Skip to main content
Sticky

Gebruik een eigen router achter de Experia Box

• December 13, 2013
  • 2160 reacties
  • 787375 keer bekeken

Toon eerste bericht

2160 reacties

sk2025
Nieuwkomer
  • Nieuwkomer
  • March 7, 2025

Hi WJB

Ah, In light of recent happenings, let me start with Thank you. :-)

I didn’t really go too in-depth on the main post, as it was 11 years old and a lot of things could have changed in the modem software since then, hence,  I assumed VLAN’s should be setup. This makes it easier then.

So, to have everything working as before I think I only need to do the following:

• Connect WAN port of ASUS to the KPN modem with direct ethernet cable. Use IP to connect to KPN from ASUS. Set WAN IP on Asus 192.168.2.1 (This is the default IP for KPN) ? - or will I get a, external DHCP address as before automatically?
  • Connect TV box to KPN modem with direct ethernet cable
  • Set Asus DNS as automatic or KPN DNS 192.168.2.1 Default
  • Asus LAN/Synology/DHCP Wifi devices stays in 192.168.1.x subnet
  • Login to KPN modem.
    • Disable Wifi
    • Disable NAT (Or is this not needed)
    • Set Asus as DMZ host? Not sure how this is done, IP exception? (Never seen the box)

Then my NAS should still be visible for the Internet via Dyn DNS, firewall settings as before etc and my optimized MESH network work as before as well. Hopefully port rules as well are working,.

Goedenavond. Ik zou graag een eigen Firewall/Router achter de Experiabox v10 willen zetten. Wat ik wil bereiken is dat ik al het internetverkeer van een aantal IoT systemen naar buiten wil monitoren. Dus waar gaat dit verkeer heen mbt dns en websites. Verder zou ik graag parental control/webfiltering willen activeren. Verder zou ik willen dat het IPTV op de Experiabox blijft doorgaan.

Mijn thuissituatie is: KPN internet, IPTV en bellen. Verder heb ik een KPN super wifi met 3 mesh AP's. 

Het liefst gebruik ik een FW/ Router die makkelijk is te gebruiken. Liefst een app waarbij je de FW kunt configureren en monitoren. 

Maar is er iets van advies hierover te geven? Dus welke installatie stappen te nemen, zeker met de Mesh Kpn Super wifi. 

Bedankt

Erwin

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • March 15, 2025

Veel IoT apparaten werken via de cloud waarbij het IoT apparaat een uitgaande verbinding opzet en er dus geen port-forwardings nodig zijn.

Het monitoren heeft dan waarschijnlijk ook weinig toegevoegde waarde al kan ik wel begrijpen dat je IoT apparatuur op een apart netwerk zou willen hebben dat losstaat van het netwerk waar jouw telefoons, tablets en computers op aangesloten zijn. Dat kan je bereiken door jouw eigen apparatuur op jouw V10 en "super"WiFi's te laten lopen en jouw IoT apparatuur via een tweede router achter jouw V10. Die tweede router moet dan ook een eigen wifi hebben die sterk genoeg is op alle plekken waar je die IoT apparatuur gebruikt. Ik hoop dat KPN ooit nog eens zal komen met de mogelijkheid om een apart vlan (virtueel netwerk) aan te maken voor IoT apparatuur.

• Topper
  • August 10, 2025

Mijn Experia box V10 heeft te weinig WiFi bereik binnenshuis dus wil ik een ‘oude’ Netgear router type wnr2000v2 inzetten om het WiFi bereik op de verdieping te vergroten. Volgens mij als ‘WiFi repeating Function’ volgens de gebruikshandleiding (Engels).

Gebruikshandleiding Netgear wnr2000v2

De Netgear router WAN-poort heb ik bekabeld aangesloten op een van de LAN poorten van de V10. Het IP-adres van de aansluiting voor de router heb ik in de V10 vastgezet (gereserveerd) op 192.168.2.4

In de Netgear router heb Wireless Repeating Functie aangevinkt met als repeater adres 192.168.2.4 en heb het Mac-adres daarvan opgegeven C0:3F:0E:A6:98:A1

De DHCP functie heb ik uitgezet in de Netgear router

De SSID heb ik hetzelfde als die van de V10

De beveiliging heb ik uit - NONE - staan (de Netgear router accepteert alleen NONE of WEP) 

Als ik de zaak zo heb geconfigureerd en laptop op de verdieping is aangesloten op het draadloos netwerk heb ik alleen geen internet verbinding vanuit de Netgear router en dus blijft mij steeds één ding over ‘factory reset’ van de Netgear router om weer iets nieuws’ te proberen.

Wat doe ik verkeerd . . . . . wie kan mij helpen dit op te lossen.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • August 10, 2025

In de Netgear router heb Wireless Repeating Functie aangevinkt met als repeater adres 192.168.2.4 en heb het Mac-adres daarvan opgegeven C0:3F:0E:A6:98:A1

MAC address prefix C0:3F:0E is registered to NETGEAR

Je moet het MAC adres van de KPN modem invullen. Let op dat de modem meerdere MAC adressen heeft, voor LAN, Wifi, Gastwifi …. Het juiste MAC adres moet je uitzoeken.

• Topper
  • August 11, 2025

MAC address prefix C0:3F:0E is registered to NETGEAR

Je moet het MAC adres van de KPN modem invullen. Let op dat de modem meerdere MAC adressen heeft, voor LAN, Wifi, Gastwifi …. Het juiste MAC adres moet je uitzoeken.

Ik heb nu het MAC-adres van Experia base ingevuld 7C:39:53:D1:BB:BA

Na meerdere keren de aan te passen pagina's van de Netgear te hebben ingevuld en ge-updated (er schijnt een bepaalde volgorde te moeten want anders krijg je geen verbinding meer met de router en moet alles weer naar ‘factory reset’) krijg ik nu via de laptop gelijktijdig verbinding met zowel de Experia en de Netgear. Voor de Netgear heb ik in de webbrowser wel het adres 192.168.2.4 moeten intoetsen.

Alleen krijg ik nu twee keer de SSID naam te zien, de oorspronkelijk ingestelde van de Experia en dezelfde bij de Netgear alleen nu met een toevoeging ‘2’  Als ik met die mijn draadloos netwerk verbind heb ik geen internet verbinding en ben dus ook de verbinding met de router kwijt.

Ik weet niet of dit de bedoeling van het versterken van het WiFi signaal van de Experia box is maar dat wil ik nog met een WiFi analyzer uitzoeken of dat is gebeurd.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • August 11, 2025

Ik weet niet of dit de bedoeling van het versterken van het WiFi signaal van de Experia box is maar dat wil ik nog met een WiFi analyzer uitzoeken of dat is gebeurd.

Een wifi repeater pikt een wifi signaal op en zendt het verder met dezelfde SSID en wachtwoord. Maar aangezien je de Netgear al bekabeld aangesloten op de KPN modem, werkt het niet. Schakel de repeater functie uit, en gebruikt de Netgear als Wifi AP, maakt dus een Wifi netwerk met dezelfde SSID en wachtwoord. Het is geen mesh netwerkt tussen Netgear en Experia, maar voor cliënten maakt niet uit. Ze zoeken het sterkste signaal en verbinden ermee.

• Topper
  • August 12, 2025

Het verwijderen van het vinkje Wireless Repeating Functie heeft geen effect m.b.t. het dubbele wifi signal SSID + 2, dat blijft, signaalsterkte verandert ook niet (WiFi analyzer). Het heeft wel tot gevolg dat ik geen verbinding meer krijg en opnieuw moet inloggen op SSID +2 en nu met 192.169.1.1 i.p.v. 192.168.2.4 toegang krijg tot het router menu. Ik heb wel weer toegang tot internet want de DHCP functie staat weer ingeschakeld. In het overzicht van de router staat wel dat de AP functie staat ingeschakeld.

Zodra ik de Wireless Repeating Functie weer inschakel verdwijnt zoals gemeld de toegang tot de router maar kan weer via 192.168.1.1. toegang krijgen en hoef gelukkig geen ‘factory reset’ te gebruiken. De DHCP functie staat dan weer uitgeschakeld en heb dus geen toegang meer tot internet via de SSID +2, de laptop schakelt automatisch weer naar de SSID.

Ik begrijp er helemaal niets meer van, misschien toch maar via KPN een WiFi repeater voor de Experia V10 kopen . . . .?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • August 12, 2025

@Orlok Ik weet niet hoe je de netgear instel maar uit jouw post is af te leiden, dat de netgear aangesloten per kabel, dus internet krijgt via ethernet. Als je ook nog wifi repeater gebruikt, krijgt de netgear ook internet via wifi, en dat gaat alleen met een router met multi-wan ondersteuning, zo een router is de netgear zeker niet. Dus of je moet de repeater functie uitzetten, of de router niet met een kabel verbinden en de repeater functie inschakelen. Beide samen gaan niet.

• Topper
  • August 13, 2025

Dat beide niet samen gaan kan ik inkomen dus . . . alleen bij het loskoppelen van de ethernetkabel verlies ik de verbinding, geen internet en is niet meer benaderbaar, een factory reste lost het wel weer op maar moet dan weer opnieuw beginnen met configureren.

Wat mij is opgevallen is dat er ‘standaard’ (???) in de Netgear staat aangegeven dat AP actief is. Dat was in het verleden ook het geval met een apart netwerk waarop ik inlogde, nooit die van de Experia gebruikt. Het uitschakelen van de AP is vooralsnog door mij in de configuratie van de Netgear niet gevonden.

Dus of het een of het ander wil niet werken zoals ik zou willen n.l. als een WiFi extender.

Enfin, omdat voor de configuratie van de WiFi repeater functie het beveiligingsniveau op NONE c.q, WEP moet worden gezet heb ik maar besloten er een eind aan te brouwen en heb zojuist een Wifi versterker van TP-Link besteld die wel aan mijn eisen (vergroten WiFi bereik binnenshuis bestaand netwerk Experiabox V2) zou moeten voldoen.

@TDN, bedankt voor de antwoorden die mij, behoudens wat meer kennis, helaas niet veel verder hebben geholpen