Skip to main content

Ik heb een Experia 12 en 2 SuperWIFI punten. Daar staat het gastnetwerk op aan voor onze AirBNB (het staat dus niet aan op de Experia zelf).
De Chromecast werkt niet op het gastnetwerk, ik begrijp dat dat komt door AP isolatie.
Zonder de Experia te vervangen, is het mogelijk om met een losse router en/of wifi punt een nieuw wifi netwerk te creëren waar de Chromecast wel op werkt? Dit nieuwe netwerk moet natuurlijk geen toegang hebben tot mijn eigen netwerk.

Er zijn professionele wifi accesspoints waarop je kunt definiëren of er STA isolation van toepassing is en welke IP adressen op het LAN benaderbaar mogen zijn.

Bovenstaand screenshot is van een EDIMAX CAP1300.


Er zijn professionele wifi accesspoints waarop je kunt definiëren of er STA isolation van toepassing is en welke IP adressen op het LAN benaderbaar mogen zijn.

Bovenstaand screenshot is van een EXIMAX CAP1300.

Dit vereist veel "inregel werk" en blijvend onderhoud hieraan. Lijkt me. Toch?

Als je 3 of 4 gastvertrekken hebt, dan lijkt me een WiFi router waarop je vlans kunt maken logisch. Elk vlan z'n eigen WiFi netwerk. Maar als je 10 of 15 gastvertrekken hebt, of meer, dan is dat ook niet leuk meer...


Dit vereist veel "inregel werk" en blijvend onderhoud hieraan. Lijkt me. Toch?

Nee hoor, één keer een paar (drie) regeltjes instellen en klaar is kees.

En heb je meerdere EDIMAX accesspoints dan zorgt NMS er voor dat die configuratie naar alle accesspoints gedistribueerd wordt.

 

Als je 3 of 4 gastvertrekken hebt, dan lijkt me een WiFi router waarop je vlans kunt maken logisch. Elk vlan z'n eigen WiFi netwerk.

Probleem is dat je daarbij nog altijd de apparaten aangesloten op het LAN van de V12 kunt benaderen, @Erik Schuit wil immers niet zijn V12 vervangen en dus komt zo'n tweede router dan achter de V12 te staan.


Ja... je eigen apparaten moet je dan ook in een apart vlan stoppen uiteraard.

Maar goed. Erik heeft maar 1 gastenvertrek begrijp ik. Ik zat te denken aan een configuratie die uitbreidbaar is. Zodat het ook werkt bij 3 of 4 gastenvertrekken.


Ja... je eigen apparaten moet je dan ook in een apart vlan stoppen uiteraard.

Nee hoor, zelfs dat hoeft niet.

In het onderstaande voorbeeld is de 245 de Chromecast.

 

Toen ik nog een V10 had had ik op de EDIMAX accesspoints mijn gastnetwerk op basis van dit soort regels ingericht.


Ja ... je moet niet alles door elkaar gooien. Als ik zeg:

Ja... je eigen apparaten moet je dan ook in een apart vlan stoppen uiteraard.

Dan bedoel ik dat bij deze configuratie:

Als je 3 of 4 gastvertrekken hebt, dan lijkt me een WiFi router waarop je vlans kunt maken logisch. Elk vlan z'n eigen WiFi netwerk. Maar als je 10 of 15 gastvertrekken hebt, of meer, dan is dat ook niet leuk meer...

Bij de configuratie zoals jij voorstelt, daarbij zijn geen vlans nodig. Wel de aanschaf van een heel duur accesspoint. 130 euro ofzo. En dan heb je iets wat alleen maar werkt bij 1 gastenverblijf. En niet uitbreidbaar is. Denk ik.


In het onderstaande voorbeeld is de 245 de Chromecast.

 

De gast neemt z'n eigen Chromecast mee. Althans ... daar ga ik vanuit. Hoe zorg je er voor dat die 192.168.2.245 krijgt?

Je kunt natuurlijk zelf voor een Chromecast zorgen. Maar het risico is zeer groot dat die plots weg is.

@Erik Schuit hoe werkt dat bij u? Zorgt u voor de Chromecast? Of moet de gast die zelf meenemen? 


Bij de configuratie zoals jij voorstelt, daarbij zijn geen vlans nodig. Wel de aanschaf van een heel duur accesspoint. 130 euro ofzo. En dan heb je iets wat alleen maar werkt bij 1 gastenverblijf. En niet uitbreidbaar is. Denk ik.

Een router die vlans ondersteunt is natuurlijk ook niet gratis, de prijs ligt waarschijnlijk zelfs nog een stukje hoger. En het wifi bereik van zo'n EDIMAX accesspoint zal ook niet onder doen aan die van een router dus of het nu één of meerdere gastenverblijven zijn zal wat dat betreft dus ook niet uitmaken.


Bij de configuratie zoals jij voorstelt, daarbij zijn geen vlans nodig. Wel de aanschaf van een heel duur accesspoint. 130 euro ofzo. En dan heb je iets wat alleen maar werkt bij 1 gastenverblijf. En niet uitbreidbaar is. Denk ik.

Een router die vlans ondersteunt is natuurlijk ook niet gratis, de prijs ligt waarschijnlijk zelfs nog een stukje hoger. En het wifi bereik van zo'n EDIMAX accesspoint zal ook niet onder doen aan die van een router dus of het nu één of meerdere gastenverblijven zijn zal wat dat betreft dus ook niet uitmaken.

In jouw configuratie zou je meerdere Chromecasts toe kunnen voegen, voor elk verblijf 1. Maar dan kunnen de gasten van het ene verblijf bij de Chromecast van het andere verblijf. Tenzij je meerdere gastennetwerken aan kunt maken.


In jouw configuratie zou je meerdere Chromecasts toe kunnen voegen, voor elk verblijf 1. Maar dan kunnen de gasten van het ene verblijf bij de Chromecast van het andere verblijf.

Nee hoor, dan maak ik per verblijf gewoon een eigen gastnetwerk aan (de EDIMAX CAP1300 ondersteunt er tot 16) en kies daarbij niet voor STA separator maar voor SSID separator.

Als de gasten zelf een Chromecast meenemen dan is die binnen de SSID gewoon te benaderen en een Chromecast van het verblijf binnen de AirBNB zelf laat je ook op dat gastnetwerk voor dat verblijf aansluiten.

Je hebt dan zelfs geen extra rules nodig.


Hoop door te lezen, dank! Ga ik doen als ik weer thuis ben. 

Het gaat idd om één studio met gastnetwerk, de Chromecast is van mijzelf, ik ga er vanuit dat die niet gejat wordt.


OK, ik heb de CAP1300 gekocht., Nou ben ik geen noob, zelf thuisnetwerk met twee nassen en zo aangelegd, maar hier kom ik helemaal niet uit… Mag ik jullie hulp vragen?

Wifi netwerk ingesteld. Gast netwerk aan. Internet only. Dan werken sommige websites wel, andere niet, outlook client werkt niet (geen verbinding met de hosted exchange server). En ik kan gewoon op mijn netwerk…

Wat moet ik doen zodat degene verbonden met de CAP1300 alleen kunnen internetten, mijn netwerk niet zien en dat ik een Chromecast in dat netwerk kan hangen? Het laatste scherm van wjb kan ik helemaal niet vinden, trouwens.

 

 


Heb jij de laatste versie van de firmware op die CAP1300 staan?

Gebruik je NMS?

Heb je het onderstaande scherm?

 


Ik heb de laatste firmware, maar alles ziet er anders uit. Maar ik zie dat jij een CAP1200 hebt?

 

 

 


OK, Operation Mode verandert:

En nu zie ik dit:

 


Dus daar kan je jouw gast netwerk aanmaken waarbij je kiest voor SSID separator.

Als je uiteindelijk de Chromecast dan ook op dat gast netwerk aansluit dan zouden de gasten de elkaars apparaten en de Chromecast moeten kunnen zien maar verder niet.


Ik krijg het niet aan de praat…. Factory reset. Dan bij Operation Mode naar AP Controller Mode. Dan bij MMS settings / Guest Netwerk een netwerk toegevoegd. Maar er is niets te vinden via laptop of mobiel.

 

 


Voorbeeld van mijn instellingen voor ons gast netwerk.

Ik heb het gastnetwerk op een apart vlan maar in jouw geval laat je de vlan ID gewoon op 1 staan.

 

Er is daarna nog een hoop meer te configureren.


Ik heb het letterlijk zo staan, maar het netwerk is niet te vinden. Heb jij bij Local Network dingen aan staan?

 


De EDIMAX is niet de eenvoudigste om in te richten.

Je zult ook nog een wifi gast groep vast moeten vastleggen…

...de accesspoints moeten instellen…

...en WLAN instellingen moeten configureren.

 


Bij Accespoints instellen zie ik niks. Ik kan Refresh doen maar levert niks op. Zou hij daar zichzelf moeten zien? Zo te zien heb jij daar 3 externe access points aanhangen. Hoe dan ook is dit allemaal veel ingewikkelder dan gedacht. Maandag gaat ie denk ik weer retour, want dit gaat hem niet worden.

De vraag blijft dus eigenlijk: hoe creëer ik een gastnetwerk met internet toegang maar zonder toegang tot mijn netwerk waarin de Chromecast gezien wordt.


De vraag blijft dus eigenlijk: hoe creëer ik een gastnetwerk met internet toegang maar zonder toegang tot mijn netwerk waarin de Chromecast gezien wordt.

De enige andere mogelijkheid is door een tweede router schter de Experia Box te plaatsen en jouw eigen netwerk achter die router te plaatsen terwijl jouw gasten de wifi van de Experia/KPN Box gebruiken.

Zie Gebruik een eigen router achter de Experia Box.