Skip to main content
Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box
Toon eerste bericht

8844 reacties

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74488 reacties
  • 6 november 2020
Steef87 schreef:

Het werkt !!!

TV en internet werkt nu. 

Wat heb ik gedaan: Telfort script van jou ingeladen en heb is bij eth0.34 mac van experiabox ingevuld.

En DHCP server Thuis bij Router, DNS 1 en DNS 2 en Domain ingevuld.

Heb je heir genoeg aan wjb of moet ik nog meer testen voor je?

Goed te lezen dat het werkt. :relaxed:

Heb je de allerlaatste versie van het script gebruikt (die van vandaag)?

Zo ja, dan waren bij de DHCP server "Thuis" de Router en DNS 1 toch al gevuld met het IP adres van de EdgeRouter zelf?

Die heb je dan toch niet meer hoeven vullen?

Wat heb je nu als DNS 1 en DNS 2 ingesteld staan?

• Helper
  • 38 reacties
  • 6 november 2020
wjb schreef:
Steef87 schreef:

Het werkt !!!

TV en internet werkt nu. 

Wat heb ik gedaan: Telfort script van jou ingeladen en heb is bij eth0.34 mac van experiabox ingevuld.

Zo ja, dan waren bij de DHCP server "Thuis" de Router en DNS 1 toch al gevuld met het IP adres van de EdgeRouter zelf?

Nee script van gisteren.  DNS 1 : 8.8.8.8 en DNS 2:  1.1.1.1

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74488 reacties
  • 6 november 2020
Steef87 schreef:
wjb schreef:
Steef87 schreef:

Het werkt !!!

TV en internet werkt nu. 

Dat is jammer maar voor het configuratiescript weet ik genoeg.

Ik raad je dan wel aan om de bootstrap fix te draaien die ik vandaag in het openingsbericht heb klaargezet.

Weet je zeker dat je Google als DNS server wilt gebruiken? Je brengt daarmee wel heel veel kennis over jouw interesses (surfgedrag) op een presenteerblaadje naar die marketing machine.

Ik ga de definitieve configuratiescripts voor Telfort aansluitingen maken waarbij het verplicht zal zijn om vooraf het MAC adres handmatig bij eth0.34 in de config.boot te plaatsen.

peter-keetfm
Wijsgeer

Ik gebruik deze i.p.v. Open dns 

IPv4

Voor "Standaard" servers:

94.140.14.14

94.140.15.15

IPv6

Voor "Standaard" servers:

2a10:50c0::ad1:ff

2a10:50c0::ad2:ff

Lekker minder reclames in de aangesloten thuisnetwerk apparatuur 

• Helper
  • 38 reacties
  • 6 november 2020
wjb schreef:
Steef87 schreef:
wjb schreef:
Steef87 schreef:

Het werkt !!!

TV en internet werkt nu. 

Dat is jammer maar voor het configuratiescript weet ik genoeg.

Ik raad je dan wel aan om de bootstrap fix te draaien die ik in vandaag in het openingsbericht heb klaargezet.

Weet je zeker dat je Google als DNS server wilt gebruiken? Je brengt daarmee wel heel veel kennis over jouw interesses (surfgedrag) op een presenteerblaadje naar die marketing machine.

Ik ga de definitieve configuratiescripts voor Telfort aansluitingen maken waarbij het verplicht zal zijn om vooraf het MAC adres handmatig bij eth0.34 in de config.boot te plaatsen.

Die fix had ik inderdaad al gezien, en ga ik zsm draaien. Helaas moet je dit soort dingen tussendoor doen. Want het is een ramp als er ff geen internet en of tv is hier thuis. :grinning:

Die dns had ik ff snel ingevuld, en ben er zeker bekend mee. Ga ze ook vanavond aanpassen. 
Ja, die kleine aanpassing moet lukken voor de gene die interesse hebben. 

Nogmaals dank. En zal als ik tijd heb je script van op de voorpagina inladen en testen of het goed gaat.

Multiedje
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 598 reacties
  • 6 november 2020
bc12 schreef:
wjb schreef:
bc12 schreef:

Je kan ook in 1 regel (van je script) het touch cmd gebruiken..

Wat wil je daarmee zeggen?

Kan je het bestand met inhoud aanmaken

Bedoel je het touch command vanuit Linux?, ik ben even gaan zoeken wat je daar mee van plan bent en waar wjb denk ik ook naar op zoek was😉

• Topper
  • 21 reacties
  • 7 november 2020

Hierbij een update:

Vanochtend vroeg wakker geworden om te sleutelen aan het netwerk. Ik heb de configuratie via WinSCP succesvol geïnstalleerd! Ik schrok wel heel eventjes want ik verloor even de connectie met mij ER-X modem. Gelukkig had ik nog ergens een UTP kabel slingeren, dus had ik het maar wired aangesloten. Ook kon ik mijn modem niet meer bereiken met de gebruikelijke ‘192.168.1.1’ IP adres, maar gelukkig ben ik er gauw achter gekomen dat ik een andere IP adres moest gebruiken. Tijdens het configureren van de modem is volgens mij het een en ander ge-reset, want ik moest inloggen met de default pass en eth4 was uitgeschakeld en leverde geen PoE meer aan mijn UniFi AP.

Maar goed, alles werkt gelukkig naar behoren. Hartelijk dank wbj voor de configuraties! Het was inderdaad koek-en-ei.

oomkoen
Topper
  • Topper
  • 13 reacties
  • 7 november 2020

Even nog wat basis kennis/ervaring nodig.

Ik wil de Experia vervangen voor mijn TP-Link AC1750 router. KPN geeft de volgende info:

• PPPoE via VLAN 6 (802.1q).
  • PPPoE authenticatie PAP met een gebruikersnaam en wachtwoord (bijv internet / internet).
  • Maximale pakket grote (mtu) 1500 bytes (rfc4638)
  • IPv4 adres + DNS servers via PPPoE verkrijgen
  • IPv6 adres reeks + DNS servers (IPv6) via DHCPv6-PD verzoek (in PPPoE). Een adres gebruiken uit reeks voor router.

PPPoE kan ik kiezen in mijn router. VLAN6? Zie ik nergens terug.
Gebruikernaam/wachtwoord is easy. Maar internet/internet lijkt me wat te easy, in mijn Experia de gegevens overgenomen.
Mtu staat bij advanced weer op 1480 en kan max 1492 invullen.

IPv4 en IPv6 is dan toch niks anders dan Dynamic IP..

oomkoen
Topper
  • Topper
  • 13 reacties
  • 7 november 2020

En nou toch even een andere gedachte gang. Waarom hameren jullie zo op die EdgeRouters? Ik ben wat aan het zoeken gegaan. Hee dat is van Ubiquiti, onder andere de Unifi dingen. Heb daar wel eens over gehoord. Maar dacht voornamelijk, duur…

Mocht mijn TP Link AC1750 goed gaan werken, dan denk ik er aan, deze te vervangen voor de TP-Link AX50 en de AC1750 dan als AP te gebruiken. De AX50 kost me dan ongeveer 150 euro.

Met dat budget in gedachte. Stel ik ga wel voor Ubiquiti. Wat zou dan geschikt voor mij zijn? Hun waslijst aan apparaten is zo veel dat het me een beetje afschrikt. Onze woning heeft 3 verdiepingen (begane, 1ste en zolder) en de tuin/schuur mag ook wel goed bereikbaar zijn. 1 Unifi hoog onder de trap en 1 in de schuur zou dan een gedachte zijn. Ieder muurtje is echter wel van beton in onze woning. Daarbij denk ik aan een 6 tal LAN kabels naar 2x schuur (voor o.a. AP), 2x televisie (plus reserve) en 2x zolder (hobby). Het trapgat is vanaf de meterkast zeer eenvoudig te bereiken.

Wie helpt me eens met deze gedachte?

• Topper
  • 21 reacties
  • 7 november 2020
DennisFRL schreef:

@sir rick de edgerouter x sfp sowieso. 
grote voordeel is dat je rechtstreeks de glas kan inprikken waardoor je alle 5 ethernet poorten overhoud. 

Thanks Dennis! Dat lijk mij inderdaad een goede optie voor in de nabije toekomst. Betekent dit dat ik de FTU/NTU volledig kan omzeilen? De installatiemonteur heeft zojuist die unit werkend gekregen zodat ik  ook aangesloten ben aan glasvezel. 

• Topper
  • 26 reacties
  • 7 november 2020
Multiedje schreef:

Bedoel je het touch command vanuit Linux?, ik ben even gaan zoeken wat je daar mee van plan bent en waar wjb denk ik ook naar op zoek was😉

Klopt. Of nog makkelijker:

echo "WAIT_ONLINE_METHOD=ifup" | sudo tee -a /etc/default/networking

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74488 reacties
  • 7 november 2020
sir rick schreef:

Ook kon ik mijn modem niet meer bereiken met de gebruikelijke ‘192.168.1.1’ IP adres, maar gelukkig ben ik er gauw achter gekomen dat ik een andere IP adres moest gebruiken.

De configuratiescripts stellen het LAN inderdaad in op het subnet 192.168.2.0/24 waarbij de EdgeRouter IP adres 192.168.2.254 krijgt. Dit zijn de standaard waarden bij KPN. Gebruikt Telfort het subnet 192.168.1.0/24 met als IP adres voor de router 192.168.1.1?

sir rick schreef:

Tijdens het configureren van de modem is volgens mij het een en ander ge-reset, want ik moest inloggen met de default pass en eth4 was uitgeschakeld en leverde geen PoE meer aan mijn UniFi AP.

Klopt, bij de (éénmalige) configuratie wordt de EdgerRouter als het ware naar fabrieksinstelling teruggebracht.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74488 reacties
  • 7 november 2020
bc12 schreef:
Multiedje schreef:

Het commando dat gebruikt wordt is echo "WAIT_ONLINE_METHOD=ifup" >> /etc/default/networking, nog makkelijker. :wink:

Twee dingen.

1) /etc/default/networking overleeft naar mijn weten een firmware upgrade niet en dus moet het commando na een firmware upgrade automatisch opnieuw gedaan worden.

2) Wat als er al een WAIT_ONLINE_METHOD in het networking bestand is opgenomen die wellicht aangepast moet worden. Zo vervangt het script bijvoorbeeld ook "WAIT_ONLINE_METHOD=none" of "#WAIT_ONLINE_METHOD=ifup" met "WAIT_ONLINE_METHOD=ifup".

Vandaar dat ik dus een script plaats in firstboot.d die dat automatisch voor zijn rekening neemt zodat je er als gebruiker geen omkijken meer naar hebt.

• Topper
  • 26 reacties
  • 7 november 2020
wjb schreef:
bc12 schreef:
Multiedje schreef:

Het commando dat gebruikt wordt is echo "WAIT_ONLINE_METHOD=ifup" >> /etc/default/networking, nog makkelijker. :wink:

Twee dingen.

1) /etc/default/networking overleeft naar mijn weten een firmware upgrade niet en dus moet het commando na een firmware upgrade automatisch opnieuw gedaan worden.

2) Wat als er al een WAIT_ONLINE_METHOD in het networking bestand is opgenomen die wellicht aangepast moet worden. Zo vervangt het script bijvoorbeeld ook "WAIT_ONLINE_METHOD=none" of "#WAIT_ONLINE_METHOD=ifup" in "WAIT_ONLINE_METHOD=ifup".

Vandaar dat ik dus een script plaats in firstboot.d die dat automatisch voor zijn rekening neemt zodat je er als gebruiker geen omkijken meer naar hebt.

Oke. Maar bij een nieuwe install/upgrade bestaat het bestand niet.?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74488 reacties
  • 7 november 2020
bc12 schreef:

Oke. Maar bij een nieuwe install/upgrade bestaat het bestand niet.?

Na een firmware upgrade staat het originele networking bestand weer in /etc/default.

Scripts in de directory /config/scripts/firstboot.d worden uitgevoerd bij de eerste opstart nadat een firmware upgrade heeft plaatsgevonden.

De directory /config is de enige directory die een firmware upgrade wel overleeft.

• Topper
  • 26 reacties
  • 7 november 2020
wjb schreef:

Na een firmware upgrade staat het originele networking bestand weer in /etc/default.

Ik twijfel..Ik dacht dat ik (het is ff geleden..) het bestand zelf moest aanmaken.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74488 reacties
  • 7 november 2020
bc12 schreef:
wjb schreef:

Ik twijfel..Ik dacht dat ik (het is ff geleden..) het bestand zelf moest aanmaken.

Nee, het bestand /etc/default/networking is gewoon onderdeel van EdgeOS of eigenlijk linux (Debian).

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74488 reacties
  • 7 november 2020

@Steef87, Heb je nu zowel bij eth0.34 als eth0.4 een MAC adres ingevuld of alleen bij één van de twee?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74488 reacties
  • 7 november 2020
oomkoen schreef:

En nou toch even een andere gedachte gang. Waarom hameren jullie zo op die EdgeRouters?

De EdgeRouter kan voor routed IPTV geconfigureerd worden en dat is iets wat helaas (nog) niet mogelijk is met routers van TP-Link en vele andere leveranciers.

De spoeling van routers die geschikt zijn voor routed IPTV van KPN is helaas nog zeer dun.

oomkoen schreef:

Stel ik ga wel voor Ubiquiti. Wat zou dan geschikt voor mij zijn?

...

Wie helpt me eens met deze gedachte?

Een EdgeRouter X is voldoende en als je denkt een 1Gbps aansluiting nodig te hebben (kan het me niet voorstellen maar toch ...) dan is een EdgeRouter 4 te overwegen. Zelf heb ik een EdgeRouter Lite 3 maar die lijken momenteel heel moeilijk te bemachtigen te zijn.

Gebruik altijd maar één poort voor jouw LAN en plaats daar een switch achter die IGMP snooping ondersteunt. Voor wifi gebruik je wifi accesspoints die smart roaming ondersteunen.

Let op, de UniFi Dream Machine is niet geschikt en ik ben persoonlijk geen fan van de USG.

oomkoen
Topper
  • Topper
  • 13 reacties
  • 7 november 2020
wjb schreef:
oomkoen schreef:

En nou toch even een andere gedachte gang. Waarom hameren jullie zo op die EdgeRouters?

De EdgeRouter kan voor routed IPTV geconfigureerd worden en dat is iets wat helaas (nog) niet mogelijk is met routers van TP-Link en vele andere leveranciers.

De spoeling van routers die geschikt zijn voor routed IPTV van KPN is helaas nog zeer dun.

En voor standaard en alleen internet dan? We gebruiken geen vaste telefoon of televisie.

• Helper
  • 38 reacties
  • 7 november 2020
wjb schreef:

@Steef87, Heb je nu zowel bij eth0.34 als eth0.4 een MAC adres ingevuld of alleen bij één van de twee?

Alleen bij 34

• Topper
  • 57 reacties
  • 7 november 2020
sir rick schreef:
DennisFRL schreef:

@sir rick de edgerouter x sfp sowieso. 
grote voordeel is dat je rechtstreeks de glas kan inprikken waardoor je alle 5 ethernet poorten overhoud. 

Thanks Dennis! Dat lijk mij inderdaad een goede optie voor in de nabije toekomst. Betekent dit dat ik de FTU/NTU volledig kan omzeilen? De installatiemonteur heeft zojuist die unit werkend gekregen zodat ik  ook aangesloten ben aan glasvezel. 

@sir rick Dat klopt, je kan rechtstreeks de glas uit de grond in de ER stoppen. 
Let wel dat je de juiste SFP module hebt, ik zelf heb die van Draytek die uit een Vodafone modem komt. Staan vaak op Mp voor een habbekrats

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74488 reacties
  • 7 november 2020
Steef87 schreef:
wjb schreef:

Alleen bij 34

Dank je.

Ik heb de configuratiescripts voor het aansluiten van een EdgeRouter op een Telfort aansluiting opgenomen in het openingsbericht van dit topic.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74488 reacties
  • 7 november 2020
oomkoen schreef:
wjb schreef:
oomkoen schreef:

En voor standaard en alleen internet dan? We gebruiken geen vaste telefoon of televisie.

Dat kan maar dan zal je de PPPoE verbinding op vlan 6 moeten opzetten.

Als dat niet in de TP-Link geconfiigureerd kan worden dan zal je een switch met vlan ondersteuning tussen de NTU en en TP-Link moeten plaatsen de de omzetting naar vlan 6 voor haar rekening neemt.

markstam
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • 30 reacties
  • 7 november 2020
DennisFRL schreef:

@sir rick Dat klopt, je kan rechtstreeks de glas uit de grond in de ER stoppen. 
Let wel dat je de juiste SFP module hebt, ik zelf heb die van Draytek die uit een Vodafone modem komt. Staan vaak op Mp voor een habbekrats

Mag dit wel? :)

Reageer