Skip to main content

Ben je bij dit topic terechtgekomen omdat je op zoek bent naar een oplossing voor het verbeteren van de wifi dekking in jouw woning, lees dan niet dit hele artikel (zonde van de tijd ;)), maar schaf een goed wifi accesspoint aan. (Geen wifi extender of wifi repeater maar een wifi accesspoint.) Overweeg dan ook direct om een goed dual-band wifi accesspoint aan te schaffen zoals bijvoorbeeld de WiFi "versterker" van KPN of een accesspoint van EDIMAX of Ubiquiti.

Had je al een wifi router aangeschaft of heb je andere redenen om een eigen router in te zetten of heb je al een router aangeschaft, lees dan gerust verder.

De Experia Boxen van KPN (met name de V10) zijn prima routers voor de niet veeleisende eindgebruikers, maar aan de andere kant bieden ze niet de flexibiliteit die van een router verwacht zou mogen worden. Daarnaast is het iedereen wel bekend dat de Experia Boxen bepaalde functionaliteit niet ondersteunen of niet correct ondersteunen.

Denk hierbij aan:

• VPN tunnels waardoor het niet mogelijk is om van buitenaf een VPN verbinding op te zetten met het netwerk thuis.
  • Parental control waarbij bepaalde sites geblokkeerd kunnen worden of voor apparaten een tijdslot ingesteld kan worden.

Nu is het mogelijk om de Experia Box te vervangen door een eigen router
(Zie: Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box).

Dit heeft zo z'n voordelen, maar ook z'n nadelen.

Een voordeel is dat je volledige vrijheid hebt over de inrichting van jouw netwerk thuis en de communicatie met Internet, waarbij je absoluut niet beperkt wordt door de beperkingen van de Experia Box.

Een nadeel is dat het configureren van zo'n router toch wel enige "kennis" vereist en tevens dat je support van KPN kunt vergeten als je bijvoorbeeld een probleem hebt met Internet, televisie en/of de vaste telefoon.

Alternatief is om een tweede eigen router achter de Experia Box te plaatsen.

Deze router zal dan wel aan de onderstaande voorwaarden moeten voldoen:

• De router moet geen dsl router zijn, maar een router waarvan de WAN (Internet) poort een "gewone" UTP poort (RJ45) is voor standaard netwerk kabels.
  • De router moet een WAN IP adres moet kunnen krijgen van de DHCP server van de Experia Box. (Ik ben echter nog geen routers tegengekomen die wel een "gewone" UTP WAN poort hebben en dit niet ondersteunen, m.u.v. de KPN Experia Boxen zelf.)
  • De router moet de door jou gewenste functionaliteit ondersteunen.

Belangrijk is het dan ook om vast te stellen welke functionaliteit je nodig hebt in de eigen router bij de selectie en aanschaf van de eigen router.

Dus stel jezelf de vraag wat je wilt bereiken met die eigen router.

Gaat het om:

• het opzetten van een netwerk voor de gameconsoles en spelcomputers
  • het opzetten van gescheiden netwerken voor privé en zakelijk gebruik (thuiskantoor) waarbij VPN verbindingen nodig zijn voor het van buitenaf benaderen van het zakelijke netwerk.
  • het opzetten van een netwerk dat multicasting ondersteunt voor Bonjour, Airplay en Airprint
  • gewoon om van die Experia Box af te zijn
  • meer invloed te hebben op welke sites wel en niet benaderbaar mogen zijn (parental control)
  • een andere reden

Voor je het weet ben je een dief van je eigen portemonnee omdat je een dure router hebt aangeschaft waarvan je 80% van de functionaliteit niet gebruikt, of juist een goedkope router die toch niet blijkt te kunnen wat jij nodig hebt.

Voorbeelden:
Apart netwerk voor gameconsoles en spelcomputers

De router (bijvoorbeeld een Netgear WNR1000) moet UPnP ondersteunen.
De gameconsoles en spelcomputers die ook UPnP ondersteuning vereisen worden aangesloten op de eigen router.
Andere computers, tablets en telefoons kunnen zowel op de Experia Box als op de eigen router aangesloten worden.

4731i6B546646EBC1FEE9.png

Gescheiden netwerk voor privé en zakelijk gebruik met VPN

De router (bijvoorbeeld een Cisco RV180W) moet VPN verbindingen ondersteunen.
Alle computers, tablets, telefoons, NASsen, etc. die zakelijk gebruikt worden of via een VPN verbinding van buitenaf benaderbaar moeten zijn worden op de eigen router aangesloten.
Computers, tablets en telefoons die privé gebruikt worden, worden op de Experia Box aangesloten.

4733i1C98FBE9299B8F20.png

Netwerk dat multicasting ondersteunt t.b.v. Bonjour, Airplay en Airprint en Apple TV.

De router (bijvoorbeeld een Apple Airport Extreme, maar ook vele andere routers) moet multicasting ondersteunen.
Alle apparatuur die gebruik maken van Bonjour (en daarmee Airprint en Airplay) worden op de eigen router aangesloten.
Let op: Dit kunnen ook Windows PC's zijn aangezien ook Windows Bonjour ondersteunt.
Apparaten die geen gebruik maken van Bonjour kunnen op zowel de eigen router als op de Experia Box aangesloten worden.

4735i57771C70A53F6790.png

Netwerk voor alle apparaten m.u.v. de KPN TV ontvangers

Uiteraard kan ook gekozen worden om alle apparatuur op de eigen router aan te sluiten.
Afhankelijk van de gewenste functionaliteit zal dan uiteraard een router gekozen moeten worden die UPnP, multicasting en/of VPN tunnels ondersteunt.
Kies een router met een goede wifi dekking en indien gewenst ook 802.11ac (wifi) ondersteuning.

4743iB3CE537D13A92257.png

Configuratie:
Ongeacht de geselecteerde router is de configuratie van de router achter jouw Experia Box altijd hetzelfde.
Stap 1: Configureer jouw eigen router voor alle door jou gewenste functionaliteit. (Raadpleeg het manual van jouw eigen router om te zien hoe en waar je de instellingen kunt doen.)

Zorg er voor dat het WAN (Internet) IP adres van jouw eigen router door de DHCP server van de Experia Box uitgegeven wordt.

Als je handmatig een DNS server moet instellen (en dat is normaliter niet het geval als het WAN (Internet) IP adres door de DHCP server van de Experia Box uitgegeven wordt), vul hier dan het adres van jouw Experia Box in (192.168.2.254).

Activeer de DHCP server van jouw eigen router en zorg er voor dat deze IP adressen in een ander subnet dan die van de Experia Box liggen. Je kunt hier 192.168.x.x of 10.x.x.x subnetten gebruiken.

De Experia Box gebruikt subnet 192.168.2.xxx.

Stap 2: De Experia Box configureren.

Bepaal het MAC adres van de WAN (Internet) poort van jouw eigen router. (Raadpleeg het manual van jouw router om te zien waar je dit MAC adres kunt vinden.)

Maak een "DHCP binding" (static DHCP) voor het gevonden MAC adres. Kies hierbij voor een hoog (nog niet gebruikt) IP adres binnen de DHCP range van de experia Box bijvoorbeeld: 192.168.2.250. (De IP adressen 192.168.2.255 (broadcast), 192.168.2.254 (router) en 192.168.2.253 (interne FTP server) zijn al in gebruik door de Experia Box zelf.) Loopt de DHCP range van jouw Experia Box bijvoorbeeld van 1 tot 200, kies dan voor een IP adres boven in die reeks zoals 192.168.2.200 of 192.168.2.195.

Zet de DMZ functionaliteit aan en vul het gebruikte IP adres in bij de DMZ Host.

Verwijder eventuele handmatige "Port-Forwardings" op de Experia Box van protocollen (poorten) die naar de eigen router doorgestuurd moeten worden.

Sluit nu de WAN (Internet) poort van jouw eigen router met een UTP kabel aan op één van de LAN poorten van de Experia Box.

Voorkom dat jouw Internet aansluiting in quarantaine geplaatst wordt:

Als jouw eigen router het Simple Network Management Protocol (SNMP) ondersteunt, zorg dan dat deze uit gezet wordt. KPN zal, voor jouw eigen veiligheid, jouw Internet aansluiting vrij snel in quarantaine plaatsen als een apparaat in jouw netwerk via SNMP van buitenaf te benaderen is.

Bridge mode of router mode?

De meeste routers ondersteunen zowel de "router mode" als de "bridge mode".

Welke moet ik dan gebruiken?

In bridge mode wordt het netwerk achter de eigen router beheerd door de DHCP server van de Experia Box. Alle apparaten hebben dan dus IP adressen binnen het subnet van de Experia Box (192.168.2.xxx).

Het voordeel van de "bridge mode" mode is dat alle apparaten elkaar kunnen vinden, immers ze zitten allemaal in hetzelfde subnet.

Tegelijkertijd heeft dit ook een nadeel aangezien je gebruik maakt van functionaliteit van de Experia Box en als de Experia Box een "probleem heeft", dan geldt dit direkt ook voor de apparaten achter de eigen router.

In "router mode" wordt de aansturing van de apparaten achter de eigen router volledig door de eigen router uitgevoerd.

Het voordeel is dan ook dat apparaten achter de eigen router met elkaar kunnen blijven communiceren in het geval van een storing op de Experia Box. (Zelfs als je de Experia Box van stroom afhaalt.)

Een nadeel (of voordeel) is dat apparaten die op de Experia Box zijn aangesloten de apparaten achter de eigen router niet kunnen benaderen. (Overigens kunnen apparaten aangesloten op de eigen router wel apparaten bereiken die aangesloten zijn op de Experia Box .)

Mijn stelregel is dan ook:

Kies voor "bridge mode" als het je eigenlijk alleen te doen is om de wifi dekking in jouw woning te verbeteren.

Kies voor "router mode" om de afhankelijkheid van de Experia Box zo klein mogelijk te maken tenzij het een vereiste is dat apparaten die op de Experia Box zijn aangesloten moeten kunnen communiceren met apparaten die op de eigen router zijn aangesloten.

LET OP: Een router in "bridge mode" mag je nooit als DMZ Host van de Experia Box instellen.

Port forwarding als de eigen router in "router mode" staat:

Zoals eerder aangegeven moeten alle port-forwardings van poorten, die doorgestuurd moeten worden naar de eigen router, op de Experia Box verwijderd worden. Doordat de eigen router als DMZ Host van de Experia Box gedefinieerd is, zullen alle poorten, waarvoor op de Experia Box geen port-forwardings gedefinieerd zijn, naar de eigen router doorgezet worden, uitgezonderd TCP poort 8085 (remote beheer van Experia Box) en UDP poort 5060 (telefonie).

De benodigde port-forwardings voor apparaten aangesloten op de eigen router moeten hierbij op de eigen router aangemaakt worden. 

29 april 2015: Routed-iTV en de eigen router:

Zoals jullie misschien weten gaat KPN over van bridged-iTV naar routed-iTV.

Zo is dit op de V9 bij de laatste firmware update al geïntroduceerd en zullen de andere Experia Boxen volgen.

Routed-iTV houdt in dat de TV ontvangers een IP adres in de range van de Experia Box gaan krijgen (192.168.2.x) en niet meer zoals bij bridged-iTV in de 10.x.x.x range.

Het voordeel hiervan is dat een TV ontvanger ook aangesloten kan worden op de eigen router mits deze in bridge-mode gebruikt wordt.

De eigen router zal dan wel IGMP snooping moeten ondersteunen om te voorkomen dat de TV streams via wifi gebroadcast worden. Vrijwel elke wifi zender zal van zo'n broadcast "plat gaan".

Op de eigen router zal dan tevens de IGMP proxy server wel uitgezet moeten worden omdat anders de TV geheid na een paar minuten zal uitvallen.

Sluit een eigen router ook altijd met zijn WAN poort aan op het netwerk.

Er zijn mensen die de eigen "router" puur inzetten als wifi-accesspoint en daarbij deze niet met de WAN poort van de eigen "router" aansluiten op de Experia Box maar met een LAN poort.

Mijn advies: Niet doen, een eigen "router" sluit je aan op het netwerk via de WAN poort van deze router en niet via één van de LAN poorten. Heb jij deze situatie en ervaar je dit probleem met de TV, lees dan nog even de eerste alinea van dit bericht nog eens of configureer jouw eigen router in "bridge-mode" en sluit hem aan op het netwerk via de WAN poort. Mocht je, ondanks mijn advies, toch jouw eigen router met een LAN poort aangesloten laten op de Experia Box (omdat deze bijvoorbeeld geen WAN poort heeft), zet dan de IGMP proxy server op jouw eigen router uit.

Als de IGMP proxy server op de eigen router niet uitgezet is, dan zal je ervaren dat de TV er na een paar minuten mee ophoudt. Let op: Er zijn zelfs routers (zoals de Linksys EA6500) waarbij de IGMP proxy server niet meer uitgezet kan worden zodra deze in bridge-mode geplaatst wordt.

Afgelopen vrijdag heb ik de V10A gekregen welke vandaag is vervangen voor de V10. Het probleem wat ik had, dat ik geen WiFi heb, is verholpen. Alleen nu kan ik niet meer van buitenaf in mijn nas.

Ik heb in mijn router niks veranderd. In de modem heb ik het volgende aangepast (zie foto's). Volgens mij is dit hetzelfde als in de V10A.

Heeft iemand ideeën hoe ik van buitenaf wel in mijn nas kan?

Je doet er absoluut niet verstandig aan om jouw NAS als DMZ Host in jouw netwerk op te nemen.

Haal die NAS dan ook weg uit de DMZ Host en definieer port-forwardings wijzend naar 192.168.2.200 voor de poorten waarmee je van buitenaf jouw NAS moet kunnen benaderen.

EDIT:

Klopt het dat jij een Asus als DMZ Host hebt ingesteld?

Wat voor een apparaat is dat dan?

Als dat een router is, dan mag je hem wel als DMZ Host laten staan, maar dan hoor ik graag hoe de NAS dan aangesloten is.
Je doet er absoluut niet verstandig aan om jouw NAS als DMZ Host in jouw netwerk op te nemen.

Haal die NAS dan ook weg uit de DMZ Host en definieer port-forwardings wijzend naar 192.168.2.200 voor de poorten waarmee je van buitenaf jouw NAS moet kunnen benaderen.

EDIT:

Klopt het dat jij een Asus als DMZ Host hebt ingesteld?

Wat voor een apparaat is dat dan?

Als dat een router is, dan mag je hem wel als DMZ Host laten staan, maar dan hoor ik graag hoe de NAS dan aangesloten is.

Bedankt voor je reactie.

Ik heb achter de modem als volgt: een bekabelde Asus router en achter de router bekabeld de nas.
Ik heb achter de modem als volgt: een bekabelde Asus router en achter de router bekabeld de nas.

Heb je op de Asus port-forwardings ingesteld naar de NAS?

Ik heb achter de modem als volgt: een bekabelde Asus router en achter de router bekabeld de nas.Heb je op de Asus port-forwardings ingesteld naar de NAS?

Ja, zowel http als https. Ook heb ik op de Asus de VPN geport forward.
Kan je jouw NAS bereiken op http://192.168.2.200 vanaf een apparaat dat op de Experia Box aangesloten is?
Kan je jouw NAS bereiken op http://192.168.2.200 vanaf een apparaat dat op de Experia Box aangesloten is?

Nee, dat lukt niet.
Kan je eens screenshots plaatsen van de instellingen die je t.b.v. de NAS op de Asus hebt doorgevoerd?

Oké, een Synology NAS, die gebruik ik zelf ook en dat zou dan ook geen enkel probleem mogen zijn.

Kan je de Synology op zijn eigen IP adres (192.168.1.196) benaderen vanaf een apparaat aangesloten op de Asus?
Oké, een Synology NAS, die gebruik ik zelf ook en dat zou dan ook geen enkel probleem mogen zijn.

Kan je de Synology op zijn eigen IP adres (192.168.1.196) benaderen vanaf een apparaat aangesloten op de Asus?

Niet met enkel 192.168.1.196. Wel met 5000/5001 erachter. Als je find.synology.com gebruikt, dan vindt hij hem wel onder 192.168.1.196.
Waarschijnlijk heb je dan ook geen webserver actief op jouw Synology, alleen DSM.

Kan je de Synology benaderen op http://192.168.2.200:5000 en https://192.168.2.200:5001 vanaf een op de Experia Box aangesloten apparaat?
Hoi Forum

Ben mijn vraag nog niet tegen gekomen, maar wil dus een router achter de experia box plaatsen,Dan maak ik de router dus dmz host van de experiabox dan laat ik TV en bellen op de experia box,

De router ga ik dan met allerlei firewall regels gebruiken voor de rest van het netwerk.Is het dan zo dat op deze manier,🙄 dat de tv helemaal onbeschermd in het netwerk zit,want eigenlijk met die dmz hef je dus eigenlijk de firewall op van de experiabox
Is het dan zo dat op deze manier,🙄 dat de tv helemaal onbeschermd in het netwerk zit,want eigenlijk met die dmz hef je dus eigenlijk de firewall op van de experiabox

Nee, alleen jouw eigen router staat in de DMZ en dat is dus het enige apparaat die helemaal onbeschermd op Internet staat.
Bedankt voor je snelle reactie ,Maar die bescherming kan je dan weer krijgen door het maken van de firewal regels op een draytek router die ik dan zou willen kopen,

De laatste jaren een draytek modem router gehad vol met regeltjes erg leuk om te doen,maar sinds 3 maanden nu de experia box en die werkt goed maar is ook wel erg saai.
Maar die bescherming kan je dan weer krijgen door het maken van de firewal regels

Precies, een router is zo ongeveer het enige apparaat dat je als DMZ Host zou mogen instellen.
En ik heb in de experia box 1 poort forward regel voor een bewakings camera die haal ik dan weg en die maak ik dan in de router en dan zou dat ook geen probleem moeten kunnen zijn, dan is die ook van buiten te benaderen net als met mijn vorige modem/router😀
@wjb Kan jij mij toevallig helpen met het brigen van me experia Box V10 ?

Of het nacontroleren van me settings? Ik ben een veeleisende kwa Wifi en LAN. Vandaar dat ik 2 wifi versterkers en 2 experia wifis heb en 1 nieuwe switch van apparatuurvoorthuis en een oudere van begin dat we bij KPN kwamen (Word inmiddels al een nieuwe verstuurd tot die tijd heb ik *** internet op me pc) Ik heb ook een server runnen thuis. Maar ik denk dat brigen dan allemaal samen gevat niet slim is? Of wel? Leg eens uit? Als dit lijd tot een eigen Router te plaatsen ipv de experia box heb ik keuze uit:

Netgear WNDR4300 (N750 Wireless Dual Band Gigabit Router)

Huawei HG655d (Home Gateway)

Thomson TG789vn

Als je discord hebt is dat handig! Julian#6989

Als je whatsapp hebt kan ook Als je even vraagt in PM naar men nummer. Dan geef ik hem

Facebook messenger kan ook! facebook.com/julian.borghuis
Experia Boxen kunnen niet "gebridged" worden, je zult een tweede router als DMZ Host moeten instellen zoals in beschreven in het openingsbericht van dit topic.
@wjb Ik vind dit eng, zijn hier onderdelen van dat ik iets kapot kan krijgen? En Welke tweede router is het best dan?

Netgear WNDR4300 (N750 Wireless Dual Band Gigabit Router)

Huawei HG655d (Home Gateway)

Thomson TG789vn

En wil je zo vriendelijk zijn en me daarmee te helpen?

Als je discord hebt is dat handig! Julian#6989

Als je whatsapp hebt kan ook Als je even vraagt in PM naar men nummer. Dan geef ik hem

Facebook messenger kan ook! facebook.com/julian.borghuis
Alleen de WNDR4300 kan als tweede router achter de Experia Box ingesteld worden.

In het openingsbericht van dit topic staat een stappenplan en als je dat volgt kan er eigenlijk niets mis gaan.
Alleen de WNDR4300 kan als tweede router achter de Experia Box ingesteld worden.

In het openingsbericht van dit topic staat een stappenplan en als je dat volgt kan er eigenlijk niets mis gaan.

Zou dit ook me internet verbeteren denk je?
Als je nu een V10 (zonder A) hebt, dan verwacht ik geen verbetering van je Internet.

Je hebt zo te lezen ook twee KPN WiFi "versterkers" en twee Experia WiFi's.

De V10 samen met die twee KPN WiFi "versterkers" zou eigenlijk voor een prima dekking moeten kunnen zorgen.
Oke dus de Experia wifi gewoon boven plaatsen? En de wifi versterkers Beneden?

Want we willen in de aanbouw en achtertuin ook wifi hebben en dat hebben we niet met 1 experia wifi (totaal niet misschien net 1 streepje terwijl de tuin nog niet eens 20 meter lang is)
Even ter duidelijkheid. Hieronder een info over mijn thuis internet momenteel:

Begaande grond:

Achtertuin: KPN Wifi Versterker (Verbonden met een Draadloze Verbindingsset. Er zit ook een Draadloze Verbindingsset in de Meterkast aan de Experia Box).

Woonkamer: KPN Experia Wifi (Direct verbonden met Experia Box), Daaraan zit een KPN 4K Ontvanger (Verbonden met Experia Wifi).

Gang (meterkast): Experia Box V10, Glasvezel Kastje (wifi uitgeschakeld IVM Experia Wifi).

Aanbouw (Voorkant): KPN Wifi Versterker (Direct verbonden aan de Experia Box V10), Interactieve TV (Verbonden aan de KPN Wifi Versterker)

Eerste Verdieping:

Kamer 1: KPN 4K Ontvanger Kastje (Verbonden met de Netgear GS105E)

Kamer 2: Interactieve TV Kastje (Verbonden met de Netgear GS105E)

Kamer 3: LAN Kabel voor laptop (Verbonden met de Netgear GS105E)

Tweede Verdieping:

Trap: Switch Netgear GS105E. Direct verbonden aan de Experia Box V10. Aan de Netgear GS105E zit een Experia Wifi.

Kamer 1 (Mijn kamer): Switch Netgear GS105E. Verbonden via de Netgear GS105E bij de Trap. Daaraan zit een server en me Computer.

Apparatuur:

KPN Experia Box V10: [Meer info (Let op! Krijg je alleen bij een abbonnement!)](https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/handleidingen-experia-box.htm#!/device/internet/experia-box-v10)

KPN Experia Wifi: [Meer info](https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/1107807/experia-wifi/?pos=567)

KPN Wifi Versterker: [Meer info (Let op! Deze is niet meer te koop!)](https://www.kpn.com/internet/wifi-versterker.htm)

KPN Draadloze Verbindingsset: [Meer info](https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/437811/draadloze-verbindingsset-1200-2-adapters/?pos=300)

Netgear Switch GS105E: [Meer info](https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/511342/switch-netgear-gs105e/)

Reageer