Skip to main content
Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box
Toon eerste bericht

8844 reacties

Multiedje
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 598 reacties
  • 18 juni 2020

Ik denk dat dit te maken heeft met de igmp proxy. Ik moet deze na een powercycle ook de igmp proxy even een schop geven. De proxy lijkt te vroeg te starten vanuit de boot

restart igmp-proxy

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74488 reacties
  • 18 juni 2020
AvdS0010 schreef:

Heb net de boel weer aangesloten mer ERL-3.

Blijkt dat als ik de beschreven volgorde toepas de IPTV niet werkt (blauwe blok). Zodra ik de ERL reboot vanuit menu gaat het werken.

Laat nu de boel even een aantal uren draaien om te testen.

Het is inderdaad zo dat de IGMP proxy server bij een cold boot niet volledig gestart wordt.

Een warm reboot of het command restart igmp-proxy is altijd nodig.

Dit issue is hopelijk vanaf EdgeOS versie 2.0.9 verholpen want daar is een nieuwe versie van de IGMP proxy server in opgenomen.

Mocht het issue dan nog steeds niet opgelost zijn dan ga ik kijken of ik een herstart van de IGMP proxy-server bij een cold boot kan forceren.

• Topper
  • 11 reacties
  • 18 juni 2020
Multiedje schreef:

Ik denk dat dit te maken heeft met de igmp proxy. Ik moet deze na een powercycle ook de igmp proxy even een schop geven. De proxy lijkt te vroeg te starten vanuit de boot

restart igmp-proxy

Is goed om te horen dat dit herkenbaar is bij anderen.

Ik dacht dat het een specifiek probleem van mijn setup was.

Ik laat de test de komende uren lopen, ben nu alleen thuis dus geen klachten van tieners ;-)

Multiedje
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 598 reacties
  • 18 juni 2020
wjb schreef:
AvdS0010 schreef:

Heb net de boel weer aangesloten mer ERL-3.

Blijkt dat als ik de beschreven volgorde toepas de IPTV niet werkt (blauwe blok). Zodra ik de ERL reboot vanuit menu gaat het werken.

Laat nu de boel even een aantal uren draaien om te testen.

Het is inderdaad zo dat de IGMP proxy server bij een cold boot niet volledig gestart wordt.

Een warm reboot of het command restart igmp-proxy is altijd nodig.

Dit issue is hopelijk vanaf EdgeOS versie 2.0.9 verholpen want daar is een nieuwe versie versie van de IGMP proxy server in opgenomen.

Mocht het issue dan nog steeds niet opgelost zijn dan ga ik kijken of ik een herstart van de IGMP proxy-server bij een cold boot kan forceren.

In beta 3 was dit nog niet verholpen, ik heb deze paar dagen getest maar blijf nog even op 2.0.8 Hotfix 1

• Topper
  • 11 reacties
  • 19 juni 2020

De test heeft tot nu gedraaid zonder problemen.

Het moet iets zijn geweest met de restart van de igmp-proxy of de volgorde van opstarten.

Bedankt voor het meedenken en de tip over de igmp-proxy restart situatie.

• Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 19 juni 2020

Hallo, ik ben nieuw hier en heb me de afgelopen ingelezen om een oplossing te kunnen vinden, maar aangezien mijn situatie steeds een beetje anders is (vergeleken met de reeds beschreven situaties) ben ik er nog niet helemaal uitgekomen. 

I.v.m. de huidige thuiswerk situatie is het wifi bereik in mijn appartement niet goed genoeg. Ik het geprobeerd om met een TP-Link range extender te werken maar daar werd mijn netwerk te traag van. Ik heb alleen internet van KPN (geen TV en telefoon), qua download snelheid haal ik 70MB draadloos gemeten via Ookla speedtest. 

Ik wil nu een eigen router TP-Link Archer C6 achter de Expedia Box V10A hangen om mijn bereik en snelheid te verbeteren in de kamer het verste weg van mijn internet aansluiting. Bij mijn internetaansluiting staat ook mijn Expedia Box en meteen daarnaast wil ik de router neerzetten.

Ik heb momenteel de Experia Box V10A aangesloten op de router d.m.v. de WAN en INTERNET poort, maar ik krijg mijn internet nog niet aan de praat op deze manier.

Bedankt alvast!

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74488 reacties
  • 19 juni 2020

• Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 19 juni 2020

Bedankt voor je snelle reactie die post had ik al doorgenomen.

Waar kan ik op mijnmodem.kpn onderstaande wijziging doorvoeren? LAN en dan LAN IP??

Zorg er voor dat het WAN (Internet) IP adres van jouw eigen router door de DHCP server van de Experia Box uitgegeven wordt.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74488 reacties
  • 19 juni 2020

Dat is standaard al het geval.

• Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 19 juni 2020

Als ik het goed begrijp kan ik dus meteen door naar Stap 2?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74488 reacties
  • 19 juni 2020
Letobias schreef:

Als ik het goed begrijp kan ik dus meteen door naar Stap 2?

Dat weet ik niet immers ik weet niet wat het subnet is dat door die router aan LAN zijde gebruikt wordt. (Het tweede gedeelte van stap 1).

Hoe je inlogt op de TP-Link weet ik niet en waar je de LAN IP gegevens kunt configureren op die TP-Link weet ik ook niet.

Als je glasvezel hebt dan zou ik ook voor een andere oplossing gaan.

Multiedje
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 598 reacties
  • 20 juni 2020
Letobias schreef:

Waar kan ik op mijnmodem.kpn onderstaande wijziging doorvoeren? LAN en dan LAN IP??

Zorg er voor dat het WAN (Internet) IP adres van jouw eigen router door de DHCP server van de Experia Box uitgegeven wordt.

Gezien jij alleen internet gebruikt zou ik eerst eens kijken of je met de TP-Link Archer rechtstreeks op de NTU kan aansluiten (zonder experiabox). Als je Archer VLAN en PPPoE ondersteuning heeft aan de WAN kant dan hoef je immers alleen VLAN 6 te definiëren (sommige modellen hebben dit wel). Dus even naar de specs kijken van je tp-link, misschien heb je geluk.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74488 reacties
  • 20 juni 2020
Multiedje schreef:

Gezien jij alleen internet gebruikt zou ik eerst eens kijken of je met de TP-Link Archer rechtstreeks op de NTU kan aansluiten (zonder experiabox). 

Dan moet @Letobias wel een glasvezelaansluiting hebben. :wink:

Multiedje
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 598 reacties
  • 20 juni 2020

Er komt een nieuw product op de markt van unifi de UXG-pro waar ik serieus naar ga kijken vanwege de throughput met dpi & ips aan. Alleen even afwachten hoe men nu met VLANs, pppoe en de controller sw (Json) omgaan.

https://community.ui.com/questions/Introducing-the-UniFi-Next-Gen-Gateway-Product-Line-Starting-with-UXG-Pro-/732dd4dd-10bf-463c-8622-382d77702872

• Topper
  • 11 reacties
  • 20 juni 2020
Letobias schreef:

Waarom de Router niet in AP mode (access point) zetten achter de Experia box?

Ik heb ook een Asus router als AP achter de ERL-3.

Chris76
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • 18 reacties
  • 20 juni 2020

heeft er iemand misschien dan ook een werken config bestand welke ik kan gebruiken?

de gene in deze topic werkt met alles oke behalve de IPTV

na het inlezen van deze config kom ik ook niet maar in de edge router?

iemand een idee? of is de de config van deze topic het ip om in de router-x te komen veranderd?

• Topper
  • 11 reacties
  • 20 juni 2020

De script uit dit topic werkt prima.

Als je met een factory default edgerouter begint veranderd het IP adres van 192.168.1.1 naar 192.168.2.254 nadat de script actief wordt.

Je kunt dat ook in de script zien.

Je moet waarschijnlijk ook vcan poort veranderen omdat Eth0 de WAN/FTTH poort wordt.

Bij de ERL-3 moet je naar poort Eth1, bij de Edge-X moet je naar Eth2-3-4 om in te kunnen loggen op de Edgerouter.

Chris76
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • 18 reacties
  • 20 juni 2020

de inlog heb ik had ik zelf niet goed aan gepast.

maar de IPTV hapert steeds na nieuwe opstart eerst werkt het wel maar na een tijdje de zelfde zender zappen naar een ander zender dan staat het beeld stil.

heb een ftth van kpn 100/100mbps abbo

• Topper
  • 11 reacties
  • 20 juni 2020

Nadat de Edge koud opstart altijd via het web interface een restart doen. Anders komt de igmp-proxi niet goed op en dat leidt tot IPTV stotteren.

Gebruik je een switch achter de edge? Welke Edge heb je?

Als je een switch gebruikt moet hij igmp snooping ondersteunen.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74488 reacties
  • 20 juni 2020

Een alternatief is om na een cold-boot via de cli het command restart igmp-proxy te geven.

Ook raad ik je af om andere poorten van de switch van jouw ER-X te gebruiken omdat de ER-X zelf geen IGMP snooping ondersteunt.

Hoeveel TV ontvangers worden op de ER-X aangesloten?

Chris76
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • 18 reacties
  • 20 juni 2020

IGMP werkte via de expriabox prime met Netgear GS switches heb drie iptv  ontvangers

ik zal een herstart via de gui eerst proberen.

en daarna in cli welk comando moet ik daar voor gebruiken. ik ben niet erg bekend met cli

Multiedje
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 598 reacties
  • 20 juni 2020
Chris76 schreef:

IGMP werkte via de expriabox prime met Netgear GS switches heb drie iptv  ontvangers

ik zal een herstart via de gui eerst proberen.

en daarna in cli welk comando moet ik daar voor gebruiken. ik ben niet erg bekend met cli

restart igmp-proxy

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74488 reacties
  • 20 juni 2020
Chris76 schreef:

...en daarna in cli welk comando moet ik daar voor gebruiken. ik ben niet erg bekend met cli

Inloggen met dezelfde login als die je ook gebruikt om op de EdgeRouter in te loggen en daarna het onderstaande commando ingeven.

restart igmp-proxy

Chris76
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • 18 reacties
  • 20 juni 2020

Dank voor de snelle reacties. 
de setup werkt na de reboot in CLI

ftth glas daarna de erge-router X met de experisbox enkel voor telefoon vervolgens 

Netgear  gs Serie 108 3x 3 iptv ontvangers 

een top-link TL-WA901 voor mijn CCTV 

wifi mash met TP-link Deco set van 4 x m5 deco. Dominica van Philips heu 

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74488 reacties
  • 20 juni 2020

Ik neem aan dat je de GS108Ev3 gebruikt.

Reageer