Skip to main content

Sinds de update op 5 maart van de KPN box 12 kan ik niet meer FTP-en.

Ik kan alleen nog FTP-en als ik “hard-codet” het IPv4 adres gebruik. Wat moet ik in mijn box 12 aanpassen?

De storing ligt op dit moment bij de ontwikkelaars. Het was inderdaad plausibel dat er een bug in de upgrade zat en zijn dit nu aan het uitzoeken. Morgen tussen 02:00 uur en 07:00 uur wordt er een verbetering aan het netwerk toegepast. Het is niet duidelijk of dit met mijn melding te maken heeft maar ga het wel testen. 


Ben je er nog een beetje uit gekomen @BolleJan?


Nee, helaas @Thomas van KPN. Het werkt nog steeds niet met IPv6.

De enige conclusie die ik kan trekken is dat niemand op IPv6 zit te wachten. Was dat wel dan waren dit soort problemen al in 2017 de wereld uitgeholpen.


Heel erg weird dit allemaal! 

Ik had zelfde problemen via FilzeZilla en hoster Antagonist. 

 

Als ik inlog op mijn modem en beveiliging op low zet komt alles weer door! Alleen voelt het niet helemaal goed natuurlijk. Hoop dat ze bij KPN meelezen en dit fixen via een update :)


Gisteren een update gehad, nu werkt zelfs ‘laag’ niet meer :(


Hoe kun je zien dat er een update is geweest?


Hoe kun je zien dat er een update is geweest?

Ik kreeg een melding dat ze mijn modem gingen updaten afgelopen nacht.


Is er al een oplossing voor dit probleem? Heb nu de beveiliging op laag gezet maar dit is niet heel wenselijk...


Lees vooral even mee in de laatste product update van onze Box12, ik zie wel een paar dingen voorbij komen die misschien wat met elkaar te maken hebben.

https://forum.kpn.com/product-updates/kpn-box-12-update-naar-kpn-software-v12-c-24-05-08-614878/index6.html

Nou ben ik onder andere wel benieuwd of jullie na de update nog steeds je IPv6 adres hebben of nu weer op je IPv4 adres zitten? En of een paar herstarts hier misschien verbetering in brengt.


Laatste update:

Twee dagen geleden (19-06) heeft de modem weer een update gekregen. Nu doet ook het FTP-en over IPv4 niet meer.

Ik had ooit aangeboden dat ze mij als proefkonijn mochten gebruiken om het FTP-en over IPv6 terug te krijgen. Helaas is het nu nog erger. Ik snap het niet.

Jammer ook dat je geen technisch personeel aan de lijn kunt krijgen naar aanleiding van zo'n update. KPN heeft het probleem veroorzaakt dan verwacht je toch dat er (gratis) een nazorg-team aanwezig is die storingen ontstaan door updates snel op kunnen pakken.

Zojuist tijdens een telefoongesprek met de support-plus afdeling werd mij verzekerd dat de problemen veroorzaakt met de laatste update versneld (volgende week of de week erop) met een nieuwe update worden opgepakt.

@ KPN Belofte maakt schuld. Hierbij nogmaals mijn aanbod om als proefkonijn gebruikt te worden. Een modem in de field zegt meer dan een standaard modem in een steriele testomgeving. Dus… maak gebruik van die kans.


Welke versie praten we nu over dan bij de laatste update. Want daar staat op niveau middel de firewall FTP te filteren op zowel ipv4 als ipv6.

Kwestie van op laag  zetten of op aangepast en dan alleen FTP vrijgeven.


Fijn dat je reageert maar ik zou graag een reactie willen hebben van KPN zelf. Die snappen misschien dat je de beveiliging niet wil verlagen omdat er een update is geweest.

En ter info. Ook dat helpt niet.


Fijn dat je reageert maar ik zou graag een reactie willen hebben van KPN zelf. Die snappen misschien dat je de beveiliging niet wil verlagen omdat er een update is geweest.

Weet je dat de firewall op laag gelijk is aan het level voor de update. Je verlaagt de beveiliging daarmee dus niet t.o.v. voor de update.

De routers van KPN zijn één van de eerste consumentenrouters waarbij er een firewall op de uitgaande communicatie geplaatst wordt.


De Fritzbox heeft ook die functies alleen de standaard instelling is van binnen naar buiten geen restricties. Behalve dacht ik voor zoiets als netbios over ip. Maar dat wil je echt niet naar buiten hebben.


De routers van KPN zijn één van de eerste consumentenrouters waarbij er een firewall op de uitgaande communicatie geplaatst wordt.

En wat het doel is snap ik niet. Want het heeft geen enkel nut als beveiliging tegen hackers of virussen/malware of andere narigheid. Het is puur om de klant te pesten. Om deze er bewust van te maken dat er een mogenlijk onveilig protocol gebruikt word.


Fijn dat je reageert maar ik zou graag een reactie willen hebben van KPN zelf. Die snappen misschien dat je de beveiliging niet wil verlagen omdat er een update is geweest.

Weet je dat de firewall op laag gelijk is aan het level voor de update. Je verlaagt de beveiliging daarmee dus niet t.o.v. voor de update.

De routers van KPN zijn één van de eerste consumentenrouters waarbij er een firewall op de uitgaande communicatie geplaatst wordt.

Als dit werkelijk het geval is wat je schrijft, dat de update instellingen zijn aangepast en dat dit gevolgen heeft voor de werking, dan hoort KPN de gebruiker in te lichten welke veranderingen er worden aangebracht. Als ik een bedrijf was en ik zou twee dagen niet kunnen werken omdat KPN iets aanpast zonder mij te waarschuwen dan kregen ze een vette rekening.

Daar komt bij, ik heb gisteren met de helpdesk gesproken en die wist totaal niet waar ik het over had. FTP, IPv6, IPv4, nieuwe interface op de modem? Ik weet zeker dat een beetje zichzelf respecterend bedrijf er voor zorgt dat de helpdesk op de hoogte is en dat er een speciaal support (nazorg)team klaar staat voor onvoorziene problemen.

In het verleden had ik een eigen modem maar om het gezeur daarover te voorkomen ben ik daarmee gestopt. Nu KPN zelf prutst zonder nazorg, overweeg ik toch weer een eigen modem.

In goed Nederlands: I am not amused. 


Was inderdaad weer uitgeschakeld bij de laatste update.

Ik kan mijzelf goed voorstellen dat webhosters ook mails krijgen van klanten die aangeven dat de ftp niet meer werkt haha.

Maarrrrrrrr, inloggen in modem, beveiliging op aangepast zetten, dan weer terug naar laag en voila… doet het weer. In ieder geval hier :)


Ja hier werkt dat ook. Maar dat moeten we dan zelf uitzoeken. Het zou KPN niet misstaan als ze vooraf aangeven wat er gaat veranderen en hoe je storingen veroorzaakt door deze veranderingen kun verhelpen. 
Zo zou ik graag alleen ftp open willen zetten maar dat is me nog steeds niet gelukt. Wil je daar hulp in dan moet je mega-veel per maand bijbetalen voor die ene hulpvraag.

In het bedrijfsleven komt KPN met zo’n houding niet weg. Dan hangt de changemanager meteen aan de telefoon (als ie nog kan bellen 😉 )


Reageer