Skip to main content
Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box
Toon eerste bericht

8844 reacties

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74488 reacties
  • 13 juni 2020
obelisk schreef:

Die ontvangers krijgen toch voornamelijk data gepushed? Is het als zodanig dan niet aan de router een eventuele prio te zetten?

Klopt helemaal., maar dat is met 802.1p dus alleen mogelijk als er vlans gebruikt worden.

Vandaar ook dat ik mijn VoIP ATA als voorbeeld aanhaal want daarbij kan het wel interessant zijn om de priority te zetten mits deze aan de WAN zijde op vlan 6 doorgezet wordt zodat SIP en RTP verkeer een hogere prioriteit krijgt dan het overige verkeer op vlan 6.

• 0 reacties
  • 14 juni 2020
wjb schreef:
tmoesel schreef:
wjb schreef:
tmoesel schreef:

Wopper en ook ik willen duidelijk maken dat dezelfde principes (prioriteit, service type, etc), gespecificeerd in bitfields, op 2 lagen in de OSI network stack aan de orde zijn, zowel op DataLink layer als Network layer.

Je hoeft mij niet uit te leggen dat hetzelfde QoS principe op zowel ISO layer 2 (CoS) als ISO layer 3 (DSCP) gehanteerd wordt. :wink: Overigens hebben Wopper en ik het volgens mij alleen over CoS op ISO layer 2.

Over welke bits heb je het dan in je zin:

“De vraag is ook of de TV ontvangers zelf niet al de COS op 5 zetten.” ?

Over deze:

Ik neem aan dat je wel eens van "vlan 0 priority tagging" gehoord hebt.

Iets wat ik op mijn N300A IP ook gewoon kan instellen.

Vroeger ... toen we nog bridged IPTV hadden ... werd de CoS in ieder geval nog wel gezet.

Ik heb mogelijkeheden m.b.t. VLAN ID 0 wel eens kort bekeken realiseer ik me nu nu ik dit screenshot van de N300A zie, maar kom simpelweg nu weer tot dezelfde conclusie dat gebruik van die mogelijkheden i.i.g. wat mijn ervaring betreft tot meer complicaties of problemen leidt en kan leiden dan dat het bewezen iets oplost.

Maar het ging over de TV ontvangers. Ik ga er eerlijk gezegd vanuit dat KPN met de overgang naar routed IPTV de noodzaak van 802.11Q in de ethernet vebinding van de TV ontvanger heeft laten varen. Even kort gezegd, binnenshuis kunnen zaken al jaren goed werken op IP Network layer en hoger. Voor b.v. LTE-4G is het al vele jaren enkel IP waar je het mee moet en kan doen.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74488 reacties
  • 14 juni 2020
tmoesel schreef:

Ik heb mogelijkeheden m.b.t. VLAN ID 0 wel eens kort bekeken realiseer ik me nu nu ik dit screenshot van de N300A zie, maar kom simpelweg nu weer tot dezelfde conclusie dat gebruik van die mogelijkheden i.i.g. wat mijn ervaring betreft tot meer complicaties of problemen leidt en kan leiden dan dat het bewezen iets oplost.

Klopt, ik gebruik het ook niet. De belasting van mijn netwerk is nooit hoog genoeg om profijt te hebben bij 802.1p priority QoS.

tmoesel schreef:

Maar het ging over de TV ontvangers.

Wat mij betreft is het nooit alleen over TV ontvangers gegaan.

tmoesel schreef:

Ik ga er eerlijk gezegd vanuit dat KPN met de overgang naar routed IPTV de noodzaak van 802.11Q in de ethernet vebinding van de TV ontvanger heeft laten varen. 

Klopt helemaal.

Ik zie de noodzaak dan ook niet om egress QoS in te gaan stellen.

Daar komt bij dat deze upstream bij VDSL toch overschreven wordt en op het centrale netwerk toch niet gebruikt wordt. Persoonlijk denk ik dat de invloed van de priority in het access gedeelte niet echt groot is.

Bron.

• Deelnemer
  • 8 reacties
  • 17 juni 2020

Hallo,

Hopelijk kan iemand helpen met mijn configuratie. Ik gebruik al een aantal maanden de EdgeRouter X voor internet en tv zonder problemen met de config uit de startpost.

Nu kreeg ik telkens de foutmelding 307 op de ontvanger en wilde hij niet updaten. Dit heb ik opgelost door tijdelijk even de Experiabox eraan te hangen, te updaten en weer terug te switchen. Maar nu heb ik maar enkele seconden beeld, waarna de stream vastloopt en ik moet zappen volgens de instructie. 

Ik heb de config opnieuw erin gezet, met geen resultaat.

Mijn netwerk is als volgt opgebouwd op eth1 zit een Netgear GS105E, waarbij er 1 kabel naar zolder gaat en 1 naar een andere GS105E in de woonkamer. In de woonkamer hangen zowel de ontvanger als de tv aan deze switch.

Ik las in de vorige reacties dat men eth1 buiten de switch haalde, is dat in mijn geval ook de juiste oplossing? Zo niet, dan hoop ik dat jullie me kunnen helpen.

obelisk
Wijsgeer
  • 1005 reacties
  • 17 juni 2020
thijsq schreef:

...

Nu kreeg ik telkens de foutmelding 307 op de ontvanger en wilde hij niet updaten. Dit heb ik opgelost door tijdelijk even de Experiabox eraan te hangen, te updaten en weer terug te switchen. Maar nu heb ik maar enkele seconden beeld, waarna de stream vastloopt en ik moet zappen volgens de instructie. 

Toen ik zoiets had kwam dat doordat ik de IGMP proxy verkeerd had geconfigureerd.

Ik had wel een upstream proxy, maar geen downstream proxy aangemaakt en dat gaf hetzelfde gedrag.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74488 reacties
  • 17 juni 2020
thijsq schreef:

Ik las in de vorige reacties dat men eth1 buiten de switch haalde, is dat in mijn geval ook de juiste oplossing? Zo niet, dan hoop ik dat jullie me kunnen helpen.

Nee, dat heeft in jouw geval geen invloed want als ik het goed begrijp zit er niet aangesloten op eth2-4. Klopt dat?

Heb jij toevallig de Arris VIP5202 als TV ontvanger?

Draait de standaard configuratie uit het openingsbericht zonder enige aanpassing?

• Deelnemer
  • 8 reacties
  • 17 juni 2020
wjb schreef:
thijsq schreef:

...

Nee, dat heeft in jouw geval geen invloed want als ik het goed begrijp zit er niet aangesloten op eth2-4. Klopt dat?

Heb jij toevallig de Arris VIP5202 als TV ontvanger?

Draait de standaard configuratie uit het openingsbericht zonder enige aanpassing?

Ik heb inderdaad niets aangesloten op eth2-4, had het wel graag gedaan maar die IGMP snooping is wel handig ;-)

Ik heb de VIP5202 als ontvanger.

Configuratie draait zonder enige aanpassing. (@obelisk, de up- en downstream voor de IGMP proxy zijn daarin geconfigureerd)

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74488 reacties
  • 17 juni 2020

We lezen de laatste tijd heel veel berichten over de Arris VIP5202 die niet in staat lijkt te zijn om de nieuwe firmware op te halen als.deze niet op een Experia Box aangesloten is.

Jij gebruikt qua DNS instellingen dus zo ongeveer dezelfde instellingen als ik op mijn ERL-3 maar mijn ZTE ZXV8001 en Arcadyan HMB2260's  kunnen daarmee wel gewoon updaten.

Kan jij, alleen voor de update even jouw Experia Box aansluiten en kijken of de TV ontvanger dan wel wil updaten.

• Deelnemer
  • 8 reacties
  • 17 juni 2020
wjb schreef:

We lezen de laatste tijd heel veel berichten over de Arris VIP5202 die niet in staat lijkt te zijn om de nieuwe firmware op te halen als.deze niet op een Experia Box aangesloten is.

Jij gebruikt qua DNS instellingen dus zo ongeveer dezelfde instellingen als ik op mijn ERL-3 maar mijn ZTE ZXV8001 en Arcadyan HMB2260's  kunnen daarmee wel gewoon updaten.

Kan jij, alleen voor de update even jouw Experia Box aansluiten en kijken of de TV ontvanger dan wel wil updaten.

Dat heb ik gedaan, update verloopt dan normaal en tv doet het dan ook. Als ik daarna weer terugschakel naar de ER (uiteraard met de benodigde restarts) dan heb ik een seconde of 5 beeld, waarna het beeld hangt en de ontvanger zegt dat ik moet zappen. Bij iedere zender hetzelfde verhaal.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74488 reacties
  • 17 juni 2020

Wat is er verder nog op jouw thuisnetwerk aangesloten?

Heb je de EdgeRouter ook nog een keer opnieuw opgestart?

• Deelnemer
  • 8 reacties
  • 17 juni 2020
wjb schreef:

Wat is er verder nog op jouw thuisnetwerk aangesloten?

Heb je de EdgeRouter ook nog een keer opnieuw opgestart?

2x TP-Link Deco M5 in AP-modus, printer, 2 pc's, laptop, telefoons en een P1-sniffer.

ER is al een aantal keer opnieuw gestart. Blijf dezelfde melding krijgen: Zender niet beschikbaar, zap naar een andere zender.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74488 reacties
  • 17 juni 2020

Zou jij de P1 sniffer en de Deco M5's eens los willen koppelen en kijken of de TV ontvanger dan nog steeds na 5 seconden een probleem geeft.

• Deelnemer
  • 8 reacties
  • 17 juni 2020
wjb schreef:

Zou jij de P1 sniffer en de Deco M5's eens los willen koppelen en kijken of de TV ontvanger dan nog steeds na 5 seconden een probleem geeft.

Dit had helaas geen effect.

Wat wel effect had, ik heb de DNS uit de config opnieuw ingevoerd en de tv blijft het doen.

In een vroegere eigen config heb ik een andere DNS gehad, maar dacht dat die wel weg zou zijn met een harde reset van de ER en inladen van de standaard config. Blijkbaar niet. 

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74488 reacties
  • 17 juni 2020

En wat was dan jouw aangepaste DNS instelling?

• Deelnemer
  • 8 reacties
  • 17 juni 2020
wjb schreef:

De DNS van Cloudflare op zowel IPv4 als IPv6. 

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74488 reacties
  • 17 juni 2020
thijsq schreef:
wjb schreef:

Helder, ik heb zowel de DNS servers van CloudFlare als die van KPN staan.

• Deelnemer
  • 8 reacties
  • 17 juni 2020
wjb schreef:
thijsq schreef:
wjb schreef:

Dat ga ik morgen ook eens proberen. Als ik nu aan het netwerk ga zitten heb ik een boze vrouw :')

Bedankt in elk geval zover.

• Topper
  • 11 reacties
  • 18 juni 2020

Beste Experts,

Ik heb recent mijn ER-X (aangesloten op Netgear GS108Ev3 via 1 poort) vervangen met een ER3-Lite, gewoon omdat ik er een had (en ik benieuwd was of er een performance verschil is, 500Mbit glas).

Echter waar de ER-X prima werkt, Internet/VoIP/IPTV, kan er met de Lite na +/- 50 min niet meer gezapped worden op IPTV. Alleen de zender die je aan het kijken bent werkt nog, de rest laat na kanaal keuze het bekende blauwe blok zien.

De HW configuratie is niet veranderd, alleen ER-X vervangen door Lite. De ER-X wordt slecht via 1 poort verbonden met de Netgear switch. Alles hangt achter de Netgear switch. Igmp-snooping is actief en werkt correct op Netgear met ER-X.

Iemand een idee waar dit aan kan liggen? Het is meer een principe zaak om te begrijpen wat er aan de hand is.

(De ER3-Lite is iets sneller in de data transfer dan de ER-X maar niet relevant met 500Mbit glasvezel.)

• Deelnemer
  • 8 reacties
  • 18 juni 2020
wjb schreef:
thijsq schreef:
wjb schreef:

Bovenstaande config voor de DNS werkt de laatste 2 uur perfect.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74488 reacties
  • 18 juni 2020

Heb je de TV ontvanger opnieuw opgestart nadat je de ER-X vervangen had door de ERL-3?

• Topper
  • 11 reacties
  • 18 juni 2020
wjb schreef:

Heb je de TV ontvanger opnieuw opgestart nadat je de ER-X vervangen had door de ERL-3?

Ja, Netgear switch ook. 

Volgorde: Alles uit, ERL-3 aan, switch aan, IPTV box aan.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74488 reacties
  • 18 juni 2020
AvdS0010 schreef:
wjb schreef:

Ja, Netgear switch ook. 

Volgorde: Alles uit, ERL-3 aan, switch aan, IPTV box aan.

En de ERL-3 draait de standaard configuratie zoals opgenomen in het openingsbericht van dit topic?

• Topper
  • 11 reacties
  • 18 juni 2020

Ja, enige aanpassing is UPnP2 staat aan en IPv6 PPPoE Offloading staat aan.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74488 reacties
  • 18 juni 2020
AvdS0010 schreef:

Ja, enige aanpassing is UPnP2 staat aan en IPv6 PPPoE Offloading staat aan.

IPv6 pppoe offloading wordt sinds de versie van 28 mei 2020 van de ERL-3 scripts standaard aangezet.

Welke firmware versie heb je op jouw ERL-3 draaien?

• Topper
  • 11 reacties
  • 18 juni 2020

Heb net de boel weer aangesloten mer ERL-3.

Blijkt dat als ik de beschreven volgorde toepas de IPTV niet werkt (blauwe blok). Zodra ik de ERL reboot vanuit menu gaat het werken.

Laat nu de boel even een aantal uren draaien om te testen.

Reageer