Skip to main content

Is er een mogelijkheid om de fritzbox 7590 in bridge te zetten zodat ik toch mijn eigen router kan gebruiken?

Of is het alleen mogelijk D.M.V “exposed host” (dmz).

Hallo @B100NL , de Fritzbox is toch al je eigen router i.p.v. de Experia?


Waarom een Fritzbox hebben/nemen als je die in bridge wilt zetten, laat hem dan helemaal weg zou ik zo zeggen en hang gelijk de router van je keus er achter.


FritzBoxen kunnen niet in bridgemode, als je dat wilt zal je een los DSL modem moeten regelen die compatible is met de KPN DSL specificaties. O.a. Draytek Vigor 130 of 165 en Zyxel VMG4005-B50A zijn dat. Maar DMZ is vaak een prima optie, tenzij je met standaard of oude VPNs aan de slag wil.

Zie https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/gebruik-een-eigen-router-i-p-v-de-experia-box-458609?postid=1081670#post1081670

Als het je te doen is om betere ping of hogere snelheden zul je niks winnen bij los modem en eigen router. Modem en router functies in 1 product/kastje/chipset/printplaat heeft zo z’n voordelen.

Maar misschien wil je iets anders kwa router functies of andere WiFi o.i.d. Laat dat even weten wat je doel is.


Van welk merk en type is jouw eigen router?

Heb je een VDSL- of glasvezelaansluiting?

Heb je televisie van KPN?

 

Een FRITZ!Box kan niet in bridge-mode gezet worden dus zal je jouw eigen router als DMZ moeten instellen.

 


De fritzbox is die wat kpn zelf aanbied de 7590 volgens mij?

Ik heb een VDSL aansluiting en nee ik heb geen tv oid.

en @Doornekamp33 omdat ik dacht dat de fritzbox de functies zou bieden die ik nodig had zoals openvpn etc maar dit iets anders was dan dat ik ervan begrepen had.

En ik heb last van bufferbloat o.i.d

En aangezien je meteen de fritzbox voor een halfjaar huurt ipv dat je hem een week kan gebruiken en dan kunt besluiten of je hem wilt houden zit ik er dus aan vast.

Kon zelf ook wel bedenken dat ik beter de xperiabox had kunnen houden en deze in bridge gezet te hebben o.i.d ipv 7,50 extra betalen per maand voor iets waar ik geen gebruik van maak 🙂.

En nee ik verwacht geen andere snelheden, de fritzbox zou namelijk 300mb aan moeten kunnen als ik het me goed herinner (of meer zelfs) en de maximale snelheid wat kpn mij op mijn adres kan leveren is maar 110 en dit haalde ik al met de xperiabox.

Dus als ik mijn eigen router in dmz zet (exposed host heet het op fritzbox  volgens mij) bereik ik hetzelfde effect als in bridge?

 


DMZ is inderdaad de meest gebuikte manier bij KPN met DSL als je geen eigen modem direct op de telefoonkabel wilt aansluiten en toch eigen router wilt gebruiken. OpenVPN server werkt prima in zo’n DMZ constructie.


Met een Draytek Vigor 130 of 165 in full-bridge-mode of een Zyxel VMG4005-B50A is het mogelijk om een router naar keuze op een VDSL aansluiting te gebruiken zonder DMZ.

De Vigor 130 en 165 ondersteunen geen bonding. De Vigor 165 ondersteunt wel VPlus.

De Zyxel VMG4005-B50A ondersteunt zowel bonding als VPlus.


Bedankt


dacht dat het antwoord van jan aangegeven stond als beste antwoord en wilde dit wijzigen, nu staat het dus echt als beste antwoord


FritzBoxen kunnen niet in bridgemode, als je dat wilt zal je een los DSL modem moeten regelen die compatible is met de KPN DSL specificaties. O.a. Draytek Vigor 130 of 165 en Zyxel VMG4005-B50A zijn dat. Maar DMZ is vaak een prima optie, tenzij je met standaard of oude VPNs aan de slag wil.

Zie https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/gebruik-een-eigen-router-i-p-v-de-experia-box-458609?postid=1081670#post1081670

Als het je te doen is om betere ping of hogere snelheden zul je niks winnen bij los modem en eigen router. Modem en router functies in 1 product/kastje/chipset/printplaat heeft zo z’n voordelen.

Maar misschien wil je iets anders kwa router functies of andere WiFi o.i.d. Laat dat even weten wat je doel is.

Voor de goede orde, als de provider public ip d.m.v. Routed Subnet ondersteund (zoals XS4ALL) dan kun je een van de publieke IP adressen “Bridgen” naar een ander device. 

Zie: https://nl.avm.de/service/fritzbox/fritzbox-7590/knowledge-base/publication/show/1638_Publiek-IPv4-subnet-in-de-FRITZ-Box-configureren/#zd

Ik weet helaas niet of KPN de dienst Routed Subnet ook over heeft genomen van XS4ALL.

Groet,

AVM GmbH for ICT

Eric


FritzBoxen kunnen niet in bridgemode, als je dat wilt zal je een los DSL modem moeten regelen die compatible is met de KPN DSL specificaties. O.a. Draytek Vigor 130 of 165 en Zyxel VMG4005-B50A zijn dat. Maar DMZ is vaak een prima optie, tenzij je met standaard of oude VPNs aan de slag wil.

Zie https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/gebruik-een-eigen-router-i-p-v-de-experia-box-458609?postid=1081670#post1081670

Als het je te doen is om betere ping of hogere snelheden zul je niks winnen bij los modem en eigen router. Modem en router functies in 1 product/kastje/chipset/printplaat heeft zo z’n voordelen.

Maar misschien wil je iets anders kwa router functies of andere WiFi o.i.d. Laat dat even weten wat je doel is.

Voor de goede orde, als de provider public ip d.m.v. Routed Subnet ondersteund (zoals XS4ALL) dan kun je een van de publieke IP adressen “Bridgen” naar een ander device. 

Zie: https://nl.avm.de/service/fritzbox/fritzbox-7590/knowledge-base/publication/show/1638_Publiek-IPv4-subnet-in-de-FRITZ-Box-configureren/#zd

Inderdaad tussen aanhalingstekens. Dit is geen Layer2 (ethernet) bridge, maar een Layer3 packet filtering- en forwarding functie, die, als je hem ‘helemaal open zet’, lijkt op een bridge. O.a. broadcast zie ik niet. Dit kan tot grote problemen leiden als iemand denkt/hoopt dat het echt een L2-bridge is.