Skip to main content
Sticky

Gebruik een eigen router achter de Experia Box

• December 13, 2013
  • 2160 reacties
  • 787307 keer bekeken

Toon eerste bericht

2160 reacties

• Deelnemer
  • January 6, 2016
bikerider709 schreef op 6 jan '16 om 11:47u
RobinFlikkema schreef op 6 jan '16 om 11:34uHoi,

Via de WAN poort gebruik je de TP Link als router. Op deze manier creër je 2 netwerken, waarbij de Experiabox de DHCP Server is in de ene en de andere geen DHCP Server heeft.

- Als je twee netwerken wilt zet je simpelweg de DHCP Server weer aan
- Als je een 'Accesspoint' wilt, doe je de LAN kabel in de LAN poort maar dat is een slechte oplossing.
- Eigenlijk heb je een router, en wil je een Accesspoint. Als je nog bedenktermijn hebt zou ik de TPLink terugbrengen en een Accesspoint aanschaffen (of een router die echt in Accesspoint modus kan).

Robin Hoi Robin,

Er wordt me steeds meer duidelijk. Als ik echter twee netwerken heb, kan ik de andere apparatuur dus niet meer benaderen?

Er is geen tijd meer om de router te ruilen, heb deze al een periode. 

Bij de Itv's van kpn heb ik een soort router gekregen waar een kabel in gaat en meerdere lan-poorten uit komen. 

Deze zou ik oko kunnen gebruiken bij mijn tv en meiaplayer. Is de itv op elke poort mogelijk te plaatsen?

En wat is de reden dat het niet handig is om de lan-poort te gebruiken op de tplink?

Tim

Het is trouwens een switch, welke ik bedoel. Deze is standaard geleverd tijdens de installatie en van het merk HP

RobinFlikkema
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+30
  • Forum Legende
  • January 6, 2016
Hoi,

Die switch kan je inderdaad gebruiken.

Een router, verbonden met de LAN poort is nog steeds een router. Je kan het best proberen, maar de kans is redelijk groot dat je problemen krijgt met iTV (Online).

Robin

• Deelnemer
  • January 6, 2016
RobinFlikkema schreef op 6 jan '16 om 12:22u
Hoi,

Een router, verbonden met de LAN poort is nog steeds een router. Je kan het best proberen, maar de kans is redelijk groot dat je problemen krijgt met iTV (Online).

Robin 
Heeft de itv niet meer een speciale poort nodig voor zijn signaal? 

jdj79
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • January 6, 2016
bikerider709 schreef op 6 jan '16 om 13:27u
RobinFlikkema schreef op 6 jan '16 om 12:22uHoi,

Robin Heeft de itv niet meer een speciale poort nodig voor zijn signaal? 

Nee iTV kan op een gewone lan poort aangesloten worden. 

Hallo mede forum gebruikers,

ik heb een asus RT-AC66U achter mijn experia V8. Deze staat al jaren als eigen netwerk ( dus heb 2 netwerken) nu doe ik met het netwerk van de V8 niks. Behalve iTV en telefoon, WiFi is uit. Nu moet ik mijn asus updaten ivm externe schijf, aangezien ik mijn inloggegevens niet meer weet moet deze gereset worden naar fabrieksinstellingen. Nu mijn vraag: wat is het beste om te doen, als router terug instellen, in media bridge of als acces point ( 3 modes van asus)

Gerard.

RobinFlikkema
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+30
  • Forum Legende
  • January 7, 2016
Hoi,

Dat is groot en deels afhankelijk van je doel. Zelf zou ik voor Accesspoint kiezen. Zo heb je 1 (groot) netwerk.

Robin

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • January 7, 2016
Waarom heb je die Asus oorspronkelijk aangeschaft?

Als dat was om jouw wifi te verbeteren, stel hem dan in als accesspoint.

Als dat was omdat je functionaliteit miste op de V8, zoals bijvoorbeeld parental control, blijf hem dan als router gebruiken immers veel van die functionaliteit is niet beschikbaar in de andere modes.

wjb schreef op 7 jan '16 om 20:43u
Waarom heb je die Asus oorspronkelijk aangeschaft?

Als dat was om jouw wifi te verbeteren, stel hem dan in als accesspoint.

Als dat was omdat je functionaliteit miste op de V8, zoals bijvoorbeeld parental control, blijf hem dan als router gebruiken immers veel van die functionaliteit is niet beschikbaar in de andere modes.

Hallo,

waar de meeste V8 last van hebben slecht WiFi bereik. Moet ik dan nog wat instellen in de V8 als ik de asus in accespoint instel?

Weet u toevallig of je in AP mode ook nog een gast netwerk kan opzetten?

En nog een ander vraagje, begin december was er via FB Een tooltje ( van KPN) voor het testen van modem en iTV ontvanger voor Netflix daar kwam uit dat mijn modem vervangen moest worden. Maar nu kan ik dat tooltje nergens meer vinden. Wil binnen kort ook Netflix gaan kijken. Kan ik ergens dat tooltje vinden?

alvast bedankt voor de snelle reactie.

Gerard.

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • January 7, 2016
In accesspoint mode kan je geen gastnetwerk meer instellen.

In accespoint mode hoef je op de Experia Box helemaal niets in te stellen. In router mode moet de Experia Box zo ingesteld worden al in het eerste bericht van dit topic.

De V8 hoeft niet vervangen te worden, die is geschikt. Alleen de TV ontvanger Arris VIP2952 en Arcadyan HMB2260 zijn geschikt voor Netflix. Alle andere TV ontvangers zullen vervangen moeten worden om Netflix te kunnen ontvangen.

wjb schreef op 7 jan '16 om 21:45u
In accesspoint mode kan je geen gastnetwerk meer instellen.

In accespoint mode hoef je op de Experia Box helemaal niets in te stellen. In router mode moet de Experia Box zo ingesteld worden al in het eerste bericht van dit topic.

De V8 hoeft niet vervangen te worden, die is geschikt. Alleen de TV ontvanger Arris VIP2952 en Arcadyan HMB2260 zijn geschikt voor Netflix. Alle andere TV ontvangers zullen vervangen moeten worden om Netflix te kunnen ontvangen.

Oké, bedankt.

Maar de eerste keer heb ik de asus ook niet zo ingesteld, is dat een probleem of anders gezegd kunnen er problemen komen?

Gerard.

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • January 7, 2016
Zolang jij gen IP adressen hard hebt ingesteld op PC's, laptops of andere apparaten, maar IP adressen altijd automatisch via DHCP laat instellen, is er niets om je zorgen over te maken. ;)

wjb schreef op 7 jan '16 om 22:54u
Zolang jij gen IP adressen hard hebt ingesteld op PC's, laptops of andere apparaten, maar IP adressen altijd automatisch via DHCP laat instellen, is er niets om je zorgen over te maken. Smiley Knipoog

Bedankt voor alles.

Gerarg.

• Topper
  • January 22, 2016
Mensen,

Ik ben ten einde raad.
Ik had een Ziggo modem met daarachter een TP link C5 router. Dit werkte perfect en ik kon van buitenaf zo op mijn NAS (voor files en surveillance).
Al mijn apparaten zitten allemaal aan mijn router vast, waaronder mijn NAS, maar ook mijn 2 Hikvision IP camera's en mijn slingbox.
Zowel de NAS, als mijn camera's en de slingbox werken met vaste ip adressen.

Ik heb sinds gisteren VDSL van KPN met een Experia Box.

Ik heb de router en de Experia Box precies ingesteld met DHCP binding en DMZ mode.

Intern werkt alles, maar als ik vanuit buitenaf naar mijn NAS wil gaan, dan krijg ik geen verbinding en alleen maar foutmeldingen.

Iemand enig idee hoe ik dit wel in kan stellen? Moet ik op de Experia Box ook nog port forwarding doen naar mijn router?

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • January 22, 2016
Heb je dan echt de DMZ Host op de Experia Box goed geconfigureerd en staat het vinkje dat hij actief is?

Je moet geen port-forwardings op de Experia Box definiëren.

Heb je ook al een keer gekeken of je via 3/4G verbinding kunt maken?

Welke Experia Box heb je?

• Topper
  • January 23, 2016
Hoi RoyVeekens

Ik heb het probleem sinds dinsdag ook ik denk dat KPN een patch heeft geladen ik kan namelijk vanaf mijn eigen IP adres niet meer via de Public Ip naar mijn nassen website IPcams toe, probeer het eens vanaf een ander IP adres misschien dat het dan wel lukt.

Overigens ik gebruik geen EB meer sinds ze SIP hebben verwijderd.

• Topper
  • January 23, 2016
Ik kan ook niet via 3g/4g erop?

Hieronder de afbeeldingen hoe ik het nu heb staan, heb precies de handleiding gevolgd.

https://

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • January 23, 2016
En wat is het WAN IP adres van jouw eigen router?

Plaats eens een screenshot van de WAN instellingen van jouw eigen router.

Zie je die ook bij de DHCP cliënts staan op de V10?

• Topper
  • January 23, 2016
Daar kom ik vanavond op terug, zit nu op mijn werk en kan dus jammer genoeg niet inloggen thuis.

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • January 23, 2016
WillyWva74 schreef op 23 jan '16 om 09:04u
Hoi RoyVeekens

Ik heb het probleem sinds dinsdag ook ik denk dat KPN een patch heeft geladen ik kan namelijk vanaf mijn eigen IP adres niet meer via de Public Ip naar mijn nassen website IPcams toe, probeer het eens vanaf een ander IP adres misschien dat het dan wel lukt.

Voor de V10 heeft KPN geen patch geladen dus dat kan het probleem niet zijn als jij tenminste ook een V10 hebt.

Ik ondervind zelf geen enkel probleem om vanaf mijn LAN via mijn publieke IP adres services achter mijn mijn V10 of achter mijn tweede router te benaderen.

Bij mij lijkt de NAT loopback functionaliteit van de V10 dus wel goed te functioneren. Toch zijn er ook anderen die hetzelfde probleem ervaren.

• Topper
  • January 23, 2016
wjb,

Ik gebruik de EB helemaal niet meer heb de Mirotik routerboard er tussen zitten en er is niets veranderd in mijn netwerk en de vraag staat uit bij KPN 3de lijns en deze zouden vrijdag terug bellen maar nog niets gehoord 😞.

• Topper
  • January 23, 2016
Zie hieronder de instellingen van mijn TP Link C5, heb ik daar iets fout in staan?

Schermafbeelding 2016-01-23 om 17.57.17.png

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • January 23, 2016
WillyWva74 schreef op 23 jan '16 om 17:29u
wjb,

Ik gebruik de EB helemaal niet meer heb de Mirotik routerboard er tussen zitten en er is niets veranderd in mijn netwerk en de vraag staat uit bij KPN 3de lijns en deze zouden vrijdag terug bellen maar nog niets gehoord 😞.

Dan kan ik jouw vorige bericht echt niet plaatsen.

WillyWva74 schreef op 23 jan '16 om 09:04uHoi RoyVeekens

Als jij vanuit jouw eigen LAN via jouw publieke IP adres services op jouw eigen netwerk benadert, dan komt die communicatie als het goed is niet buiten jouw eigen router. Het betreft immers communicatie naar het eigen publieke IP adres en de NAT-loopback functionaliteit zorgt er voor dat de communicatie direct teruggeleid wordt naar het eigen netwerk. Er is in jouw geval dan ook geen enkel component van KPN betrokken in die communicatie immers jouw router is jouw eigen Mikrotik. Ik snap dan ook niet waarom je aangeeft dat KPN een patch geladen heeft en ik vraag me ook af waarop KPN dan een patch geladen zou hebben.

RobinFlikkema
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+30
  • Forum Legende
  • January 23, 2016
Je DHCP Binding moet wijzen naar het MAC adres van de WAN poort van je TP-Link. Als dat zo is, krijgt je TP-Link het 192.168.2.250 adres en werkt DMZ.

Je kan het MAC Adres van de WAN poort van de TP-LINK vinden in de V10 onder Status > Advanced > DHCP (verborgen achter rechter pijltje). Daar zie je een MAC adres met 192.168.2.1 er achter.

Robin

• Topper
  • January 23, 2016
Ik snap niet helemaal waar ik het nu moet wijzigen?

En wat moet ik precies wijzigen? dacht dat ik alles goed heb staan.

Op mijn Experia Box V10 of in de router?

Dit staat er in die status, is dat goed?

Schermafbeelding 2016-01-23 om 18.10.39.png

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • January 23, 2016
Je hebt dus blijkbaar het verkeerde MAC adres gebruikt voor het maken van die DHCP binding.

Het juiste MAC adres vind je zoals aangeeft, in de DHCP cliënt list bij IP adres 192.168.2.1.

Gebruik dat MAC adres (14🇨🇨24:46:b3:67) in die DHCP binding voor IP adres 192.168.2.250 en start jouw eigen router daarna opnieuw op.

Als het goed is heeft hij dan 192.168.2.250 als WAN IP adres.