Skip to main content
Vraag

FTP script werkt niet meer door box 14

• 31 maart 2025
  • 16 reacties
  • 90 keer bekeken

Sinds 2 weken hang ik met een server aan de KPN glasvezel, op een KPN BOX 14. Sinds ik op deze box verbonden ben, kan ik met een script geen verbinding meer maken met een 2-tal externe servers om geautomatiseerd een aantal kleine textbestanden op te halen.

Steek ik de server om naar de andere lijn, Delta glasvezel, dan werkt het meteen. Het probleem zit dus niet in de scripts.

Nu is mijn google-fu best goed, dus ik heb al gevonden dat ik in die BOX 14 de firewall op laag moet zetten. Maar, dat stond hij al. Daarom heb ik hem op “Aangepast”  gezet en heb ik de knop “Alles toelaten” gebruikt. Je zou verwachten dat de boel dan werkt, maar helaas., ik krijg geen contact.

Iemand de gouden tip?

16 reacties

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 31 maart 2025

...

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 4450 reacties
  • 31 maart 2025

@TheGlitch Zet IPv6 in het modem uit en probeer nogmaals. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 31 maart 2025

ipv6 staat uit op de box, blijkbaar had ik dat al gedaan

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 4450 reacties
  • 31 maart 2025

@TheGlitch Nou anders proberen, zet IPv6 aan en probeer de externe servers met hun IPv6 adressen te verbinden.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 31 maart 2025

ipv6 aangezet, ook dan helaas geen resultaat, andere kant is alleen via ipv4 te bereiken op dit moment.

Tot nu toe gedaan:

• Firewall op laag en op aangepast met “alles toelaten”
  • Firewall terug op laag
  • ipv6 uit en terug aan
  • portforward op poort 21 (ivm eigen server) uitgezet en verwijderd (ik heb/had hier ook een ftp draaien, maar is niet noodzakelijk en gaat er sowieso uit)
  • Modem herstart
  • Server terug op Delta-lijn, meteen werkend zonder enige aanpassing
  • Modeminstellingen tussen KPN en Delta gecontroleerd op eventuele portforwarding, geen verschillen.
  • Alle portforwarding verwijderd (en staan inmiddels terug actief)

Het is dus iets op de KPN lijn danwel in het modem die de boel op FTP-gebied tegenhoudt.

Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • 581 reacties
  • 31 maart 2025

Alleen IPv4, dus geen IPv6 issues.

Aangepast, alles toelaten is OK, maar pas wel op dat een standaard regel met poort 21 en “X” NIET op groen staat, dan blokkeer je juist poort21.  Poort 21 en “>>” doet niets. alles wordt al doorgelaten.

Welk type FTP gebruik je? Actief of Passief?  FTPS of ouderwetse FTP?  Info over het stadium dat de verbinding faalt? Controlekanaal, datakanaal ?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 4450 reacties
  • 31 maart 2025

@TheGlitch Volgens deze topic, voor V12 modem is IPv6 aangestuurd ook voor IPv4 adressen

Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • 581 reacties
  • 31 maart 2025

@TDN 

Volgens deze topic, voor V12 modem is IPv6 aangestuurd ook voor IPv4 adressen

Wat bedoel je hier precies mee?

• Auteur
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 1 april 2025

Even voor de compleetheid, ik wil dus niet zelf een FTP server draaien, maar verbinden met een externe FTP server. En dat lukt niet via de KPN lijn, wel via Delta.

Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • 581 reacties
  • 1 april 2025

Dat was helemaal duidelijk.

In de firewall instelling “Aangepast/Alles doorlaten” staat standaard een aantal regels.

Als een regel poort 21 bevat en een “X” in een cirkel  groen gemarkeerd is, dan blokkeert die regel juist poort 21.  Dit zou misverstanden kunnen veroorzaken.

Wat gebruik je om FTP te scripten? Curl, wget, python, powershell?  En welk type FTP komt daar uiteindelijk uit?  Standaard FTP, versleuteld FTPS ? Actief of Passief?  Krijg je foutmeldingen die mogelijk nog extra info geven?

• 5705 reacties
  • 1 april 2025

Kun je het ook even proberen met een normale FTP cliënt? Zoals FileZilla bijvoorbeeld? Dan tekel je de suggestie dat het "script" niet goed in elkaar zit.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 1 april 2025

Gedaan, ook die komt er via de KPN niet door, wel via Delta. Geeft alleen een timeout, verder niks geen andere meldingen

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 1 april 2025

Kan jij eens screenshots plaatsen van de instellingen van jouw uitgaande firewall?

Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • 581 reacties
  • 1 april 2025

Timeout wijst echt op geen verbinding via poort 21. 

FileZilla meldt bij starten van de verbinding het IP adres waarmee contact wordt gemaakt. Kunt u bevestigen dat dit een IPv4 adres is? (ja, ik weet dat in een vorige post gezegd is dat de server alleen IPv4 ondersteunt, maar het wordt lastig dit probleem te verklaren). Eventueel kan de debugmode van FileZilla opgeschroefd worden om nog meer informatie te krijgen. Met passieve FTP, alles toelaten en poort 21 niet geblokkeerd zijn er alleen uitgaande verbindingen en mag er geen probleem zijn.

Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • 581 reacties
  • 2 april 2025

Dit geeft FileZilla:

FileZilla, verbinding met “Platte FTP”, passief:

IPv4: (V4 adres i.p.v. domeinnaam)

Status:    Verbinden met 145.220.21.40:21...
Status:    Verbinding gemaakt, welkomstbericht afwachten...
Status:    Normale FTP is onveilig. Schakel over naar FTP via TLS.
Status:    Ingelogd
Status:    Mappenlijst ophalen...
Status:    Mappenlijst van "/" opmaken geslaagd

IPv4, “Drop” regel op poort 21:

Fout:    Verbinding verlopen na 20 seconden inactiviteit
Fout:    Kan niet verbinden met server
Status:    Wachten om opnieuw te proberen....
Fout:    Verbinding verlopen na 20 seconden inactiviteit
Fout:    Kan niet verbinden met server

IPv6:

Status:    Adres bepalen van ftp.nluug.nl
Status:    Verbinden met [2001:67c:6ec:221:145:220:21:40]:21...
Status:    Verbinding gemaakt, welkomstbericht afwachten...
Status:    Normale FTP is onveilig. Schakel over naar FTP via TLS.
Status:    Ingelogd
Status:    Mappenlijst ophalen...
Status:    Mappenlijst van "/" opmaken geslaagd

• Auteur
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 7 april 2025

Omdat het voor mij niet werkbaar is, maar de scripts wel regelmatig essentiele info ophalen, heb ik de boel terug op Delta gezet en ik ga eens kijken naar een eigen modem voor op de KPN aansluiting - zoals die ook aan de Delta hangt.

Geen oplossing dus, maar ik heb geen er geen tijd meer voor over om er in te steken.

Reageer