Skip to main content
Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box
Toon eerste bericht

8844 reacties

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74488 reacties
  • 8 november 2020

Hoe is jouw TV ontvanger op de ER-X aangesloten?

• Topper
  • 21 reacties
  • 8 november 2020

Via een netwerk kabel naar eth1 zoals eerder aangegeven. Wellicht een IP adres dingetje maar ik weet het niet zeker natuurlijk.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74488 reacties
  • 8 november 2020
sir rick schreef:

Via een netwerk kabel naar eth1 zoals eerder aangegeven. Wellicht een IP adres dingetje maar ik weet het niet zeker natuurlijk.

Staat jouw TV ontvanger tussen de DHCP leases?

Kan je een screenshot plaatsen van de DHCP server voor IPTV?

• Topper
  • 57 reacties
  • 8 november 2020
sir rick schreef:

Hi allen,

Alles leek perfect te werken, maar vanochtend had ik geen tv ontvangst meer. Na het rebooten van de ER-X modem deed alles het gelukkig weer. Ik heb dit al 2 keer moeten doen. Ik kreeg foutcode 563 te zien en dat is blijkbaar een foutieve IP adres toekenning aan de tv ontvanger.

Waar zou dat aan kunnen liggen? 

Dit heb ik ook heel soms. Vooral aan het begin had ik dit. Heeft een week of zo geduurd en sindsdien gaat het goed. 

• Topper
  • 21 reacties
  • 8 november 2020
wjb schreef:
sir rick schreef:

Staat jouw TV ontvanger tussen de DHCP leases?

Kan je een screenshot plaatsen van de DHCP server voor IPTV?

Ik heb geen idee wat het IP-adres van de TV ontvanger zou moeten zijn. Maar ik gok, aan de screenshot te zien, dat het 192.168.1.6 zou moeten zijn.

• Topper
  • 21 reacties
  • 8 november 2020
DennisFRL schreef:
sir rick schreef:

Hi allen,

Alles leek perfect te werken, maar vanochtend had ik geen tv ontvangst meer. Na het rebooten van de ER-X modem deed alles het gelukkig weer. Ik heb dit al 2 keer moeten doen. Ik kreeg foutcode 563 te zien en dat is blijkbaar een foutieve IP adres toekenning aan de tv ontvanger.

Waar zou dat aan kunnen liggen? 

Dit heb ik ook heel soms. Vooral aan het begin had ik dit. Heeft een week of zo geduurd en sindsdien gaat het goed. 

Nu maar hopen dat dit het geval is. Ik vind het veel belangrijker dat internet goed werkt. Maar goed, wel zo fijn als alles goed draait natuurlijk.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74488 reacties
  • 8 november 2020

Zou jij bij de DHCP server zowel bij router als bij DNS 1 het iP van de DHCP server (192.168.1.254) kunnen invullen en kijken of het probleem daarmee verholpen is.

Start daarna de TV ontvanger even opnieuw op.

• Topper
  • 21 reacties
  • 8 november 2020
Op deze manier? Ik heb de TV ontvanger zojuist herstart en alles lijkt weer prima te werken. Net na thuiskomst werkte het overigens ook, maar na het invoeren van het IP-adres van de DHCP server werkt het gelukkig nog steeds.

• Helper
  • 178 reacties
  • 8 november 2020

Op de EdgeRouter X probeer ik nu portforwarding te configureren aangezien ik binnen mijn thuisnetwerk geen letsencrypt certificaat kan aanmaken omdat ik de volgende error krijg:

Wel apart, de firewall op de machine zelf staat uit en SELinux ook. Voor de portforwarding heb ik het volgende geconfigureerd op de EdgeRouter X:

Alleen als ik via https://ping.eu/port-chk/ een poort check doe dan is de poort nogsteeds gesloten.

Heeft iemand hier een verklaring voor?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74488 reacties
  • 8 november 2020

Zet "Protocol" op "TCP" en vul bij "Foward-to port" de waarde 80. 

Voorbeeld:

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74488 reacties
  • 8 november 2020
sir rick schreef:
Op deze manier? Ik heb de TV ontvanger zojuist herstart en alles lijkt weer prima te werken. Net na thuiskomst werkte het overigens ook, maar na het invoeren van het IP-adres van de DHCP server werkt het gelukkig nog steeds.

Helemaal goed.

• Helper
  • 178 reacties
  • 8 november 2020
wjb schreef:

Zet "Protocol" op "TCP" en vul bij "Foward-to port" de waarde 80. 

Voorbeeld:

Doet het wel, geduld is een schone zaak :)

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74488 reacties
  • 8 november 2020

Heb je wel een webserver draaien op 192.168.3.101?

Kan je die webserver op het LAN wel rechtstreeks benaderen op http://192.168.3.101?

• Helper
  • 178 reacties
  • 8 november 2020
wjb schreef:

Heb je wel een webserver draaien op 192.168.3.101?

Kan je die webserver op het LAN wel rechtstreeks benaderen op http://192.168.3.101?

Ja op 192.168.3.101 draait Xen Orchestra en die kan ik benaderen. Het probleem zit hem alsnog in het genereren van het LetsEncrypt certificaat wat zegt dat het geblokkeerd wordt door een firewall wat mij vrij onlogisch in de oren klinkt…

De webserver kan ik ook vanaf het internet bereiken.

Ik weet niet of iemand op het forum dit probleem ook heeft gehad en hoe hij/zij dit heeft opgelost.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74488 reacties
  • 8 november 2020

Zoals je in het openingsbericht van dit topic kunt lezen gebruik ik ook LetsEncrypt op mijn EdgeRouter.

Naar mijn weten is de enige eis voor het kunnen verkrijgen van een certificaat dat je een webserver hebt draaien en dat het gebruikte (sub)domein naar jouw publieke IP adres verwijst.

• Helper
  • 178 reacties
  • 8 november 2020
wjb schreef:

Zoals je in het openingsbericht van dit topic kunt lezen gebruik ik ook LetsEncrypt op mijn EdgeRouter.

Naar mijn weten is de enige eis voor het kunnen verkrijgen van een certificaat dat je een webserver hebt draaien en dat het gebruikte (sub)domein naar jouw publieke IP adres verwijst.

Ik gebruik in dit geval de standalone, maar heb ook met de --webroot parameter gebruikt gezien Xen Orchestra een andere ‘webserver’ gebruikt

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74488 reacties
  • 8 november 2020

Ik heb (helaas) geen ervaring met de standalone mode voor LetsEncrypt.

• Helper
  • 178 reacties
  • 8 november 2020
wjb schreef:

Heb jij ook portforwarding moeten gebruiken voor LetsEncrypt? Want dat is denk ik de vraag voor mij, voordat ik nu van alles ga configureren op de ER-X.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74488 reacties
  • 8 november 2020
Apollo schreef:
wjb schreef:

Heb jij ook portforwarding moeten gebruiken voor LetsEncrypt? Want dat is denk ik de vraag voor mij, voordat ik nu van alles ga configureren op de ER-X.

Zeer zeker, er moet een http server op TCP port 80 actief zijn op het domein waarvoor je het certificaat aanvraagt en het IP adres moet overeenkomen met het IP adres van waaruit het aanvraag proces is gestart.

• Helper
  • 178 reacties
  • 8 november 2020
wjb schreef:
Apollo schreef:
wjb schreef:

Zeer zeker, er moet een http server op TCP port 80 actief zijn op het domein waarvoor je het certificaat aanvraagt en het IP adres moet overeenkomen met het IP adres van waaruit het aanvraag proces is gestart.

Dan hou ik de configuraties, zal later vanavond nog eens proberen :)

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74488 reacties
  • 8 november 2020
Apollo schreef:
wjb schreef:
Apollo schreef:
wjb schreef:

Verwijst het (sub)domein waarvoor je een SSL certificaat aanvraagt naar jouw publieke iP adres?

• Helper
  • 178 reacties
  • 8 november 2020
wjb schreef:
Apollo schreef:
wjb schreef:
Apollo schreef:
wjb schreef:

Verwijst het (sub)domein waarvoor je een SSL certificaat aanvraagt naar jouw publieke iP adres?

Nee dat niet… Oh wacht je hebt gelijk volgensmij moet ik dat ook doen :O

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74488 reacties
  • 8 november 2020
Apollo schreef:
wjb schreef:
Apollo schreef:
wjb schreef:
Apollo schreef:
wjb schreef:

Nee dat niet… Oh wacht je hebt gelijk volgensmij moet ik dat ook doen :O

Klopt. De rood omcirkelde is mijn EdgeRouter thuis.

• Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 8 november 2020

Sinds twee dagen draaien wij hier een er-x met de voorgebakken configuratie (wel voor meerdere televisies), dit liep heel goed echter sinds vanavond is het niet meer mogelijk om twee tv's tegelijk aan te hebben. Als we de tweede aanzetten gaat het beeld enorm haperen, de audio loopt wel door. Op het moment dat je de tweede uitzet is de eerste meteen weer goed. Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

Mvg

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74488 reacties
  • 8 november 2020

Welk configuratiescript heb je gebruikt?

Heb je meerdere apparaten rechtstreeks op jouw ER-X aangesloten?

Is het door jou gebruikte configuratiescript de laatste versie van 6 nov 17:38?

Mijn advies is om maar één LAN poort van de ER-X te gebruiken omdat de switch functionaliteit van de ER-X geen IGMP snooping ondersteunt.