Skip to main content

Ben je bij dit topic terechtgekomen omdat je op zoek bent naar een oplossing voor het verbeteren van de wifi dekking in jouw woning, lees dan niet dit hele artikel (zonde van de tijd ;)), maar schaf een goed wifi accesspoint aan. (Geen wifi extender of wifi repeater maar een wifi accesspoint.) Overweeg dan ook direct om een goed dual-band wifi accesspoint aan te schaffen zoals bijvoorbeeld de WiFi "versterker" van KPN of een accesspoint van EDIMAX of Ubiquiti.

Had je al een wifi router aangeschaft of heb je andere redenen om een eigen router in te zetten of heb je al een router aangeschaft, lees dan gerust verder.

De Experia Boxen van KPN (met name de V10) zijn prima routers voor de niet veeleisende eindgebruikers, maar aan de andere kant bieden ze niet de flexibiliteit die van een router verwacht zou mogen worden. Daarnaast is het iedereen wel bekend dat de Experia Boxen bepaalde functionaliteit niet ondersteunen of niet correct ondersteunen.

Denk hierbij aan:

  • VPN tunnels waardoor het niet mogelijk is om van buitenaf een VPN verbinding op te zetten met het netwerk thuis.
  • Parental control waarbij bepaalde sites geblokkeerd kunnen worden of voor apparaten een tijdslot ingesteld kan worden.


Nu is het mogelijk om de Experia Box te vervangen door een eigen router
(Zie: Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box).

Dit heeft zo z'n voordelen, maar ook z'n nadelen.

Een voordeel is dat je volledige vrijheid hebt over de inrichting van jouw netwerk thuis en de communicatie met Internet, waarbij je absoluut niet beperkt wordt door de beperkingen van de Experia Box.

Een nadeel is dat het configureren van zo'n router toch wel enige "kennis" vereist en tevens dat je support van KPN kunt vergeten als je bijvoorbeeld een probleem hebt met Internet, televisie en/of de vaste telefoon.

Alternatief is om een tweede eigen router achter de Experia Box te plaatsen.

Deze router zal dan wel aan de onderstaande voorwaarden moeten voldoen:

  • De router moet geen dsl router zijn, maar een router waarvan de WAN (Internet) poort een "gewone" UTP poort (RJ45) is voor standaard netwerk kabels.
  • De router moet een WAN IP adres moet kunnen krijgen van de DHCP server van de Experia Box. (Ik ben echter nog geen routers tegengekomen die wel een "gewone" UTP WAN poort hebben en dit niet ondersteunen, m.u.v. de KPN Experia Boxen zelf.)
  • De router moet de door jou gewenste functionaliteit ondersteunen.


Belangrijk is het dan ook om vast te stellen welke functionaliteit je nodig hebt in de eigen router bij de selectie en aanschaf van de eigen router.

Dus stel jezelf de vraag wat je wilt bereiken met die eigen router.

Gaat het om:

  • het opzetten van een netwerk voor de gameconsoles en spelcomputers
  • het opzetten van gescheiden netwerken voor privé en zakelijk gebruik (thuiskantoor) waarbij VPN verbindingen nodig zijn voor het van buitenaf benaderen van het zakelijke netwerk.
  • het opzetten van een netwerk dat multicasting ondersteunt voor Bonjour, Airplay en Airprint
  • gewoon om van die Experia Box af te zijn
  • meer invloed te hebben op welke sites wel en niet benaderbaar mogen zijn (parental control)
  • een andere reden

Voor je het weet ben je een dief van je eigen portemonnee omdat je een dure router hebt aangeschaft waarvan je 80% van de functionaliteit niet gebruikt, of juist een goedkope router die toch niet blijkt te kunnen wat jij nodig hebt.

Voorbeelden:
Apart netwerk voor gameconsoles en spelcomputers

De router (bijvoorbeeld een Netgear WNR1000) moet UPnP ondersteunen.
De gameconsoles en spelcomputers die ook UPnP ondersteuning vereisen worden aangesloten op de eigen router.
Andere computers, tablets en telefoons kunnen zowel op de Experia Box als op de eigen router aangesloten worden.

4731i6B546646EBC1FEE9.png

Gescheiden netwerk voor privé en zakelijk gebruik met VPN

 

De router (bijvoorbeeld een Cisco RV180W) moet VPN verbindingen ondersteunen.
Alle computers, tablets, telefoons, NASsen, etc. die zakelijk gebruikt worden of via een VPN verbinding van buitenaf benaderbaar moeten zijn worden op de eigen router aangesloten.
Computers, tablets en telefoons die privé gebruikt worden, worden op de Experia Box aangesloten.

4733i1C98FBE9299B8F20.png

Netwerk dat multicasting ondersteunt t.b.v. Bonjour, Airplay en Airprint en Apple TV.

 

De router (bijvoorbeeld een Apple Airport Extreme, maar ook vele andere routers) moet multicasting ondersteunen.
Alle apparatuur die gebruik maken van Bonjour (en daarmee Airprint en Airplay) worden op de eigen router aangesloten.
Let op: Dit kunnen ook Windows PC's zijn aangezien ook Windows Bonjour ondersteunt.
Apparaten die geen gebruik maken van Bonjour kunnen op zowel de eigen router als op de Experia Box aangesloten worden.

4735i57771C70A53F6790.png

Netwerk voor alle apparaten m.u.v. de KPN TV ontvangers

 

Uiteraard kan ook gekozen worden om alle apparatuur op de eigen router aan te sluiten.
Afhankelijk van de gewenste functionaliteit zal dan uiteraard een router gekozen moeten worden die UPnP, multicasting en/of VPN tunnels ondersteunt.
Kies een router met een goede wifi dekking en indien gewenst ook 802.11ac (wifi) ondersteuning.

4743iB3CE537D13A92257.png


Configuratie:
Ongeacht de geselecteerde router is de configuratie van de router achter jouw Experia Box altijd hetzelfde.
Stap 1: Configureer jouw eigen router voor alle door jou gewenste functionaliteit. (Raadpleeg het manual van jouw eigen router om te zien hoe en waar je de instellingen kunt doen.)

Zorg er voor dat het WAN (Internet) IP adres van jouw eigen router door de DHCP server van de Experia Box uitgegeven wordt.

Als je handmatig een DNS server moet instellen (en dat is normaliter niet het geval als het WAN (Internet) IP adres door de DHCP server van de Experia Box uitgegeven wordt), vul hier dan het adres van jouw Experia Box in (192.168.2.254).

Activeer de DHCP server van jouw eigen router en zorg er voor dat deze IP adressen in een ander subnet dan die van de Experia Box liggen. Je kunt hier 192.168.x.x of 10.x.x.x subnetten gebruiken.

De Experia Box gebruikt subnet 192.168.2.xxx.

Stap 2: De Experia Box configureren.

Bepaal het MAC adres van de WAN (Internet) poort van jouw eigen router. (Raadpleeg het manual van jouw router om te zien waar je dit MAC adres kunt vinden.)

Maak een "DHCP binding" (static DHCP) voor het gevonden MAC adres. Kies hierbij voor een hoog (nog niet gebruikt) IP adres binnen de DHCP range van de experia Box bijvoorbeeld: 192.168.2.250. (De IP adressen 192.168.2.255 (broadcast), 192.168.2.254 (router) en 192.168.2.253 (interne FTP server) zijn al in gebruik door de Experia Box zelf.) Loopt de DHCP range van jouw Experia Box bijvoorbeeld van 1 tot 200, kies dan voor een IP adres boven in die reeks zoals 192.168.2.200 of 192.168.2.195.

Zet de DMZ functionaliteit aan en vul het gebruikte IP adres in bij de DMZ Host.

Verwijder eventuele handmatige "Port-Forwardings" op de Experia Box van protocollen (poorten) die naar de eigen router doorgestuurd moeten worden.

Sluit nu de WAN (Internet) poort van jouw eigen router met een UTP kabel aan op één van de LAN poorten van de Experia Box.

Voorkom dat jouw Internet aansluiting in quarantaine geplaatst wordt:

Als jouw eigen router het Simple Network Management Protocol (SNMP) ondersteunt, zorg dan dat deze uit gezet wordt. KPN zal, voor jouw eigen veiligheid, jouw Internet aansluiting vrij snel in quarantaine plaatsen als een apparaat in jouw netwerk via SNMP van buitenaf te benaderen is.

Bridge mode of router mode?

De meeste routers ondersteunen zowel de "router mode" als de "bridge mode".

Welke moet ik dan gebruiken?

In bridge mode wordt het netwerk achter de eigen router beheerd door de DHCP server van de Experia Box. Alle apparaten hebben dan dus IP adressen binnen het subnet van de Experia Box (192.168.2.xxx).

Het voordeel van de "bridge mode" mode is dat alle apparaten elkaar kunnen vinden, immers ze zitten allemaal in hetzelfde subnet.

Tegelijkertijd heeft dit ook een nadeel aangezien je gebruik maakt van functionaliteit van de Experia Box en als de Experia Box een "probleem heeft", dan geldt dit direkt ook voor de apparaten achter de eigen router.

In "router mode" wordt de aansturing van de apparaten achter de eigen router volledig door de eigen router uitgevoerd.

Het voordeel is dan ook dat apparaten achter de eigen router met elkaar kunnen blijven communiceren in het geval van een storing op de Experia Box. (Zelfs als je de Experia Box van stroom afhaalt.)

Een nadeel (of voordeel) is dat apparaten die op de Experia Box zijn aangesloten de apparaten achter de eigen router niet kunnen benaderen. (Overigens kunnen apparaten aangesloten op de eigen router wel apparaten bereiken die aangesloten zijn op de Experia Box .)

Mijn stelregel is dan ook:

Kies voor "bridge mode" als het je eigenlijk alleen te doen is om de wifi dekking in jouw woning te verbeteren.

Kies voor "router mode" om de afhankelijkheid van de Experia Box zo klein mogelijk te maken tenzij het een vereiste is dat apparaten die op de Experia Box zijn aangesloten moeten kunnen communiceren met apparaten die op de eigen router zijn aangesloten.

 

LET OP: Een router in "bridge mode" mag je nooit als DMZ Host van de Experia Box instellen.

Port forwarding als de eigen router in "router mode" staat:

Zoals eerder aangegeven moeten alle port-forwardings van poorten, die doorgestuurd moeten worden naar de eigen router, op de Experia Box verwijderd worden. Doordat de eigen router als DMZ Host van de Experia Box gedefinieerd is, zullen alle poorten, waarvoor op de Experia Box geen port-forwardings gedefinieerd zijn, naar de eigen router doorgezet worden, uitgezonderd TCP poort 8085 (remote beheer van Experia Box) en UDP poort 5060 (telefonie).

De benodigde port-forwardings voor apparaten aangesloten op de eigen router moeten hierbij op de eigen router aangemaakt worden. 

29 april 2015: Routed-iTV en de eigen router:

Zoals jullie misschien weten gaat KPN over van bridged-iTV naar routed-iTV.

Zo is dit op de V9 bij de laatste firmware update al geïntroduceerd en zullen de andere Experia Boxen volgen.

Routed-iTV houdt in dat de TV ontvangers een IP adres in de range van de Experia Box gaan krijgen (192.168.2.x) en niet meer zoals bij bridged-iTV in de 10.x.x.x range.

Het voordeel hiervan is dat een TV ontvanger ook aangesloten kan worden op de eigen router mits deze in bridge-mode gebruikt wordt.

De eigen router zal dan wel IGMP snooping moeten ondersteunen om te voorkomen dat de TV streams via wifi gebroadcast worden. Vrijwel elke wifi zender zal van zo'n broadcast "plat gaan".

Op de eigen router zal dan tevens de IGMP proxy server wel uitgezet moeten worden omdat anders de TV geheid na een paar minuten zal uitvallen.

Sluit een eigen router ook altijd met zijn WAN poort aan op het netwerk.

Er zijn mensen die de eigen "router" puur inzetten als wifi-accesspoint en daarbij deze niet met de WAN poort van de eigen "router" aansluiten op de Experia Box maar met een LAN poort.

Mijn advies: Niet doen, een eigen "router" sluit je aan op het netwerk via de WAN poort van deze router en niet via één van de LAN poorten. Heb jij deze situatie en ervaar je dit probleem met de TV, lees dan nog even de eerste alinea van dit bericht nog eens of configureer jouw eigen router in "bridge-mode" en sluit hem aan op het netwerk via de WAN poort. Mocht je, ondanks mijn advies, toch jouw eigen router met een LAN poort aangesloten laten op de Experia Box (omdat deze bijvoorbeeld geen WAN poort heeft), zet dan de IGMP proxy server op jouw eigen router uit.

Als de IGMP proxy server op de eigen router niet uitgezet is, dan zal je ervaren dat de TV er na een paar minuten mee ophoudt. Let op: Er zijn zelfs routers (zoals de Linksys EA6500) waarbij de IGMP proxy server niet meer uitgezet kan worden zodra deze in bridge-mode geplaatst wordt.

Nee, je hebt netwerkje.com hier niet voor nodig.



Zowel op de Netgear GS105Ev2 als op de TP-Link SG108E ga je twee 802.1Q vlan's definiëren.



VLAN 1 voor het verkeer vanaf jou eigen router en VLAN 2 voor al het verkeer van de Experia Box.



Op alle poorten van alle switches staat VLAN 1 als untagged (primair) VLAN ingesteld en is VLAN 2 niet gekoopeld behalve:



  • op de poort van de Netgear GS105Ev2 waarop de Experia Box aangesloten is. Daar wordt VLAN 1 niet gekoppeld en VLAN 2 als untagged (primair) ingesteld.
  • op de poort van de Netgear GS150Ev2 waarop de kabel naar de TP-Link SG108E aangesloten is. Daar blijft VLAN 1 als untagged (primair) actief en wordt VLAN 2 tagged toegevoegd.
  • op de poort van de TP-Link SG108E waarop de kabel naar de Netgear GS105Ev2 aangesloten is. Ook daar blijft VLAN 1 als untagged (primair) actief en wordt VLAN 2 tagged toegevoegd.
  • op de poort van de TP-Link SG108E waarop de TV ontvanger aangesloten is. Daar wordt VLAN 1 niet gekoppeld en VLAN 2 als untagged (primair) ingesteld.
Done en de TV zal het weer doen. :D



Opmerking: Kijk wel even of the laatste firmware op de Netgear (en jouw TP-Link) geïnstalleerd is.




wjb schreef op 20 mei '16 om 15:42u
Nee, je hebt netwerkje.com hier niet voor nodig.



Zowel op de Netgear GS105Ev2 als op de TP-Link SG108E ga je twee 802.1Q vlan's definiëren.



VLAN 1 voor het verkeer vanaf jou eigen router en VLAN 2 voor al het verkeer van de Experia Box.



Op alle poorten van alle switches staat VLAN 1 als untagged (primair) VLAN ingesteld en is VLAN 2 niet gekoopeld behalve:



  • op de poort van de Netgear GS105Ev2 waarop de Experia Box aangesloten is. Daar wordt VLAN 1 niet gekoppeld en VLAN 2 als untagged (primair) ingesteld.
  • op de poort van de Netgear GS150Ev2 waarop de kabel naar de TP-Link SG108E aangesloten is. Daar blijft VLAN 1 als untagged (primair) actief en wordt VLAN 2 tagged toegevoegd.
  • op de poort van de TP-Link SG108E waarop de kabel naar de Netgear GS105Ev2 aangesloten is. Ook daar blijft VLAN 1 als untagged (primair) actief en wordt VLAN 2 tagged toegevoegd.
  • op de poort van de TP-Link SG108E waarop de TV ontvanger aangesloten is. Daar wordt VLAN 1 niet gekoppeld en VLAN 2 als untagged (primair) ingesteld.
Done en de TV zal het weer doen. Smiley Vrolijk



Opmerking: Kijk wel even of the laatste firmware op de Netgear (en jouw TP-Link) geïnstalleerd is.



 
Mijn vriendin haalt hem zodirect even op bij de mediamarkt. Daar is ie op voorraad zag ik. Kan ik het vanavond eens gaan proberen. Kijken of ik snap wat jij zegt haha 🙂. Alvast bedankt. 

 




De netgear switch is binnen en gekoppeld. Nu doe ik kennelijk toch iets fout, want het werkt toch niet. Volgens mij ligt het aan het feit dat ik op de TP link niet de poort waar de tv ontvanger is aangesloten de VLAN 1 niet kan ontkoppelen. Ik heb 2 printscreens toegevoegd om te laten zien wat ik tot nu toe heb. https://




Op welke poort van de GS105E is de Experia Box aangesloten? (Poort 2?)



Op welke poort van de GS105E is de Asus aangesloten? (Poort 1?)



Op welke poort van de GS105E is de TP-Link SG108E aanngesloten? Hier mist in ieder geval vlan 2 tagged.



Op welke poort van de SG108E is de Netgear GS105E aangesloten? (Poort 1?)



Op welke poort van de SG108E is de TV ontvanger aangesloten? (Poort 3?) Op deze poort mag vlan 1 niet gekoppeld worden.



Kan je ook screenshots plaatsen van de PVID waarden voor de poorten.




wjb schreef op 20 mei '16 om 21:04u
Op welke poort van de GS105E is de Experia Box aangesloten? (Poort 2?)



Op welke poort van de GS105E is de Asus aangesloten? (Poort 1?)



Op welke poort van de GS105E is de TP-Link SG108E aanngesloten? Hier mist in ieder geval vlan 2 tagged.



Op welke poort van de SG108E is de Netgear GS105E aangesloten? (Poort 1?)



Op welke poort van de SG108E is de TV ontvanger aangesloten? (Poort 3?) Op deze poort mag vlan 1 niet gekoppeld worden.



Kan je ook screenshots plaatsen van de PVID waarden voor de poorten.



 
Experia box --> 2



Asus --> 3



TP Link --> 1



Netgear --> 1



tv ontvangen --> 3



https://




De PVID's staan op beide switches goed.



Wijs op de GS105E vlan 2 tagged toe aan poort 1.



Is op de GS105E vlan 2 wel untagged toegewezen aan poort 2?



Op de SG108E moet vlan 1 echt van poort 3 af. 



Ik heb zelf alleen maar Netgear switches, maar als ik naar jouw screenshot kijk zou ik verwachten dat dit als onderstaand zou moeten kunnen.



Vul bij VLAN(1-4096) de waarde 1 in. Je zou nu bij Untagged Ports poort 3 moeten kunnen uitzetten waarna je dit met de Apply knop zou moeten kunnen vastleggen.



Als dat echt niet lukt, wat ik vreemd zou vinden, zet dan vlan 1 eens tagged op poort 3. De voorkeur is echter om vlan 1 helemaal niet op poort 3 te hebben, net zo als je (terecht) vlan 1 ook niet op poort 2 van de GS105E hebt staan.




wjb schreef op 20 mei '16 om 21:45u
De PVID's staan op beide switches goed.



Wijs op de GS105E vlan 2 tagged toe aan poort 1.



Is op de GS105E vlan 2 wel untagged toegewezen aan poort 2?



Op de SG108E moet vlan 1 echt van poort 3 af. 



Ik heb zelf alleen maar Netgear switches, maar als ik naar jouw screenshot kijk zou ik verwachten dat dit als onderstaand zou moeten kunnen.



Vul bij VLAN(1-4096) de waarde 1 in. Je zou nu bij Untagged Ports poort 3 moeten kunnen uitzetten waarna je dit met de Apply knop zou moeten kunnen vastleggen.



Als dat echt niet lukt, wat ik vreemd zou vinden, zet dan vlan 1 eens tagged op poort 3. De voorkeur is echter om vlan 1 helemaal niet op poort 3 te hebben, net zo als je (terecht) vlan 1 ook niet op poort 2 van de GS105E hebt staan.



 
De Vlan 2 moest op poort 1 nog getagged worden. Dat deed het werken. 



De SG108E kan je er niet afhalen, want ik lees net dit: "Als je een non-trunk port op een andere vlan zet als de default zijn ze automatisch niet meer lid van VLAN 1.". 



Het is in ieder geval eindelijk werkend. Heb even een klein dansje gedaan en ook mijn vriendin is happy. Onwijs bedankt voor de hulp 🙂. 




Mijn dochter heeft een 3 in 1 abonnement bij KPN en gebruikt thuis een Eperiabox v9.

Omdat de WiFi capaciteit van deze box nogal te wensen overlaat heb ik van de week achter de Eperiabox een Asus WiFi router geplaatst en dat functioneert prima.



Hiervoor de meest simpele oplossing gekozen.

De Eperiabox heeft de IP range 192.168.2.x en de Asus router 192.168.1.x.



Als ik met mijn laptop op de Asus router via WiFi of LAN ben aangesloten kan ik zowel op de Asus router als op de Eperiabox (modem en WiFi) inloggen dus dat is het probleem niet.

Dat voor zo ver de algemene informatie.



Nu heb ik hier en daar al aardig wat gelezen maar raak nu toch wel een beetje de draad kwijt, zal wel ook aan mijn leeftijd liggen (71).



Ben verder wel in deze materie redeleijkerwijs thuis.



Nu heeft mijn dochter 2 stuks IP camera's die buiten op de gevel via WiFi zijn aangesloten.

Ik had deze IP camera's al dusdanig geconfigureerd dat die op haar laptop, welke op de Asus router was aangesloten, beeld gaven.

Nu kwam zij met de vraag hoe zij onderweg met haar Smartphone op de camera's kan inloggen.

Ik begrijp dat dit d.m.v. port forwarding dient te gebeuren maar vraag mij nu het volgende af.



De camera's zijn nu in het netwerk 192.168.1.x van de Asus router opgenomen.

Ik zou nu denken dat ook de port forwarding op de Asus moet gebeuren maar mijn logica zegt mij dat dit dan toch op de Eperiabox dient te gebeuren of is deze aanname verkeerd?

Ik zie even de bomen in het bekende bos niet meer.



Kan mij iemand even op pad helpen?




Het staat allemaal in het eerste bericht van dit topic :p.



Maar om het nog makkelijker te maken:



  • Asus moet als DMZ Host op de Experia Box ingesteld staan.
  • Geen port-forwardings op de Experia Box voor de camera's.
  • Wel port-forwardings op de Asus voor de camera's

Dit is duidelijke en heldere taal, hier kan ik wat mee.



Mijn dank.




Modem KPN in de meterkast:



-Experiabox V10 (IP 192.168.2.254)



Router 1e verdpieing:



-Sitecom 303N (IP 192.168.0.1)



Stappen genomen:



- Sitecom router RESET en op ACCESPOINT / AP gezet



- IP adres van Sitecom veranderd naar een IP (192.168.2.253) die de Experiabox kan bereiken dus: 192.168.2.X was voorheen 192.168.0.1



      - BELANGRIJK: Blijf buiten de DHCP range van bereik Experiabox (192.168.2.1 t/m 192.168.2.252)



- DHCP uitgezet op Sitecom



Deze constructie heeft gewerkt, heb gister een halve dag op internet lopen speuren om tot dit oplossing te komen. Nu heb ik wel internet, maar alsof ik niet het maximale snelheid/potentie haal.



Kan iemand even meekijken en eventueel bevestigen of wijzigingen door kunnen geven zodat ik met een gerust hart mijn internet kan gebruiken met de gewenste snelheid?



Ook vroeg ik me af deel ik de bandwitch nu door twee of dat niet?




gutsgutsguts schreef op 19 jun '16 om 10:55u
Modem KPN in de meterkast:



-Experiabox V10 (IP 192.168.2.254)



Router 1e verdpieing:



-Sitecom 303N (IP 192.168.0.1)



Stappen genomen:



- Sitecom router RESET en op ACCESPOINT / AP gezet



- IP adres van Sitecom veranderd naar een IP (192.168.2.253) die de Experiabox kan bereiken dus: 192.168.2.X was voorheen 192.168.0.1



      - BELANGRIJK: Blijf buiten de DHCP range van bereik Experiabox (192.168.2.1 t/m 192.168.2.252)



- DHCP uitgezet op Sitecom



Deze constructie heeft gewerkt, heb gister een halve dag op internet lopen speuren om tot dit oplossing te komen. Nu heb ik wel internet, maar alsof ik niet het maximale snelheid/potentie haal.



Kan iemand even meekijken en eventueel bevestigen of wijzigingen door kunnen geven zodat ik met een gerust hart mijn internet kan gebruiken met de gewenste snelheid?



Ook vroeg ik me af deel ik de bandwitch nu door twee of dat niet?



De Sitecom is dus nu als "accesspoint" opgenomen. Je zegt dat je het IP adres in 192.168.2.253 veranderd hebt.



Waarom laat je het IP adres niet gewoon automatisch door de DHCP server van de Experia Box uitdelen. Dan hoef je je nooit zorgen te maken over dat IP adres en hoef je ook de DHCP range niet aan te passen.



Het IP adres dat je nu gebruikt is niet goed, 192.168.2.253 is een gereserveerd adres van de Experia Box. 



Zet het IP adres van de sitecom op automatisch te bepalen via DHCP.



De snelheid die je zou moeten kunnen halen is gewoon de volledige snelheid van jouw Internet aansluiting.




wjb schreef op 19 jun '16 om 11:59u
gutsgutsguts schreef op 19 jun '16 om 10:55uModem KPN in de meterkast:



-Experiabox V10 (IP 192.168.2.254)



Router 1e verdpieing:



-Sitecom 303N (IP 192.168.0.1)



Stappen genomen:



- Sitecom router RESET en op ACCESPOINT / AP gezet



- IP adres van Sitecom veranderd naar een IP (192.168.2.253) die de Experiabox kan bereiken dus: 192.168.2.X was voorheen 192.168.0.1



      - BELANGRIJK: Blijf buiten de DHCP range van bereik Experiabox (192.168.2.1 t/m 192.168.2.252)



- DHCP uitgezet op Sitecom



Deze constructie heeft gewerkt, heb gister een halve dag op internet lopen speuren om tot dit oplossing te komen. Nu heb ik wel internet, maar alsof ik niet het maximale snelheid/potentie haal.



Kan iemand even meekijken en eventueel bevestigen of wijzigingen door kunnen geven zodat ik met een gerust hart mijn internet kan gebruiken met de gewenste snelheid?



Ook vroeg ik me af deel ik de bandwitch nu door twee of dat niet?



De Sitecom is dus nu als "accesspoint" opgenomen. Je zegt dat je het IP adres in 192.168.2.253 veranderd hebt.



Waarom laat je het IP adres niet gewoon automatisch door de DHCP server van de Experia Box uitdelen. Dan hoef je je nooit zorgen te maken over dat IP adres en hoef je ook de DHCP range niet aan te passen.



Het IP adres dat je nu gebruikt is niet goed, 192.168.2.253 is een gereserveerd adres van de Experia Box. 



Zet het IP adres van de sitecom op automatisch te bepalen via DHCP.



De snelheid die je zou moeten kunnen halen is gewoon de volledige snelheid van jouw Internet aansluiting.



 
Bedankt voor je snelle reactie. Ik had inderdaad gelezen aan het begin van de huidige topic dat 253 gebruikt wordt door de Experiabox.



Ergens op een fora werd er wel gezegd dat ik 253 heb moeten gebruiken, ik zie nu pas de huidige topic en had alles al aangepast en omdat het nu werkt, durf ik het niet meer aan om het nogmaals aan te passen, straks werkt het allemaal niet meer.



Graag zal ik deze verandering wel door willen voeren, als dat beter resultaat gaat geven. Wat adviseerd u dan? Welke IP zou ik kunnen gebruiken.



DHCP op mijn sitecom is uitgezet, omdat ik anders dus IP conflicten kreeg en dat was echt een nachtmerrie. Hoe zou ik de IP op automatisch kunnen zetten en DHCP uit laten staan op de Sitecom router. Ik zou even wat screenshots toevoegen:



https://




Als (en daar lijkt het op) die sitecom dat niet ondersteunt, zet dan het IP adres op 192.168.2.252 en laat de DHCP range op de Experia Box t/m 192.168.2.251 lopen.




Dank u wel wederom voor uw snelle reactie. De aanpassingen zijn doorgevoerd, works like a charm!




@wjb

Eerst even bedankt voor al je input op dit forum en deze topic.





Sinds 2 weken ben ik de eigenaar van ee TP-link Touch P5, ik heb deze router bewust aangeschaft omdat hij er op vele punten goed uit verschillen testen kwam.

Ik hem netjes heb aangesloten achter mijn KPN Experia V9 modem volgens alle instructies aan het begin van deze topic. (perfecte instructive)



Alles leek te werken, tot dat ik af en toe zeer traag internet leek te hebben. wat vervolgens ook zomaar weer goed leek te zijn.

Nadat dit problem een paar keer terug kwam en ik via de web interface van de router zat te speuren viel me het volgende op zoals bijgevoegd op de screen shots van "poor connected"



Het ene moment staat er een (v) bij de WAN connectie en een ander moment waarop ik inderdaad ook internet problemen waarneem een /!\ aangegeven met "poor connected".



soms gaat het een dag goed en soms blijft de internet verbinding zeer slecht (er is nog wel verbinding maar heel traag)



Ook heb ik IPTV ingesteld welke op het moment van "poor connected" ook alleen maar haperende beelden op de tv geeft.





Ik heb verschillende acties ondernomen om er achter te komen wat het is:



- direct op de KPN experia box alles aangesloten en zowel bekabeld als wifi werkt dan perfect op het moment dat de TP link de problemen heeft

- allerlei settings buiten de instructies om geprobeerd, op TP link, zoals auto IP of manual en ook de daarbij horende DNS servers van automatisch tot KPN en Google.



Ik vroeg me nog af of dit met dubbel NAT te maken had maar ik moet eerlijk zeggen dat ik niet precies weet hoe dit werkt.



Heb je wellicht een tip waar ik nog naar zou kunnen kijken
Heb jij TV ontvangers op jouw TP-Link aangesloten?

Kan je ook eens screenshots plaatsen van de DHCP binding voor jouw TP-Link op de Experia Box en de DMZ Host instelling op de Experia Box.
Hoi wjb,



Klopt ik heb 1 tv ontvanger aangesloten op LAN poort 1 van mijn Router, deze staat ook daar voor ingesteld

Bijgevoegd de gevraagde screen shots, er zit er ook een bij van advanced routing waarvan ik echt niet weet wat ik hier moet instellen



Vanmiddag weer een tijd geen internet via de router.
Dat ziet er allemaal goed uit.

Ik verdenk die TV ontvanger achter de TP-Link als veroorzaker van het probleem.

Is er een reden waarom deze o de TP-Link aangesloten is en niet rechtstreeks op de Experia Box?

Als het probleem weer optreedt, zou je dan de TV ontvangers eens willen loskoppelen en kijken of het probleem dan binnen enkele minuten weer weg is.
hoi,

nou niet echt, je brengt me nu aan het twijfelen, want ik meen dat ik voordat ik dietv op de router aansloot ook al de internet problemen had.

ik ga het in iedergeval proberen zodra het weer voordoet
Mijn Experia Box is een KPN Arcadyan ARV7519 PSTN.

Mijn eigen wifi router een Asus RT-AC3200



KPN helpdesk zei 'gewoon aansluiten en alles op automatische instellingen'. Hij deed het goed voor een uurtje en daarna viel alles telkens uit. Ik heb het gevoel dat die twee boxen niet lekker samenwerken in het uitgeven van IP adressen en beheren van verbindingen.



Ik zie op de KPN box geen optie voor DMZ - ik zie wel een optie voor Static DHCP.



Eigenlijk zou ik het liefst gedetailleerde instructies hebben want de beschrijving hier is niet duidelijk genoeg voor leken als ik, terwijl ik het wel aandrug om het te proberen.



hierbij een screenshot van mijn KPN DHCP


Wordt die hoogbejaarde router nog gebruikt. :?

Dat de ISDN variant nog in omloop is wist ik, maar de PSTN variant.

Laat de ARV7519 nu net geen DMZ ondersteunen.

Mijn advies: Bel klantenservice en vraag om een omruil van jouw oude ARV7519.
Hoi @mples, welkom! Hier is de klantenservice 🙂 Ik kan je wel helpen met dat modem. Qua instellingen moet je bij wjb zijn. Reageer je op mijn privébericht? Dan ga ik je helpen met het modem.
Hoi @mples, bedankt voor je privébericht! De order is ingevoerd en de details vind je in jouw inbox 🙂 Als er nog vragen zijn stel ze dan gerust. Laat je weten of het is gelukt?
Paul geweldig bedankt voor de goede service! Ik laat weten zodra ik de kans heb om de boel te installeren.



@wjb, is het mogelijk om met de V10 expedia box een bridge mode aan te zetten of raadt je DMZ aan? Zijn er exacte 'step by step' instructies beschikbaar?



Hartelijk dank!



Maarten

Reageer