Skip to main content
Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box
Toon eerste bericht

8844 reacties

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74488 reacties
  • 6 november 2020
wjb schreef:
Multiedje schreef:

Het zou voor de nieuwkomers top zijn als dit via een bootstrap te regelen is, je moet er niet aan denken om voor de gemiddelde gebruiker uit te leggen dat ze via de CLI als root gebruiker en het VI commando aanpassingen gaan doen in de networking file. 

Ik zie een mogelijkheid om hier een bootstrap voor te maken.

Ik heb de bootstrap in de configuratiescripts voor de EdgeRouters aangepast zodat het niet meer nodig is om na een reboot van de EdgeRouter de IGMP proxy server te herstarten.

Voor bestaande gebruikers heb ik in het openingsbericht van dit topic een link geplaatst naar een script dat dezelfde wijzigingen zal doorvoeren in de bestaande configuratie.

@Steef87, Ook het configuratiescript voor Telfort is aangepast, maar je doet er verstandig bij configuratie of wel eerst een factory reset door te voeren of ook eerst die Bootstrap Fix door te voeren. Ik hoop dat je binnenkort weer een poging zult wagen.

Zorg er dan wel voor dat je het MAC adres van jouw Experia Box bij eth0.34 hebt vastgelegd voordat je de eth0 op de NTU aansluit.

Ik hoor graag of je dan wel een verbinding met Internet krijgt.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74488 reacties
  • 6 november 2020
DennisFRL schreef:

Zoals ik het zie zou je tv wel moeten werken maar je internet niet. 
heb je bij beide vlans een Mac adres op gegeven? Toevallig dezelfde? Ze moeten afwijken zoals ook op je experiabox het geval is. 

Is het echt zo dat de Experia Box verschillende MAC adressen heeft voor vlan 4 en vlan 6?

Normaliter zie je een MAC adres op netwerkadapter niveau en niet op het niveau van vlans.  

• Topper
  • 26 reacties
  • 6 november 2020
wjb schreef:
wjb schreef:
Multiedje schreef:

Het zou voor de nieuwkomers top zijn als dit via een bootstrap te regelen is, je moet er niet aan denken om voor de gemiddelde gebruiker uit te leggen dat ze via de CLI als root gebruiker en het VI commando aanpassingen gaan doen in de networking file. 

Ik zie een mogelijkheid om hier een bootstrap voor te maken.

Ik heb de bootstrap in de configuratiescripts voor de EdgeRouters aangepast zodat het niet meer nodig is om na een reboot van de EdgeRouter de IGMP proxy server te herstarten.

Voor bestaande gebruikers heb ik in het openingsbericht van dit topic een link geplaatst naar een script dat dezelfde wijzigingen zal doorvoeren in de bestaande configuratie.

@Steef87, Ook het configuratiescript voor Telfort is aangepast, maar je doet er verstandig bij configuratie of wel eerst een factory reset door te voeren of ook eerst die Bootstrap Fix door te voeren. Ik hoop dat je binnenkort weer een poging zult wagen.

Zorg er dan wel voor dat je het MAC adres van jouw Experia Box bij eth0.34 hebt vastgelegd voordat je de eth0 op de NTU aansluit.

Ik hoor graag of je dan wel een verbinding met Internet krijgt.

Je kan ook in 1 regel (van je script) het touch cmd gebruiken..

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74488 reacties
  • 6 november 2020
bc12 schreef:

Wat wil je daarmee zeggen?

• Topper
  • 26 reacties
  • 6 november 2020
wjb schreef:
bc12 schreef:

Kan je het bestand met inhoud aanmaken

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74488 reacties
  • 6 november 2020
bc12 schreef:
wjb schreef:
bc12 schreef:

Kan je het bestand met inhoud aanmaken

Waar wil je nu toch naartoe?

• Topper
  • 57 reacties
  • 6 november 2020
wjb schreef:
DennisFRL schreef:

Zoals ik het zie zou je tv wel moeten werken maar je internet niet. 
heb je bij beide vlans een Mac adres op gegeven? Toevallig dezelfde? Ze moeten afwijken zoals ook op je experiabox het geval is. 

Is het echt zo dat de Experia Box verschillende MAC adressen heeft voor vlan 4 en vlan 6?

Normaliter zie je een MAC adres op netwerkadapter niveau en niet op het niveau van vlans.  

Ja zeker. De ExperiaBox van Telfort is vele male opener qua beheer. Ik zie het verschil wel bij mijn ouders die KPN hebben, wat een verschil.

Mac adres van IPTV is 2 cijfers lager (laatste cijfers) dan de WAN.

Dit heb ik zo ook overgenomen op de interfaces van de VLAN's

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74488 reacties
  • 6 november 2020
DennisFRL schreef:

Dit heb ik zo ook overgenomen op de interfaces van de VLAN's

Dat het MAC adres op vlan 34 (Internet) bij Telfort een cruciale rol speelt lijkt duidelijk.

Dat ook op vlan 4 een dergelijke rol van toepassing is betwijfel ik aangezien er geen enkel verschil is tussen vlan 4 van KPN en vlan 4 van Telfort. Die twee zijn 100% hetzelfde en ook bij KPN maakt het niet uit welk MAC adres op vlan 4 gebruikt wordt.

• Helper
  • 38 reacties
  • 6 november 2020

Getest, beide verschillende mac adressen gegeven.

Geen tv, geen internet. Sluit ik alles weer aan op de experiabox: Geen internet ( rood lamp je) en oranje het service lampje. Na een uur werkt het nu weer. 

• Topper
  • 57 reacties
  • 6 november 2020
wjb schreef:

Dat het MAC adres op vlan 34 (Internet) bij Telfort een cruciale rol speelt lijkt duidelijk.

Dat ook op vlan 4 een dergelijke rol van toepassing is betwijfel ik aangezien er geen enkel verschil is tussen vlan 4 van KPN en vlan 4 van Telfort. Die twee zijn 100% hetzelfde en ook bij KPN maakt het niet uit welk MAC adres op vlan 4 gebruikt wordt.

Ik betwijfel het. Ik denk dat het wel nodig is ik moest het in ieder geval wel zo instellen om het werkend te krijgen.

Foto van internet hoe de Experiabox van telfort er uit ziet waar je duidelijk ziet dat er meerdere MAC addressen zijn.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74488 reacties
  • 6 november 2020
Steef87 schreef:

Getest, beide verschillende mac adressen gegeven.

Geen tv, geen internet. Sluit ik alles weer aan op de experiabox: Geen internet ( rood lamp je) en oranje het service lampje. Na een uur werkt het nu weer. 

Kan je hier eens screenshots plaatsen van de instelling van die MAC adressen?

Hoe kan het dat jouw Telfort aansluiting opnieuw een uur geblokkeerd werd terwijl je (neem ik aan) voor eth0.34 hetzelfde MAC adres gebruikte als het MAC adres van de WAN poort van de Experia Box?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74488 reacties
  • 6 november 2020
DennisFRL schreef:

Ik betwijfel het. Ik denk dat het wel nodig is ik moest het in ieder geval wel zo instellen om het werkend te krijgen.

Toch ben ik er van overtuigd dat het instellen van het MAC adres op eth0.34 voldoende is en dat het MAC adres op eth0.4 niet uitmaakt.

De reden waarom ik dat zeg is:

1) Er is geen verschil tussen KPN en Telfort t.a.v. vlan 4 en bij KPN hoeft het ook niet.

2) @Steef87 had eerder ook zonder het invullen van een MAC adres een prima verbinding op vlan 4. Zie dit bericht.

@DennisFRL,

Ik zie in jouw screenshot geen apart MAC adres voor vlan 4.

Er is een MAC adres voor de WAN zijde van de V8 (eindigt op E3) en een MAC adres voor de LAN zijde van de V8 (eindigt op E4).

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74488 reacties
  • 6 november 2020
Valigarmanda schreef:

Ik draai mijn configuratie nu sinds maart 2020 met laatste firmware, en sindsdien heb ik niets aangepast. Ineens is er nu blijkbaar wel een probleem.

Daarom de vraag; is er iemand die ervaring heeft met deze issue, en wat kan ik op mijn ER4 instellen om dit te verhelpen?

Zou jij eens een screenshot kunnen plaatsen van de port-forwardings die je hebt staan en van de rules in firewalls WAN_IN, WAN_LOCAL, WANv6_IN en WANv6_LOCAL.

Zijn al de firewalls ook netjes gekoppeld aan de pppoe verbinding?

Voorbeeld:

• Topper
  • 128 reacties
  • 6 november 2020

@wjb 

Ik heb dit fix toegepast die je hebt toegevoegd.

Is deze output correect?

/config/user-data$ sudo su -c /config/user-data/KPN-Bootstrap-Fix
chmod: firstboot.d: No such file or directory
Het script copy-rfc3442-classless-routes is verplaatst.
Het script set-WAIT_ONLINE_METHOD is geactiveerd.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74488 reacties
  • 6 november 2020
jaapst64 schreef:

Ik heb dit fix toegepast die je hebt toegevoegd.

Is deze output correect?

/config/user-data$ sudo su -c /config/user-data/KPN-Bootstrap-Fix
chmod: firstboot.d: No such file or directory
Het script copy-rfc3442-classless-routes is verplaatst.
Het script set-WAIT_ONLINE_METHOD is geactiveerd.

Dank je voor het melden, die melding “No such file or directory” had er uiteraard niet moeten zijn.

Ik heb het script gecorrigeerd.

Het is overigens niet iets om je zorgen om te maken, alles zal goed werken.

Als je wil dan kan je het foutje nog even handmatig wegwerken door de rechten op de directory /config/scripts/firstboot.d handmatig goed te zetten.

Rechten directory /config/scripts/firstboot.d

• Topper
  • 128 reacties
  • 6 november 2020

hmm, permission denied…..

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74488 reacties
  • 6 november 2020
jaapst64 schreef:

hmm, permission denied…..

Och ja ... natuurlijk ... logisch. :disappointed_relieved:

Geef het volgende commando in de CLI.

sudo chmod 755 /config/scripts/firstboot.d

• Helper
  • 38 reacties
  • 6 november 2020

@DennisFRL ,

In mijn Experiabox kan ik niet die informatie zien die jij toont.

Dit is wat ik kan zien in mijn modem:

• Topper
  • 128 reacties
  • 6 november 2020

done, werkt, dank!

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74488 reacties
  • 6 november 2020
Steef87 schreef:

Welke informatie mis je dan nog?

• Helper
  • 38 reacties
  • 6 november 2020

@wjb 

Zie vorige post hoe in de experiabox nu staat.

En had hier de 1ste keer mac adres ingevuld. 

Kreeg toen een ip adres te zien, een andere keer heb ik bij deze en bij vif 34 een mac adres gezet ( wel beide verschillend ) :

Zag nu net wel dat mogelijk was dat bij eth0 een mac adres had staan, en ook bij vif 4 en vif 34.

Dat kan mogelijk het probleem zijn geweest ( blokkade ).

• Helper
  • 38 reacties
  • 6 november 2020
wjb schreef:
Steef87 schreef:

Welke informatie mis je dan nog?

Die van hem was veel uitgebreider. En zag je ook dat andere mac adressen gebruikt worden en dat zie ik niet terug. En voor mij onbekend of dat ook echt nodig is. 
Ben in ieder geval al blij dat jullie mij willen helpen. :thumbsup:

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74488 reacties
  • 6 november 2020

Je moet dat MAC adres niet bij eth0 invullen maar bij eth0.34 ofwel vif 34 van eth0.

Bij eth0.4 (vif 4 van eth0) mag je het MAC adres weghalen.

Steef87 schreef:

En zag je ook dat andere mac adressen gebruikt worden en dat zie ik niet terug. En voor mij onbekend of dat ook echt nodig is. 

Je hebt alleen het WAN MAC adres van jouw Experia Box nodig voor eth0.34.

• Helper
  • 38 reacties
  • 6 november 2020
wjb schreef:

Je moet dat MAC adres niet bij eth0 invullen maar bij eth0.34 ofwel vif 34 van eth0.

Bij eth0.4 (vif 4 van eth0) mag je het MAC adres weghalen.

Steef87 schreef:

En zag je ook dat andere mac adressen gebruikt worden en dat zie ik niet terug. En voor mij onbekend of dat ook echt nodig is. 

Je hebt alleen het WAN MAC adres van jouw Experia Box nodig voor eth0.34.

Zag ik al in een vorig bericht van jou. En heb inmiddels ook al aangepast.

Nu even wachten wanneer ik weer kan gaan testen. 

• Helper
  • 38 reacties
  • 6 november 2020

@wjb

Het werkt !!!

TV en internet werkt nu. 

Wat heb ik gedaan: Telfort script van jou ingeladen en heb is bij eth0.34 mac van experiabox ingevuld.

En DHCP server Thuis bij Router, DNS 1 en DNS 2 en Domain ingevuld.

Heb je hier genoeg aan wjb of moet ik nog meer testen voor je?

Reageer