Skip to main content
Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box
Toon eerste bericht

8855 reacties

• Deelnemer
  • 4 reacties
  • 16 mei 2020

OK, ik had de configuratie enkele dagen geleden op een andere locatie zonder dat de router aangesloten is uitgevoerd. Dus de router is daarna wel uit geweest :) aangezien tv aangaf dat die verbonden was uiteraard vanochtend niet herstart.  

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74627 reacties
  • 16 mei 2020
Vighor schreef:

OK, ik had de configuratie enkele dagen geleden op een andere locatie zonder dat de router aangesloten is uitgevoerd. Dus de router is daarna wel uit geweest 🙂 aangezien tv aangaf dat die verbonden was uiteraard vanochtend niet herstart.  

Het lijkt er op dat de IGMP proxy server te vroeg in de boot sequence gestart wordt waardoor deze niet goed geactiveerd kan worden bij een cold-boot. Dit zal je dus vaker kunnen hebben nadat een firmware update is gedaan of de EdgeRouter van stroom is geweest.

Ik zou je willen voorstellen om upstream toch weer 0.0.0.0/0 in te stellen.

Je hoeft de EdgeRouter daarna niet te herstarten aangezien een wijziging in de instellingen van de IGMP proxy server sowieso al resulteert in het herstarten van de IGMP proxy server.

Als het goed is blijft de TV ontvanger gewoon werken.

Overigens begrijp ik dat er in firmware versie 2.0.9 wat bugs t.a.v. de IGMP proxy server gefixed zijn. Deze nieuwe firmware zal waarschijnlijk binnenkort beschikbaar komen, hij zit nu in de beta-test fase.

• Deelnemer
  • 4 reacties
  • 16 mei 2020

Heb upstream weer naar 0.0.0.0/0 gezet en werkt.

Ik heb nu firmware 1.10.11 draaien, router had origineel 1.10.9 geinstaleerd.

De 2.0.8 hotfix1 firmware heb ik gedownload maar wil eerst even kijken of ik de verschillen tussen 1.x en 2.0.x vind en kan nalezen of ik die wel nodig heb.

Mijn hoofddoel is om een videostream server te gaan publiceren en dat was me met de experia box niet veilig genoeg. Nu kan ik ten minste zaken in defirewall regelen zoals ik dat wil. 

• 248 reacties
  • 16 mei 2020

Testen met de Draytek Vigor 165 full bridge optie ter naslag. En voor in de topicstart @wjb 

-full bridge is 1op1 alle vlans doorzetten, je router moet dan vlan 6 taggen en PPPoE opzetten.

-bridge optie is handmatig een wan vlan aanmaken 6 en dan kan je router untagged PPPoE opzetten.

https://www.draytek.nl/wp-custom/uploads/VDSL-Bridging-Vigor-160-serie-V2.0.pdf

Ik had gedacht dat er nog wel latency bij zou komen, maar dat boxje is echt geniaal te noemen. Voor de mensen die echte echt echt bridge willen op VDSL is dit de uitkomst. Hij transleert van Ethernet (vlan trunk) naar een VDSL trunk, en meer doet hij niet.

Dit is vanaf het LAN naar het internet een ping, door de hele keten heen.

64 bytes from 195.121.1.34: seq=2 ttl=62 time=5.604 ms
64 bytes from 195.121.1.34: seq=3 ttl=62 time=5.357 ms
64 bytes from 195.121.1.34: seq=4 ttl=62 time=5.551 ms
64 bytes from 195.121.1.34: seq=5 ttl=62 time=5.393 ms
64 bytes from 195.121.1.34: seq=6 ttl=62 time=5.391 ms
64 bytes from 195.121.1.34: seq=7 ttl=62 time=5.251 ms
64 bytes from 195.121.1.34: seq=8 ttl=62 time=5.476 ms
64 bytes from 195.121.1.34: seq=9 ttl=62 time=5.402 ms
64 bytes from 195.121.1.34: seq=10 ttl=62 time=5.382 ms
64 bytes from 195.121.1.34: seq=11 ttl=62 time=5.332 ms
64 bytes from 195.121.1.34: seq=12 ttl=62 time=5.551 ms

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74627 reacties
  • 16 mei 2020

Super @Wopper!

Nu hoeft KPN mijn vier en een half jaar geleden aangekondigde V11 niet meer te leveren, dat heb jij al gedaan. :wink:

Let vooral op het plaatje van de (niet meer) fictieve V11, die heeft toch heel wat overeenkomsten met jouw DrayTek Vigor 165. :sunglasses:

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74627 reacties
  • 16 mei 2020
Vighor schreef:

De 2.0.8 hotfix1 firmware heb ik gedownload maar wil eerst even kijken of ik de verschillen tussen 1.x en 2.0.x vind en kan nalezen of ik die wel nodig heb.

Firmware versie 1.x is bijna end-of-life. Er zullen geen ontwikkelingen meer op plaatsvinden en dus is het wel zaak om over te stappen naar versie 2.x.

• Deelnemer
  • 7 reacties
  • 16 mei 2020

@wjb Ik heb nu m’n experiabox vervangen door m’n edgerouter X SPF. Werkt prima. Ik heb van de overige gezinsleden nog geen klachten gehoord dat er dingen niet werken dus ik ben heel blij.

Ik zie nog wel steeds wat rare dingen op de WAN poort. Ik heb dus twee VLANs één voor internet en één voor IPTV waarover verkeer te zien is in het dashboard. Maar ik zie ook verkeer op de WAN poort zelf (in mijn geval eth4) en dat komt niet overeen met de som van de twee VLANs.

Nu zijn er op het internet VLAN firewall rules ingesteld (WAN_IN en WAN_LOCAL). Op het IPTV VLAN helemaal niets (alles wat via VLAN4 binnen komt kan volgens mij rustig het hele LAN netwerk bereiken) . Ik heb een apart subnet voor IPTV waar alleen mijn settopbox op zit dus niet echt problematisch maar toch.

En het is me ook niet duidelijk wat er gebeurt met untagged verkeer dat direct op de WAN poort binnenkomt. Zoals ik zei: in m’n dashboard zie ik soms aanmerkelijk meer verkeer op eth4 binnen komen dan de som van de twee VLANs.

Er hoort denk ik geen ander verkeer op de WAN poort binnen te komen behalve via de twee VLANs en er is geen routering die iets doet met untagged verkeer (of verkeer voor andere VLANs dan de twee geconfigureerde). Kan je me uitleggen hoe dat precies werkt?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74627 reacties
  • 16 mei 2020

Het dataverbruik dat weergegeven wordt op het dashboard is helaas niet echt te vertrouwen dus daar moet je vooral geen waarde aan hechten.

Zo geef je in dit bericht aan dat het verbruik op de WAN poort van zijn EdgeRouter X dubbel geteld wordt.

Zelf zie ik, zoals aangegeven in dit bericht, op vlan 4 zelfs helemaal geen verbruik maar wel de juiste waarden op de WAN poort.

• Deelnemer
  • 7 reacties
  • 16 mei 2020

Helder. Bedankt voor je antwoord

• Topper
  • 10 reacties
  • 16 mei 2020
wjb schreef:

@mr_blond18,

Dat kan een stuk makkelijker en ook boot-proof door die IPv6 DNS servers bij de radvd-options voor switch0 vast te leggen. Dit zijn de gegevens die in radvd.conf worden vastgelegd.

Zelf heb ik daar de IPv6 DNS servers van Cloudflare opgenomen...

...zodat deze doorgegeven worden aan de aangesloten apparaten.

Thanks, dat werkt!

• Topper
  • 24 reacties
  • 17 mei 2020

ik heb bij mij nogsteeds een probleem met me TV,

na ± 5 min krijg ik het bericht ‘zender niet beschikbaar’ vroeger werkte zappen naar en andere zender niet goed. nu heb ik tegenwoordig op aanraden van hier een NetGear GS108Ev3 in de meterkast hangen waardoor alles switches nu IGMP snooping aan hebben. maar nu blijft hij nog steeds hangen om de zoveel minuten.  ik heb vandaag een test gedaan door TV op een apart subnet op poort 2 te zetten, dit werkt alleen met nogsteeds hetzelfde issue.

dit zijn mijn settings op de router de STB zit nu direct op eth2.

PS op de switch had ik deze instellingen

Ik had DNS forwarding niet goed staan, deze stond nog op de standaard waarde van het script. dit is nu wel aangepast, maar omdat DNS ook al bij de ip lease komt lijkt mij dit niet het probleem.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74627 reacties
  • 17 mei 2020

Wat is er op de poort eth2 aangesloten?

Werkt het ondertussen of nog niet?

Multiedje
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 598 reacties
  • 17 mei 2020
scwstalpers schreef:

na ± 5 min krijg ik het bericht ‘zender niet beschikbaar’ vroeger werkte zappen naar en andere zender niet goed. nu heb ik tegenwoordig op aanraden van hier een NetGear GS108Ev3 in de meterkast hangen waardoor alles switches nu IGMP snooping aan hebben. maar nu blijft hij nog steeds hangen om de zoveel minuten.  ik heb vandaag een test gedaan door TV op een apart subnet op poort 2 te zetten, dit werkt alleen met nogsteeds hetzelfde issue.

Ik had DNS forwarding niet goed staan, deze stond nog op de standaard waarde van het script. dit is nu wel aangepast, maar omdat DNS ook al bij de ip lease komt lijkt mij dit niet het probleem.

Heb je ook je NAT aangepast? , die was ik paar dagen geleden ook vergeten;-) en vergeet ook niet de up en downstream te controleren.

Als je een nieuwe eth poort definieerd dan past die nieuwe toevoeging de 0.0.0.0 niet toe 

Typen gaat wat lastig vanaf iPhone in de tuin;-)

• Topper
  • 24 reacties
  • 17 mei 2020
Multiedje schreef:
scwstalpers schreef:

Heb je ook je NAT aangepast? , die was ik paar dagen geleden ook vergeten;-) en vergeet ook niet de up en downstream te controleren.

Als je een nieuwe eth poort definieerd dan past die nieuwe toevoeging de 0.0.0.0 niet toe 

Nat was het 4de plaatje die staat 192.168.100.0/24  naar zelfde destination uiteraard met masquerade naar eth0.4

0.0.0.0?

Multiedje
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 598 reacties
  • 17 mei 2020
scwstalpers schreef:
Multiedje schreef:
scwstalpers schreef:

Nat was het 4de plaatje die staat 192.168.100.0/24  naar zelfde destination uiteraard met masquerade naar eth0.4

0.0.0.0?

Zie vorige pagina en commentaar van @wjb 

0.0.0.0/0

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74627 reacties
  • 17 mei 2020

Maar wat is er nu toch aangesloten op eth2?

Kan je ook nog even een screenshot plaatsen van het tabblad "Routing"?

• Topper
  • 24 reacties
  • 17 mei 2020
wjb schreef:

Maar wat is er nu toch aangesloten op eth2?

Kan je ook nog even een screenshot plaatsen van het tabblad "Routing"?

routes

hierbij de screenshot

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74627 reacties
  • 17 mei 2020

Dat ziet er goed uit en heb je ook een antwoord op die andere vraag die ik je (twee keer) gesteld heb?

• Topper
  • 24 reacties
  • 17 mei 2020
wjb schreef:

Dat ziet er goed uit en heb je ook een antwoord op die andere vraag die ik je (twee keer) gesteld heb?

excuus, op eth2 is nu alleen de STB (aris v5202) aangesloten. Hier komt straks als het werkt die netgear tussen zodat er 2 STB’s aan kunnen.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74627 reacties
  • 17 mei 2020
scwstalpers schreef:
wjb schreef:

excuus, op eth2 is nu alleen de STB (aris v5202) aangesloten. Hier komt straks als het werkt die netgear tussen zodat er 2 STB’s aan kunnen.

Helder, ik vraag me dsn wel af waarom je een 8 poort Netgear hebt gekoccht terwijl je er maar 2 apparaten op gaat aansluiten.

Ik zoe zo één twee drie niet waarom het beeld nar 5 minuten stopt.

Heb je toevallig nog een andere router in jouw netwerk opgenomen?

• Topper
  • 24 reacties
  • 17 mei 2020
wjb schreef:
scwstalpers schreef:
wjb schreef:

Helder, ik vraag me dsn wel af waarom je een 8 poort Netgear hebt gekoccht terwijl je er maar 2 apparaten op gaat aansluiten.

Ik zoe zo één twee drie niet waarom het beeld nar 5 minuten stopt.

Heb je toevallig nog een andere router in jouw netwerk opgenomen?

omdat ik in eerste instantie alles op eth1 samen had en ik een aantal inprikpunten in de meterkast heb.

en wou testen of ik op eth2 dezelfde issues had.

2 site to site vpn’s alleen.

bij iedere kant 1 domain controller die samen 1 domain zijn.

VPN 1 heeft geen TV abonnement ook geen aangesloten.

VPN 2 heeft nog geen heeft Dezelfde problemen, als ik thuis heb met TV. hier zit tevens nog geen semi-managed switch tussen.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74627 reacties
  • 17 mei 2020

Ik heb IPTV op een apart vlan geplaatst (eth1.4 in mijn screenshots).

Daardoor is deze gescheiden van ons privé netwerk (eth1), mijn zakelijk netwerk (eth1.2) en het gast netwerk (eth1.10) maar wel via dezelfde LAN poort.

• Topper
  • 24 reacties
  • 17 mei 2020
wjb schreef:

Daardoor is deze gescheiden van ons privé netwerk (eth1), mijn zakelijk netwerk (eth1.2) en het gast netwerk (eth1.10) maar wel via dezelfde LAN poort.

Merkte nu trouwens dat als ik op de router, restart igmp-proxy doe tv instant weer werkt.

• Deelnemer
  • 4 reacties
  • 18 mei 2020
scwstalpers schreef:
wjb schreef:

Merkte nu trouwens dat als ik op de router, restart igmp-proxy doe tv instant weer werkt.

Die heb ik afgelopen weekend ook enkele keren moeten uitvoeren. Het avonds viel gewoon het beeld weg, netwerk was toen niet belast. 

Momenteel heb ik nog geen apart netwerk voor de TV maar die zal ik de komende dagen wel inrichten. 

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74627 reacties
  • 18 mei 2020
Vighor schreef:

Momenteel heb ik nog geen apart netwerk voor de TV maar die zal ik de komende dagen wel inrichten. 

Dat is niet echt nodig hoor, je kunt IPTV rustig via hetzelfde vlan als andere apparatuur laten lopen.

Wel is het zo dat jouw ER-X geen goed werkende IGMP snooping heeft en de streams dus op alle poorten binnen de gedefinieerde switch gedistribueerd worden. Dat kan een reden zijn om voor IPTV een apart netwerk (subnet) te gebruiken op een dedicated poort die buiten de switch gehouden wordt.

Vighor schreef:

Die heb ik afgelopen weekend ook enkele keren moeten uitvoeren. Het avonds viel gewoon het beeld weg, netwerk was toen niet belast. 

Welke firmware versie draai je ondertussen op jouw ER-X?

Ik begrijp dat er nog wel wat problemen zijn met de IGMP proxy server in firmware versie 2.0.9 die momenteel in beta test is. De IGMP proxy server is in die versie geupgrade van versie 0.1 naar versie 0.2.1.