Skip to main content
Sticky

Gebruik een eigen router achter de Experia Box

• December 13, 2013
  • 2160 reacties
  • 787303 keer bekeken

Toon eerste bericht

2160 reacties

• Topper
  • December 15, 2015
Hoi ReinbertOudeKempers,

Ik heb ook de configuratie van netwerkje.com en een EB 8 en 9 en 2 TV-ontvangers maar heb geen problemen (Telefonie is nu via Cheapconnect.net) maar voor de rest is alles oke snelheid is niets veranderd en vanaf dat moment van de software update (SIP server uit de EB) heb ik de EB volledige buitendienst gezet, tv en internet gaat nu via de Mikrotik router en voor internet naar een Draytek vigor2920 als Firewall en om mijn eigen IPrange te behouden intern ivm nassen en IPcams en nog wat andere zaken maar geen verandering in de snelheid. EB zat ook achter de Mikrotik router (toen nog) voor de telefonie alleen en dan alleen het SIP gedeelte.

Hi Willy,

hoe doet de tv ontvanger dat dan als hij geen EB heeft. want ik merk dat ze bij mij dan gewoon niet kunnen aanmelden op het tv platform, althans 2 niet, 1 wel.

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • December 15, 2015
Ik ben ook benieuwd in welke range de IP adressen van de TV ontvangers liggen en of MéérTV beschikbaar is op TV ontvangers die niet via de Experia Box zijn aangesloten.

Ik zou namelijk ook verwachten dat met de introductie van routed-ITV de Experia Box een actieve rol gaat spelen in de distributie van ITV en dat de Experia Box ook op vlan 6 (Internet) actief moet zijn om functionaliteit als MéérTV te ondersteunen.

wjb schreef op 15 dec '15 om 22:41u
Ik ben ook benieuwd in welke range de IP adressen van de TV ontvangers liggen en of MéérTV beschikbaar is op TV ontvangers die niet via de Experia Box zijn aangesloten.

Ik zou namelijk ook verwachten dat met de introductie van routed-ITV de Experia Box een actieve rol gaat spelen in de distributie van ITV en dat de Experia Box ook op vlan 6 (Internet) actief moet zijn om functionaliteit als MéérTV te ondersteunen.

Dat dacht ik dus ook, dat de EB de vlan 6 nodig zou moeten hebben. Had dat toen toegewezen aan die poort, maar dat mocht niet baten.

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • December 15, 2015
ReinbertOudeKempers schreef op 15 dec '15 om 23:26u
wjb schreef op 15 dec '15 om 22:41uIk ben ook benieuwd in welke range de IP adressen van de TV ontvangers liggen en of MéérTV beschikbaar is op TV ontvangers die niet via de Experia Box zijn aangesloten.

Dat dacht ik dus ook, dat de EB de vlan 6 nodig zou moeten hebben. Had dat toen toegewezen aan die poort, maar dat mocht niet baten.

Maar dat was natuurlijk ook wel logisch, je kunt immers niet twee routers beide VLAN 6 laten afwikkelen. Je hebt maar één publiek IP adres en dat kan echt maar aan één router toegewezen worden.

wjb schreef op 16 dec '15 om 00:11u
ReinbertOudeKempers schreef op 15 dec '15 om 23:26uwjb schreef op 15 dec '15 om 22:41uIk ben ook benieuwd in welke range de IP adressen van de TV ontvangers liggen en of MéérTV beschikbaar is op TV ontvangers die niet via de Experia Box zijn aangesloten.

Maar dat was natuurlijk ook wel logisch, je kunt immers niet twee routers beide VLAN 6 laten afwikkelen. Je hebt maar één publiek IP adres en dat kan echt maar aan één router toegewezen worden.

Oh oké. Duidelijk. Maar wat zou dan hier uiteindelijk de oplossing zijn? toch gewoon eigen router achter de experia box lijkt me dan?

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • December 16, 2015
ReinbertOudeKempers schreef op 16 dec '15 om 09:16u
wjb schreef op 16 dec '15 om 00:11uReinbertOudeKempers schreef op 15 dec '15 om 23:26uwjb schreef op 15 dec '15 om 22:41uIk ben ook benieuwd in welke range de IP adressen van de TV ontvangers liggen en of MéérTV beschikbaar is op TV ontvangers die niet via de Experia Box zijn aangesloten.

Oh oké. Duidelijk. Maar wat zou dan hier uiteindelijk de oplossing zijn? toch gewoon eigen router achter de experia box lijkt me dan?

Gewoon aansluiten zoals beschreven in het eerste bericht van dit topic. ;)

Ik heb dit zo al jaren probleemloos operationeel.

• Nieuwkomer
  • December 30, 2015
Goedemiddag,

Ik heb onlangs een TP-LINK AC750 (Archer C2) gekocht welke ik wil gebruiken als router achter mijn Experiabox v8.

Ik heb de handleiding in de eerste post van dit forum gevolgd, maar loop tegen wat problemen aan bij stap 1. De TP-LINK router heb ik geinstalleerd en hij wordt gevonden via de Wifi, echter nog zonder internet toegang. Verder heb ik getest dat ik via de ethernet kabel die vanaf de experiabox naar de router loopt bekabeld wel internet ontvang.

Stap 1: Configureer jouw eigen router voor alle door jou gewenste functionaliteit

Zorg er voor dat het WAN (Internet) IP adres van jouw eigen router door de DHCP server van de Experia Box uitgegeven wordt.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat het WAN IP adres van mijn eigen router door de DHCP server van de Experia Box uitgegeven wordt?

Ik heb momenteel onderstaande DHCP instellingen in mijn router ingesteld, echter als ik de Default Gateway op 192.168.2.254 wil zetten (IP van experiabox) krijg ik de melding:

"Error code: 5019

Default Gateway is not within the same subnet as the LAN IP or its reserved IP Address. Please input another address."

DHCP Server:                     Enable

Start IP Address:              192.168.3.100

End IP Address:                192.168.3.199

Lease Time:                     120 minutes (1~2880 minutes, the default value is 120)

Default Gateway:              192.168.3.1 (optional)

Default Domain:               (optional)

DNS Server:                     0.0.0.0 (optional)

Secondary DNS Server:      0.0.0.0 (optional)

Weet iemand hier raad mee? 

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • December 30, 2015
Zie pagina 23 van dit manual van jouw AC750. (Kies dus voor Dynamic IP)

• Nieuwkomer
  • December 30, 2015
wjb schreef op 30 dec '15 om 15:43u
Zie pagina 23 van dit manual van jouw AC750. (Kies dus voor Dynamic IP)

Heel erg bedankt! Het is gelukt :-)

• Deelnemer
  • December 30, 2015
Hallo, ik heb 3 WiFi versterkers. Hoe sluit ik deze aan? Experia v10 staat in de meterkast, 1e versterker is met een kabel aangesloten (woonkamer), 2e versterker draadloos (1e verdieping), deze heb ik gekoppeld op de 1e versterker. Tot hier werkt het prima.

3e versterker is ook draadloos gekoppeld op de 1e versterker en staat in de woonkeuken, echter met 3 versterkers valt de WiFi steeds weg en of is langzaam. Doe ik iets verkeerds of wil ik iets onmogelijks creëeren?

ben benieuwd, alvast bedankt

gr Frank

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • December 30, 2015
Frank9 schreef op 30 dec '15 om 23:22u
Hallo, ik heb 3 WiFi versterkers. Hoe sluit ik deze aan? Experia v10 staat in de meterkast, 1e versterker is met een kabel aangesloten (woonkamer), 2e versterker draadloos (1e verdieping), deze heb ik gekoppeld op de 1e versterker. Tot hier werkt het prima.

3e versterker is ook draadloos gekoppeld op de 1e versterker en staat in de woonkeuken, echter met 3 versterkers valt de WiFi steeds weg en of is langzaam. Doe ik iets verkeerds of wil ik iets onmogelijks creëeren?

ben benieuwd, alvast bedankt

gr Frank

Het is eigenlijk doodzonde om die KPN WiFi "versterkers" draadloos (en dus als WiFi repeater) aan te sluiten.

Je verliest direct 50% van de mogelijke snelheid en je bent niet de eerste waarbij de inzet van WiFi repeaters leidt tot een instabiel netwerk.

Ik raad je dan ook echt aan om te kijken of je alke KPN WiFi "versterkers" bedraad kunt aansluiten op de V10.

Ook ik heb een V10 en twee KPN WiFi "versterkers" (bedraad aangesloten) en daarmee heb ik perfecte wifi door het hele huis en in de tuin.

Ik weet het, kabels trekken kan lastig zijn, maar als je ziet wat het oplevert dan weet je dat het de inspanning dubbel en dwars waard is.

Vaak hoor je mensen zeggen dat het niet gaat lukken om een kabel te trekken, maar kijk dan vooral eens naar

• Electriciteitsbuizen waar nu nog een telefoonkabel doorheen loopt
  • Electriciteitsbuizen waar nu nog een coax kabel doorheen loopt
  • De kruipruimte die zeer geschikt is om kabels doorheen te leggen als je maar geen vloerverwarming hebt of precies weet waar je wel en niet een gat door de vloer kunt boren. ;)

• Deelnemer
  • December 30, 2015
ok duidelijk, klopt het dat dit via mijn tv ontvanger kan! Deze heb ik via zo,n draadloze adapter. Dan zou ik het volgend krijgen:

stopcontact - draadloze ontvanger - lan kabel - versterker - lan kabel - tv ontvanger etc

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • December 31, 2015
Ja, dat kan, maar meet dan wel goed de snelheid van die powerline adapters.

Zijn dat adapters van KPN (de zogenaamde "draadloze" verbindingsset), download dan eens de devolo cockpit en meet de snelheid tussen die adapters.

Echte netwerkkabels blijft altijd het beste, maar zo'n "draadloze" verbindinggset is in ieder geval beter dan wifi repeaters.

• Deelnemer
  • January 5, 2016
Goedemorgen,

Ik ben in het bezit van een TP-link 841n en een xperiabox v8 van kpn. Ik heb de how-to gebruikt op de eerste pagina maar ik kan mijn apparaten niet vinden in het netwerk. Er is wel verbinding met internet. Ik heb een mediaplayer, ps3, appletv en een homeserver. De ps3, mediaplayer en appletv wil ik graag via de tweede router en de homeserver bevindt zich achter de eerste router. 

Zouden jullie mij advies kunnen geven in deze?

Groet

Tim

• Topper
  • January 5, 2016
Hoi bikerider709 Tim,

Heb je alle app. achter de TP link zitten of ook op de EB en staat de DCHP van deTPLINK uit en staat deze in bridge mode, zo nee dan deze in bridge mode zetten en kijken of het dan wel allemaal werkt, en kijk of de rand app, wel IP adressen krijgen van de zelfde reeks ?

Gr Willy

• Deelnemer
  • January 5, 2016
Hallo ik heb devolo cockpit gedownload, alleen heb ik dvs 650 adapters en volgens mij kan ik daar niets mee. Of ik begrijp de app niet helemaal. Ik hoor graag.

gr Frank

• Deelnemer
  • January 5, 2016
Frank9 schreef op 5 jan '16 om 20:22u
Hallo ik heb devolo cockpit gedownload, alleen heb ik dvs 650 adapters en volgens mij kan ik daar niets mee. Of ik begrijp de app niet helemaal. Ik hoor graag.

gr Frank

Ik begrijp wel dat ik mijn security id in moet voeren maar wat voer ik bij live cam in?

• Deelnemer
  • January 6, 2016
WillyWva74 schreef op 5 jan '16 om 18:49u
Hoi bikerider709 Tim,

Heb je alle app. achter de TP link zitten of ook op de EB en staat de DCHP van deTPLINK uit en staat deze in bridge mode, zo nee dan deze in bridge mode zetten en kijken of het dan wel allemaal werkt, en kijk of de rand app, wel IP adressen krijgen van de zelfde reeks ?

Gr Willy

Hoi Willy,

Niet alle apparatuur staat achter de tplink. Niet alle kabels komen daar waar deze staat. De DHCP van de tplink staat uit, de bridgemode van de tplink kan ik echter niet vinden. 

De rand apparatuur krijgt wel een ip adres, deze zijn echter anders als ik gewend ben. Mijn mediaplayer krijgt het adres 169.254.191.***

Groet

tim

RobinFlikkema
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+30
  • Forum Legende
  • January 6, 2016
Hoi,

Betekent dit niet dat ie juist geen IP krijgt, van een DHCP Server?

Zit die mediaspeler op de TPLink?

Robin

• Deelnemer
  • January 6, 2016
RobinFlikkema schreef op 6 jan '16 om 11:03u
Hoi,

Betekent dit niet dat ie juist geen IP krijgt, van een DHCP Server?

Zit die mediaspeler op de TPLink?

Robin 
De mediaplayer zit op de tplink. Ik probeer de mdiaplayer te bereiken via het netwerk maar dat doet hij niet.

RobinFlikkema
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+30
  • Forum Legende
  • January 6, 2016
Is de kabel vanaf de Experiabox aangesloten op de WAN poort? Want dan gaat het inderdaad niet zo werken.

Je kan de TPLink via de LAN poort aansluiten maar dat zeker niet de beste optie zijn.

Robin

• Deelnemer
  • January 6, 2016
RobinFlikkema schreef op 6 jan '16 om 11:17u
Is de kabel vanaf de Experiabox aangesloten op de WAN poort? Want dan gaat het inderdaad niet zo werken.

Je kan de TPLink via de LAN poort aansluiten maar dat zeker niet de beste optie zijn.

Robin 
De kabel zit inderdaad aangesloten op de wan-poort van de tplink.

Wat zou een andere goede optie zijn?

RobinFlikkema
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+30
  • Forum Legende
  • January 6, 2016
Hoi,

Via de WAN poort gebruik je de TP Link als router. Op deze manier creër je 2 netwerken, waarbij de Experiabox de DHCP Server is in de ene en de andere geen DHCP Server heeft.

- Als je twee netwerken wilt zet je simpelweg de DHCP Server weer aan
- Als je een 'Accesspoint' wilt, doe je de LAN kabel in de LAN poort maar dat is een slechte oplossing.
- Eigenlijk heb je een router, en wil je een Accesspoint. Als je nog bedenktermijn hebt zou ik de TPLink terugbrengen en een Accesspoint aanschaffen (of een router die echt in Accesspoint modus kan).

Robin

• Deelnemer
  • January 6, 2016
RobinFlikkema schreef op 6 jan '16 om 11:34u
Hoi,

Via de WAN poort gebruik je de TP Link als router. Op deze manier creër je 2 netwerken, waarbij de Experiabox de DHCP Server is in de ene en de andere geen DHCP Server heeft.

- Als je twee netwerken wilt zet je simpelweg de DHCP Server weer aan
- Als je een 'Accesspoint' wilt, doe je de LAN kabel in de LAN poort maar dat is een slechte oplossing.
- Eigenlijk heb je een router, en wil je een Accesspoint. Als je nog bedenktermijn hebt zou ik de TPLink terugbrengen en een Accesspoint aanschaffen (of een router die echt in Accesspoint modus kan).

Robin 
Hoi Robin,

Er wordt me steeds meer duidelijk. Als ik echter twee netwerken heb, kan ik de andere apparatuur dus niet meer benaderen?

Er is geen tijd meer om de router te ruilen, heb deze al een periode. 

Bij de Itv's van kpn heb ik een soort router gekregen waar een kabel in gaat en meerdere lan-poorten uit komen. 

Deze zou ik oko kunnen gebruiken bij mijn tv en meiaplayer. Is de itv op elke poort mogelijk te plaatsen?

En wat is de reden dat het niet handig is om de lan-poort te gebruiken op de tplink?

Tim