Skip to main content
Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box
Toon eerste bericht

8835 reacties

• Slimmerik
  • 124 reacties
  • 20 september 2020
Multiedje schreef:

een tip voor degene die de unifi cloudkey controller gebruiken. Blijf even weg van de controller software 6.0.22. Hier zit een redelijke bug in, het aan en uit zetten van 2.4/5 ghz per AP netwerk is niet te scheiden! Dit heeft als effect dat alle AP’s zowel 2.4 als 5Ghz aanzetten en je dus niet meer kan selecteren welke AP welk netwerk SSID mag activeren.

ik heb met bloed zweet en tranen een rollback van de sw gedaan.

Dank. 

Had het al bijna geïnstalleerd.

Multiedje
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 598 reacties
  • 20 september 2020

@FredK2017,

Hier ook nog een link, helaas zag ik deze pas na de update: https://community.ui.com/releases/UniFi-Network-Controller-6-0-22/910ceffc-f0e9-4518-86c1-df5eeee34695

Ik ontdekte de problemen pas toen ik op 2 AP zag dat de 2.4 band was aangezet en kreeg deze met geen mogelijkheid meer uit. Het tabblad waar je normaal via de controller software WLAN,s kunt aanpassen of deze wel of geen 2.5/5Ghz. 

saxman
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 119 reacties
  • 20 september 2020
Multiedje schreef:

@FredK2017,

Hier ook nog een link, helaas zag ik deze pas na de update: https://community.ui.com/releases/UniFi-Network-Controller-6-0-22/910ceffc-f0e9-4518-86c1-df5eeee34695

Ik ontdekte de problemen pas toen ik op 2 AP zag dat de 2.4 band was aangezet en kreeg deze met geen mogelijkheid meer uit. Het tabblad waar je normaal via de controller software WLAN,s kunt aanpassen of deze wel of geen 2.5/5Ghz. 

Ik zie in het Unifi forum dat problemen ook te maken hebben met de nieuwe gui. Gebruik van de klassieke gui zou één en ander kunnen oplossen

Multiedje
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 598 reacties
  • 20 september 2020

@saxman,

klopt inderdaad dat er via de (oude) qui meer kan, echter het doorvoeren van de settings per AP is desondanks niet meer voorzien van de settings die ik gebruik. Van de 4 AP’s staan er maar 2 aan met 2.4Ghz aan, na de update stonden de andere 2 AP’s ook aan op 2.4Ghz en deze was niet uit te zetten. Dus heb ik een rollback gedaan naar de vorige SW en nu werkt alles gelukkig weer.

Als jij de nieuwe versie wel gebruikt, dan moet je maar proberen op 1 AP de 2.4 band uit te zetten. Ondanks je nieuwe groepen aanmaakt en aangeeft dat deze alleen 5Ghz mogen uitzenden blijft 2.4 actief.

• Deelnemer
  • 8 reacties
  • 21 september 2020
wjb schreef:

Ook dat ziet er goed uit.

Zet één TV ontvanger en de switch even uit.

Koppel alle andere apparatuur los.

Reboot de EdgeRouter en zet de switch en de TV ontvanger weer aan.

Heb je dan opnieuw last van het fenomeen.

Zo ja, sluit de TV ontvanger eens rechtstreeks op de EdgeRouter aan.

Zo nee, sluit één voor één andere apparatuur aan en kijk of en zo ja wanneer het probleem weer op gaat treden.

Ik heb het huiswerk uitgevoerd 😉 en ben erachter gekomen welke apparaten het probleem veroorzaken. Het gaat hier om de sonos speakers van Ikea, deze zijn draadloos verbonden met het netwerk via één van de Unifi AP-AC-Pro’s welke weer aangesloten zit op de GS108PE switch. Zodra deze verbinding hebben hebben met het WiFi netwerk hapert de TV weer. Is hier iets aan te doen? Op andere fora lees ik dat dit probleem eigenlijk niet mag voorkomen als deze draadloos verbonden zijn. 

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74470 reacties
  • 21 september 2020
m_ruiter schreef:
wjb schreef:

Ook dat ziet er goed uit.

Zet één TV ontvanger en de switch even uit.

Koppel alle andere apparatuur los.

Reboot de EdgeRouter en zet de switch en de TV ontvanger weer aan.

Heb je dan opnieuw last van het fenomeen.

Zo ja, sluit de TV ontvanger eens rechtstreeks op de EdgeRouter aan.

Zo nee, sluit één voor één andere apparatuur aan en kijk of en zo ja wanneer het probleem weer op gaat treden.

Ik heb het huiswerk uitgevoerd 😉 en ben erachter gekomen welke apparaten het probleem veroorzaken. Het gaat hier om de sonos speakers van Ikea, deze zijn draadloos verbonden met het netwerk via één van de Unifi AP-AC-Pro’s welke weer aangesloten zit op de GS108PE switch. Zodra deze verbinding hebben hebben met het WiFi netwerk hapert de TV weer. Is hier iets aan te doen? Op andere fora lees ik dat dit probleem eigenlijk niet mag voorkomen als deze draadloos verbonden zijn. 

Goed te lezen dat je in ieder geval de oorzaak gevonden hebt.

Het fenomeen lijkt veel op een broadcast storm.

Als je één Sonos speaker van Ikea aansluit heb je het fenomeen dan ook al?

• Deelnemer
  • 8 reacties
  • 22 september 2020

@wjb met één speaker gebeurd het inderdaad ook, wel minder vaak dan als de andere ook aan staan. Ik dacht inderdaad al aan multicast flooding, maar dat mag toch eigenlijk niet gebeuren als de acces points ook zijn aangesloten op de switch waar IGMP snooping op aan staat? Of zie ik dat verkeerd? 

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74470 reacties
  • 22 september 2020

IGMP snooping heeft hier geen invloed op.

Heb je loop detection aan staan op jouw switch?

• Deelnemer
  • 8 reacties
  • 22 september 2020
wjb schreef:

Hmmm die stond inderdaad uit, meteen aangezet. Eens kijken hoe het nu zal gaan.

• Deelnemer
  • 8 reacties
  • 22 september 2020
m_ruiter schreef:
wjb schreef:

Hmmm die stond inderdaad uit, meteen aangezet. Eens kijken hoe het nu zal gaan.

Dit heeft helaas geen effect. Is hier misschien nog iets aan te doen door broadcast filtering te gebruiken op de switch? Bijvoorbeeld dan voor de acccespoints waar de speakers mee verbonden zijn?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74470 reacties
  • 22 september 2020

Ik heb broadcast filtering aan staan maar of dat invloed heeft vraag ik me af.

Ook van het verlagen van de Storm Control Rate verwacht ik niet veel en al helemaal niet als er ook een TV ontvanger via die switch aangesloten is immers dan zal je die rate nog altijd minimaal 16Mbps moeten zijn.

• Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 23 september 2020

Heeft iemand een idee wat er mis kan gaan in het volgende scenario:

Ik heb de installatiescripts voor de Edgerouter X zonder telefonie exact volgens instructies uitgevoerd. Ook de firmware van de Edgerouter is up-to-date. Bij het aansluiten van de ethernetkabel uit de NTU op eth0 probeert de router een paar keer te verbinden (oranje lamp op NTU, groene lamp op router. Logs geven een aantal keer eth0 link up, link down aan), maar weet geen verbinding op te zetten.

Als ik dezelfde kabel vervolgens weer in de experiabox stop wordt de verbinding vrijwel meteen opgezet. Het lijkt mij een configuratieprobleem in de Edgerouter, maar aangezien ik de standaard configuratie heb gebruikt lijkt mij dat onwaarschijnlijk.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74470 reacties
  • 23 september 2020

Zou jij de configuratie van de EdgeRouter eens van scratch opnieuw willen doen en ook eerst een factory reset willen uitvoeren.

Geeft dat nog steeds hetzelfde resultaat?

• Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 24 september 2020

Dat had ik al enkele malen gedaan, en het resultaat was hetzelfde. Als laatste optie de firmware opnieuw geflashed, en daarna werkt het ineens wel! Dank voor het meedenken.

Nu m'n poorten omwisselen zodat ik de POE-in van de edgerouter kan gebruiken vanaf de switch. :sunglasses:

• Deelnemer
  • 5 reacties
  • 26 september 2020

Ik hoop niet dat ik nu een vraag stel die al eerder is gesteld in dit forum. Ik heb de experiabox vervangen voor de Edgerouter x en deze ingesteld met behulp van pagina 1 van dit forum. Het lukt mij echter niet om mijn 2de tv ontvanger aan de praat te krijgen. 
 Heeft iemand een tip hoe ik dit kan doen? 

saxman
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 119 reacties
  • 27 september 2020
Robin Vleuten schreef:

Ik hoop niet dat ik nu een vraag stel die al eerder is gesteld in dit forum. Ik heb de experiabox vervangen voor de Edgerouter x en deze ingesteld met behulp van pagina 1 van dit forum. Het lukt mij echter niet om mijn 2de tv ontvanger aan de praat te krijgen. 

Je zult iets meer informatie moeten geven. Hoe heb je alles aangesloten. Via kabels? Via DVS? Met switch? Welk merk en type switch? Als we dat weten kunnen we je verder helpen.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74470 reacties
  • 27 september 2020
Robin Vleuten schreef:

Gebruik altijd maar één LAN poort van de EdgeRouter en sluit daar een switch op aan die IGMP snooping ondersteunt zoals deze Netgear GS105Ev2.

• Deelnemer
  • 5 reacties
  • 27 september 2020

Bedankt voor je reactie! Ik heb de twee Arris VIP5202 kastjes bekabeld aangesloten. Vanuit mijn glasvezelmodem gaat een kabel naar poort 0 van de Edgerouter. Vervolgens via poort 1 een kabel naar een TP-LINK TL-SG108 Ethernet Switch van waaruit de 2 TV kastjes en mijn losse TP-Link P9 bekabeld is aangesloten (de laatste in acces point mode). In de huidige configuratie doet steeds maar  1 tv kastje het. Wat zou hier de oplossing voor kunnen zijn?

saxman
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 119 reacties
  • 27 september 2020

@Robin Vleuten  staat IGMP snooping aan? Heb je al een keer via CLI "restart igmp-proxy” gedaan?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74470 reacties
  • 27 september 2020
Robin Vleuten schreef:

In de huidige configuratie doet steeds maar  1 tv kastje het.

Wat doet het andere TV kastje in die situatie?

• Deelnemer
  • 5 reacties
  • 27 september 2020

Het andere kastje zegt geen verbinding te hebben met het netwerk. IGMP snooping staat overigens aan op de switch.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74470 reacties
  • 27 september 2020

Heb je na configuratie van de EdgeRouter het cli commando "restart igmp-proxy" gegeven.

Heb je dat TV kastje uit en weer aan gezet?

• Deelnemer
  • 5 reacties
  • 27 september 2020

Dat heb ik gedaan maar probeer dat nog wel een keer!

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74470 reacties
  • 27 september 2020
Robin Vleuten schreef:

Dat heb ik gedaan maar probeer dat nog wel een keer!

Draai de TV ontvangers ook eens om, verhuist het probleem dan mee met de TV ontvanger of blijft het probleem op dezelfde locatie in jouw woning.

• Deelnemer
  • 5 reacties
  • 27 september 2020

Het is gelukt!  Nadat ik cli commando "restart igmp-proxy” nogmaals heb gegeven en het TV kastje uit en weer aan heb gezet doen ze het beiden.

Bedankt voor de hulp en het meedenken!

*