Skip to main content

Hoi,

Ik heb momenteel glasvezel internet op het KPN netwerk in combinatie met een FritzBox 5490 die na het afsluiten van het abonnement geïnstalleerd werd door een monteur.
Nu wil ik graag de FritzBox te vervangen met een Ubiquiti Unifi netwerk setup, echter zijn er een paar dingen waar ik tegenaan loop tijdens het bedenken van mijn netwerk.

Tijdens de installatie heeft de monteur geen NTU geïnstalleerd, sinds de 5490 een fiber poort heeft. Het glas komt dus binnen, gaat door een TK01 Glasvezel FTU grondplaat heen, en daarna direct de FritzBox in als SC/PC.

Ik weet dat Ubiquiti een UFiber AE Fiber-to-Ethernet Converter heeft, dus mijn plan was om FTU → UFiber AE → POE Injector → USG → Switch te doen. En dan voor de UFiber AE een UF-SM-1G-S te gebruiken, die voor zo ver ik kan zien de SC/PC kabel accepteert die nu mijn FritzBox in gaat.

 

Zijn er hier dingen die ik gemist heb, of andere problemen waar ik tegenaan ga lopen? Ik weet dat KPN werkt met VLAN 6 voor internet en VLAN 4 voor IPTV, dus dat gaat goed komen. Maar zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden?
Graag hoor ik jullie tips en/of opmerkingen! :)

Heb je het topic "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box" gelezen?

Heb je de site https://kpn.com/eigenmodem gelezen?


Heb je het topic "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box" gelezen?

Heb je de site https://kpn.com/eigenmodem gelezen?

Op de eigenmodem pagina van KPN hebben ze het over een NTU, echter heb ik die dus niet.

Ik weet dat KPN NTU’s verkoopt op kpnwebshop.com, maar nu vroeg ik mij dus af of ik in plaats van bijvoorbeeld een Genexis Media Convertor ook een UFiber AE kon gebruiken.


​Op de eigenmodem pagina van KPN hebben ze het over een NTU, echter heb ik die dus niet.

Ik weet dat KPN NTU’s verkoopt op kpnwebshop.com, maar nu vroeg ik mij dus af of ik in plaats van bijvoorbeeld een Genexis Media Convertor ook een UFiber AE kon gebruiken.

Dat kan, als hij maar voldoet aan de specificaties.