Skip to main content
Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box
Toon eerste bericht

8857 reacties

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 14 april 2020

Plaats anders eens screenshots van de PPPoE instellingen.

Heb je overigens ook IPTV in jouw abonnement?

wjb schreef:

Plaats anders eens screenshots van de PPPoE instellingen.

Heb je overigens ook IPTV in jouw abonnement?

Ik heb ook IPTV indd. Zie vorige post met de instellingen (zonder screenshot) want er valt niet zoveel op te geven in de WAN gegevens van de UDM

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 178 reacties
  • 14 april 2020
MitchelVolmer schreef:

Wat zou ik missen voor IPTV? De UDM heeft ook IGMP snooping, Vlans etc. Wat doe ik verkeerd met de UDM voor verkrijgen van internet? Dat begrijp ik ook niet helemaal

De PPPoE instellingen zijn; mac adres met "-”9@internet
Password: kpn

Use VLAN ID: 6.

Meer is het niet

Ik denk dat het toch wat complexer is dan jij denkt. Volgens mij is die dreammachine niks anders als een usg en accespoint en switch ineen. Om internet met zo'n USG aan de praat tekrijgen heb je een voorgebakken json config file nodig om dit aan de praat te krijgen. Dus met alleen een mac addres en een simpel vlannetje kom je er niet. 

Frank3523 schreef:
MitchelVolmer schreef:

Wat zou ik missen voor IPTV? De UDM heeft ook IGMP snooping, Vlans etc. Wat doe ik verkeerd met de UDM voor verkrijgen van internet? Dat begrijp ik ook niet helemaal

Meer is het niet

Ik denk dat het toch wat complexer is dan jij denkt. Volgens mij is die dreammachine niks anders als een usg en accespoint en switch ineen. Om internet met zo'n USG aan de praat tekrijgen heb je een voorgebakken json config file nodig om dit aan de praat te krijgen. Dus met alleen een mac addres en een simpel vlannetje kom je er niet. 

Dat dacht ik dus al, maar had wel verwacht dat dit inmiddels al gefixt zou zijn. Op dit moment kan dat namelijk nog niet in de UDM volgens mij.

Multiedje
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 598 reacties
  • 14 april 2020
MitchelVolmer schreef:
Frank3523 schreef:
MitchelVolmer schreef:

Meer is het niet

Dat dacht ik dus al, maar had wel verwacht dat dit inmiddels al gefixt zou zijn. Op dit moment kan dat namelijk nog niet in de UDM volgens mij.

Gebruik je een unifi controller? Zo ja, dan geeft de uitleg van @coolhva een mogelijkheid (zie pagina 1 van dit forum) Ik wil je ook wel helpen gezien ik ook aanpassingen aan de controller heb gedaan voor mijn unifi switches echter heb ik geen USG om te testen.

• Deelnemer
  • 9 reacties
  • 15 april 2020
Frank3523 schreef:
maikvitesse schreef:

Ja dat heb ik!
Ben er ook nog niet helemaal achter hoe dit nou kan. 

voor nu het kpn modem weer aangesloten (anders kan ik ook niet op dit forum komen, haha), morgen ga ik verder onderzoeken met de edgerouter.

Heb je zelf nog wijzigingen aangebracht bijv een vlan geconfigureerd aan de lan kant. Je moet deze wijziging dan overal doorvoeren ook op je dns forwarding etc.

Thanks, ik heb inderdaad zelf nog wijzigingen gedaan aan de config.

Werkt nu vlekkeloos!

Verstuurd van achter mijn EdgeRouter :)

Ik heb op dit moment m’n eigen UDM achter de experiabox staan en draait als router(routed) functie en deelt dus zelf ip adressen uit. De WAN van udm zit in de experiabox en ik heb niet nog 1 kabel die rechtsstreeks naar mijn Experia box loopt. Moet ik dit oplossen met een extra switch zodat ik nog een kabel naar m’n kpn kastje kan doen of kan ik dit ook anders oplossing?

M’n UDM zit op port 1 weer verbonden aan een andere switch waar dus ook m’n kpn kastje op zit(managed) en die is vervolgs weer aangesloten zit op een andere om de bovenverdieping te voorzien.

Hoe los ik dit op? :)

• Deelnemer
  • 9 reacties
  • 16 april 2020
MitchelVolmer schreef:

Ik heb op dit moment m’n eigen UDM achter de experiabox staan en draait als router(routed) functie en deelt dus zelf ip adressen uit. 

.... 

Ik heb je vraag meerdere keren proberen te begrijpen, maar ik kan me er geen voorstelling van maken.

Lan van experia in wan van udm is duidelijk. vanwaar een extra kabel naar de experia box? wat wil je nu precies oplossen?

De UDM zit op de experia box en het kpn kastje werkt nu maar een paar seconden daarna stopt de tv ermee. Het kpn kastje zit op een switch en die vervolgens weer op een port van de UDM zit. Dus de vraag is, kan ik dit probleem oplossen zonder een extra switch te plaatsen zodat ik het kpn kastje en m’n UDM in de experia box zit middels de extra switch of kan ik iets verzinnen waardoor dit werkt zonder een extra switch

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 178 reacties
  • 17 april 2020
MitchelVolmer schreef:

De UDM zit op de experia box en het kpn kastje werkt nu maar een paar seconden daarna stopt de tv ermee. Het kpn kastje zit op een switch en die vervolgens weer op een port van de UDM zit. Dus de vraag is, kan ik dit probleem oplossen zonder een extra switch te plaatsen zodat ik het kpn kastje en m’n UDM in de experia box zit middels de extra switch of kan ik iets verzinnen waardoor dit werkt zonder een extra switch

Als ik het goed begrijp heb je de UDM met zijn wan poort aan een lan poort van de V10 hangen.  Dubbel NAT. Daarnaast heb je ook een losse switch aan de V10 hangen en daar vervolgens het iptv kastje van de kpn aan. Dat kan werken mits de switch die je tussen de experiabox en kpn tv kastje hebt hangen igmp snooping ondersteund. De netgear GS108Ev3 is daar uitermate voor geschikt. Je hebt dan wel twee losse netwerken een via de UDM en een via de V10 voor IPTV.

• Slimmerik
  • 124 reacties
  • 17 april 2020
wjb schreef:

Om een Gigaset N300A IP of andere VoIP ATA aan eth2 van de EdgeRouter te koppelen zullen een aantal zaken in de EdgeRouter aangepast moeten worden.

Maak eerst een backup van jouw huidige configuratie zodat je altijd weer terug kunt.

Stap 1) Als je voorheen de Experia Box als “veredelde” VoIP ATA aan eth2 had hangen dan moet de bridge tussen eth0 vlan 7 en eth2 vlan 7 verwijderd worden.

De onderstaande onderdelen moeten verwijderd worden in de Config Tree.

• interfaces -> ethernet -> eth0 -> vif 7
  • interfaces -> ethernet -> eth2 -> vif 7
  • interfaces -> bridge -> br0

Stap 2) Maak een DHCP server aan voor het subnet 192.168.1.0/24.

Dit kan de doen op het tabblad “Services” door op “+ Add DHCP Server” te drukken.

Zelf heb ik die DHCP server als onderstaand ingericht.

DHCP Server t.b.v. de VoIP ATA

Stap 3) Koppel de DHCP Server aan eth2.

Ga in de Config Tree naar interfaces → eth2 en vul het scherm als onderstaand.

Sluit nu de N300A IP op eth2 aan en start hem opnieuw op.

Hoi WJB,

Zelf heb ik een apart IoT-vlan met diverse firewall rules. 

Heb jij voor je IoT-vlan nog firewall rules ingesteld?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 17 april 2020
FredK2017 schreef:

Heb jij voor je IoT-vlan nog firewall rules ingesteld?

Jazeker, ik heb voor elk (v)lan firewalls ingesteld.

De firewall voor IoT is zelfs de meest beperkende.

Waar de gasten nog de printer op het LAN mogen benaderen mogen IoT devices geen andere devices benaderen...

...en kunnen ze alleen DHCP en DNS requests naar de router sturen.

• Topper
  • 10 reacties
  • 17 april 2020
MitchelVolmer schreef:

Geprobeerd: extra kabel van de switch tussen UDM en KPN kastje naar Experiabox. Er gaat dan 1 kabel van de experiabox LAN naar UDM WAN en 1 kabel van experiabox LAN naar de switch achter de UDM. Alles achter de UDM is routed met eigen ip netwerk nummering (dubbele NAT) terwijl tegelijk dit routed netwerk gekoppeld is met het andere ip netwerk nummer van de Experiabox. De oplossing zou zijn de aan de Experiabox gekoppelde kabel van de switch achter de UDM af te schermen voor alleen het KPN TV kastje middels VLAN. Ik heb dit geprobeerd, VLAN’s instellen in de switch voor 2 KPN kastjes, maar helaas om een of andere reden werkt het niet. Iemand een oplossing hiervoor? Voordeel is: Experiabox handhaven, eigen router met eigen IP netwerk. IPTV KPN geïsoleerd van eigen netwerk daardoor minder storingen. Reden: bij mij kan maar 1 kabel vanaf de meterkast naar de woonkamer / verdiepingen dus KPN IPTV en internet netwerk moet over dezelfde kabel. 

Frank3523 schreef:
MitchelVolmer schreef:

Als ik het goed begrijp heb je de UDM met zijn wan poort aan een lan poort van de V10 hangen.  Dubbel NAT. Daarnaast heb je ook een losse switch aan de V10 hangen en daar vervolgens het iptv kastje van de kpn aan. Dat kan werken mits de switch die je tussen de experiabox en kpn tv kastje hebt hangen igmp snooping ondersteund. De netgear GS108Ev3 is daar uitermate voor geschikt. Je hebt dan wel twee losse netwerken een via de UDM en een via de V10 voor IPTV.

Er loopt maar 1 lan kabel van de experiabox naar m'n UDM. Dit kan niet anders omdat de UDM in de woonkamer staat. Vanuit de UDM heb ik nog een kabel naar een switch (om het netwerk van de UDM te gebruiken overal). Het Kpn kastje zit ook in deze switch. Hoe zorg ik ervoor dat het KPN kastje bij de Experia box kan. Op dit moment werk dit maar een paar seconden omdat m'n switches nu nog draaien op default vlan 1.

Multiedje
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 598 reacties
  • 17 april 2020
MitchelVolmer schreef:
Frank3523 schreef:
MitchelVolmer schreef:

Er loopt maar 1 lan kabel van de experiabox naar m'n UDM. Dit kan niet anders omdat de UDM in de woonkamer staat. Vanuit de UDM heb ik nog een kabel naar een switch (om het netwerk van de UDM te gebruiken overal). Het Kpn kastje zit ook in deze switch. Hoe zorg ik ervoor dat het KPN kastje bij de Experia box kan. Op dit moment werk dit maar een paar seconden omdat m'n switches nu nog draaien op default vlan 1.

Dat gaat denk ik op deze manier niet werken. Je zou via Vlans de boel kunnen opzetten echter heeft de Experiabox geen mogelijkheid om vlans aan te maken. Dus of de Experiabox aansluiten en in dmz modes zetten of tijd in je UDM steken om die rechtstreeks aan te sluiten (zonder Experiabox ) zie mijn eerdere vraag of je een unifi controller gebruikt.

• Topper
  • 10 reacties
  • 17 april 2020

Als je de router achter de Experiabox in DMZ zet, wordt dan ook IPTV doorgezet? Werkt dat met de dubbele NAT en 2 IP netwerken? Want dan heeft bv de Experiabox 192.168.2.254 en de router 192.168.1.xxx. en achter de router zitten dan de KPN tv kastjes via IGPM snooping switches. Vanaf de router kan alles wel met VLAN.

Nick83
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+24
  • Wijsgeer
  • 39483 reacties
  • 17 april 2020
mva68 schreef:

Als je de router achter de Experiabox in DMZ zet, wordt dan ook IPTV doorgezet? Werkt dat met de dubbele NAT en 2 IP netwerken? Want dan heeft bv de Experiabox 192.168.2.254 en de router 192.168.1.xxx. en achter de router zitten dan de KPN tv kastjes via IGPM snooping switches. Vanaf de router kan alles wel met VLAN.

Nee. De tv kastjes moeten altijd aan de Experiabox verbonden blijven. Deze zullen nooit functioneren achter een 2de router. DMZ veranderd daar niets aan.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 17 april 2020

Nee, IPTV werkt niet achter een tweede router, de TV ontvangers moeten op de primaire router aangesloten worden.

Overigens is daar een ander topic voor namelijk: Gebruik een eigen router achter de Experia box.

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 178 reacties
  • 17 april 2020
mva68 schreef:

Geprobeerd: extra kabel van de switch tussen UDM en KPN kastje naar Experiabox. Er gaat dan 1 kabel van de experiabox LAN naar UDM WAN en 1 kabel van experiabox LAN naar de switch achter de UDM. Alles achter de UDM is routed met eigen ip netwerk nummering (dubbele NAT) terwijl tegelijk dit routed netwerk gekoppeld is met het andere ip netwerk nummer van de Experiabox. De oplossing zou zijn de aan de Experiabox gekoppelde kabel van de switch achter de UDM af te schermen voor alleen het KPN TV kastje middels VLAN. Ik heb dit geprobeerd, VLAN’s instellen in de switch voor 2 KPN kastjes, maar helaas om een of andere reden werkt het niet. Iemand een oplossing hiervoor? Voordeel is: Experiabox handhaven, eigen router met eigen IP netwerk. IPTV KPN geïsoleerd van eigen netwerk daardoor minder storingen. Reden: bij mij kan maar 1 kabel vanaf de meterkast naar de woonkamer / verdiepingen dus KPN IPTV en internet netwerk moet over dezelfde kabel. 

Deze config zou moeten werken mits je alles goed afsplitst met vlans. Ik zou alles wat uit de udm komt in zijn default vlan laten en wat uit de V10 komt in een ander vlan zetten. op de kabel van de meterkast naar woonkamer dien je dan wel alle vlans door te laten die zullen dus tagged moeten. Poorten waar de kpn kastjes aanhangen moeten untagged zijn.

Dus in meterkast de v10 en UDM en een managed switch met vlans. en dan naar de woonkamer ook weer naar een managed switch met vlans.

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 178 reacties
  • 21 april 2020

Ik heb zojuist mijn edgerouter POE voorzien van de config van wjb ik krijg alleen tijdens het opstarten een igmp proxy error. Hoort dat zo of verdwijnt dat zodra deze aan het internet hangt.

Ik moet wel zeggen dat de router nu niet is aangesloten ik ben rechtstreeks met mijn laptop verbonden.

admin@Thuis:~$ show configuration commands | grep -i igmp
set protocols igmp-proxy interface eth0.4 alt-subnet 0.0.0.0/0
set protocols igmp-proxy interface eth0.4 role upstream
set protocols igmp-proxy interface eth0.4 threshold 1
set protocols igmp-proxy interface switch0.20 alt-subnet 0.0.0.0/0
set protocols igmp-proxy interface switch0.20 role downstream
set protocols igmp-proxy interface switch0.20 threshold 1
admin@Thuis:~$ restart igmp-proxy
Job for igmpproxy.service failed because the control process exited with error code.
See "systemctl status igmpproxy.service" and "journalctl -xe" for details.
admin@Thuis:~$

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 21 april 2020
Frank3523 schreef:

Ik heb zojuist mijn edgerouter POE voorzien van de config van wjb ik krijg alleen tijdens het opstarten een igmp proxy error. Hoort dat zo of verdwijnt dat zodra deze aan het internet hangt.

Ik ben bang dat je dat proefondervindelijk zult moeten gaan vaststellen.

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 178 reacties
  • 21 april 2020
wjb schreef:
Frank3523 schreef:

Ik ben bang dat je dat proefondervindelijk zult moeten gaan vaststellen.

Ik ben er ook bang voor. Wilde de edge router vast helemaal voorbereid hebben dat zodra ik een KPN verbinding heb deze gelijk in kan zetten. In deze tijd krijg ik nogal wat gemopper als het internet er uit gaat.

• Deelnemer
  • 4 reacties
  • 22 april 2020

Alles draait uit de grote kunst op mijn Mikrotik RB2011. Heb alleen één issue.

Wanneer de KPN ontvanger spanningsloos wordt heb ik daarna geen TV meer. Expirabox eraan opnieuw opstarten weer beeld. Dan de experia weer vervangen door de Mikrotik en het draait weer.

Is er een oplossing voor dit issue?

Groet,

Fred

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 22 april 2020

Wat is het IP adres van een TV ontvanger als deze aan de Mikrotik hangt?

Kan je op de TV ontvanger wel naar Netflix en/of YouTube kijken?

Tot hoeveel procent komt het opstarten van de TV ontvanger?

• Deelnemer
  • 4 reacties
  • 22 april 2020

Dank voor je reactie! Alles werkt  momenteel op de Mikrotik TV, netflix, internet. Heb nu dus ook geen issue. Dat ontstaat pas wanneer ik de TV ontvanger spanningsloos maak en weer op start. Dan blijft deze hangen op 85%.

De workaround is dan

• Mikrotik loskoppelen
  • TV ontvanger uit
  • 10 minuten wachten
  • Experia aansluiten en opstarten
  • TV onvanger aanzetten (start dan gewoon op)
  • Expiria loskoppelen
  • Mikrotik opstarten

Op zich kan ik leven met de workaround omdat de TV ontvanger bijna nooit spanningsloos wordt.

Het ip address van de TV ontvanger in mijn LAN is 192.168.88.19

Groet,

Fred

Reageer