Skip to main content
Sticky

Gebruik een eigen router achter de Experia Box

• December 13, 2013
  • 2160 reacties
  • 787375 keer bekeken

Toon eerste bericht

2160 reacties

• Deelnemer
  • October 16, 2024

Je zult de TV ontvangers op de V10 aan moeten sluiten, niet op de UCG Ultra.

Je kunt een apart vlan op jouw switches opzetten waarmee je het LAN van jouw V10 kunt distribueren.

De TV ontvangers sluit je dan op dat vlan

@wjb  Bedankt voor de zeer snelle reactie. Dat is zeer spijtig want dat is ons gebouw geen optie. Er loopt maar een utp kabel vanuit de meterkast naar de unifi switch 16p en vanuit die switch maar 1 utp naar de tv kastjes. Een apart vlan op de switches is geen probleem maar daar zit altijd de ucg ultra voor.. 

Ik ging er van uit dat die ucg dat ook gewoon beiden (internet + tv) door kon sturen. Maar dat kan dus niet begrijp ik uit jouw bericht?

Ik zou wel eventueel een extra utp tussen de experiabox en de ucg kunnen plaatsen voor aparte  poort iptv op de ucg maar komt daarna alsnog samen.

Experiabox vervangen voor een los modem is op dit moment niet wenselijk helaas.

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • October 16, 2024

Bedankt voor de zeer snelle reactie. Dat is zeer spijtig want dat is ons gebouw geen optie. Er loopt maar een utp kabel vanuit de meterkast naar de unifi switch 16p en vanuit die switch maar 1 utp naar de tv kastjes. Een apart vlan op de switches is geen probleem maar daar zit altijd de ucg ultra voor.. 

Kan je geen netwerkkabel trekken van een LAN poort van de V10 naar de switch in de meterkast?

Als je die dan namelijk op een apart vlan zet dan kan je dat vlan dus naar de TV ontvangers brengen.

Ik ging er van uit dat die ucg dat ook gewoon beiden (internet + tv) door kon sturen. Maar dat kan dus niet begrijp ik uit jouw bericht?

Dat kan wel maar dan moet er een heel andere configuratie van de IPTV proxy server op de UCG plaatsvinden en daar zijn geen scripts voor.

Ik zou wel eventueel een extra utp tussen de experiabox en de ucg kunnen plaatsen voor aparte  poort iptv op de ucg maar komt daarna alsnog samen.

Dat zou ook moeten werken mits je die LAN poort van de UCG voor een apart vlan kunt instellen en dit vlan dan tagged kunt meegeven naar de aangesloten switches.

• Deelnemer
  • October 16, 2024

Bedankt voor de zeer snelle reactie. Dat is zeer spijtig want dat is ons gebouw geen optie. Er loopt maar een utp kabel vanuit de meterkast naar de unifi switch 16p en vanuit die switch maar 1 utp naar de tv kastjes. Een apart vlan op de switches is geen probleem maar daar zit altijd de ucg ultra voor.. 

Kan je geen netwerkkabel trekken van een LAN poort van de V10 naar de switch in de meterkast?

Als je die dan namelijk op een apart vlan zet dan kan je dat vlan dus naar de TV ontvangers brengen.

Dit was ideaal geweest maar dit kan helaas niet gaat op tientallen meters met veel bochten in een oud gebouw. Destijds door vorige eigenaar vast andere wensen/verwachtingen gehad.

Dat kan wel maar dan moet er een heel andere configuratie van de IPTV proxy server op de UCG plaatsvinden en daar zijn geen scripts voor.

Dat zou ook moeten werken mits je die LAN poort van de UCG voor een apart vlan kunt instellen en dit vlan dan tagged kunt meegeven naar de aangesloten switches.

@wjb 

Dit klinkt positief. Dit is namelijk mogelijk. De UCG kan ik gewoon managen. Waar moet ik vervolgens op letten? Ik verbind de experiabox met een extra utp kabel aan een LAN poort van de UCG. Deze poort geef ik een apart VLAN mee met ID 4 neem ik dan aan? En IGMP snooping moet hier op aanstaan?. Vanuit de UCG gaat er dan een kabel naar switch 16p en vanuit die switch een kabel naar switch 8p waar de tv ontvangers op aangesloten zitten op Poort 6 en 8.  Op die switches staat tagged vlan management op automatisch dat volstaat?

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • October 16, 2024

Je mag een willekeurige vlan ID tussen 2 en 4096 gebruiken.

Stel je gaat vlan ID 4 gebruiken voor het LAN van de V10.

De poort van de UCG waarop de V10 aangesloten moet de native vlan ID (pvid?) de waarde 4 krijgen en enkel vlan 4 wordt daar untagged aan toegewezen.

Op de LAN poort richting de 16p switch moet vlan 4 tagged meegegeven worden.

Dat geldt ook voor poorten tussen de switches (aan beide zijden).

Op de LAN poorten waar een TV ontvanger op aangesloten zijn moet de native vlan ID (pvid?)  de waarde 4 krijgen en enkel vlan 4 wordt daar untagged aan toegewezen.

• Deelnemer
  • October 16, 2024

De poort van de UCG waarop de V10 aangesloten moet de native vlan ID (pvid?) de waarde 4 krijgen en enkel vlan 4 wordt daar untagged aan toegewezen.

Op de LAN poorten waar een TV ontvanger op aangesloten zijn moet de native vlan ID (pvid?)  de waarde 4 krijgen en enkel vlan 4 wordt daar untagged aan toegewezen.

Dank, ik denk dat het helder is. Ik ga dit eind van middag proberen als men hier op de werkvloer minder hinder van heeft als het fout zou gaan.

• Topper
  • October 16, 2024

Dit is wat ik nu wil:

• Op z'n minst
    • Modem in de meterkast met daarop wifi en 1 PC via LAN
    • Hub (router?) in de woonkamer met daarop wifi en 3 a 4 apparaten via LAN
  • Heel graag
    • Een USB-stick op de router om als externe schijf te gebruiken
    • Alles hetzelfde netwerk, zodat ik vanaf m'n PC ook bij die USB-stick kan
    • Ook de wifi hetzelfde netwerk i.p.v. 2 verschillende inlog

Kan dit via een enkele router? Hoe stel ik dit in en waar moet ik bij de keuze van een router op letten? Bedankt!!

Wat ik lees is dat een 2e wifi hotspot kan met accesspoint. Maar dan met LAN-poorten.

Kan ik daar een router voor gebruiken, of krijg ik dan juist 2 wifi netwerken (router mode) of maar 1 wifi punt (bridge mode)?

• Deelnemer
  • October 16, 2024

Dank, ik denk dat het helder is. Ik ga dit eind van middag proberen als men hier op de werkvloer minder hinder van heeft als het fout zou gaan.

@wjb Helaas gaat er toch nog iets fout. De bekende 3 seconde beeld en dan freeze.
Ik zie wel aan ipadres op de tv dat hij netjes 192.168.3.17 heeft gekregen binnen de range waar vlan met id 4 het signaal af geeft. Port 1 op UGC staat op untagged vlan ID 4 → SWITCH 16p all tagged → SWITCH 8p all tagged in → Switch 8p Port 6 en 8 untagged vlan id 4 → tv ontvanger met ip in range van vlan id 4.

Moet ik verder nog ergens aan denken?

edit: Als ik tv op pauze zet en op play dan doet hij het wel met niet live tv.

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • October 16, 2024

Je zegt dat de TV ontvanger een IP adres in het subnet 192.168.3.0/24 krijgt.

Is dat dan het subnet dat door jouw V10 gebruikt wordt?

Nee toch, dat is toch (standaard) het subnet 192.168.2.0/24?

Dat is dan ook het subnet waaruit jouw TV ontvanger een IP adres moet krijgen en als dat niet zo is dan is er dus nog iets niet goed ingesteld.

Kan je hier eens screenshots posten van de vlan configuratie van jouw switches en de UCG?

En wat zijn de pvid's van de betrokken LAN poorten.

• Deelnemer
  • October 16, 2024

@wjb je hebt helemaal gelijk! (Natuurlijk) Ik werd even op het verkeerde been gezet omdat bij mijn IPTV VLAN ook het subnet 192.168.3.0/24 stond bij de instellingen. Dit hoort inderdaad vanuit router mee te komen als 192.168.2.0/24. Vervolgens zag ik ineens dat er ook nog een oude VLAN naam bij stond, terwijl ik die al lang veranderd heb en ook niet meer terug te zien is bij de vlan lijst.

Een herstart van het apparaat heeft dat opgelost en ik zie nu wel 192.168.2.0/24 aan de tv ontvangers hangen. Ik ben echter nu niet meer in het pand om te kijken of het beeld het dan nu ook doet. Maar ik heb voorzichtige hoop dat een of ander cache probleem was. Wordt morgen vervolgd.

• Deelnemer
  • October 17, 2024

@wjb je hebt helemaal gelijk! (Natuurlijk) Ik werd even op het verkeerde been gezet omdat bij mijn IPTV VLAN ook het subnet 192.168.3.0/24 stond bij de instellingen. Dit hoort inderdaad vanuit router mee te komen als 192.168.2.0/24. Vervolgens zag ik ineens dat er ook nog een oude VLAN naam bij stond, terwijl ik die al lang veranderd heb en ook niet meer terug te zien is bij de vlan lijst.

Een herstart van het apparaat heeft dat opgelost en ik zie nu wel 192.168.2.0/24 aan de tv ontvangers hangen. Ik ben echter nu niet meer in het pand om te kijken of het beeld het dan nu ook doet. Maar ik heb voorzichtige hoop dat een of ander cache probleem was. Wordt morgen vervolgd.

@wjb Bedankt voor je kennis en scherpte! Ik heb zojuist alles werkend gekregen. Voor andere Unifi gebruikers: Eerder heb ik een VLAN gemaakt met vlan id 4 via de Unifi Cloud Gateway Ultra zelf. Dit is ergens in de instellingen blijven hangen ondanks dat ik deze hernoemd en aangepast had naar via thirdparty router. Een herstart van de UCG heeft dit verholpen.

• Topper
  • October 19, 2024

Dit is wat ik nu wil:

• Op z'n minst
    • Modem in de meterkast met daarop wifi en 1 PC via LAN
    • Hub (router?) in de woonkamer met daarop wifi en 3 a 4 apparaten via LAN
  • Heel graag
    • Een USB-stick op de router om als externe schijf te gebruiken
    • Alles hetzelfde netwerk, zodat ik vanaf m'n PC ook bij die USB-stick kan
    • Ook de wifi hetzelfde netwerk i.p.v. 2 verschillende inlog

Ik vermoed dat mijn vraag te simpel was om hiervoor hulp te krijgen. Ik heb m'n antwoorden dus ergens anders gevonden.

Maar als ooit iemand dezelfde vraag heeft: ja, het is gelukt. Ik heb een Zyxel T50 via Marktplaats gehaald en gebruik deze nu als 2e router. Ik noem die even router B en de KPN Box router A.

Eerst checkte ik wat het IP-adres van router B is en zette ik alvast DHCP uit. Bij router A keek ik wat de IP range is. Deze was bij mij 192.168.2.1 t/m 192.168.2.200. Van de laatste heb ik 192.168.2.199 gemaakt.

Router B heb ik IP-adres 192.168.2.200 gegeven. Toen heb ik beide routers met elkaar verbonden via de eerste UTP-aansluiting (dus niet WAN). Tot slot heb ik beide wifi-netwerken aangemaakt/aangepast.

Uiteindelijk heel simpel, veel simpeler dan op de eerste pagina van deze thread staat.

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • October 19, 2024

Canyarion schreef:

Router B heb ik IP-adres 192.168.2.200 gegeven. Toen heb ik beide routers met elkaar verbonden via de eerste UTP-aansluiting (dus niet WAN). Tot slot heb ik beide wifi-netwerken aangemaakt/aangepast.

Dit moet je dus nooit maar dan ook echt nooit doen.

Of je configureert die tweede router dan als accesspoint (bridge-mode of ap-mode) en sluit hem aan met zijn WAN poort op een LAN poort van de bovenliggende router of je schaft een accesspoint aan maar het creëren van een LAN - LAN verbinding is vragen om moeilijkheden.

• Topper
  • October 21, 2024

Of je configureert die tweede router dan als accesspoint (bridge-mode of ap-mode) en sluit hem aan met zijn WAN poort op een LAN poort van de bovenliggende router of je schaft een accesspoint aan maar het creëren van een LAN - LAN verbinding is vragen om moeilijkheden.

Ok, bedankt voor de tip.

Wat voor moeilijkheden kan je krijgen? Ik merk wel dat de wifi van m'n nieuwe router soms geen internet heeft. Heeft dat er mee te maken? Nogmaals, ik heb geen TV van KPN, het gaat alleen om internet.

Met m'n eerder vergaren kennis ben ik nu opnieuw de eerste post in de thread aan het lezen. Laat ik maar beginnen met m'n eerste grote vraag:

• Als ik wil dat ik vanaf m’n PC (aangesloten op de KPN Box) ook de apparaten op de router wil zien, dan moet ik m'n router dus in bridge mode zetten.
    Volgens Google heeft Odido op mijn gekochte Zyxel T50 bridge mode uitgezet. Op odido.nl lees ik ook “ De Zyxel-T50 kan je niet gebruiken als Acces Point of 2de router omdat deze naar VLAN 300 zoekt op de WAN poort.“
    Dus dat is dan een miskoop geweest? Of is dit anders op te lossen?

Ik vond de elders gevonden oplossing van LAN naar LAN goed te volgen. Ik wil het graag nog beter instellen, ik hoop dat ik daar wat hulp bij kan krijgen. Bedankt alvast.

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • October 21, 2024

Ik merk wel dat de wifi van m'n nieuwe router soms geen internet heeft. Heeft dat er mee te maken?

Dat kan inderdaad best, weet dat een router meer functionaliteit kent dan enkel een DHCP server en die functionaliteit kan behoorlijk roet in het eten gooien.

Als die router niet in bridge-mode gezet kan worden dan is die ook niet als accesspoint te gebruiken.

Je doet er verstandig aan om die Zyxel T50 van Odido te vergeten en een wifi accesspoint aan te schaffen.

• Topper
  • October 21, 2024

Je doet er verstandig aan om [...] een wifi accesspoint aan te schaffen.

Terwijl ik ook 3 apparaten via LAN te verbinden heb op de plek van de router? Dat wordt sowieso een accesspoint met UTP-aansluitingen.

Raar idee misschien, maar kan ik die Zyxel ook als modem gebruiken en dan m'n KPN Box als router? Die laatste heeft namelijk wel bridge mode. Of werkt een modem van Odido niet met het internet van KPN ofzo?

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • October 21, 2024

Of een losse switch en een accesspoint.

Vergeet die Zyxel, die heeft Odido firmware en is niet als accespoint in te stellen.

• Topper
  • October 21, 2024

Jammer, ik had graag een budgetoplossing gevonden, maar dat valt blijkbaar tegen.

• Topper
  • January 12, 2025

“Zoals eerder aangegeven moeten alle port-forwardings van poorten,” die doorgestuurd moeten worden naar de eigen router, op de Experia Box verwijderd worden” 

Hi,

Allereerst super bedankt voor de uitleg, mijn configuratie met eigen Netgear R7000 router achter Experia V10 box werkt zoals het hoort d.m.v. DMZ waar mijn Netgear in router mode. staat.

Op mijn V10 modem zijn voor IPV4 en 6 standaard reeds diverse (hele lijst) applicaties port forwarding ingesteld vanuit de fabrieks instelling.

Is het de bedoeling om deze ook allemaal te verwijderen ?, of alleen die jezelf (ooit) handmatig heb ingevoerd?

Heb sinds kort KPN en kom vanuit een Ziggo modem die in bridge stond en eigenlijk nooit een port forward moeten instellen voor een applicatie/game.

Thanks

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • January 12, 2025

Op mijn V10 modem zijn voor IPV4 en 6 standaard reeds diverse (hele lijst) applicaties port forwarding ingesteld vanuit de fabrieks instelling.

Is het de bedoeling om deze ook allemaal te verwijderen ?, of alleen die jezelf (ooit) handmatig heb ingevoerd?

Alleen de toewijzing van zo'n "applicatie" aan een IP adres (de werkelijke port-forwarding) moet verwijderd worden, de "applicaties" zelf mag je rustig laten staan.

• Topper
  • January 12, 2025

Alleen de toewijzing van zo'n "applicatie" aan een IP adres (de werkelijke port-forwarding) moet verwijderd worden, de "applicaties" zelf mag je rustig laten staan.

Okay duidelijk en bedankt, heb geen ip adressen gelinkt/ toegewezen, m.a.w. het lijkt dus in orde.

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • March 5, 2025

Ik heb even een vraag over Wireguard gebruik. Ik heb mijn eigen OpenWRT router achter mijn Experiabox 12. Ik heb een en ander geconfigureerd zoals in de start post omschreven, dus “Netwerk voor alle apparaten m.u.v. de KPN TV ontvangers”.

Volgens mij ben hoef ik dus alleen de Wireguard server te installeren op mijn eigen OpenWRT router en dan de client te configureren met de keys zoals op mijn router gegenereerd.

Moet ik op de box 12 (waar mijn eigen router dus in DMZ staat) dan verder nog iets doen om Wireguard te kunnen gaan gebruiken?

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • March 5, 2025

Ik heb even een vraag over Wireguard gebruik. Ik heb mijn eigen OpenWRT router achter mijn Experiabox 12. Ik heb een en ander geconfigureerd zoals in de start post omschreven, dus “Netwerk voor alle apparaten m.u.v. de KPN TV ontvangers”.

Volgens mij ben hoef ik dus alleen de Wireguard server te installeren op mijn eigen OpenWRT router en dan de client te configureren met de keys zoals op mijn router gegenereerd.

Moet ik op de box 12 (waar mijn eigen router dus in DMZ staat) dan verder nog iets doen om Wireguard te kunnen gaan gebruiken?

Het is dan inderdaad een kwestie van het configureren van WireGuard op jouw OpenWRT router en verder niets. Je hoeft niets op jouw V12 aan te passen.

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • March 5, 2025

Het is dan inderdaad een kwestie van het configureren van WireGuard op jouw OpenWRT router en verder niets. Je hoeft niets op jouw V12 aan te passen.

Bedankt voor de feedback, zal vanavond eens knutselen en kijken of ik het aan de praat krijg. Is namelijk handig voor Home Assistant etc om ook buitenshuis dingen thuis te kunnen doen.

sk2025
Nieuwkomer
  • Nieuwkomer
  • March 5, 2025

Hello guys

Hope someone can help me with this before ordering fiber.

I’m currently having Ziggo “1Gbit” and considering changing to KPN. Though I’m reasonably happy I’m always irritated by low latency and uplink speed. 

Current setup ASUS MESH Network with a Ziggo modem in bridge mode the last years.

GOAL:

• I would like to keep my current setup with ASUS WiFi MESH (wired) MESH (routers)
  • Have the same router privileges and firewall/ports status (open/closed) given to the Asus router, which is master in the setup. Inbound/outbound access TCP/UDP works the same as always.
  • Faster response times (ping) - comes with KPN
  • Faster uplink (Ziggo cannot do 1Gbit)

And if you ask: WHY not go for KPN’s standard solution?

Everything in my current home is custom configured and works well. No way a ‘WIFI box’ from KPN can replace my home network in WiFi (wired) MESH from Asus

See SUGGESTED Network flow below:

For KPN suggested idea. Forget everything after the ASUS Zenwifi ET12, which is my current setup

Questions:

Would the general setup/network config work as above? See my understanding from Experia V10->TP LINK Switch→ 

• Would the Switch TPLINK TP-Link TL-SG105PP-M2. work? Though its ‘unmanaged’ its supposed to be able to to do the VLAN’s as above.
  • VLAN SPLITTING to VLAN6 and VLAN4. Are these the correct VLAN’s?
  • Can I put the Synology directly to the switch and it will go on the Asus IP (192.168.1.x) IP range? Or also set Synology to VLAN6? - Or leave it as is on the Asus, though I miss the 2.5G/bit speed in case I upgrade, as I need two ports on the Asus router for this
  • I need to turn off the WiFi on the Experia box, as the ASUS mesh will do this. Do I then IP in to the box with a cable to turn this off?
  • DHCP to NAT devices I assume the Asus will do?
  • I then need to turn off the routing function on the Experia/V10so the Asus can receive one WAN address? HOW?
  • The Asus would then receiver one IP from experia and act as NAT for the rest of the devices. Correct?
  • Other configs I forgot about?

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • March 6, 2025

There are no vlans used at the LAN side of the Experia/KPN Box so you don't need to bother about that.

Please follow the guidelines mentioned in the openings message of this topic meaning on your Experia/KPN Box you will define your Asus as DMZ Host and you will connect all your devices (also the Synology NAS) to your Asus except for the KPN TV STB. You could save yourself a switch if you can connect both the KPN TV STB and the WAN port of your Asus directly to the Experia/KPN Box.

You will have double NAT as both the Experia/KPN Box and the Asus will do natting.

To turn of the wifi on your Experia KPN Box you can just login on http://192.168.2.254 from any device behind your Asus.