Skip to main content
Sticky

Gebruik een eigen router achter de Experia Box

• December 13, 2013
  • 2160 reacties
  • 787357 keer bekeken

Toon eerste bericht

2160 reacties

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • September 26, 2020

Ik zie dat je de DMZ Host op 192.168.2.200 hebt ingesteld terwijl jouw Amplifi router IP adres 192.168.2.1 heeft. Laat de DMZ Host op de V12 dus naar 192.168.2.1 wijzen.

Geraldraimond
Topper
Forum|alt.badge.img

Ik zie dat je de DMZ Host op 192.168.2.200 hebt ingesteld terwijl jouw Amplifi router IP adres 192.168.2.1 heeft. Laat de DMZ Host op de V12 dus naar 192.168.2.1 wijzen.

Ah dus daar zit mijn fout in. Dacht dat je deze het zelfde moest jn stellen als ik had gedaan op de V9. Ga het meteen veranderen.

Dacht dat daar die 200 achter moest staan

Heb het verander. 

• Topper
  • September 27, 2020

Hi wjb,

Ik heb afgelopen middag getracht mijn ORBI RBK achter de Experia Box V10A te hangen conform jou stappenplan.

Met hierbij de configuratie van de ORBI waar de IP range al standaard loopt van 192.168.2 - 192.168.254.

Zie jij hier nog iets bijzonders aan of vergeet ik wellicht nog wat in te stellen op de ORBI?

Vervolgens de configuratie van de Experia Box V10:

Op het door de Experia Box uitgegeven IP adres voor de ORBI (host RBR53) router probeer ik als gereserveerd of statisch IP adres in te stellen met het MAC adres van de ORBI.

Middels het menu onder LAN DHCP kan ik het betreffende IP en MAC-adres selecteren. 

Vervolgens probeer ik de DMZ functie voor dit adres in te stellen en de enige optie om bij DMZ instellingen te komen is via het menu onder Firewall.

Het menu biedt verder geen mogelijkheden voor het instellen van de statische DNS. zoals het hoge IP Gateway adres (192.168.2.254) van de Experia Box.  

Zie ik iets over het hoofd cq kan jij mij wellicht wat verder op weg helpen?

alvast bedankt voor je hulp wjb.

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • September 27, 2020

Dat ziet er allemaal goed uit, werkt er iets niet?

Als je een hoger IP adres wilt toekennen aan de Orbi dan zal je die moeten wijzigen bij  Network -> LAN -> LAN DHCP maar dat IP adres moet wel binnen de DHCP range liggen. In jouw geval is dat nu dus maximaal 192.168.2.200 maar dat kan ook hoger als je de DHCP range tot bijvoorbeeld 192.168.2.253 laat lopen.

Als je dat IP adres een andere waarde gaat geven moet je daarna wel even de orbi opnieuw opstarten.

• Topper
  • September 28, 2020

Dat ziet er allemaal goed uit, werkt er iets niet?

Als je een hoger IP adres wilt toekennen aan de Orbi dan zal je die moeten wijzigen bij  Network -> LAN -> LAN DHCP maar dat IP adres moet wel binnen de DHCP range liggen. In jouw geval is dat nu dus maximaal 192.168.2.200 maar dat kan ook hoger als je de DHCP range tot bijvoorbeeld 192.168.2.253 laat lopen.

Als je dat IP adres een andere waarde gaat geven moet je daarna wel even de orbi opnieuw opstarten.

Omdat iedereen hier thuis bijna continu aan het netwerk "hangt” moet ik een strategisch moment afwachten om de configuratie te testen. Voor dat relatief korte moment wil ik natuurlijk wel mijn huiswerk goed hebben gedaan vandaar de check bij jou.

Wat ik bv. in het  ORBI menu bij de LAN instellingen mis, is de mogelijkheid of zicht op de instelling van de primaire DNS en het Gateway adres. Bij veel vragen in dit forum las ik dat nu juist bij deze instellingen de oorzaak van verbindingsproblemen ligt.

Heb jij hier wellicht zicht op wjb?

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • September 28, 2020

Wat ik bv. in het  ORBI menu bij de LAN instellingen mis, is de mogelijkheid of zicht op de instelling van de primaire DNS en het Gateway adres. Bij veel vragen in dit forum las ik dat nu juist bij deze instellingen de oorzaak van verbindingsproblemen ligt.

Omdat jij de Orbi via DHCP zijn publieke IP adres laat verkrijgen zullen de standaard gateway en DNS instellingen automatisch geconfigureerd worden, don't worry.

• Topper
  • September 28, 2020

Omdat jij de Orbi via DHCP zijn publieke IP adres laat verkrijgen zullen de standaard gateway en DNS instellingen automatisch geconfigureerd worden, don't worry.

:thumbsup:

• Topper
  • October 1, 2020

:thumbsup:

Goedenavond wjb. Het lijkt allemaal goed te werken; de op de Orbi aangesloten hardware kan verbinding maken met WAN via de Experia Box. Wat echter nog niet lukt is dat ik vanaf de PC welke direct gekoppeld is aan de Experia Box niet via het IP adres van de ORBI (192.168.1.1) via de web interface bij de instellingen van de ORBI kan komen.  Enig idee waar dat aan kan liggen?

groet,

Fred

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • October 1, 2020

Het is correct dat je de Orbi niet kunt beheren van de WAN zijde van de Orbi.

Dat is maar goed ook want je wilt natuurlijk niet dat deze zomaar vanaf Internet te beheren is.

• Topper
  • October 1, 2020

Het is correct dat je de Orbi niet kunt beheren van de WAN zijde van de Orbi.

Dat is maar goed ook want je wilt natuurlijk niet dat deze zomaar vanaf Internet te beheren is.

Daar had ik even niet bij stil gestaan. Ik dacht nog even aan de gebruikelijke enkele netwerkomgeving, maar er is nu een extra netwerk bij gemaakt!:relaxed:

Bedankt wjb! 

• Topper
  • October 5, 2020

Hi wjb,

Ik heb de  ORBI inmiddels probleemloos als 2e router aan de Experia Box gekoppeld.  In vergelijking met de directe koppeling van mijn veiligheidscamera's aan de Experia Box verloopt de benadering van deze camera's echter een stuk moeizamer / trager. Heb je enig idee hoe ik dat kan verbeteren of wat daar de oorzaak van is? De hub van de camera's verkrijgt hierbij van de ORBI een dynamisch IP, niet anders dan dat dit vanuit de Experia Box was geregeld.

Groet,

Fred 

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • October 5, 2020

Heb je bekabeld van achter de Orbi ook een lagere Internet snelheid dan bekabeld van achter de Experia Box?

En zie je andere snelheden van achter de Orbi als je de DMZ Host functionaliteit op de V10a even uit zet?

• Topper
  • October 5, 2020

De internetsnelheid is verder in beide gevallen prima.  Ook met of zonder DMZ functionaliteit maakt geen verschil (paar keer getest). Overigens had ik ook geen portforward regels in de Experia Box opgenomen. Overigens is mijn abbo 50 Mbit/sec

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • October 5, 2020

Wat ervaar je als probleem bij het benaderen van jouw camera's?

• Topper
  • October 6, 2020

Beste wjb en andere helpers,

Ik ben inmiddels een beetje moedeloos. Ik krijg het simpelweg niet aan de praat. Jullie hulp graag.

Ik heb een Experabox v8 (adsl), waar ik mijn asus RT-AC68U achter wil hangen. Ik heb zowel in bridge mode geprobeerd (login kpn werkt niet) als met de hier voorgestelde methode via DMZ.

Het enige wat echt onduidelijk is, is de WAN IP van de Asus. Ik heb er 2 gevonden via ssh op de router. De eth0 en de Wl0.1. Gezien eth0 niet werkte, leek wl0.1 wel op de WAN IP ;). Helaas, dus wellicht dat er nog iets anders verkeerd staat.

De Asus is via WAN verbonden met LAN 1 op Experia. 

Bijgevoegd screenshots van de instellingen.

Iemand een idee?

Mvg

Maroon

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • October 6, 2020

En wat is het probleem dat je ervaart?

• Topper
  • October 6, 2020

via de Asus krijg ik geen verbinding met internet

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • October 6, 2020

Wat voor een opties heb je bij WAN-verbindingstype?

• Topper
  • October 6, 2020

Zie screenshot.

Top voor de snelle reacties

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • October 6, 2020

Dan staat die goed.

Heb je de app Finq op een Android of iOS apparaat staan?

Verbindt die dan eens met de wifi van de V8.

Zie je dan de Asus in de lijst van aangesloten apparaten staan?

• Topper
  • October 6, 2020

Nee, Asus staat er niet bij. Alleen laptop, android telefoon en experia zelf

• Topper
  • October 6, 2020

Wat is de juiste WAN IP van asus?

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • October 6, 2020

Wat is de juiste WAN IP van asus?

Die moet hij krijgen van de Experia Box, vandaar ook de instelling "Automatic IP".

• Topper
  • October 6, 2020

Ik moet toch de wan IP van de asus linken met 192.168.2.250 in de experiabox (onderaan screenshot?

Of moet daar de wan IP van de experia v8?

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • October 6, 2020

Hij moet een IP adres krijgen in de 192.168.2.x reeks en als het MAC adres van de WAN poort van de Asus 04:D4:C4:B6:46:90 is dan zou hij het WAN IP adres 192.168.2.250 moeten krijgen.