 100 is ingesteld en komen er steeds meer ongebruikte ip-adressen in die lijst te staan, kan na 50 ongebruikte ip-adressen de FRITZ!Box 5590 fiber geen nieuwe ip-adressen meer uitgeven en dan krijg je problemen met de verbindingen. Ik heb die reeks op 100 - 200 ingesteld. Het duurt dus wel een mooi poosje voordat de lijst met ongebruikte ip-adressen “vol” is, maar nu al staan er meer ongebruikte ip-adressen in die lijst met ongebruikte verbindingen dan in de lijst met actieve verbindingen. Die lijst met ongebruikte verbindingen loopt geruisloos vol en wanneer het laatste ip-adres in die lijst terecht komt, krijg je problemen, omdat de FRITZ!Box 5590 fiber geen nieuwe ip-adressen kan uitgeven via de DHCP.

Dus met andere woorden zijn er mensen waar ook in de lijst met ongebruikte verbindingen een heleboel ongebruikte ip-adressen staan en die niet na 10 dagen vrijgegeven worden.

En ja ik heb hiervoor contact gezocht met AVM (maker van FRITZ!Boxen) maar die zijn er niet geheel van overtuigd dat het aan de FRITZ!Box 5590 fiber ligt.

Zoals ik al eerder noemde werkt dit met een andere bijv. FRITZ!Box 7590 AX wel goed. Die heeft namelijk een vriend van mij. Het is dus alleen een kwaaltje van een FRITZ!Box 5590 fiber en ook het kleine broertje FRITZ!Box 5530 fiber.

Wellicht heb je hier wat aan: