Skip to main content
Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box
Toon eerste bericht

8857 reacties

• Deelnemer
  • 9 reacties
  • 11 april 2020
wjb schreef:
maikvitesse schreef:

Waarom bied kpn geen zoekfunctie aan op het forum?

De beste methode om te zoeken op het forum is in Google met het zoekcommando

site:forum.kpn.com zoekterm(en)

Thanks voor je snelle reactie! zo heb ik het uiteindelijk ook gevonden.
Enig idee waarom ik niet voor pppoe0 kan kiezen bij het port forwarden?

Jwkoole
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • 17 reacties
  • 11 april 2020
Multiedje schreef:

@Jwkoole,

Ik weet niet hoe het met je kennis zit op de ER maar wat een goede site is voor de edgerouter om je 4 anderepoorten te configureren is deze (m.u.v. het webserver gedeelte):

https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/218889067-EdgeRouter-How-to-Create-a-Guest-LAN-Firewall-Rule

Hier staan de basis regels voor het aanmaken van een 2e subnet met de daarbij horende firewall rules.

Succes!

@Multiedje @wjb  Inmiddels ben ik ook weer aan het configureren geweest en ik heb nu 1 pc werkend op eth3.

Zowel een IPv4 als IPv6 adress. De TV lijkt nu geen last te hebben als ik een groot bestand download.

Nu wil ik hier ook 2 xboxen en een amplifi HD in bridge modes(WIFI) op zetten.

is het dan nog steeds noodzakelijk om er een Netgear GS105E tussen te zetten of volstaat een standaard 1000mbit switch ook? Deze heb ik namelijk nog liggen.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 11 april 2020
maikvitesse schreef:

Wordt pppoe0 wel vermeld op het dashboard?

• Deelnemer
  • 9 reacties
  • 11 april 2020
wjb schreef:
maikvitesse schreef:

Ja dat wel!

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 11 april 2020
maikvitesse schreef:
wjb schreef:
maikvitesse schreef:

Ja dat wel!

Er is blijkbaar geen verbinding met Internet.

Zou het kunnen dat de pppoe0 pas getoond wordt als er een verbinding actief is?

Multiedje
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 598 reacties
  • 12 april 2020
Jwkoole schreef:
Multiedje schreef:

@Jwkoole,

Ik weet niet hoe het met je kennis zit op de ER maar wat een goede site is voor de edgerouter om je 4 anderepoorten te configureren is deze (m.u.v. het webserver gedeelte):

https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/218889067-EdgeRouter-How-to-Create-a-Guest-LAN-Firewall-Rule

Hier staan de basis regels voor het aanmaken van een 2e subnet met de daarbij horende firewall rules.

Succes!

@Multiedje @wjb  Inmiddels ben ik ook weer aan het configureren geweest en ik heb nu 1 pc werkend op eth3.

Zowel een IPv4 als IPv6 adress. De TV lijkt nu geen last te hebben als ik een groot bestand download.

Nu wil ik hier ook 2 xboxen en een amplifi HD in bridge modes(WIFI) op zetten.

is het dan nog steeds noodzakelijk om er een Netgear GS105E tussen te zetten of volstaat een standaard 1000mbit switch ook? Deze heb ik namelijk nog liggen.

Goedemorgen Jeroen,

Welke eht. Poorten heb je nu geconfigureerd ? Op welke poort heb je nu de netgear hangen en  hangt achter de netgear nu de tv box(en)
In principe moeten alle tv boxen aan de netgear hangen waar igmp snooping op aanstaat en de igmp proxy server moet daar vanuit de router ook naar verwijzen.

Op de andere poorten kan je naar hartelust devices aansluiten en configureren maar je multicast verkeer zou ik alleen achter de poort hangen waar de netgear is aangesloten. Ik weet niet of ik je goed begrijp maar ik zou dus geen tv boxen op een poort aansluiten waar geen igmp snooping switch voor hangt

Fijne Pasen 

Jwkoole
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • 17 reacties
  • 12 april 2020

@Multiedje

De TV's zitten nu via een GS108v3 op Ethernet poort 1 aangesloten van de Edgerouter 6p in hun eigen subnet.

Alle andere apparaten zitten via een standaard switch op Ethernet poort 3 van de Edgerouter via in een ander subnet. Daarop zit ook een Amplifi HD voor de wifi met Mesh antennes.

Het lijkt erop dat de TV nu niet meer verstoort wordt door een grote download.

In het dasbord kun je nu ook mooi de twee gescheiden datastromen van TV en internet zien.

Op beide poorten haal ik de 500Mbit via de speedtest. 

Fijne Pasen!

• Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 12 april 2020

Ter info ik heb het voor elkaar gekregen dat mijn Asus GT-AC5300 met originele Asus firmware, toegang heeft tot het KPN Glasvezel netwerk (let op ik gebruik ENKEL glasvezel voor Internet en geen TV/Bellen)

WAN Tabblad

WAN verbindingstype op PPPOE
Gebruikersnaam en wachtwoord 'internet'
MTU en MRU op 1492
Internet Detection PPP Echo met Interval op 6 en Max Failures op 10
VPN- + DHCP-verbinding inschakelen op NEE

LAN Tabblad

IPTV
ISP Profiel op Handmatig
Internet VID 6 Prio 0
DHCP-routes gebruiken: RFC3442 & Microsoft
Multicastrouting inschakelen (IGMP Proxy): Inschakelen
UDP Proxy: 0
IGMP Default version: 3

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 178 reacties
  • 12 april 2020
Dwarf schreef:

Ter info ik heb het voor elkaar gekregen dat mijn Asus GT-AC5300 met originele Asus firmware, toegang heeft tot het KPN Glasvezel netwerk (let op ik gebruik ENKEL glasvezel voor Internet en geen TV/Bellen)

WAN Tabblad

MTU en MRU op 1492

Ik zou je MTU size op 1508 zetten.

IPTV zal ook niet gaan werken met deze router.

• Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 12 april 2020

ik heb nu een paar dagen de edgerouter hangen en het script gedraaid voor de configuratie. Verder niets veranderd behalve wat static ip mappings. Nou valt me net op dat bij de tv-ontvanger ik met NPO1 gewoon kan kijken, maar met alle andere zenders krijg ik na een seconde 5 een vastgelopen beeld gevolgd door een foutmelding popup “Zender niet beschikbaar”.

Dit gebeurt op alle zenders behalve NPO1 en op beide decoders. Heeft iemand een idee wat hier de oorzaak van zou kunnen zijn?

• Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 12 april 2020
cerberus1977 schreef:

ik heb nu een paar dagen de edgerouter hangen en het script gedraaid voor de configuratie. Verder niets veranderd behalve wat static ip mappings. Nou valt me net op dat bij de tv-ontvanger ik met NPO1 gewoon kan kijken, maar met alle andere zenders krijg ik na een seconde 5 een vastgelopen beeld gevolgd door een foutmelding popup “Zender niet beschikbaar”.

Dit gebeurt op alle zenders behalve NPO1 en op beide decoders. Heeft iemand een idee wat hier de oorzaak van zou kunnen zijn?

Heb het probleem opgelost dankzij deze post:

https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/gebruik-een-eigen-router-i-p-v-de-experia-box-458609/index19.html#post711923

restart igmp-proxy op de CLI gedaan dus. Nu werkt alles weer goed. Hoop dat dit goed blijft gaan, anders mogelijk naar dat restartscript kijken.

• Deelnemer
  • 9 reacties
  • 12 april 2020
wjb schreef:

Er is blijkbaar geen verbinding met Internet.

Zou het kunnen dat de pppoe0 pas getoond wordt als er een verbinding actief is?

Klopt! thanks het werkt nu.

Is er iemand bekend met het fenomeen dat ik alleen ipv6 adressen en websites kan bereiken/pingen?

ipv4 adressen zoals 1.1.1.1 geven geen gehoor waardoor ik veel websites niet kan bezoeken.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 12 april 2020
cerberus1977 schreef:

restart igmp-proxy op de CLI gedaan dus. Nu werkt alles weer goed. Hoop dat dit goed blijft gaan, anders mogelijk naar dat restartscript kijken.

Had je, zoals beschreven, na het initieel configureren van de EdgeRouter deze nog een keer opnieuw opgestart?

Ik verwacht geen problemen meer nu je de igmp proxy server opnieuw gestart hebt.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 12 april 2020
maikvitesse schreef:

Is er iemand bekend met het fenomeen dat ik alleen ipv6 adressen en websites kan bereiken/pingen?

ipv4 adressen zoals 1.1.1.1 geven geen gehoor waardoor ik veel websites niet kan bezoeken.

Ik heb daar nog niet eerder van gehoord.

Heb jij jouw EdgeRouter met één van de configuratiescripts uit het openingsbericht van dit topic geconfigureerd?

• Deelnemer
  • 9 reacties
  • 12 april 2020
wjb schreef:
maikvitesse schreef:

Ik heb daar nog niet eerder van gehoord.

Heb jij jouw EdgeRouter met één van de configuratiescripts uit het openingsbericht van dit topic geconfigureerd?

Ja dat heb ik!
Ben er ook nog niet helemaal achter hoe dit nou kan. 

voor nu het kpn modem weer aangesloten (anders kan ik ook niet op dit forum komen, haha), morgen ga ik verder onderzoeken met de edgerouter.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 12 april 2020
maikvitesse schreef:

voor nu het kpn modem weer aangesloten (anders kan ik ook niet op dit forum komen, haha), morgen ga ik verder onderzoeken met de edgerouter.

Controleer of er wel een DHCP server toegewezen is aan jouw (V)LAN.

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 178 reacties
  • 13 april 2020
maikvitesse schreef:

Ja dat heb ik!

Heb je zelf nog wijzigingen aangebracht bijv een vlan geconfigureerd aan de lan kant. Je moet deze wijziging dan overal doorvoeren ook op je dns forwarding etc.

• Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 13 april 2020
Frank3523 schreef:
Dwarf schreef:

WAN Tabblad

MTU en MRU op 1492

Ik zou je MTU size op 1508 zetten.

IPTV zal ook niet gaan werken met deze router.

Bedankt voor je reactie. Het hoogste MTU wat ik in kan stellen op deze router is 1492 en TV heb ik niet nodig. Waarom de MTU op 1508?

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 178 reacties
  • 13 april 2020
Dwarf schreef:

Bedankt voor je reactie. Het hoogste MTU wat ik in kan stellen op deze router is 1492 en TV heb ik niet nodig. Waarom de MTU op 1508?

Je zou dit topic er op na moeten zoeken maar daar is in uitgelegd waarom 1508 de beter keuze is.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 13 april 2020
Frank3523 schreef:
Dwarf schreef:

Je zou dit topic er op na moeten zoeken maar daar is in uitgelegd waarom 1508 de beter keuze is.

Het netwerk van KPN ondersteunt RFC4638 en dat betekent dat de maximum MTU voor PPPoE geen 1492 maar 1500 is.

Daarnaast is de overhead voor PPPoE 8 bytes en dus komen we op een MTU 1508 bytes voor vlan 6. Op de bovenliggende WAN poort is dan zelfs een MTU van 1512 bytes gewenst aangezien de vlan tagging ook 4 bytes in beslag neemt.

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 178 reacties
  • 13 april 2020

@wjb  ik zit zo eens je beide scripts te bekijken voor de er-lite en de er-x. Bij de er-lite heb je een heel stuk opgenomen omtrent router-advert op eth1. Ik kom dit stuk alleen nergens tegen in het script voor de ER-X. Is het daar dan niet nodig of is dit een vergissing. Als het wel nodig is is het dan een kwestie van deze regels toevoegen aan het betreffende vlan.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 13 april 2020
Frank3523 schreef:

@wjb  ik zit zo eens je beide scripts te bekijken voor de er-lite en de er-x. Bij de er-lite heb je een heel stuk opgenomen omtrent router-advert op eth1. Ik kom dit stuk alleen nergens tegen in het script voor de ER-X. Is het daar dan niet nodig of is dit een vergissing. Als het wel nodig is is het dan een kwestie van deze regels toevoegen aan het betreffende vlan.

Het lijkt er inderdaad op dat een groot deel van de IPv6 configuratie op switch0 mist.

Ik heb die alsnog aan de IPv6 configuratie van switch0 toegevoegd.

Weet iemand of de UDM (Unifi Dream Machine) al werkt zonder Experia Box en zonder config files die je moet importeren? Krijg het niet voor elkaar als ik de WAN op PPPOE configureer en VLAN 6 meegeef en direct op de NT aansluit. 

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 14 april 2020

Volgens mij heeft de UDM niet voldoende mogelijkheden om IPTV aan de praat te krijgen.

Voor alleen Internet zou het moeten kunnen werken.

wjb schreef:

Volgens mij heeft de UDM niet voldoende mogelijkheden om IPTV aan de praat te krijgen.

Voor alleen Internet zou het moeten kunnen werken.

Wat zou ik missen voor IPTV? De UDM heeft ook IGMP snooping, Vlans etc. Wat doe ik verkeerd met de UDM voor verkrijgen van internet? Dat begrijp ik ook niet helemaal

De PPPoE instellingen zijn; mac adres met "-”9@internet
Password: kpn

Use VLAN ID: 6.

Meer is het niet

Reageer