Skip to main content
Beantwoord

Fritzbox 5690-Pro via spf verbinden met 4 Gbit/s glasvezel van KPN

• February 14, 2026
  • 10 reacties
  • 101 keer bekeken

Mijn oude Fritzbox 7490 van Xs4all heeft de geest gegeven en heb ik zelf vervangen door de fritzbox 5690-Pro. Nu wil ik van 1gb overstappen naar 4gb en gebruik maken van de directe optie om de Fritz via de spf aansluiting met een fiberkabel aan te sluiten KPN glasvezel. Het voordeel is dat dan de waan 2gb aansluiting van de Fritz vrijkomt en gebruikt kan worden voor data en streamen. De oude aansluiting wordt dan sowieso vervangen. Dit zou moeten kunnen met de FRITZ!SFP XGS.PON. Maar hoe regel ik dit met KPN zodat ik niet een snellere aansluiting met alleen ethernet krijg

Beste antwoord door Tiswatmet_

Opgelost deze fritzbox kan alleen via ethernet aan de kpn ont.  Dus de snelheid van een 4gb aansluiting zal in mijn geval dus beperk worden door de 2,5 gb wlan aansluiting. Jammer maar toch meer snelheid dan 1gb. 😀 

10 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 14, 2026

Beste ​@Tiswatmetkpn zie  onderstaande links met aanvullende info en hulp:

https://community.kpn.com/kennisbank-vrije-modemkeuze-en-fritz-box-133

Succes

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 14, 2026

Bedankt voor de snelle reactie. Maar ik vind nergens of de nieuwe 4gb aansluiting in de meterkast alleen een ethernetverbinding heeft of een ethernet plus een spf aansluiting of in mijn geval alleen een spf krijg die rechtstreeks op de fritzbox kan. Dus welke aansluiting krijg ik in de meterkast. Dat is het enige dat ik wil weten.

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • February 14, 2026

​@Tiswatmetkpn 

de Fritzbox 5690 pro is niet geschikt voor XGS-PON. deze kun je uitsluitend met een SFP verbinden met een AON of G-PON verbinding. met een XGS-PON verbinding zul je hem gewoon via de bestaande ONT moeten gebruiken en via de WAN poort aansluiten.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 14, 2026

Die 2 meegeleverde spf connectors zijn inderdaad niet te gebruiken. Maar er is toch een aparte fritz spf module die wel geschikt is voor kpn glasvezel. Zie https://fritzshop.nl/accessoires/1198-fritzsfp-xgspon.html

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • Antwoord
  • February 14, 2026

Opgelost deze fritzbox kan alleen via ethernet aan de kpn ont.  Dus de snelheid van een 4gb aansluiting zal in mijn geval dus beperk worden door de 2,5 gb wlan aansluiting. Jammer maar toch meer snelheid dan 1gb. 😀 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • February 14, 2026

Die 2 meegeleverde spf connectors zijn inderdaad niet te gebruiken. Maar er is toch een aparte fritz spf module die wel geschikt is voor kpn glasvezel.

Maar niet te gebruiken met 5690Pro

FRITZ!Box 5690 Pro

• Geschikt voor aansluiting op GPON (Gigabit Passive Optical Network) en AON (Active Optical Network)

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+9
  • Helper
  • February 14, 2026

Met een Unifi UCG Fiber Gateway lukt dat prima 😀

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • February 14, 2026

Met een Fritzbox 5690 XGS of 5590 Fiber ook 😉

Alleen jammer dat Fritz heeft besloten om voor de 5690 de techniek te splitsen tussen modellen voor AON+GPON en XGS-PON (want technisch zou dat niet nodig zijn gezien dat het bij de 5590 met 1 model kan).

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Hoi ​@Tiswatmet_. Welkom op de KPN Community. Als eerst heb ik toch een kleine aanpassing moeten doen aan je gebruikersnaam, want het is niet toegestaan (volgens onze huisregels) om ‘kpn' te gebruiken. Als je er toch nog iets anders van wilt maken, dan kun je met behulp van dit topic je gebruikersnaam weer wijzigen. 

Voor de rest zie ik dat je met behulp van de Community al een heel eind bent gekomen en dat je al hebt besloten hebt wat je gaat doen. Mocht je toch nog weer iets willen weten over dit onderwerp of iets anders, dan weet je ons te vinden! 

Frans123
Helper
Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • February 16, 2026
Om je FRITZ!Box 5690 Pro optimaal te gebruiken met het 4 Gbit/s glasvezelabonnement van KPN, zijn er twee belangrijke routes. Let op: de 5690 Pro kan momenteel niet direct via een eigen SFP-module op een XGS-PON-aansluiting van KPN worden aangesloten voor de volledige snelheid. 

Aanbevolen verbindingsmethode
Voor een 4 Gbit/s verbinding gebruik je de meegeleverde KPN ONT (het witte kastje).
  • Aansluiting: Verbind de 10 Gbit/s poort van de KPN ONT met de WAN-poort van de FRITZ!Box 5690 Pro met een hoogwaardige netwerkkabel (minimaal Cat 6a).
  • Configuratie: Selecteer in de FRITZ!Box-interface onder 'Internet' > 'Toegangsgegevens' de provider KPN. De wizard configureert automatisch de juiste VLAN-instellingen (VLAN 6 voor internet). 

Belangrijke beperkingen bij SFP
Hoewel de FRITZ!Box 5690 Pro een SFP-slot heeft, zijn er barrières voor direct gebruik op KPN 4 Gbit/s:
  • Incompatibiliteit: De FRITZ!Box 5690 Pro ondersteunt momenteel geen directe XGS-PON SFP-modules die compatibel zijn met het KPN-netwerk voor deze specifieke snelheid.
  • Snelheidslimiet: De blauwe WAN-poort en sommige SFP-combinaties kunnen gelimiteerd zijn tot 2.5 Gbit/s, waardoor je de volledige 4 Gbit/s van je abonnement niet haalt zonder de juiste hardware-offloading via de externe ONT. 

Stappenplan voor installatie
  1. ONT Activeren: Zorg dat de KPN ONT is aangemeld. Gebruik hiervoor eventueel de KPN Service Tool.
  2. Bekabeling: Gebruik de 2.5 Gbit/s of 10 Gbit/s poort (afhankelijk van je hardwareversie) om de ONT met de FRITZ!Box te verbinden.
  3. Software: Volg de stappen in de FRITZ!Box-wizard om de verbinding te voltooien. 
Wil je hulp bij het instellen van specifieke VLAN-instellingen of het controleren van je huidige firmware-versie voor de beste prestaties?