Skip to main content

Ben je bij dit topic terechtgekomen omdat je op zoek bent naar een oplossing voor het verbeteren van de wifi dekking in jouw woning, lees dan niet dit hele artikel (zonde van de tijd ;)), maar schaf een goed wifi accesspoint aan. (Geen wifi extender of wifi repeater maar een wifi accesspoint.) Overweeg dan ook direct om een goed dual-band wifi accesspoint aan te schaffen zoals bijvoorbeeld de WiFi "versterker" van KPN of een accesspoint van EDIMAX of Ubiquiti.

Had je al een wifi router aangeschaft of heb je andere redenen om een eigen router in te zetten of heb je al een router aangeschaft, lees dan gerust verder.

De Experia Boxen van KPN (met name de V10) zijn prima routers voor de niet veeleisende eindgebruikers, maar aan de andere kant bieden ze niet de flexibiliteit die van een router verwacht zou mogen worden. Daarnaast is het iedereen wel bekend dat de Experia Boxen bepaalde functionaliteit niet ondersteunen of niet correct ondersteunen.

Denk hierbij aan:

  • VPN tunnels waardoor het niet mogelijk is om van buitenaf een VPN verbinding op te zetten met het netwerk thuis.
  • Parental control waarbij bepaalde sites geblokkeerd kunnen worden of voor apparaten een tijdslot ingesteld kan worden.


Nu is het mogelijk om de Experia Box te vervangen door een eigen router
(Zie: Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box).

Dit heeft zo z'n voordelen, maar ook z'n nadelen.

Een voordeel is dat je volledige vrijheid hebt over de inrichting van jouw netwerk thuis en de communicatie met Internet, waarbij je absoluut niet beperkt wordt door de beperkingen van de Experia Box.

Een nadeel is dat het configureren van zo'n router toch wel enige "kennis" vereist en tevens dat je support van KPN kunt vergeten als je bijvoorbeeld een probleem hebt met Internet, televisie en/of de vaste telefoon.

Alternatief is om een tweede eigen router achter de Experia Box te plaatsen.

Deze router zal dan wel aan de onderstaande voorwaarden moeten voldoen:

  • De router moet geen dsl router zijn, maar een router waarvan de WAN (Internet) poort een "gewone" UTP poort (RJ45) is voor standaard netwerk kabels.
  • De router moet een WAN IP adres moet kunnen krijgen van de DHCP server van de Experia Box. (Ik ben echter nog geen routers tegengekomen die wel een "gewone" UTP WAN poort hebben en dit niet ondersteunen, m.u.v. de KPN Experia Boxen zelf.)
  • De router moet de door jou gewenste functionaliteit ondersteunen.


Belangrijk is het dan ook om vast te stellen welke functionaliteit je nodig hebt in de eigen router bij de selectie en aanschaf van de eigen router.

Dus stel jezelf de vraag wat je wilt bereiken met die eigen router.

Gaat het om:

  • het opzetten van een netwerk voor de gameconsoles en spelcomputers
  • het opzetten van gescheiden netwerken voor privé en zakelijk gebruik (thuiskantoor) waarbij VPN verbindingen nodig zijn voor het van buitenaf benaderen van het zakelijke netwerk.
  • het opzetten van een netwerk dat multicasting ondersteunt voor Bonjour, Airplay en Airprint
  • gewoon om van die Experia Box af te zijn
  • meer invloed te hebben op welke sites wel en niet benaderbaar mogen zijn (parental control)
  • een andere reden

Voor je het weet ben je een dief van je eigen portemonnee omdat je een dure router hebt aangeschaft waarvan je 80% van de functionaliteit niet gebruikt, of juist een goedkope router die toch niet blijkt te kunnen wat jij nodig hebt.

Voorbeelden:
Apart netwerk voor gameconsoles en spelcomputers

De router (bijvoorbeeld een Netgear WNR1000) moet UPnP ondersteunen.
De gameconsoles en spelcomputers die ook UPnP ondersteuning vereisen worden aangesloten op de eigen router.
Andere computers, tablets en telefoons kunnen zowel op de Experia Box als op de eigen router aangesloten worden.

4731i6B546646EBC1FEE9.png

Gescheiden netwerk voor privé en zakelijk gebruik met VPN

 

De router (bijvoorbeeld een Cisco RV180W) moet VPN verbindingen ondersteunen.
Alle computers, tablets, telefoons, NASsen, etc. die zakelijk gebruikt worden of via een VPN verbinding van buitenaf benaderbaar moeten zijn worden op de eigen router aangesloten.
Computers, tablets en telefoons die privé gebruikt worden, worden op de Experia Box aangesloten.

4733i1C98FBE9299B8F20.png

Netwerk dat multicasting ondersteunt t.b.v. Bonjour, Airplay en Airprint en Apple TV.

 

De router (bijvoorbeeld een Apple Airport Extreme, maar ook vele andere routers) moet multicasting ondersteunen.
Alle apparatuur die gebruik maken van Bonjour (en daarmee Airprint en Airplay) worden op de eigen router aangesloten.
Let op: Dit kunnen ook Windows PC's zijn aangezien ook Windows Bonjour ondersteunt.
Apparaten die geen gebruik maken van Bonjour kunnen op zowel de eigen router als op de Experia Box aangesloten worden.

4735i57771C70A53F6790.png

Netwerk voor alle apparaten m.u.v. de KPN TV ontvangers

 

Uiteraard kan ook gekozen worden om alle apparatuur op de eigen router aan te sluiten.
Afhankelijk van de gewenste functionaliteit zal dan uiteraard een router gekozen moeten worden die UPnP, multicasting en/of VPN tunnels ondersteunt.
Kies een router met een goede wifi dekking en indien gewenst ook 802.11ac (wifi) ondersteuning.

4743iB3CE537D13A92257.png


Configuratie:
Ongeacht de geselecteerde router is de configuratie van de router achter jouw Experia Box altijd hetzelfde.
Stap 1: Configureer jouw eigen router voor alle door jou gewenste functionaliteit. (Raadpleeg het manual van jouw eigen router om te zien hoe en waar je de instellingen kunt doen.)

Zorg er voor dat het WAN (Internet) IP adres van jouw eigen router door de DHCP server van de Experia Box uitgegeven wordt.

Als je handmatig een DNS server moet instellen (en dat is normaliter niet het geval als het WAN (Internet) IP adres door de DHCP server van de Experia Box uitgegeven wordt), vul hier dan het adres van jouw Experia Box in (192.168.2.254).

Activeer de DHCP server van jouw eigen router en zorg er voor dat deze IP adressen in een ander subnet dan die van de Experia Box liggen. Je kunt hier 192.168.x.x of 10.x.x.x subnetten gebruiken.

De Experia Box gebruikt subnet 192.168.2.xxx.

Stap 2: De Experia Box configureren.

Bepaal het MAC adres van de WAN (Internet) poort van jouw eigen router. (Raadpleeg het manual van jouw router om te zien waar je dit MAC adres kunt vinden.)

Maak een "DHCP binding" (static DHCP) voor het gevonden MAC adres. Kies hierbij voor een hoog (nog niet gebruikt) IP adres binnen de DHCP range van de experia Box bijvoorbeeld: 192.168.2.250. (De IP adressen 192.168.2.255 (broadcast), 192.168.2.254 (router) en 192.168.2.253 (interne FTP server) zijn al in gebruik door de Experia Box zelf.) Loopt de DHCP range van jouw Experia Box bijvoorbeeld van 1 tot 200, kies dan voor een IP adres boven in die reeks zoals 192.168.2.200 of 192.168.2.195.

Zet de DMZ functionaliteit aan en vul het gebruikte IP adres in bij de DMZ Host.

Verwijder eventuele handmatige "Port-Forwardings" op de Experia Box van protocollen (poorten) die naar de eigen router doorgestuurd moeten worden.

Sluit nu de WAN (Internet) poort van jouw eigen router met een UTP kabel aan op één van de LAN poorten van de Experia Box.

Voorkom dat jouw Internet aansluiting in quarantaine geplaatst wordt:

Als jouw eigen router het Simple Network Management Protocol (SNMP) ondersteunt, zorg dan dat deze uit gezet wordt. KPN zal, voor jouw eigen veiligheid, jouw Internet aansluiting vrij snel in quarantaine plaatsen als een apparaat in jouw netwerk via SNMP van buitenaf te benaderen is.

Bridge mode of router mode?

De meeste routers ondersteunen zowel de "router mode" als de "bridge mode".

Welke moet ik dan gebruiken?

In bridge mode wordt het netwerk achter de eigen router beheerd door de DHCP server van de Experia Box. Alle apparaten hebben dan dus IP adressen binnen het subnet van de Experia Box (192.168.2.xxx).

Het voordeel van de "bridge mode" mode is dat alle apparaten elkaar kunnen vinden, immers ze zitten allemaal in hetzelfde subnet.

Tegelijkertijd heeft dit ook een nadeel aangezien je gebruik maakt van functionaliteit van de Experia Box en als de Experia Box een "probleem heeft", dan geldt dit direkt ook voor de apparaten achter de eigen router.

In "router mode" wordt de aansturing van de apparaten achter de eigen router volledig door de eigen router uitgevoerd.

Het voordeel is dan ook dat apparaten achter de eigen router met elkaar kunnen blijven communiceren in het geval van een storing op de Experia Box. (Zelfs als je de Experia Box van stroom afhaalt.)

Een nadeel (of voordeel) is dat apparaten die op de Experia Box zijn aangesloten de apparaten achter de eigen router niet kunnen benaderen. (Overigens kunnen apparaten aangesloten op de eigen router wel apparaten bereiken die aangesloten zijn op de Experia Box .)

Mijn stelregel is dan ook:

Kies voor "bridge mode" als het je eigenlijk alleen te doen is om de wifi dekking in jouw woning te verbeteren.

Kies voor "router mode" om de afhankelijkheid van de Experia Box zo klein mogelijk te maken tenzij het een vereiste is dat apparaten die op de Experia Box zijn aangesloten moeten kunnen communiceren met apparaten die op de eigen router zijn aangesloten.

 

LET OP: Een router in "bridge mode" mag je nooit als DMZ Host van de Experia Box instellen.

Port forwarding als de eigen router in "router mode" staat:

Zoals eerder aangegeven moeten alle port-forwardings van poorten, die doorgestuurd moeten worden naar de eigen router, op de Experia Box verwijderd worden. Doordat de eigen router als DMZ Host van de Experia Box gedefinieerd is, zullen alle poorten, waarvoor op de Experia Box geen port-forwardings gedefinieerd zijn, naar de eigen router doorgezet worden, uitgezonderd TCP poort 8085 (remote beheer van Experia Box) en UDP poort 5060 (telefonie).

De benodigde port-forwardings voor apparaten aangesloten op de eigen router moeten hierbij op de eigen router aangemaakt worden. 

29 april 2015: Routed-iTV en de eigen router:

Zoals jullie misschien weten gaat KPN over van bridged-iTV naar routed-iTV.

Zo is dit op de V9 bij de laatste firmware update al geïntroduceerd en zullen de andere Experia Boxen volgen.

Routed-iTV houdt in dat de TV ontvangers een IP adres in de range van de Experia Box gaan krijgen (192.168.2.x) en niet meer zoals bij bridged-iTV in de 10.x.x.x range.

Het voordeel hiervan is dat een TV ontvanger ook aangesloten kan worden op de eigen router mits deze in bridge-mode gebruikt wordt.

De eigen router zal dan wel IGMP snooping moeten ondersteunen om te voorkomen dat de TV streams via wifi gebroadcast worden. Vrijwel elke wifi zender zal van zo'n broadcast "plat gaan".

Op de eigen router zal dan tevens de IGMP proxy server wel uitgezet moeten worden omdat anders de TV geheid na een paar minuten zal uitvallen.

Sluit een eigen router ook altijd met zijn WAN poort aan op het netwerk.

Er zijn mensen die de eigen "router" puur inzetten als wifi-accesspoint en daarbij deze niet met de WAN poort van de eigen "router" aansluiten op de Experia Box maar met een LAN poort.

Mijn advies: Niet doen, een eigen "router" sluit je aan op het netwerk via de WAN poort van deze router en niet via één van de LAN poorten. Heb jij deze situatie en ervaar je dit probleem met de TV, lees dan nog even de eerste alinea van dit bericht nog eens of configureer jouw eigen router in "bridge-mode" en sluit hem aan op het netwerk via de WAN poort. Mocht je, ondanks mijn advies, toch jouw eigen router met een LAN poort aangesloten laten op de Experia Box (omdat deze bijvoorbeeld geen WAN poort heeft), zet dan de IGMP proxy server op jouw eigen router uit.

Als de IGMP proxy server op de eigen router niet uitgezet is, dan zal je ervaren dat de TV er na een paar minuten mee ophoudt. Let op: Er zijn zelfs routers (zoals de Linksys EA6500) waarbij de IGMP proxy server niet meer uitgezet kan worden zodra deze in bridge-mode geplaatst wordt.

De Vigor 2920 is het probleem dus niet, die lijkt prima te functioneren.



Wat versta je nu onder het IP adres van jouw Mikrotik, ik neem aan het WAN IP adres van de Mikrotik (84.87.xx.xxx) ofwel jouw publieke IP adres?



Wil je zeggen dat je via jouw publieke IP adres wel op de site komt en via de url ( www.wildor.eu ) niet?



Als dat het geval is dan hebben we hier dus met DNS problemen te maken.



Heb je dan de DNS cache van die PC al een keer opgeschoond?



Welke DNS server(s) worden gebruikt?




wjb schreef op 24 jan '16 om 19:26u
De Vigor 2920 is het probleem dus niet, die lijkt prima te functioneren.



Wat versta je nu onder het IP adres van jouw Mikrotik, ik neem aan het WAN IP adres van de Mikrotik (84.87.xx.xxx) ofwel jouw publieke IP adres?



Wil je zeggen dat je via jouw publieke IP adres wel op de site komt en via de url ( www.wildor.eu ) niet?



Als dat het geval is dan hebben we hier dus met DNS problemen te maken.



Heb je dan de DNS cache van die PC al een keer opgeschoond?



Welke DNS server(s) worden gebruikt?



 
Hoi wjb,



De DNS is van opendns maar eerst naar de server (dit i.v.m. het aanmelden) en dan naar de opendns



(DNSflush) werkt ook niet



en ik bedoelde IP 192.168.10.X de gateway voor de vigor2920.




WillyWva74 schreef op 24 jan '16 om 19:36u
wjb schreef op 24 jan '16 om 19:26uDe Vigor 2920 is het probleem dus niet, die lijkt prima te functioneren.



Wat versta je nu onder het IP adres van jouw Mikrotik, ik neem aan het WAN IP adres van de Mikrotik (84.87.xx.xxx) ofwel jouw publieke IP adres?



Wil je zeggen dat je via jouw publieke IP adres wel op de site komt en via de url ( www.wildor.eu ) niet?



Als dat het geval is dan hebben we hier dus met DNS problemen te maken.



Heb je dan de DNS cache van die PC al een keer opgeschoond?



Welke DNS server(s) worden gebruikt?



 Hoi wjb,



De DNS is van opendns maar eerst naar de server (dit i.v.m. het aanmelden) en dan naar de opendns



(DNSflush) werkt ook niet



en ik bedoelde IP 192.168.10.X de gateway voor de vigor2920.



Jij schreef dit: " Als ik via het IP van de Mikrotik naar de website gaat dan gaat het wel goed dus door de Vigor2920 heen.", maar blijkbaar bedoel je het WAN IP adres van de Vigor ofwel het IP adres waarmee de Vigor op het LAN van de Mikrotik bekend is. (Je kunt overigens rustig LAN IP adressen volledig vermelden daar kan niemand iets mee.)



Vergeet dan mijn opmerking over DNS problemen maar weer.



Nogmaals, er zit dus een probleem in de NAT loopback functionaliteit van de Mikrotik. Ik denk dat je die zult moeten controleren en configureren.



Zie: http://wiki.mikrotik.com/wiki/Hairpin_NAT




wjb schreef op 24 jan '16 om 20:09u
WillyWva74 schreef op 24 jan '16 om 19:36uwjb schreef op 24 jan '16 om 19:26uDe Vigor 2920 is het probleem dus niet, die lijkt prima te functioneren.



Wat versta je nu onder het IP adres van jouw Mikrotik, ik neem aan het WAN IP adres van de Mikrotik (84.87.xx.xxx) ofwel jouw publieke IP adres?



Wil je zeggen dat je via jouw publieke IP adres wel op de site komt en via de url ( www.wildor.eu ) niet?



Als dat het geval is dan hebben we hier dus met DNS problemen te maken.



Heb je dan de DNS cache van die PC al een keer opgeschoond?



Welke DNS server(s) worden gebruikt?



 Hoi wjb,



De DNS is van opendns maar eerst naar de server (dit i.v.m. het aanmelden) en dan naar de opendns



(DNSflush) werkt ook niet



en ik bedoelde IP 192.168.10.X de gateway voor de vigor2920.



Jij schreef dit: " Als ik via het IP van de Mikrotik naar de website gaat dan gaat het wel goed dus door de Vigor2920 heen.", maar blijkbaar bedoel je het WAN IP adres van de Vigor ofwel het IP adres waarmee de Vigor op het LAN van de Mikrotik bekend is. (Je kunt overigens rustig LAN IP adressen volledig vermelden daar kan niemand iets mee.)



Vergeet dan mijn opmerking over DNS problemen maar weer.



Nogmaals, er zit dus een probleem in de NAT loopback functionaliteit van de Mikrotik. Ik denk dat je die zult moeten controleren en configureren.



Zie: http://wiki.mikrotik.com/wiki/Hairpin_NAT



 
wjb



Ben ik al mee doende maar het werkt niet zie niets erop binnen komen.




Helaas kan ik je daar niet echt in bijstaan aangezien ik geen Mikrotik heb, maar gewoon een Experia Box (V10) als primaire router gebruik.




Hoi wjb,



Probleem opgelost het kastje van glas naar koper gereset en het werkt weer, vreemd is gewoon een dom component maar alles is weer inorde.




Als je met "het kastje van glas naar koper" het glasvezelmodem bedoelt, dan is dat niet een "dom component".



Aan de andere kant zie ik ook niet hoe dit apparaat de problemen die jij ondervond zou kunnen veroorzaken.




wjb



Ik ook niet maar het werkt en daar ben ik maar wat blij mee :D




Ik ben een nieuwe KPN Glasklant met een Experiabox V10. Mijn vorige provider leverde alleen een modem en daar had ik een Netgear R8000 achter hangen waarop alles ingesteld stond.



Ik heb de R8000 nu bridged (als AP dus) achter de Experiabox hangen maar mis toch wel veel functionaliteit. VPN (van buitenaf), SABnzbd en Plex werken of niet of niet zo soepel als voorheen. Ik heb het idee dat port forwarding op de ZTE niet helemaal vlekkeloos verloopt, ik zie veel posts over dit onderwerp op dit forum.



Zoals in de beginpost is aangegeven wil ik terug naar een situatie waar de R8000 de IP adressen uitdeelt, ik alle instellingen in de R8000 kan doen en de Experiabox in DMZ naar de R8000 gaat. Ik heb dit na installatie geprobeerd zo in te richten maar dat was niet succesvol.



Ik wil nu een nieuwe poging wagen echter ik heb nog een vraag over IPTV. Als ik de R8000 een IP-reeks laat uitdelen in de reeks 192.168.2.2 tot 192.168.2.240 is dat voldoende om IPTV te laten werken?




Hallo,



Ik ben bezig met een eigen thuisnetwerk en wilde graag weten of mijn bedachte opstelling ook goed gaat werken:



Ik heb een 100/100 glasvezelaansluiting met televisie en telefonie.



In de meterkast: KPN Experiabox (V8) -> Cisco RV320 -> Cisco SG-200-8P 32 watt PoE Switch



Vanaf de Cisco SG-200-8P in de meterkast trek ik kabels naar alle kamers/punten toe.



In sommige kamers sluit ik direct aan de getrokken kabel een wireless AP aan (ubiquity ac ap pro). In andere kamers sluit ik een kleinere switch (ook een cisco sg200-8) aan de getrokken kabel.



De doelstelling is dat ik met 1 getrokken kabel vanuit de meterkast switch naar een kamer, met daaraan ook een slimme switch gehangen, ik zowel gewoon een internetpunt kan realiseren als een iptv receiver op kan aansluiten voor tv.



Klopt deze opstelling? 



En is het aan te raden om mijn V8 om te ruilen voor een V10?



Hoor heel graag wat ik goed of fout doe in mijn opstelling!




Hoi toteki,



In princiepe is het mogelijk als je maar niet maar de 7 switches / Ap`s / Routers achter elkaar schakeld want dan kun je netwerk problemen verwachten.




Hoi Willy,



Nee achter elke getrokken kabel hangt 1 switch (of 1 AP). Maar ik kan dan in zo'n switch wel meerdere apparaten pluggen zoals een apple tv/pc/netwerkprinter/iptv ontvanger toch?




Hoi toteki,



Di tmoet mogelijk zijn als je de switches goed insteld (Vlan en tag en Untag zie het begin van deze topic).




toteki schreef op 8 feb '16 om 16:31u
Hallo,



Ik ben bezig met een eigen thuisnetwerk en wilde graag weten of mijn bedachte opstelling ook goed gaat werken:



Ik heb een 100/100 glasvezelaansluiting met televisie en telefonie.



In de meterkast: KPN Experiabox (V8) -> Cisco RV320 -> Cisco SG-200-8P 32 watt PoE Switch



Vanaf de Cisco SG-200-8P in de meterkast trek ik kabels naar alle kamers/punten toe.



In sommige kamers sluit ik direct aan de getrokken kabel een wireless AP aan (ubiquity ac ap pro). In andere kamers sluit ik een kleinere switch (ook een cisco sg200-8) aan de getrokken kabel.



De doelstelling is dat ik met 1 getrokken kabel vanuit de meterkast switch naar een kamer, met daaraan ook een slimme switch gehangen, ik zowel gewoon een internetpunt kan realiseren als een iptv receiver op kan aansluiten voor tv.



Klopt deze opstelling? 



En is het aan te raden om mijn V8 om te ruilen voor een V10?



Hoor heel graag wat ik goed of fout doe in mijn opstelling!



Waarom heb jij die RV320 in jouw netwerk opgenomen? Welke functionaliteit van de RV320 gebruik je?



Ik heb in mijn netwerk een Cisco RV180W voor mijn zakelijke netwerk achter onze V10. Dit zakelijke netwerk kan van buitenaf alleen via VPN verbindingen benaderd worden. Ik neem eigenlijk aan dat jij een soortgelijke opzet voor ogen hebt.



Als dat het geval is, dan zal dit niet gaan werken omdat jouw RV320 dan als volwaardige router gebruikt wordt en niet als bridge. Je kunt de TV streams niet via een router laten lopen die een apart subnet beheert. (192.168.2.x van de V8 en bijvoorbeeld 192.168.1.x achter de RV320)



De TV ontvangers moeten dus rechtstreeks of via switches op de Experia Box aangesloten zijn. Dit kan dus niet via een tweede achterliggende router.



Toch is dat wat je wilt prima mogelijk, maar dat moet je gebruik gaan maken van vlan's en dus managed switches gebruiken. Die Cisco SG-200-8P is een managed switch. Via verschillende vlan's kan je dan zowel het LAN van de Experia Box als het LAN van de RV320 naar alle uithoeken van jouw woning distribueren. Je moet dan natuurlijk ook managed switches elders in jouw woning gebruiken.



Ook ik distribueer mijn zakelijke netwerk van de RV180W via vlan 10 en het privé netwerk van de V10 via vlan 1.




wjb schreef op 8 feb '16 om 17:14u
toteki schreef op 8 feb '16 om 16:31uHallo,



Ik ben bezig met een eigen thuisnetwerk en wilde graag weten of mijn bedachte opstelling ook goed gaat werken:



Ik heb een 100/100 glasvezelaansluiting met televisie en telefonie.



In de meterkast: KPN Experiabox (V8) -> Cisco RV320 -> Cisco SG-200-8P 32 watt PoE Switch



Vanaf de Cisco SG-200-8P in de meterkast trek ik kabels naar alle kamers/punten toe.



In sommige kamers sluit ik direct aan de getrokken kabel een wireless AP aan (ubiquity ac ap pro). In andere kamers sluit ik een kleinere switch (ook een cisco sg200-8) aan de getrokken kabel.



De doelstelling is dat ik met 1 getrokken kabel vanuit de meterkast switch naar een kamer, met daaraan ook een slimme switch gehangen, ik zowel gewoon een internetpunt kan realiseren als een iptv receiver op kan aansluiten voor tv.



Klopt deze opstelling? 



En is het aan te raden om mijn V8 om te ruilen voor een V10?



Hoor heel graag wat ik goed of fout doe in mijn opstelling!



Waarom heb jij die RV320 in jouw netwerk opgenomen? Welke functionaliteit van de RV320 gebruik je?



Ik heb in mijn netwerk een Cisco RV180W voor mijn zakelijke netwerk achter onze V10. Dit zakelijke netwerk kan van buitenaf alleen via VPN verbindingen benaderd worden. Ik neem eigenlijk aan dat jij een soortgelijke opzet voor ogen hebt.



Als dat het geval is, dan zal dit niet gaan werken omdat jouw RV320 dan als volwaardige router gebruikt wordt en niet als bridge. Je kunt de TV streams niet via een router laten lopen die een apart subnet beheert. (192.168.2.x van de V8 en bijvoorbeeld 192.168.1.x achter de RV320)



De TV ontvangers moeten dus rechtstreeks of via switches op de Experia Box aangesloten zijn. Dit kan dus niet via een tweede achterliggende router.



Toch is dat wat je wilt prima mogelijk, maar dat moet je gebruik gaan maken van vlan's en dus managed switches gebruiken. Die Cisco SG-200-8P is een managed switch. Via verschillende vlan's kan je dan zowel het LAN van de Experia Box als het LAN van de RV320 naar alle uithoeken van jouw woning distribueren. Je moet dan natuurlijk ook managed switches elders in jouw woning gebruiken.



Ook ik distribueer mijn zakelijke netwerk van de RV180W via vlan 10 en het privé netwerk van de V10 via vlan 1.



 
Dank voor de snelle reacties! Ik wilde eigenlijk zo min mogelijk afhankelijk zijn van de EB zodat ik in de RV320 zaken zoals een guest wifi netwerk, parental controls etc kan instellen. Ik heb geen zakelijk apart netwerk nodig. Wil gewoon 1 geheel netwerk. De switches in de kamers zijn inderdaad ook managed om zo de mix van iptv en internet aan te kunnen. Maar eigenlijk zeg je dus dat ik beter de hele cisco RV320 uit het geheel kan laten en alleen met managed switches achter de EB te gaan werken? Maar dan ben ik wel gebonden aan de functionaliteit van de EB?




Nee, dat zeg ik niet.



Wat ik wel zeg is dat je de TV ontvangers rechtstreeks op de Experia Box of alleen via switches moet aansluiten. TV ontvangers kunnen niet eenvoudig achter een tweede router geplaatst worden.



De eenvoudigste oplossing:



  1. De WAN poort van de Cisco RV320 op LAN poort 1 van de V8. (Zie ook eerste bericht in dit topic.)
  2. De TV ontvangers met UTP kabels rechtstreeks op de LAN poorten 2, 3 en/of 4 van de V8 plaatsen.
  3. De switch aangesloten op één van de LAN poorten van de de RV320.
Alle apparaten die nu op de switch aangesloten worden vallen binnen het netwerk van de RV320.



Als je bij een TV ontvanger ook nog een ander apparaat hebt die op het netwerk van de RV320 aangesloten moet worden en je kan geen tweede netwerkkabel trekken, dan zal je echt met managed switches moeten gaan werken. Mocht dat zo zijn, dan leg ik je later graag uit hoe je de vlan's dan zou kunnen inrichten.



Als je bij een TV ontvanger ook nog een ander apparaat hebt die op ook best op de Experia Box aangesloten mag worden, dan heb je aan een "gewone" switch voldoende. Advies: Gebruik dan wel een switch die IGMP snooping ondersteunt.




wjb schreef op 8 feb '16 om 18:18u
Nee, dat zeg ik niet.



Wat ik wel zeg is dat je de TV ontvangers rechtstreeks op de Experia Box of alleen via switches moet aansluiten. TV ontvangers kunnen niet eenvoudig achter een tweede router geplaatst worden.



De eenvoudigste oplossing:



  1. De WAN poort van de Cisco RV320 op LAN poort 1 van de V8. (Zie ook eerste bericht in dit topic.)
  2. De TV ontvangers met UTP kabels rechtstreeks op de LAN poorten 2, 3 en/of 4 van de V8 plaatsen.
  3. De switch aangesloten op één van de LAN poorten van de de RV320.
Alle apparaten die nu op de switch aangesloten worden vallen binnen het netwerk van de RV320.



Als je bij een TV ontvanger ook nog een ander apparaat hebt die op het netwerk van de RV320 aangesloten moet worden en je kan geen tweede netwerkkabel trekken, dan zal je echt met managed switches moeten gaan werken. Mocht dat zo zijn, dan leg ik je later graag uit hoe je de vlan's dan zou kunnen inrichten.



Als je bij een TV ontvanger ook nog een ander apparaat hebt die op ook best op de Experia Box aangesloten mag worden, dan heb je aan een "gewone" switch voldoende. Advies: Gebruik dan wel een switch die IGMP snooping ondersteunt.



 
Alvast dank voor alle input. Ik heb inderdaad maar ruimte in de loze leidingen voor 1 kabel naar elke ruimte waar ik bijvoorbeeld zowel de tv ontvanger als de apple tv en AV receiver op wil aansluiten. De switches die ik in gedachte heb voor in de kamers zijn inderdaad managed switches.




Dan is er geen vuiltje aan de lucht.



Experia Box LAN poort 1 -> WAN poort Cisco RV320 en configureren zoals in het eerste bericht van dit topic.



RV320 LAN poort 1 -> Poort 1 Cisco SG-200-8P met pvid=1 en vlan=1 untagged.



Experia Box LAN poort 2 -> Poort 2 Cisco SG-200-8P met pvid=2 en vlan=2 untagged.



Op elke LAN poort van de Cisco SG-200-8P, waar een managed switch op aangesloten wordt, wordt pvid op 1 gezet en wordt vlan-1 untagged en vlan-2 tagged gezet.



Op de LAN poort waarmee een aangesloten managed switch met de Cisco SG-200-8P verbonden is wordt pvid op 1 gezet en wordt vlan-1 untagged en vlan-2 tagged gezet.



Voor alle andere poorten op de switches geldt:



Apparaat aan te sluiten op Experia Box (zoals TV ontvangers): pvid=2 en vlan-2 untagged.



Apparaat aan te sluiten op RV320: pvid=1 en vlan-1 untagged.




Nice! Dank voor de ondersteuning! En als laatste is het mogelijk/de moeite waard om de EB V8 om te wisselen naar een V10?




De V10 heeft 802.11ac wifi op 5GHz en dat is veel sneller dan wat de V8 kan leveren. Daarnaast zou met de V10 een snellere xDSL verbinding gerealiseerd kunnen worden.




Hoi,



Ik heb sinds 3 dagen een V10. Ik heb vrijwillig mijn v8 ingeruild voor een v10, onder het mom van "nieuwer is  beter". Helaas heb ik er een hoop koppijn van. eerst een dag bezig geweest om mijn Sonos systeem opnieuw te configureren en uit te vinden dat uPnP aan moet op de V10 omdat de apparaten anders niet zichtbaar zijn. 



Enfin nu heb ik toch nog een probleem met een router, TPLink archer c8 die ik achter de V10 heb geinstalleerd.  LAN Ip adres gegeven in het zelfde subnet als de V10: 192.168.2.252 en de DHCP setting uitgezet. so far so good. 



Mijn probleem is nu dat als ik draadloos aanlog op de V10 of de Archer c8 meestal wel ip adress krijgen in het subnet 192.168.2.X maar soms in het subnet 192.168.0.X. Dan is er uiteraard geen internet. Hoe kan ik dit oplossen?



Overigens is dit accespoint niet zichtbaar als lan client.



screen shots zijn toegevoegd.



weet iemand wat ik moet doen?



Schermafbeelding 2016-02-15 om 22.05.45.pngSchermafbeelding 2016-02-15 om 22.06.16.pngSchermafbeelding 2016-02-15 om 22.06.28.pngSchermafbeelding 2016-02-15 om 22.07.00.png




Ik kan niet zeggen waardoor jij soms een IP adres uit het 192.168.0.x subnet krijgt. Dit zou betekenen dat er toch een tweede DHCP server op jouw netwerk actief zou moeten zijn die IP adressen in deze reeks uitdeelt.



Ik ben absoluut geen voorstander van het aansluiten van een tweede "router" via één van zijn LAN poorten en heb helaas al veel te vaak gezien dat dit tot problemen leidt. Vandaar ook dat ik in mijn openingsbericht aangeef dat een tweede router altijd met zijn WAN poort op het bovenliggende netwerk moet worden aangesloten. Helaas ondersteunt die TP-Link geen bridge mode en daarom heb je waarschijnlijk voor deze "oplossing" gekozen.



Zet overigens ook de IGMP proxy server uit op jouw TP-Link, de Experia Box moet deze rol behouden en als je dat niet doet, dan is de kans is aanwezig dat jouw TV ontvangers om de paar minuten bevriezen.




Volgensmij heb je een LAN aan een LAN poort geknoopt en dan ben je volgensmij geen IGMP Proxy nodig.



Is een onder Quick Setup ook "AP mode" ofzo? Want het is nu een router die geen WAN heeft.



Overigens zie ik geen reden waarom UPnP (IGD) aan moet om Sonos te laten werken binnen je netwerk. Sonos gebruikt hooguit UPnP (AV)



Robin
Hallo,



Vandaag heb ik een tweede router (Linksys WRT120N) aangesloten achter mijn Experiabox V10. Doel is om het wifisignaal uit te breiden voor een blackspot van het Experiabox bereik. Tot nu toe is het gelukt om internetverbinding te krijgen via mijn 2e router. Ik heb echter nog wel de volgende uitdagingen die ik graag wil oplossen:



  • 2e router kan ik niet benaderen om bijv. instellingen aan te passen
  • Sonos kan ik niet besturen als ik met mijn iPhone ben verbonden via de 2e router
  • Optioneel (weet niet waarom het beter zou zijn): 2e router via WAN poort verbinden met Experiabox
Veel andere blogs gelezen, maar ik zie niet meer hoe nog verder te kunnen verbeteren. Hopelijk hebben jullie een goede oplossing. Dank alvast!



Situatie / instellingen



Experiabox V10



    • DHCP Server: ON
    • Lan IP Address: 192.168.2.254
    • DHCP range: 1-254
    • ISP DNS: Off
    • Primary DNS: 192.168.2.254
DHCP Binding:



  • MAC Address: 00:24:be:42:e9:0b
  • IP Address: 192.168.2.250
DMZ:



  • DMZ: on
  • Input mode: IP Address
  • LAN Host: 192.168.2.250
 WRT120N (2e router)



  • Via LANpoort 1 aangesloten op LANpoort4 van Experiabox (via WAN poort lukt het niet)
    • Static IP (ipv. bijv. Dynamic)
    • Internet IP Address: 192.168.2.250
    • Subnet Mask: 255.255.255.0
    • Default Gateway: 192.168.2.254
    • DNS1: 192.168.2.254
    • Local IP Address: 192.168.1.1
    • Subnet Mask: 255.255.255.0
    • DHCP Server: disabled
    • NAT: disabled
    • RIP: disabled

Hoi,



Eigenlijk wil je je Linksys niet als LAN-LAN aansluiten.



Mocht je hier bij blijven: dan gaat je IP Range verkeerd, en wil je alles in 192.168.2.* plaatsen. Verder zou ik ook de Linksys op dynamsich zetten en een DHCP Binding maken op de V10 (maar dit heb je al?). Meer info daarover vind je hier: http://forum.kpn.com/t5/Internet/Experia-Box-v10-Veelgestelde-vragen/m-p/344379#08

Verder wil je geen DMZ gebruiken voor een LAN-LAN router.



Als je nog bedenktermijn hebt op de Linksys zou ik hem meteen terugbrengen en een volwaardig Accesspoint kopen.



Robin


Reageer