Skip to main content
Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box
Toon eerste bericht

8844 reacties

Multiedje
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 598 reacties
  • 5 november 2020

@Bekabeld,

Mooi dat je eerst kan testen op de SG-1100, ik ben begonnen met deze site:

https://swords.tweakblogs.net/blog/17122/pfsense-244-p1-met-kpn-wholesale

Internet werkt eigenlijk direct, de meeste aanpassingen komen met routed-iptv. 
En nog een handige link:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/56639991#56639991

Met telefonie heb ik met Pfsense nooit wat gedaan en weet ook niet veel te melden daarover.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74488 reacties
  • 5 november 2020
sir rick schreef:

Ik ben niet van plan om er een switch achter te hangen, dus alles direct aangesloten op de EdgeRouter X.

Heb je TV van KPN?

Zo ja, dan adviseer ik je het script EdgeRouter X zonder telefonie via Experia Box en eth1 voor TV ontvanger (zip 21 juli 2020 11:39) te gebruiken en de TV ontvanger(s) op eth1 aan te sluiten.

sir rick schreef:

Wat ik mij afvroeg is of de aangeboden configuratie scripts in de eerste post voldoende zijn om alles naar behoren te laten werken. Of komt er wellicht meer bij kijken?

De procedure volgen en draaien maar, that's it.

• Topper
  • 21 reacties
  • 5 november 2020

Bedankt voor je snelle reactie wjb!

Zo te lezen is het dus redelijk koek en ei, hartelijk dank voor het delen van de configuraties!

Ik ga het morgen maar eens proberen als de installatiemonteur klaar is met aansluiten van glasvezel in de meterkast.

Ik heb trouwens ook TV van KPN. Vorige week heb ik benodigde apparatuur ontvangen, namelijk: de interactieve TV ontvanger (Arris VIP5202) en de ExperiaBox.

Ik neem aan dat ik de Arris VIP5202 moet aansluiten op eth1 port van de modem?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74488 reacties
  • 5 november 2020
sir rick schreef:

Zo te lezen is het dus redelijk koek en ei, ...

Klopt.

sir rick schreef:

Ik neem aan dat ik de Arris VIP5202 moet aansluiten op eth1 port van de modem?

Klopt ook.

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+30
wjb schreef:
Marcia_ schreef:

@Steef87 dat kunnen we helaas niet zien! Ik weet wel dat we in de komende drie weken alle resterende klanten over gaan zetten. 

Bedoel je hiermee dat in de komende drie weken alle resterende klanten Telfort klanten adminstratief omgezet worden naar KPN of dat deze in die tijd technisch omgezet worden.

Technisch! Administratief.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74488 reacties
  • 5 november 2020
Marcia_ schreef:
wjb schreef:
Marcia_ schreef:

@Steef87 dat kunnen we helaas niet zien! Ik weet wel dat we in de komende drie weken alle resterende klanten over gaan zetten. 

Bedoel je hiermee dat in de komende drie weken alle resterende klanten Telfort klanten adminstratief omgezet worden naar KPN of dat deze in die tijd technisch omgezet worden.

Technisch!

Dank je, dan ga ik geen effort steken om nog met een Telfort variant van de configuratiescripts te komen voor de EdgeRouter.

• Topper
  • 26 reacties
  • 5 november 2020
Multiedje schreef:

Ik denk niet dat je hier wat aan hebt, dit is zo te zien alleen de up en downstream. Als ik (#WAIT_ONLINE_METHOD=ifup) plaats, maakt het dan nog uit waar deze geplaatst wordt, welke regel?

#
# autogenerated by /opt/vyatta/sbin/config-igmpproxy.pl
#

quickleave

phyint eth0.4 upstream ratelimit 0 threshold 1
    altnet 0.0.0.0/0

phyint eth1.4 downstream ratelimit 0 threshold 1
    altnet 0.0.0.0/0

Waar de regel staat maakt niet uit. (er staat wel een # voor, dat moet wel weg natuurlijk..)

Maar "Thuis igmpproxy[4695]: There must be at least 1 Vif as upstream.” is wel vreemd..

Multiedje
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 598 reacties
  • 5 november 2020
bc12 schreef:
Multiedje schreef:

Ik denk niet dat je hier wat aan hebt, dit is zo te zien alleen de up en downstream. Als ik (#WAIT_ONLINE_METHOD=ifup) plaats, maakt het dan nog uit waar deze geplaatst wordt, welke regel?

#
# autogenerated by /opt/vyatta/sbin/config-igmpproxy.pl
#

quickleave

phyint eth0.4 upstream ratelimit 0 threshold 1
    altnet 0.0.0.0/0

phyint eth1.4 downstream ratelimit 0 threshold 1
    altnet 0.0.0.0/0

Waar de regel staat maakt niet uit. (er staat wel een # voor, dat moet wel weg natuurlijk..)

Maar "Thuis igmpproxy[4695]: There must be at least 1 Vif as upstream.” is wel vreemd..

Ik zal het vanavond nog even bekijken. Thx

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+30
wjb schreef:
Marcia_ schreef:
wjb schreef:
Marcia_ schreef:

Technisch!

Dank je, dan ga ik geen effort steken om nog met een Telfort variant van de configuratiescripts te komen voor de EdgeRouter.

Ik moet hier even op terugkomen, @wjb. Volgens mij ben ik te enthousiast geweest in mijn reactie. Ik zoek het uit en kom erop terug!

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74488 reacties
  • 5 november 2020
Steef87 schreef:

Heb de EdgeRouter X , en heb nu het script : EdgeRouter X zonder telefonie via Experia Box en eth1 voor TV ontvanger (zip 21 juli 2020 11:39) ingeladen. Heb 1 tv ontvanger, en overige poorten gebruik ik voor internet. 

@Steef87,

Ik heb speciaal voor jou een script voor Telfort aansluitingen gemaakt.

Zou jij dit configuratiebestand (zip) eens kunnen downloaden en op jouw EdgeRouter X kunnen installeren.

Ik heb het script niet kunnen testen aangezien ik geen Telfort aansluiting heb, dus laat even weten of het werkt of niet.

Als het werkt dan kan ik het script in het openingsbericht opnemen. 

P.S. Ik heb naast de IPv4 DNS servers van Telfort (213.75.63.75 en 213.75.63.76) de IPv6 DNS servers van Cloudflare (2606:4700:4700::1111 en 2606:4700:4700::1001) opgenomen.

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+30

Fijn, @wjb! Ik zat namelijk fout. We zetten klanten nu administratief over, alleen bij een wijziging gaat ‘ie ook technisch over. We verwachten volgend jaar alle aansluitingen over te zetten, maar daar is nog geen planning voor beschikbaar.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74488 reacties
  • 5 november 2020

Dank je voor de terugkoppeling.

Ik hoop dat @Streef87 dat script voor me wil testen zodat ik deze ook voor onze Telfort broeders kan klaarzetten.

• Helper
  • 38 reacties
  • 5 november 2020

@wjb bedankt voor je script. Ga het voor je testen. Laat het je zsm weten.

@Marcia_  bedankt voor het bericht. en ook fijn nu duidelijkheid is. 

• Topper
  • 57 reacties
  • 5 november 2020

Ik heb heel lang geleden het script van @wjb  al deels gepakt en gemodificeerd voor Telfort. 

Ik draai hier inmiddels al bijna een jaar mee denk ik. Enige verschil is geen PPPOE en andere VLAN.

Ik heb hierbij ook een andere config erbij gehad waardoor ik hem heb kunnen mixen. Ik heb mijn TV vlan in het normale subnet zitten en dit werkt net wat fijner.

Tot op de dag van vandaag werkt deze prima. Tevens heb ik op poort 5 de SFP kabel er in zitten rechtstreeks op de GPON punt zonder media converter.

Als ik zo de config bekijk van @wjb valt mij iets op waardoor je veel frustratie gaat krijgen. IPV6 staat namelijk niet uit, dit moet je echt uitzetten, Telfort heeft geen IPV6 op het netwerk en laat je dit aan krijg je veel verstoringen op je thuis netwerk helaas.

In de config bij system net onder hostname:

ipv6 {
        disable
    }

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74488 reacties
  • 5 november 2020
DennisFRL schreef:

Tevens heb ik op poort 5 de SFP kabel er in zitten rechtstreeks op de GPON punt zonder media converter.

Dat zal dan geen GPON zijn maar een AON aansluiting.

DennisFRL schreef:

Als ik zo de config bekijk van @wjb valt mij iets op waardoor je veel frustratie gaat krijgen. IPV6 staat namelijk niet uit, dit moet je echt uitzetten, Telfort heeft geen IPV6 op het netwerk en laat je dit aan krijg je veel verstoringen op je thuis netwerk helaas.

Ik heb IPv6 nu standaard uit gezet.

• Helper
  • 38 reacties
  • 5 november 2020

Had snel ff test gedaan maar zonder succes.
Mij viel al op dat ipv6 aanstond. Deze ga ik vanavond uitzetten. 

Had zelf ook al met kpn script ipv6 uitgezet, alleen met vlan kreeg ik het niet voor elkaar. Nog nieuw voor mij.

@DennisFRL  , bedoel je dat de kabel die in die glasvezelmodem nu zit, rechtstreeks op je router zit?

• Topper
  • 57 reacties
  • 5 november 2020

@Steef87 zo heb ik het draaien via Telfort

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74488 reacties
  • 5 november 2020
Steef87 schreef:

Had snel ff test gedaan maar zonder succes.

In het script heb ik nu standaard IPv6 uit gezet.

Ik neem aan dat je na de reboot van de EdgeRouter eth0 verbindt met de NTU en jouw computer op eth2 aansluit. Klopt dat?

De TV ontvanger wordt op eth1 aangesloten.

Ik heb met opzet de LAN poort voor de TV ontvanger buiten de switch gehouden omdat de EdgeRouters geen IGMP snooping ondersteunen en dat betekent dat een TV stream op alle LAN poorten verzonden zou worden als de TV ontvanger wel binnen de switch aangesloten wordt. 

• Helper
  • 38 reacties
  • 5 november 2020

Ja de 0 naar ntu. 1 tv ontvanger en 2 naar mijn pc.

laat zsm weten of je nieuwe script wel werkt.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74488 reacties
  • 5 november 2020
Steef87 schreef:

Ja de 0 naar ntu. 1 tv ontvanger en 2 naar mijn pc.

laat zsm weten of je nieuwe script wel werkt.

Kijk in eerste instantie alleen naar de werking van Internet, nog niet naar de werking van IPTV.

• Topper
  • 57 reacties
  • 5 november 2020

Er schiet mij nog wel wat te binnen om het werkend te krijgen.

Ik heb t MAC adres overgenomen van de ExperiaBox op de WAN interface

Zo uit mijn hoofd ook op de andere VLAN. Hier kom ik nog even op terug.

Het duurde iets van kwartier voor alles online kwam de eerste keer maar tegenwoordig is het gewoon direct online.

• Topper
  • 57 reacties
  • 5 november 2020
wjb schreef:

Ik heb met opzet de LAN poort voor de TV ontvanger buiten de switch gehouden omdat de EdgeRouters geen IGMP snooping ondersteunen en dat betekent dat een TV stream op alle LAN poorten verzonden zou worden als de TV ontvanger wel binnen de switch aangesloten wordt. 

Dat klopt, in praktijk geen hinder. Ik zie wel dat inderdaad alle netwerk poorten het zelfde verkeer krijgen.

Miscchien wel netter alles op 1 switch maar nu ik dit net typ….. de Edgerouter SFP X ondersteund volgens mij geen gescheiden poorten. Misschien is dat nu wel het probleem waarom @Steef87 het niet werkend krijgt.

Ik heb helaas nu even geen tijd om mijn hele configuratie om te gooien om je script te testen.

Ik heb natuurlijk wel mijn werkende config die ik na wat notepad werk zou kunnen delen.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74488 reacties
  • 5 november 2020
DennisFRL schreef:

Er schiet mij nog wel wat te binnen om het werkend te krijgen.

Ik heb t MAC adres overgenomen van de ExperiaBox op de WAN interface

Zo uit mijn hoofd ook op de andere VLAN. Hier kom ik nog even op terug.

Het zou niet nodig hoeven zijn om MAC adressen te klonen.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74488 reacties
  • 5 november 2020
DennisFRL schreef:

….. de Edgerouter SFP X ondersteund volgens mij geen gescheiden poorten.

Dat wordt wel ondersteund, je kunt rustig een ethernet poort buiten de switch houden en daar een aparte DHCP server op plaatsen.

Dat stuk van de configuratie is ook niet anders dsn de configuratie van een EdgeRouter X (SFP) voor KPN. Het verschil is eth0.6 met pppoe versus eth0.34 zonder pppoe en wel of geen IPv6.

An sich dus allemaal niet zo spannend.

• Helper
  • 38 reacties
  • 5 november 2020

Dat met mac adres zag ik ook hier al staan: https://wvthoog.nl/telfort-fiber-iptv-dutch/

@DennisFRL, zou je script kunnen delen? Ben benieuwd hoe die van jou eruit ziet.

Reageer