Skip to main content

Hey, ik wil mijn thuisnetwerk aanpassen naar een ander subnet, maar dat weigert het vanwege overlap met het (niet actieve) gast netwerk.

Dus ik probeer het gast netwerk aan te passen, er zijn geen errors, het zegt dat het werkt.. maar dan komt het terug met “Hier zijn je nieuwe gegevens” en is het weer terug op de oude gegevens:

 

Stap 1, huidige gegevens:

Stap 2, nieuwe gegevens ingevuld:

 

Stap 3, toepassen:

Stap 4, opslaan:

 

En… dan is het weer bij de oude gegevens.

Hoe kan ik zorgen dat mijn hardware gewoon doet wat ik zeg?

 

Groeten, Elva

Als ik exact hetzelfde doorvoer dan wordt het wel geaccepteerd ook na uitloggen en weer inloggen.

Over welke software versie gaat dit bij uw apparaat?

En wat staat er dan bij de andere DHCP voor range ingesteld?


Dit zijn de thuisnetwerk instellingen:

 

En software, zou de nieuwste versie moeten zijn volgens de updater:

 


Misschien dat er toch een soort conflict situatie optreedt. U laat namelijk de IP pool range beginnen op 192.168.2.1 terwijl het modem ip adres en de bijbehorende DNS dan ook op 192.168.2.1 staat. 

Zorg er voor dat de range minimaal op 192.168.2.2 begint zodat 192.168.2.1 vrij blijft voor het modem zelf. Bij de gast gaat het goed maar misschien ging het daar eerder op mis.


Nee - ik wil het gast netwerk op 10.0.0.0 hebben (of.. uit, en dat het er niet over zeurt)

Het doel is om het hoofd netwerk op 192.168.0.0/16 te hebben in plaats van /24, maar dan zeurt het dat ik een ander netwerk heb dat daar mee conflicteerd.

Dit zou dan het gasten netwerk moeten zijn denk ik, en  “uit” is niet genoeg dat het er niet over klaagt, dus dan maar op 10.0.0.0 maar… dat wil het niet opslaan.


Het startadres van de IP-pool is niet correct. Als je de router IP adres 192.168.2.1 geeft dat mag de IP pool niet ook met 192.168.2.1 beginnen. Zet het startadres van de IP pool op 192.168.2.2.


Heb ik aangepast om te proberen of dat het probleem oplost (het probleem is dat ik het gast netwerk niet kan aanpassen) - maar dat lost het probleem niet op.

 

Onthoud ook dat ik niet de DHCP server in de modem van kpn gebruik.


Het lijkt erop dat u een soort bug opgeduikeld hebt. Ik heb het nu herhaald op dezelfde wijze en loop nu ook tegen hetzelfde probleem aan.

De ranges standaard in gebruik zijn:

192.168.2.x

192.168.3.x voor gast

Als nu als eerste de 192.168.2.x naar 192.168.0.0/16 wordt gezet dan treedt er inderdaad een conflict op omdat de 192.168.0.0/16 nu overlapt met 192.168.3.0/24. Dit is volkomen normaal.

Echter dan zou bij het aanpassen van de gast naar bv 10.x.x.x het probleem moeten zijn opgelost maar hier lijkt er wat mis te gaan bij sommige invulcombinaties waardoor het niet lijkt te worden doorgevoerd.

De combinatie die nu bij mij hier wel werkt is eerst de gast dhcp in de reeks te zetten zoals hieronder:

 


En daarna de thuisnetwerk range zoals hieronder met een masker van /16

 


Hey! Dat werkt inderdaad, bijzonder bijzonder, hartstikke bedankt voor het mee denken.


Een ding dat me net op viel en het half verklaart: Volgens mij slaat het alleen wijzigingen op als DHCP server aan staat… dus even DHCP server aan zetten, wijzigen, daarna weer uit zetten.

Anders weigert het stilletjes.


Een ding dat me net op viel en het half verklaart: Volgens mij slaat het alleen wijzigingen op als DHCP server aan staat… dus even DHCP server aan zetten, wijzigen, daarna weer uit zetten.

Anders weigert het stilletjes.

Dat kan ook een rol spelen. Maar er zit wat scripting achter die verkeerd aanslaat op bepaalde combinaties. Maar goed er zit dus ook een work around methode in die het kan oplossen.


Hey @Elva, welkom op het forum! Wat goed om te lezen dat jullie er zo onderling uit zijn gekomen, én ons waardevolle feedback hebben bezorgd!

 

Het lijkt erop dat u een soort bug opgeduikeld hebt. Ik heb het nu herhaald op dezelfde wijze en loop nu ook tegen hetzelfde probleem aan.

We geven dit door aan het modemteam.

 


Reageer