Wens: Gastnetwerk met eigen router (achter Experia Box v10) op 2e verdieping.
Gegevens:
• Glasvezel-internet
• Experia Box v10 op begane grond. Met wifi aan, voor devices op begane grond. Meestal twee Macs en twee telefoons.
• Vanaf de Experia Box v10 zijn twee netwerkkabels doorgetrokken naar de 2e verdieping.
• Vanaf de Experia Box v10 is een netwerkkabel doorgetrokken naar de 1e verdieping.
Toelichting
• Op de 2e verdieping wil ik graag een (eigen) router aansluiten en daarop het gastnetwerk laten draaien.
• Op de begane grond wil ik graag de bestaande wifi in stand houden (privé-netwerk).
• Eventuele extra, indien mogelijk: op de 1e etage een apparaat om het privénetwerk te versterken.
Vragen
1. Als dit kan, hoe moet ik dan de Experia Box v10 instellen?
2. Hoe moet ik de nieuwe router instellen?
3. Zijn er speciale vereisten aan de nieuwe router qua specificaties?
4. Kan ik op de 1e verdieping volstaan met een access-point, of verlies ik dan de wifi beneden? Is nog een nieuwe router dan wel de oplossing daarvoor?
5. Tips voor een simpele, goede router die dit aankan?
NB. Ik heb zeer uitgebreid gezocht op het KPN- en Telfort-forum, geGoogled en op Tweakers gekeken, maar ik heb geen sluitende antwoorden gevonden.
Admin: topic verplaatst naar juiste board
Beantwoord
Gastnetwerk met eigen router achter Experia Box v10... Hoe?
Beste antwoord door wjb
Stel gerust je vragen, gedeelde smart is halve smart en 1+1=3.
Wat ik een beetje proef is dat je het eenvoudig wilt houden maar wel robuust en toekomst vast.
Mjn advies zou dan zijn.
Plaats de Experia Box boven op 2e verdieping en gebruik daar het wifi gastnetwerk van de V10.
De eerste netwerkkabel naar de tweede verdieping gaat de NTU (glasvezelmodem) verbinden met de WAN poort van de Experia Box.
De tweede netwerkkabel loopt van een LAN poort van de Experia Box naar een switch beneden. Op deze switch wordt een wifi accesspoint aangesloten voor de wifi beneden. Tevens wordt hier de TV ontvanger op aangesloten en de netwerkkabel naar de 1e verdieping.
Op de 2e verdieping heb je nog drie LAN poorten op de Experia Box over om apparatuur bekabeld op aan te sluiten.
Kies wel voor een switch die IGMP snooping ondersteunt zoals deze Netgear GS105Ev2.
Bekijk origineelWat ik een beetje proef is dat je het eenvoudig wilt houden maar wel robuust en toekomst vast.
Mjn advies zou dan zijn.
Plaats de Experia Box boven op 2e verdieping en gebruik daar het wifi gastnetwerk van de V10.
De eerste netwerkkabel naar de tweede verdieping gaat de NTU (glasvezelmodem) verbinden met de WAN poort van de Experia Box.
De tweede netwerkkabel loopt van een LAN poort van de Experia Box naar een switch beneden. Op deze switch wordt een wifi accesspoint aangesloten voor de wifi beneden. Tevens wordt hier de TV ontvanger op aangesloten en de netwerkkabel naar de 1e verdieping.
Op de 2e verdieping heb je nog drie LAN poorten op de Experia Box over om apparatuur bekabeld op aan te sluiten.
Kies wel voor een switch die IGMP snooping ondersteunt zoals deze Netgear GS105Ev2.
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.