Skip to main content

Ben je bij dit topic terechtgekomen omdat je op zoek bent naar een oplossing voor het verbeteren van de wifi dekking in jouw woning, lees dan niet dit hele artikel (zonde van de tijd ;)), maar schaf een goed wifi accesspoint aan. (Geen wifi extender of wifi repeater maar een wifi accesspoint.) Overweeg dan ook direct om een goed dual-band wifi accesspoint aan te schaffen zoals bijvoorbeeld de WiFi "versterker" van KPN of een accesspoint van EDIMAX of Ubiquiti.

Had je al een wifi router aangeschaft of heb je andere redenen om een eigen router in te zetten of heb je al een router aangeschaft, lees dan gerust verder.

De Experia Boxen van KPN (met name de V10) zijn prima routers voor de niet veeleisende eindgebruikers, maar aan de andere kant bieden ze niet de flexibiliteit die van een router verwacht zou mogen worden. Daarnaast is het iedereen wel bekend dat de Experia Boxen bepaalde functionaliteit niet ondersteunen of niet correct ondersteunen.

Denk hierbij aan:

  • VPN tunnels waardoor het niet mogelijk is om van buitenaf een VPN verbinding op te zetten met het netwerk thuis.
  • Parental control waarbij bepaalde sites geblokkeerd kunnen worden of voor apparaten een tijdslot ingesteld kan worden.


Nu is het mogelijk om de Experia Box te vervangen door een eigen router
(Zie: Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box).

Dit heeft zo z'n voordelen, maar ook z'n nadelen.

Een voordeel is dat je volledige vrijheid hebt over de inrichting van jouw netwerk thuis en de communicatie met Internet, waarbij je absoluut niet beperkt wordt door de beperkingen van de Experia Box.

Een nadeel is dat het configureren van zo'n router toch wel enige "kennis" vereist en tevens dat je support van KPN kunt vergeten als je bijvoorbeeld een probleem hebt met Internet, televisie en/of de vaste telefoon.

Alternatief is om een tweede eigen router achter de Experia Box te plaatsen.

Deze router zal dan wel aan de onderstaande voorwaarden moeten voldoen:

  • De router moet geen dsl router zijn, maar een router waarvan de WAN (Internet) poort een "gewone" UTP poort (RJ45) is voor standaard netwerk kabels.
  • De router moet een WAN IP adres moet kunnen krijgen van de DHCP server van de Experia Box. (Ik ben echter nog geen routers tegengekomen die wel een "gewone" UTP WAN poort hebben en dit niet ondersteunen, m.u.v. de KPN Experia Boxen zelf.)
  • De router moet de door jou gewenste functionaliteit ondersteunen.


Belangrijk is het dan ook om vast te stellen welke functionaliteit je nodig hebt in de eigen router bij de selectie en aanschaf van de eigen router.

Dus stel jezelf de vraag wat je wilt bereiken met die eigen router.

Gaat het om:

  • het opzetten van een netwerk voor de gameconsoles en spelcomputers
  • het opzetten van gescheiden netwerken voor privé en zakelijk gebruik (thuiskantoor) waarbij VPN verbindingen nodig zijn voor het van buitenaf benaderen van het zakelijke netwerk.
  • het opzetten van een netwerk dat multicasting ondersteunt voor Bonjour, Airplay en Airprint
  • gewoon om van die Experia Box af te zijn
  • meer invloed te hebben op welke sites wel en niet benaderbaar mogen zijn (parental control)
  • een andere reden

Voor je het weet ben je een dief van je eigen portemonnee omdat je een dure router hebt aangeschaft waarvan je 80% van de functionaliteit niet gebruikt, of juist een goedkope router die toch niet blijkt te kunnen wat jij nodig hebt.

Voorbeelden:
Apart netwerk voor gameconsoles en spelcomputers

De router (bijvoorbeeld een Netgear WNR1000) moet UPnP ondersteunen.
De gameconsoles en spelcomputers die ook UPnP ondersteuning vereisen worden aangesloten op de eigen router.
Andere computers, tablets en telefoons kunnen zowel op de Experia Box als op de eigen router aangesloten worden.

4731i6B546646EBC1FEE9.png

Gescheiden netwerk voor privé en zakelijk gebruik met VPN

 

De router (bijvoorbeeld een Cisco RV180W) moet VPN verbindingen ondersteunen.
Alle computers, tablets, telefoons, NASsen, etc. die zakelijk gebruikt worden of via een VPN verbinding van buitenaf benaderbaar moeten zijn worden op de eigen router aangesloten.
Computers, tablets en telefoons die privé gebruikt worden, worden op de Experia Box aangesloten.

4733i1C98FBE9299B8F20.png

Netwerk dat multicasting ondersteunt t.b.v. Bonjour, Airplay en Airprint en Apple TV.

 

De router (bijvoorbeeld een Apple Airport Extreme, maar ook vele andere routers) moet multicasting ondersteunen.
Alle apparatuur die gebruik maken van Bonjour (en daarmee Airprint en Airplay) worden op de eigen router aangesloten.
Let op: Dit kunnen ook Windows PC's zijn aangezien ook Windows Bonjour ondersteunt.
Apparaten die geen gebruik maken van Bonjour kunnen op zowel de eigen router als op de Experia Box aangesloten worden.

4735i57771C70A53F6790.png

Netwerk voor alle apparaten m.u.v. de KPN TV ontvangers

 

Uiteraard kan ook gekozen worden om alle apparatuur op de eigen router aan te sluiten.
Afhankelijk van de gewenste functionaliteit zal dan uiteraard een router gekozen moeten worden die UPnP, multicasting en/of VPN tunnels ondersteunt.
Kies een router met een goede wifi dekking en indien gewenst ook 802.11ac (wifi) ondersteuning.

4743iB3CE537D13A92257.png


Configuratie:
Ongeacht de geselecteerde router is de configuratie van de router achter jouw Experia Box altijd hetzelfde.
Stap 1: Configureer jouw eigen router voor alle door jou gewenste functionaliteit. (Raadpleeg het manual van jouw eigen router om te zien hoe en waar je de instellingen kunt doen.)

Zorg er voor dat het WAN (Internet) IP adres van jouw eigen router door de DHCP server van de Experia Box uitgegeven wordt.

Als je handmatig een DNS server moet instellen (en dat is normaliter niet het geval als het WAN (Internet) IP adres door de DHCP server van de Experia Box uitgegeven wordt), vul hier dan het adres van jouw Experia Box in (192.168.2.254).

Activeer de DHCP server van jouw eigen router en zorg er voor dat deze IP adressen in een ander subnet dan die van de Experia Box liggen. Je kunt hier 192.168.x.x of 10.x.x.x subnetten gebruiken.

De Experia Box gebruikt subnet 192.168.2.xxx.

Stap 2: De Experia Box configureren.

Bepaal het MAC adres van de WAN (Internet) poort van jouw eigen router. (Raadpleeg het manual van jouw router om te zien waar je dit MAC adres kunt vinden.)

Maak een "DHCP binding" (static DHCP) voor het gevonden MAC adres. Kies hierbij voor een hoog (nog niet gebruikt) IP adres binnen de DHCP range van de experia Box bijvoorbeeld: 192.168.2.250. (De IP adressen 192.168.2.255 (broadcast), 192.168.2.254 (router) en 192.168.2.253 (interne FTP server) zijn al in gebruik door de Experia Box zelf.) Loopt de DHCP range van jouw Experia Box bijvoorbeeld van 1 tot 200, kies dan voor een IP adres boven in die reeks zoals 192.168.2.200 of 192.168.2.195.

Zet de DMZ functionaliteit aan en vul het gebruikte IP adres in bij de DMZ Host.

Verwijder eventuele handmatige "Port-Forwardings" op de Experia Box van protocollen (poorten) die naar de eigen router doorgestuurd moeten worden.

Sluit nu de WAN (Internet) poort van jouw eigen router met een UTP kabel aan op één van de LAN poorten van de Experia Box.

Voorkom dat jouw Internet aansluiting in quarantaine geplaatst wordt:

Als jouw eigen router het Simple Network Management Protocol (SNMP) ondersteunt, zorg dan dat deze uit gezet wordt. KPN zal, voor jouw eigen veiligheid, jouw Internet aansluiting vrij snel in quarantaine plaatsen als een apparaat in jouw netwerk via SNMP van buitenaf te benaderen is.

Bridge mode of router mode?

De meeste routers ondersteunen zowel de "router mode" als de "bridge mode".

Welke moet ik dan gebruiken?

In bridge mode wordt het netwerk achter de eigen router beheerd door de DHCP server van de Experia Box. Alle apparaten hebben dan dus IP adressen binnen het subnet van de Experia Box (192.168.2.xxx).

Het voordeel van de "bridge mode" mode is dat alle apparaten elkaar kunnen vinden, immers ze zitten allemaal in hetzelfde subnet.

Tegelijkertijd heeft dit ook een nadeel aangezien je gebruik maakt van functionaliteit van de Experia Box en als de Experia Box een "probleem heeft", dan geldt dit direkt ook voor de apparaten achter de eigen router.

In "router mode" wordt de aansturing van de apparaten achter de eigen router volledig door de eigen router uitgevoerd.

Het voordeel is dan ook dat apparaten achter de eigen router met elkaar kunnen blijven communiceren in het geval van een storing op de Experia Box. (Zelfs als je de Experia Box van stroom afhaalt.)

Een nadeel (of voordeel) is dat apparaten die op de Experia Box zijn aangesloten de apparaten achter de eigen router niet kunnen benaderen. (Overigens kunnen apparaten aangesloten op de eigen router wel apparaten bereiken die aangesloten zijn op de Experia Box .)

Mijn stelregel is dan ook:

Kies voor "bridge mode" als het je eigenlijk alleen te doen is om de wifi dekking in jouw woning te verbeteren.

Kies voor "router mode" om de afhankelijkheid van de Experia Box zo klein mogelijk te maken tenzij het een vereiste is dat apparaten die op de Experia Box zijn aangesloten moeten kunnen communiceren met apparaten die op de eigen router zijn aangesloten.

 

LET OP: Een router in "bridge mode" mag je nooit als DMZ Host van de Experia Box instellen.

Port forwarding als de eigen router in "router mode" staat:

Zoals eerder aangegeven moeten alle port-forwardings van poorten, die doorgestuurd moeten worden naar de eigen router, op de Experia Box verwijderd worden. Doordat de eigen router als DMZ Host van de Experia Box gedefinieerd is, zullen alle poorten, waarvoor op de Experia Box geen port-forwardings gedefinieerd zijn, naar de eigen router doorgezet worden, uitgezonderd TCP poort 8085 (remote beheer van Experia Box) en UDP poort 5060 (telefonie).

De benodigde port-forwardings voor apparaten aangesloten op de eigen router moeten hierbij op de eigen router aangemaakt worden. 

29 april 2015: Routed-iTV en de eigen router:

Zoals jullie misschien weten gaat KPN over van bridged-iTV naar routed-iTV.

Zo is dit op de V9 bij de laatste firmware update al geïntroduceerd en zullen de andere Experia Boxen volgen.

Routed-iTV houdt in dat de TV ontvangers een IP adres in de range van de Experia Box gaan krijgen (192.168.2.x) en niet meer zoals bij bridged-iTV in de 10.x.x.x range.

Het voordeel hiervan is dat een TV ontvanger ook aangesloten kan worden op de eigen router mits deze in bridge-mode gebruikt wordt.

De eigen router zal dan wel IGMP snooping moeten ondersteunen om te voorkomen dat de TV streams via wifi gebroadcast worden. Vrijwel elke wifi zender zal van zo'n broadcast "plat gaan".

Op de eigen router zal dan tevens de IGMP proxy server wel uitgezet moeten worden omdat anders de TV geheid na een paar minuten zal uitvallen.

Sluit een eigen router ook altijd met zijn WAN poort aan op het netwerk.

Er zijn mensen die de eigen "router" puur inzetten als wifi-accesspoint en daarbij deze niet met de WAN poort van de eigen "router" aansluiten op de Experia Box maar met een LAN poort.

Mijn advies: Niet doen, een eigen "router" sluit je aan op het netwerk via de WAN poort van deze router en niet via één van de LAN poorten. Heb jij deze situatie en ervaar je dit probleem met de TV, lees dan nog even de eerste alinea van dit bericht nog eens of configureer jouw eigen router in "bridge-mode" en sluit hem aan op het netwerk via de WAN poort. Mocht je, ondanks mijn advies, toch jouw eigen router met een LAN poort aangesloten laten op de Experia Box (omdat deze bijvoorbeeld geen WAN poort heeft), zet dan de IGMP proxy server op jouw eigen router uit.

Als de IGMP proxy server op de eigen router niet uitgezet is, dan zal je ervaren dat de TV er na een paar minuten mee ophoudt. Let op: Er zijn zelfs routers (zoals de Linksys EA6500) waarbij de IGMP proxy server niet meer uitgezet kan worden zodra deze in bridge-mode geplaatst wordt.

Hoi florissvdv, welkom op het forum.



Heb jij ook telefonie en/of televisie van KPN?



Zo ja, dan kan je jouw Experia Box helemaal niet vervangen door een andere router en dus heeft het ook geen zin om een DSL router te kopen.



Welk type Experia Box heb jij?




Hoi wjb,



Excuses voor de late reactie, had wat problemen met de computer waardoor ik Windows opnieuw moest installeren.



Ik heb een Thomson 787v SIP router als je dat bedoeld. Ik zit in een studentenhuis waar ik het internet niet zelf regel maar geloof dat er wel televisie ook bij zit (hoewel ik dat niet gebruik), geen telefoon. Nou is het op zich geen probleem dat ik de Experiabox niet zou kunnen vervangen maar er moet toch een manier zijn om via een tweede router zoals de Netgear WDNR3700 een NAT type anders dan Strict te krijgen? 



Heb bij de Netgear overigens UpnP aan laten staan (dat stond automatisch al aan) en in de WAN set-up het NAT type op Open i.p.v. Beveiligd gezet, maar geen verandering op de Xbox of PS3 (zowel bekabeld als draadloos).



Hoor graag van je en alvast bedankt!




Hoi florissvdv,



Zaak is dat je hem eerst zonder toevoegingen van router en switches werkend heb, dan weet je namelijk zeker dat de EB goed staat ingesteld, als dit het geval is dan zul je op de aangesloten router iets moeten instellen poort forwarding of andere zaken het makkelijkste is de DMZ aan te zetten en die naar het IP van de Xbox of welke spelconsule dan ook in te vullen, dus eerst de basis goed en dan gaan verder bouwen.




Helaas gaat dat met die (stok)oude Thomson 797v niet lukken.



Deze Experia Box ondersteunt namelijk geen DMZ Host waardoor je niet kunt zorgen dat inkomende verbindingen op jouw eigen router uitkomen.



Wel is het zo dat deze TG797v zo oud is dat deze eigenlijk vervangen zou moeten worden door bijvoorbeeld de V8 of V9.



Met zo'n V8 of V9 is het wel mogelijk om jouw eigen router als DMZ Host achter de Experia Box te plaatsen.



Nu heeft de V9 nog wel problemen met de Xbox 360 (ook als deze achter jouw eigen router staat) maar ik verwacht dat deze problemen met de aankomende firmware update (december) verholpen zullen zijn.



De PS3 kan ook zonder enig probleem direct op de V8 en V9 aangesloten worden.



Ik zou degene op wiens naam het contract met KPN staat contact laten opnemen met klantenservice om die oude TG797v te vervangen.



Desnoods met een leugentje om bestwil dat die TG797v steeds meer kuren begint te krijgen.




He jammer, dat valt even tegen haha. En een nieuwe router van KPN zou dan zonder problemen moeten werken op m'n consoles (het gaat om een Xbox One overigens) ? Betekend dat dan ook dat ik de Netgear terug zou kunnen sturen of heb ik die zelfs met een eventuele nieuwe router wel nodig ?




Zowel de PS3 als de Xbox one zouden inderdaad zonder problemen achter een V8 of V9 moeten werken.



Ik heb alleen van problemen vernomen met de Xbox 360 en de V9.



Dit zou dus inderdaad ook betekenen dat je die tweede router niet nodig hebt.




Hallo



Ik zit met onderstaan verhaal:



Bridge mode of router mode?



De meeste routers ondersteunen zowel de "router mode" als de "bridge mode".



Welke moet ik dan gebruiken?



In bridge mode wordt het netwerk achter de eigen router beheerd door de DHCP server van de Experia Box. Alle apparaten hebben dan dus IP adressen binnen het subnet van de Experia Box (192.168.2.xxx).



Het voordeel van de "bridge mode" mode is dat alle apparaten elkaar kunnen vinden, immers ze zitten allemaal in hetzelfde subnet.



Tegelijkertijd heeft dit ook een nadeel aangezien je gebruik maakt van functionaliteit van de Experia Box en als de Experia Box een "probleem heeft", dan geldt dit direkt ook voor de apparaten achter de eigen router.



In "router mode" wordt de aansturing van de apparaten achter de eigen router volledig door de eigen router uitgevoerd.



Het voordeel is dan ook dat apparaten achter de eigen router met elkaar kunnen blijven communiceren in het geval van een storing op de Experia Box. (Zelfs als je de Experia Box van stroom afhaalt.)



Een nadeel (of voordeel) is dat apparaten die op de Experia Box zijn aangesloten de apparaten achter de eigen router niet kunnen benaderen. (Overigens kunnen apparaten aangesloten op de eigen router wel apparaten bereiken die aangesloten zijn op de Experia Box .)



Mijn stelregel is dan ook:



Kies voor "router mode" om de afhankelijkheid van de Experia Box zo klein mogelijk te maken tenzij het een vereiste is dat apparaten die op de Experia Box zijn aangesloten moeten kunnen communiceren met apparaten die op de eigen router zijn aangesloten.



===================================================



Ik heb dus de volgende situatie:



Experia box ZTE220 en op zolder  bedraad TPLINK1043 via een netgear switch.



Reden:



Wifi op de zolder is slecht en heb naar zolder een bedraad voor de gameconsole.



Aan de switch op zolder heb ik dus tplink router met Wifi accespoint en de PS4.



De reden van de switch is dat we dus ontdek hebben dat er happeringen in de verbindingen waren als de ps4 dus was aangesloten op de tplink1043 router.



De router had ik dus niet bridge gemaakt en heeft dus zijn eigen IP uitgave.



De happeringen waren er dus NIET als we dus de PS4 op de switch aansloten .



De Wifi heeft zelfde SSID als de experiabox met uiteraard een ander kanaal.



Maar probleem is dat ze op de zolder toch moeten reconnecten op de zolder SSID omdat ze dan zwak signaal hebben van toch beneden.



Ik zou graag dus de router op bridge hebben maar...



DAt had ik gedaan maar toen ontdekte ik dat een apparaat die boven een IP had gekregen door de router ( via de DHCP van de experiabox ) beneden niet vooruit te branden was



Het leek net of hij toch nog over netwerk van de router boven aan het communceren was.



Ik weet nu gewoon iet goed wat een goede configuratie moet zijn voor mijn TPLIN1043Router met WIFI accesspoint .



- zelfde SSID of andere SSID.



- routing of Bridging.



- rekening houden met de PS4.



OF moet ik voor de wifi versterken dan maar een wifi repeater kopen van bijvoorbeeld Fritz en die in het stopkontact stoppen en de draad van boven alleen gebruiken voor de PS4.



Bedankt voor alle reaktie alvast.




Hoi arjanvds Het is een heel verhaal, Maar je kunt het beste naar boven bedraad doen en I.P.V. de router een AP (Access Point pakken) Blijf je in het zelfde IP Range en ja kunt hem neer zetten waar je wil (Bedraad) hierdoor kun je je netwerk WiFi vergroten, Tevens moeten ze alle bij een andere naam hebben b.v. xxxx-1 en xxxx-2 Hierdoor kan de telefoon of tablet kiezen tussen welke SSID hij wil aanmelden (anders kun je geen verschil maken) En de gameconsule via de switch laten lopen en niet via een router, je kunt op deze manier alles in het netwerk aan en mag het geen vertraging geven. Met WiFi-analyser voor Android kun je kijken waar je het beste je AP kan neer zetten voor een goede dekking. Ik hoop dat hiermee je vraag is beantwoord.
Hoi Wva



Bedankt voor je verhaal.



De TPLink router die ik heb kan ook als Access point dienen:



http://www.tp-link.com/en/article/?faqid=417



( Ik heb versie 2 die ook in de hardware.info wordt geaward. ).



DAt zou betekenen dat ik dus volgens dat artikel het als volgt kan doen ( en zoals jij het ook zegt )



1) Switch op de draad.



2) PS4 op de switch ( krijgt dus ip adres van Experiabox )



3) tplink configureren als Accesspoint en dus  bedraad op de switch maar ook op een LAN poort van tplink ( in configuratie in dit forum was dat de WAN poort ).



4) tplink zo configureren dat hij ander SSID krijgt met ander kanaal en geen DHCP aan



Dan hoef ik toch geen aparte access point te kopen voor de wifi ?



Als dat niet geval is dan zou ik willen weten naar welke access point ik dan moet kijken



Groeten arjan.




arjanvds



Inderdaad Arjan zo zou het moeten werken allen ik weet ff niet of je de TP-Link op de WAN of LAN moet zetten maar volgens mij op LAN als ik het zo lees maar gewoon proberen zou ik zeggen.



Veel suc6.




De kabel van de switch gaat naar de WAN poort van de TP-link
Hallo wjb



Bedankt voor je antwoord maar jij zegt de kabel van de switch in de WAN



Kan je me uitleggen waarom ik deze dan toch in de WAN moet doen en niet in een LAN poort zoals TPLink dat adviseert ?



Overigens heb ik het wel draaien met een eigen SSID (xxx2)



Maar...



Is het toch niet beter om zelfde SSID te doen ( uiteraard op een ander kanaal , of kanaal autmatisch laten kiezen telkens ).



Verders heeft mijn dochter het getest en is niet tevreden:



Want..



Als mijn zoon op de playstation Online fifa of ander heftig spel online speelt vind ze de Wifi verschrikkelijk



Heeft het online gamen ook invloed op onze interne netwerk en dus ok de wifi ?



Kan je via je modem of zo zien hoeveel bandbreedtje de ps4 neemt ?



Wij zitten helaas in een gebied dat we allees maar tot 10 MB kunnen



Onze modem is een ZTE220 dus geen GIGAbit poorten maar 100mb poorten



Maar dat moet genoeg zijn voor gamen.



We willen dus een stabiele situatie creeren waarbij gegamed kan worden, en dat wifi ook stabiel blijft.



Alle adviezen zijn welkom ook omtrent de vervanging van de versterking van wifi op zolder.



Bedankt.




Hoi arjanvds, 



Standaard hoort een WAN poort gebruikt te worden om een tweede router (ook als deze in bridge mode of als accesspoint ingesteld wordt) aangesloten te worden op de "bovenliggende" router.



Je kunt die TP-Link met een eigen SSID laten draaien, maar dan mis je als voordeel dat mobiele apparaten automatisch met de sterkste wifi contact maken als je door het huis loopt. Staat die TP-Link op een andere verdieping, dan zou ik dezelfde SSID gebruiken. Overigens moeten dan ook de anderee instellingen m.u.v. het kanaal hetzelfde zijn.



Het is zo dat de beste "game ervaring" altijd bedraad gehaald wordt, maar als de wifi sterk genoeg is, dan zou het prima moeten kunnen werken.



Welk type TP-Link heb je overigens in gebruik?




Lijkt me sterk, al mijn accesspoints heb ik op LAN aangesloten, aangezien de WAN poort dient om het modem op aan te sluiten te laten routeren. Een accesspoint moet (lijkt mij) dus op LAN aangesloten worden met een vrij IP adres en DHCP uit. 




Precies, en daarom hoort (is het standaard dat) een router (zoals die TP-Link) met zijn WAN poort op een LAN poort van de Experia Box aangesloten wordt, ookal wotdt deze in bridgemode (als accesspoint) gebruikt.



Een echt accesspoint heeft helemaal geen WAN poort.



Dat sommige leveranciers zich niet houden aan deze standaard is vervelend want dat betekent dat je de fysieke bekabeling zou moeten wijzigen, afhankelijk van hoe je die router gebruikt (in router- of bridgemode).




Och, het gaat hier om consumenten materiaal. Daarbij geldt in de praktijk de vertaling dat WAN is wat je niet vertrouwd en LAN je interne netwerk is dat je wel vertrouwd. Dat verschilt met de toepassing in de professionele wereld.



Als je een thuis-router als accesspoint aan wilt sluiten, dan gaat het om het bridgen van je vertrouwde LAN naar WIFI en dus kun je gewoon de kabel aansluiten op een LAN poort van die router. Daar is helemaal niks mis mee.



Want doe je dat niet, dus sluit je hem op WAN aan, dan zul je rekening moeten gaan houden met de mogelijkheid dat je router zich om te beginnen al niet laat configureren via de WAN poort en dat je moet zoeken hoe je de boel in bridge mode krijgt (als dat er al op zit) anders ga je 2 netwerken maken en dat is niet de bedoeling. En altijd dubbel checken of DHCP uit staat.




Interessante topic!



Ik ben in het bezit van de Experia V9 (HT368N) en een TP Link 1043 met DD-WRT.



Nu is mijn configuratie als volgt:



Experia staat in meterkast, hierop aangesloten zijn 1 ITV, NAS, Switch (op switch zitten 3 apparaten) en als laatste de TP Link welke bedraad is en op zolder staat.



Nu heb ik op de Experia de TP Link een vast IP adres gegeven.



De TP Link instellingen zijn op dit moment als volgt:



Kabel aangesloten op LAN poort van TP Link



Router IP staat op 192.168.2.250 (zelfde als DHCP binding in Experia)



DHCP server staat uit



Wifi staat als Acces point met dezelfde instellingen als de Experia, zelfde SSID en wachtwoord.



Is dit een juiste configuratie? of adviseren jullie iets anders. Belangrijkste is dat ik van elke computer alle apparaten binnen het netwerk kan bereiken.




Configuratie is prima. Wel even op letten dat je experiabox en de tplink op een ander wifi kanaal zitten. Anders ben je je eigen stoorzender.




Hoi



Ik heb de TPLINK 1043 V2 versie



Op dit moment dus nog op de Lan maar lees het kan op de WAN aangesloten worden.



Gamen doen we dus NIET draadloos maar bedraad.



Er gaat dus een draad naar de zolder en daar heb ik een netwerkswitch van Netgear op aan gesloten.



OP die switch dus de PS4 en ook de TPLink 1043 router met wifi



ik had eerst zonder die switch maar probleem was dat de playstation PS4 niet lekker werkte via de router. Vele hikt en zo.



Nu werkt de Ps4 goed en wifi ook maar dan met twee acces SSID.



Ik zit toch te denken om de SSID naam toch weer zelfde te maken als beneden en dan uiteraard ander kanaal want nu is de SSID van boven nog net te bereiken beneden en als je dus beneden komt pakt hij niet dat SSID van beneden over.



Wel heb ik dus DHCP uitgezet op de TPLINK dus netjes een zelfde IP range als beneden anders kon ik van boven niet de WD cloud benaderen.



MAar moet je het nu in Bridge of Route zetten ?



Groetjes Arjan




Ik heb de Wifi op AP staan, en inderdaad twee verschillende kanalen.



Eerst had ik de TP Link het ip adres 192.168.2.253 gegeven en geen DHCP binding in de Experia, toen moest ik de experia regelmatig resetten omdat ik geen wifi meer had op de experia. Echter weet ik niet of de oorzaak hiervan bij het IP adres lag gezien 253 de FTP server is (zoals hier gelezen). Zal ik de komende dagen achter komen.




Da's een warrig verhaal Arjan, wat is je vraag precies?






Hallo pogo



Het was een antwoord op de vraag van wjb over welke tp-link ik had.



Mijn vraag is eigenlijk als volgt



Moet je de tplink AP nu in bridge mode zetten of router mode



Dat kan je doen in de AP settings.



Ik heb liefst dus gewoon dat ieder apparaat dus gewoon ook de netwerkprinter en de WD Cloud kan zien dus in dezelfde Ip range.



Groetjes




Dan moet je hem in bridge mode zetten.




Beste,



Als ik op zowel de Experiabox V9 als de router DHCP aanzet, krijg ik dan geen interne IP conflicten?



Dank,



Frostbreath




Hoi frostbreath, welkom op het forum.



Er mogen nooit twee DHCP servers in een netwerk zijn met een overlappende DHCP IP adressen range.



Mogelijke oplossingen:



  1. DHCP server op de eigen router uitzetten (standaard voor bridge mode).
  2. De DHCP ranges instellen zodat ze elkaar niet overlappen. (Bijvoorbeeld: V9 192.168.2.1 t/m 192.168.2.99 en eigen router 192.168.2.100 t/m 192.168.2.199)
De eerste oplossing is te prefereren omdat mobiele apparaten dan hetzelfde IP adres zullen houden als de wifi verbinding switcht van de V9 naar de eigen router vice-versa.




Reageer