Skip to main content
Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box
Toon eerste bericht

8844 reacties

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74488 reacties
  • 31 oktober 2020
jaapst64 schreef:

2x herstart, igmp proxy herstart.

IK heb router adres op 192.168.2.1 gezet obv opmerkingen dat als er een 2e igmp proxy op het netwerk zit, het eerste adres in de reeks wordt gebruikt. DNS server overigens niet veranderd

Wat staat er dan nu als DNS server ingesteld bij de DHCP server voor het LAN?

• Topper
  • 128 reacties
  • 31 oktober 2020

192.168.2.254

Die moet ik dan waarschijnlijk veranderen?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74488 reacties
  • 31 oktober 2020
jaapst64 schreef:

192.168.2.254

Die moet ik dan waarschijnlijk veranderen?

Yep. :wink:

En vergeet daarna niet om de aangesloten apparaten opnieuw te starten.

Overigens zou ik je eigenlijk willen adviseren om het IP adres van de EdgeRouter gewoon 192.168.2.254 te laten blijven.

• Helper
  • 107 reacties
  • 31 oktober 2020
wjb schreef:
EPiC schreef:

dhcp op de edgerouter disblen is ook geen probleem (pihole kan di prima overnemen), vraag is meer of er in de edgerouter niet ergens iets expliciet is opgehangen hieraan.

Je kunt inderdaad de DHCP server ook disablen. Ik ben daar echter absoluut geen voorstander van. Mijns inziens is de router het aangewezen apparaat om als DHCP server te fungeren en al helemaal als we daarbij ook nog eens IPv6 SLAAC gebruiken.

PS. overigens ondersteund Pi-Hole ook IPv6 SLAAC + RA evenals DHCP rapid commit (fast address assignment); puur om de volledigheid (voor anderen ter naslag). Ik ga het voorlopig toch eerst eens even aankijken en testen zoals terecht door jou opgemerkt en de DHCP bij het modem laten, aangevuld met de dns omleiding voor hardcoded dns’ën.

Nogmaals dank voor de inzichten

• Topper
  • 128 reacties
  • 31 oktober 2020

Is dat hier 

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74488 reacties
  • 31 oktober 2020
jaapst64 schreef:

Is dat hier 

Waar? :wink:

• Topper
  • 128 reacties
  • 31 oktober 2020

uploaden van plaatjes gaat ook erg langzaam.

Is het het “listen adress” onder DNS forwarding?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74488 reacties
  • 31 oktober 2020
jaapst64 schreef:

uploaden van plaatjes gaat ook erg langzaam.

Is het het “listen adress” onder DNS forwarding?

Nee, daar staan helemaal geen iP adressen maar interfaces.

Je moet bij de DHCP server zijn.

Als het goed is staat bij jou de "Range Start" op 192.168.2.2, "Router" op 192.168.2.1 en "DNS 1" ook op 192.168.2.1.

Maar nogmaals het advies: Laat het IP adres van jouw EdgeRouter gewoon op 192.168.2.254 staan.

• Topper
  • 128 reacties
  • 31 oktober 2020

Dit is zoals t mij mij default staat, als ik de edgerouter 3 configuratie schoon erop zet.

Ik had dus idd routeradres toegevoegd en de range met 1 verminderd

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74488 reacties
  • 31 oktober 2020

Dat is dan niet de EdgeRouter configuratie uit één van de scripts in het startbericht.

En weet je nu hoe je het moet invullen?

• Topper
  • 128 reacties
  • 31 oktober 2020

Wat ik bedoel te zeggen, er staat default geen router adres, DNS server en domein ingevuld.

Dit is de configuratie van pag 1

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74488 reacties
  • 31 oktober 2020
jaapst64 schreef:

Dit is de configuratie van pag 1

Welke?

• Topper
  • 128 reacties
  • 31 oktober 2020

EdgeRouter-Lite-3-KPN-zonder-VoIP

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74488 reacties
  • 31 oktober 2020
jaapst64 schreef:

EdgeRouter-Lite-3-KPN-zonder-VoIP

Helder, dat kan inderdaad ook op die manier.

Wat heb je dan bij eth1 als Address staan?

• Topper
  • 128 reacties
  • 31 oktober 2020

192.168.2.254/24

Nogmaals,  t komt gewoon uit die config van pag 1 , niets aangepast

• Helper
  • 107 reacties
  • 31 oktober 2020
jaapst64 schreef:

Dit is zoals t mij mij default staat, als ik de edgerouter 3 configuratie schoon erop zet.

Ik had dus idd routeradres toegevoegd en de range met 1 verminderd

Zo zag die van mijn edgerouterx (versie 13 april 2020) er ook uit met niks aangepast alleen 192.168.2.1 als range start overigens

• Topper
  • 17 reacties
  • 1 november 2020
wjb schreef:

Voor Telfort kan je de instellingen hier vinden.

Je doet er echter verstandig aan om te beginnen met het inladen van een script uit het startbericht van dit topic want daar zitten een aantal essentiële instellingen in voor IPTV zoals rfc3442-classless-routes.

Vervolgens definieer je eth0.34 op basis van de bovenstaande configuratie en disable (of verwijder) je eth0.6. Let op, eth0.34 moet dus ook opgenomen worden in de IGMP proxy server als upstream interface en alle verwijzingen naar pppoe0 moeten omgezet worden naar eth0.34.

Weet overigens dat je ergens in de komende maanden naar het netwerk van KPN omgezet wordt en dat je dan dus ook deze configuratie weer zult moeten aanpassen.

Bovenstaande heb ik uitgevoerd, maar ik krijg geen ISP ip address.

NAT aangepast, firewall rules aangepast, maar geen resultaat.

alles gereset in huis geen resultaat.

oude config terug gezet waarop ik wil internet had, maar na reboot van alle hardware ook hier geen internet meer op.

Experiabox er weer tussen gezet en alles werkt weer.

Misschien moet ik maar wachten totdat ik qua vlan's ook ben overgezet naar KPN, maar ik baal er wel van dat het niet wil lukken.

in ieder geval bedankt voor jullie hulp.

gr,

Michel

• 0 reacties
  • 1 november 2020
MichelL79 schreef:
wjb schreef:

Je doet er echter verstandig aan om te beginnen met het inladen van een script uit het startbericht van dit topic want daar zitten een aantal essentiële instellingen in voor IPTV zoals rfc3442-classless-routes.

Vervolgens definieer je eth0.34 op basis van de bovenstaande configuratie en disable (of verwijder) je eth0.6. Let op, eth0.34 moet dus ook opgenomen worden in de IGMP proxy server als upstream interface en alle verwijzingen naar pppoe0 moeten omgezet worden naar eth0.34.

Weet overigens dat je ergens in de komende maanden naar het netwerk van KPN omgezet wordt en dat je dan dus ook deze configuratie weer zult moeten aanpassen.

Naast ander VLAN voor internet moet je ook nog DHCP i.p.v. PPPoE gebruiken voor het verkrijgen van een WAN ip-adres.

• Topper
  • 17 reacties
  • 1 november 2020
tmoesel schreef:
MichelL79 schreef:
wjb schreef:

Naast ander VLAN voor internet moet je ook nog DHCP i.p.v. PPPoE gebruiken voor het verkrijgen van een WAN ip-adres.

Zou ik dit toch zijn vergeten.

Ik ga het later controleren , zou wel stom zijn hahaha

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74488 reacties
  • 1 november 2020

Plaats anders eens jouw config.boot hier na aanpassing van KPN (eth6 PPPoE) naar Telfort (eth0.34 DHCP).

• Topper
  • 17 reacties
  • 1 november 2020

Ik heb de dhcp aangezet op vlan 34, maar alleen IPTV krijgt een ip-adres.

Ik was nog vergeten te zeggen dat ik bij igmp geen upstream kan plaatsen bij eth0.34 omdat dit al bij eth0.4 staat.

Zou dat het issue zijn?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74488 reacties
  • 1 november 2020

Kan je jouw config.boot hier posten?

• Topper
  • 17 reacties
  • 1 november 2020
wjb schreef:

Kan je jouw config.boot hier posten?

Ga ik doen als ik weer thuis ben.

Alvast bedankt.

Gr,

Michel

• Topper
  • 34 reacties
  • 1 november 2020

Ik ben nog steeds mega blij met mijn ER 12p! Internet en TV werkt eigenlijk altijd en zo niet, dan heb ik zelf zitten klooien. Maar 1 ding lukt me niet en wellicht dat hier iemand me (liefst stap voor stap) kan helpen. Ik wil graag poort 443 open hebben op de ER en die forwarden naar een Session Boarder Controller. Het lukt me wel om via het tabje Port Forwarding poort 5061 TCP (SIP TLS) en een aantal (S)RTP poorten te openen maar TCP 443 lukt me niet. Ik las al in diverse (forum)berichten dat dit samen met poort 80 de enige poorten zijn waarbij het niet lukt via Port Forwarding maar ook via een Firewall Rule krijg ik het niet voor elkaar. 

Enig idee waarom dit niet lukt en wat ik zou kunnen doen? Gr Gerard

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74488 reacties
  • 1 november 2020
GvanH schreef:

Ik wil graag poort 443 open hebben op de ER en die forwarden naar een Session Boarder Controller.

Je kunt toch gewoon TCP poort 443 naar het LAN IP adres van jouw Session Boarder Controller doorzetten?

Of heb je poort 443 ook in gebruik om de EdgeRouter zelf o.b.v. https te kunnen benaderen?